Mitä maksaa sellainen kuolema, jossa vainaja tuhkataan ja sirotellaan veteen?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. En todennäköisesti elä muutamaa viikkoa pitempään, siksi kyselin.
Sain juuri tiedon kokonaiskustannuksista, eli tuhkaus pahviuurnassa kuljetuksineen ja todennäköisine säilytysaikoineen 400 euroa.
Mukavaa iltaa kaikille!
Missä ihmeen pahviuurnassa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksoi vuosi sitten 1300. Arkku oli jotain 600, tuhkaus 370, uurna muutaman kympin ja kuljetukset maksoivat yllättävän paljon, kun krematorio oli toisessa kaupungissa. Vainajaa ei muuten saa kuljettaa itse millään pakettiautolla,se on hautaustoimiston tehtävä.
Uurnaa saa
Vierailija kirjoitti:
Esim. Hietaniemen krematoriossa tuhkaus maksaa 320e. Arkkujen hinnat vaihtelevat muutamasta satasesta usempaan tonnin. Uurnaahan ei sirottelussa tarvita.
Uurnan voi myös tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksoi vuosi sitten 1300. Arkku oli jotain 600, tuhkaus 370, uurna muutaman kympin ja kuljetukset maksoivat yllättävän paljon, kun krematorio oli toisessa kaupungissa. Vainajaa ei muuten saa kuljettaa itse millään pakettiautolla,se on hautaustoimiston tehtävä.
Uurnaa saa
Kyllä, uurnaa saa, mutta ennen sitä se vainaja arkkuineen on saatava kuljetetuksi krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Hietaniemen krematoriossa tuhkaus maksaa 320e. Arkkujen hinnat vaihtelevat muutamasta satasesta usempaan tonnin. Uurnaahan ei sirottelussa tarvita.
Uurnan voi myös tehdä itse.
Arkunkin voi
Onko pakko hankkia ruumiin kuljetus ? Eikö Reijo sedän voi vaan laittaa takakonttiin ja silleen viedä ?
Se tapa miten kuolee vaikuttaa kustannuksiin. Sairaalassa kuolemisesta tulee todennäköisesti pienemmät kuljetuskulut kuin vaikka siitä jos sattuu kuolemaan ulkomailla. Silloin joutuu hankkimaan sinkkiarkun takaisin Suomeen kuljetusta varten ja kuljetuskustannukset voