Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo viisveisaa

Vierailija
02.12.2025 |

Varmaan kymmeniä ketjuja aiheesta, mutta kysynpä kuitenkin. Mikä mahtaa liikkua isovanhemman päässä, joka ei kunnioita vanhempien kasvatusta tai arvoja?

Lapsemme mummolla on jokin hätä saada lapsukaiset syömään jotain herkkuja ja jos ei onnistu niin tuhahtelee tai suutahtaa. Rasittava käydä vääntöä siitä ettei meidän perheen tapoihin ole puuttumista.

Viimeisin tilanne, kun puhuttiin asiallisesti ettei haluta lapsen oppivan säännölliseen limsan juontiin ja toinen vanhempi (joka litkii useammin) yrittää myös rajoittaa näyttäen esimerkkiä. Satunnaisesti pizzalla tai saunassa ok. Mummo vakavissaan myötäilee mukana.

Seuraavaksi alkaa keittelemään kahvia ja laittamaan pullaa pöytään. Lapset keskittyneinä omiin touhuihin ja sanottiin ettei kahvin lisäksi tarvitse mitään tarjota, kun juuri syötiin jälkiruokien kera. Mummo yrittää siitä huolimatta saada lapset kiinnostumaan tarjoiluista, vaikka yritetään lähtöä tehdä ja matalalla profiililla saada tilanne ohi. Mummo pamautta, että "Ei kun nyt Ville tulee juomaan vielä limsaa". 

Vastaavia tilanteita ollut lukuisia. Kauhea hätä saada lapset haluamaan jotain herkkuja, kai yrityksenä ettei vanhemmat sitten uskaltaisi kieltää tai puuttua, mutta lopulta kaikki on vaan pahalla päällä. Mikä tämän käytöksen takana voisi olla? Toki voisin kysyä suoraan, mutta jotenkin kiusallista, kun tuntuu ihan tahallaan järjestävän näitä tilanteita 

Kommentit (312)

Vierailija
101/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi ettei Ap kyllä väkisin laittaisi kahvipöytää koreaksi, jos vieraat erikseen mainitsevat ettei kiitos tarvitse mitään muuta kuin kahvi (koska oli jo kiire lähteä). On myös epäkohteliasta olla kuuntelematta toisia ja välittämättä heidän sanomisistaan.

-ap

Entä jos AP itse haluaisi jotain muutakin kahvia, mutta vieraat kieltäisivät? Istuisiko AP siinä sitten iloisena pelkän kahvin kanssa kun olisi epäkohteliasta laittaa pöytään mitään muuta kiskat vieraat kielsivät? 

Eikö AP ymmärrä että on epäkohteliasta komennella isäntäväkeä?

Eikö AP ymmärrä sitäkään, että suomalaisiin tapoihin kuuluu sanoa, että "ei mua varten tartte laittaa mitään", vaikka ei oikeasti tarkoita sitä? Se on vaan se suomalainen "en halua olla vaivaksi" tapa.

Useimmissa kulttuureissa on epäkohteliasta  kieltäytyä tarjotusta ruoasta tai herkusta, myös Suomessa. Mutta silti AP riehuu anoppilassa vääristä tarjoiluista ja pitää anoppia epäkohteliaana.

Vierailija
102/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa agressiivisia ja provosoivaa suhtautumista. Ainahan näistä aloituksista saadaan ongittua kaikki epäolennaiset ja vedettyä hernettä nenään, koska ilmeisesti monilla on täällä ihan vastaavia kokemuksia. Enpä uskalla nostaa kissaa anopin kanssa pöydälle, kun ihmisluonto näyttää olevan tämä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa agressiivisia ja provosoivaa suhtautumista. Ainahan näistä aloituksista saadaan ongittua kaikki epäolennaiset ja vedettyä hernettä nenään, koska ilmeisesti monilla on täällä ihan vastaavia kokemuksia. Enpä uskalla nostaa kissaa anopin kanssa pöydälle, kun ihmisluonto näyttää olevan tämä.

-ap

Tilsi, tilsi anoppiasi.  Kyllä se litistyy.  Sitten sama aikoinaan lastesi puolisoille.  Muista hallita ja vaatia että sinun tahtosi on kaiken yläpuolella 

Vierailija
104/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla aikamoista, kun nykyajan lapsella on suurella todennäköisyydellä isovanhemmat, isoisovanhempiakin saattaa olla useampi. On bonusisovanhempiakin. Jos joka ainoassa paikassa syötetään mättöä lapselle niin kyllä se alkaa lapsessa näkyä. Lisänä kaverisynttärit ja kausiherkut. Kotona pizzaperjantai ja viikonloppumättö leffaa katsoessa. Kaupasta lapset hakevat viimeistään kouluiässä itse lisää energiajuomaa ja mättöä. 

Täällä vanhat ihmiset muistelevat, kuinka ihanaa oli kun sai kermakahvisokeritilkan ja pullapalan. Aika oli toinen, herkut oli siihen aikaan harvassa. Nyt ne ovat tyrkyllä joka paikassa. Oikeastaan sana herkku pitäisi korvata kokonaan sanalla roskamättö.

Miksi vanhat ihmiset takertuvat menneeseen aikaan, jota ei enää ole? 

Vierailija
105/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä hyvin tämän ärsytyksen omien lasten kohdalla, varsinkin kun tajusin, että kotona pitäisi syödä AINA superterveellisesti, että herkut olisivat satunnaisia. Me kun vierailtiin jossain lasten isovanhemmilla käytännössä joka viikko tai lapset oli hoidossa siellä ja joka viikko oli lisäksi joku kaverisynttäri, päiväkodin tapahtuma, harrastuksessa nyyttärit tai muu vastaava herkkuhetki. 

Kyllä siinä tosiaan alkoi toivoa, ettei joka mummolakäynnillä tarvitsisi olla pillimehuja ja jäätelöä. Ja ettei jokainen isovanhempi haluaisi antaa lapsille suklaajoulukalentereja ja pääsiäismunia ja  "lomakarkkeja" ja mitä kaikkea keksivätkään lapsia ilahduttaakseen. Eikä meidän lapset edes olleet erityisen makeahimoisia, vaan tykkäsivät ihan yhtä paljon hyvästä oikeasta ruuasta ja varsinkin yhteisestä tekemisestä isovanhempien kanssa. 

Tarkoitatko, että nämä kolmikymppiset, minun näkökulmasta nuoret naiset, ovat eläneet juuri sellaisen lapsuuden, jossa ainakin kaksi kertaa viikossa on erityishetki, johon kuuluu karkkia ja nyt kun kaverisynttäreitä ei enää ole, eikä mummokaan tarjoa pillimehuja, niin palkitsevat itse itseään irtokarkeilla?

Tämän juuri olisin toivonut voivani välttää omien lasten kohdalla, mutta niin ei käynyt. Enkä tietenkään syytä vain ulkopuolisia, ihan itsekin tarjosin herkkuja.

Vierailija
106/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai mummolassa olla eri säännöt. Lapset oppivat siihen ettei kotona syödä herkkuja kuin herkuttelupäivinä ja silloinkin kohtuudella. Mummolaan mennessä lapset saivat syödä mitä mummo tarjosi, sillä eivät ne lapset kuitenkaan alvariinsa mummon herkkujen ääressä olleet.

Vierailija
107/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta lapsen ruokavalioon on kuitenkin kiva puuttua. Voitaisko sitten jättää sekin osio vanhemmille, jookos?" 

Ei voida. Lapset syövät muuallakin kuin kotona, jos et vielä ole sattunut huomaamaan. 

Mummous on ihaninta mitä tiedän, tulin mummoksi tänä vuonna. Olen siitä onnekas mummo että saan olla lapsenlapseni kanssa melkein päivittäin, meistä tuli heti läheiset ja ollaan perhettä, kuten kuuluukin. Ens vuonna kai alan myös hoitaa päivisinkin häntä. Niin ja onneksi tytär luottaa minuun eikä nipota miten ruokin silmäteräämme, tietää että ruokin hyvin, rakastan ja suojelen. Kun lapsenlapsi tosta vielä kasvaa, niin tottakai mummo antaa myös herkkuja (ei päivittäin). Yhdessä voidaan leipoa ja köydä karkkiostoksilla. Kivoja aikoja on edessä. Olen niin iloinen, elämällä on taas joku merkitys. 

Antakaa mummojen olla mummoja. Ei ne lapsianne myrkytä. Mummo on tärkeä osa perhedynamiikkaa, tai ainakin pitäisi olla. Ette voi sanella mitä mummolassa syödään, tai voitte, mutta ihan turhaa se on. Lapsille tekee vain hyvää jos mummolassa on eri ruokia kuin kotona. Niitä ruokia ja muistoja ruokailuhetkistä voi kaiholla muistella aikuisenakin. 

Vierailija
108/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

😂🤣

No kiitos tästä ketjusta kumminkin, tämä on ihan hyvä aihe ja viihdyttävä ketju. Koitan ymmärtää kantasi, mutta olen päätynyt kumminkin mummona olemaan enemmän lastesi mummon puolella kuin sinun. Anna mummon ruokkia omalla tavallaan ja ruoki sinä omallasi. 

Vierailija
109/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ollut mummoja, lapsillani ei ollut mummoja.  Joskus elämä menee niinkin.

Itse olen se kaukainen välimatkankin takia ja muutenkin kakkosmummo.  Olen yrittänyt kuunnella ohjeistuksia.  Sen voin valita mitä kotona on ja mitä tarjoan mutta jos minulle nakitetaan ota kännykän niiltä pois en katso sen kuuluvan harvoin nähdyn mummon kasvatusvastuuseen.  Jos lautapelistäkin hiipivät kännykälleen olen voimaton.

Vierailija
110/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävit lapsena mummolassa, mummosi tarjosi sinulle vettä ja porkkanoita ?

Heh, mikä provo...

Älä viitsi itse provota. Missään kohtaa ei ole sanottu, että mummolassa pitäisi olla vesi ja näkkileipä linjalla. Kohtuus kaikessa ja kunnioitus vanhempien sanaan. Ja kyllä omassa lapsuudessa saatiin mummolassa leipomuksia, mutta ihan normaalissa mittakaavassa eikä pakkomielteisesti tuputtamalla tai monta kertaa päivässä

-ap

"kunnioitus vanhempien sanaan", niin, eikös sinunkin pitäisi noudattaa ensin itse tätä sääntöä, vaikka mummo josta valitat, onkin miehes äiti. Vanhempi kumminkin, miksi et kunnioita häntä mummona. 

Vierailija
111/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta lapsen ruokavalioon on kuitenkin kiva puuttua. Voitaisko sitten jättää sekin osio vanhemmille, jookos?" 

Ei voida. Lapset syövät muuallakin kuin kotona, jos et vielä ole sattunut huomaamaan. 

Mummous on ihaninta mitä tiedän, tulin mummoksi tänä vuonna. Olen siitä onnekas mummo että saan olla lapsenlapseni kanssa melkein päivittäin, meistä tuli heti läheiset ja ollaan perhettä, kuten kuuluukin. Ens vuonna kai alan myös hoitaa päivisinkin häntä. Niin ja onneksi tytär luottaa minuun eikä nipota miten ruokin silmäteräämme, tietää että ruokin hyvin, rakastan ja suojelen. Kun lapsenlapsi tosta vielä kasvaa, niin tottakai mummo antaa myös herkkuja (ei päivittäin). Yhdessä voidaan leipoa ja köydä karkkiostoksilla. Kivoja aikoja on edessä. Olen niin iloinen, elämällä on taas joku merkitys. 

Antakaa mummojen olla mummoja. Ei ne lapsianne myrkytä. Mummo on tärkeä osa perhedy

Et aio antaa herkkuja edes päivittäin niin sehän on täysin päinvastainen asenne, joten miten se liittyy aiheeseen 

Vierailija
112/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on matkaa mummolaan ja lapset kärsivät pieninä matkapahoinvoinnista. Siihen auttoi, kun ei juuri ennen lähtöä syönyt ja "viimeinen ateria" oli normaalin kokoinen. Ei siis ylensyöntiä. Meillä oli jatkuvasti erimielisyyksiä kun mummo halusi tankata lapset täyteen sokeria juuri ennen lähtöä. Ei millään ymmärtänyt, mikä sotku siitä tuli kun piti kesken matkan pysähtyä siivoamaan autoa, pahimmillaan oksensin itsekin tien penkalla kun siivosin sitä sotkua. Oksennusta joka paikassa.

Jakeluun ei mennyt edes fakta, että on todella vaarallista kun lapsi oksentaa esim. nukahtaneena takapenkillä jos aikuinen ei heti edestä huomaa. Tärkeintä oli että mummo saa pumpata heidän täyteen sokeria! Lopulta syttyi ilmiriita kun määräsin mummon viemään kolmannen jäätelöpaketin takaisin pakastimeen, kun vartin päästä lähtö. Hän kailotti miten mummo kyllä antaisi nannaa, mutta äiti kieltää! Mummo ei saa enää edes (kolmatta pakkausta) jä

🤣🤣🤣

Vierailija
113/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mikä provo...

Älä viitsi itse provota. Missään kohtaa ei ole sanottu, että mummolassa pitäisi olla vesi ja näkkileipä linjalla. Kohtuus kaikessa ja kunnioitus vanhempien sanaan. Ja kyllä omassa lapsuudessa saatiin mummolassa leipomuksia, mutta ihan normaalissa mittakaavassa eikä pakkomielteisesti tuputtamalla tai monta kertaa päivässä

-ap

"kunnioitus vanhempien sanaan", niin, eikös sinunkin pitäisi noudattaa ensin itse tätä sääntöä, vaikka mummo josta valitat, onkin miehes äiti. Vanhempi kumminkin, miksi et kunnioita häntä mummona. 

Voisko johtua siitä että aikuisilla ihmisillä on ihan oma päätäntä valta ja alaikäiset lapset on holhottavia. Eri asia siis

Vierailija
114/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

😂🤣

No kiitos tästä ketjusta kumminkin, tämä on ihan hyvä aihe ja viihdyttävä ketju. Koitan ymmärtää kantasi, mutta olen päätynyt kumminkin mummona olemaan enemmän lastesi mummon puolella kuin sinun. Anna mummon ruokkia omalla tavallaan ja ruoki sinä omallasi. 

Ei kenenkään puolella tarvinnut olla vaan saada neuvoja kuinka tämän anopin käytökseen pitäisi suhtautua. Ei mitään juupas eipäs -keskustelua, joissa yritetään saada Ap alistumaan anopin tahtoon.

Vierailija
115/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa mummojen olla mummoja. Ei

Ei aloittajakaan käy usein mummolassa joten ei ainakaan mummo anna päivittäin limskaa.

Vierailija
116/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä on älyllisesti heikkoa tasoa. Tai vaihtoehtoisesti ovat pahantahtoisia. Siknä ovat vaihtoehdot tämänkin mummon kohdalla.

Minusta kyse on myös valtapelistä. Mummo on mielestään "parempi äiti" apn lapsille kuin ap itse, koska hän tarjoaa herkkuja. Joillekin ihmisille kaikissa ihmissuhteissa on kyse vallasta ja siitä kumpi on ylempänä ja kumpi alempana. On mummo varmaan lisäksi myös älyllisesti heikkotasoinen. Ei älykäs ihminen tekisi limsasta valtapelin nappulaa. Ja älykäs ihminen pystyisi myös kysymään itseltään, että miksi ihmeessä minulla on pakkomielle sokerin tuputtamisesta lapsenlapsille? Mutta kun jatkaa koko alämänsä vanhuuteen asti valtapelejä, niiden sisältämästä pahantahtoisuudesta (= minä olen muita ylempänä) tulee osa persoonaa. Samalla iän myötä ihmisen kyky hurmata toisia ja olla karismaattinen vähenee niin pahantahtoinen perusolettama näkyy muille karummin.

Vierailija
117/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä tässä

ruikuttaa pas kaa anoppia!

Vierailija
118/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mikä provo...

-ap

Voisko johtua siitä että aikuisilla ihmisillä on ihan om

Voisko mummokin tarvita kunnioitusta lapsenlapsensa vanhemmalta, eikä nöyryyttävää ojentamista, kun mitään pahaa ei ole edes tehnyt.

Olisi ap:kin onnellinen tosta limsamummosta. Nykyään lisääntyy monet niin vanhoina ja asuvat kaukana kotiseuduiltaan, että kaikilla lapsilla ei mummoa ole elämässä ollenkaan. 

Vierailija
119/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

😂🤣

Ei kenenkään puolella tarvinnut olla vaan saada neuvoja kuinka tämän anopin käytökseen pitäisi suhtautua. Ei mitään juupas eipäs -keskustelua, joissa yritetään saada Ap alistumaan anopin tahtoon.

Se on ensisijaisesti mummo eikä  anoppi. Kun ap tämän sisäistäisi, voisi pingotus vähän helpottaa. 

Vierailija
120/312 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei ymmärrä ei sanaa, vaan ottaa se aina kursailuna. Jos en halua syödä jotain ja kieltäytyn, jatkaa tyrkyttämistä loputtomuuteen asti. Kun lapseni kieltäytyi kerran pullasta, yritti väkisin työntää sitä lapsen suuhun. 

En tajua mistä tuollainen kursailu kulttuuri on peräisin, asumme varsinais-suomessa emme missään pohjoisen korpimailla ja täällä ei on aina tarkoittanut ei.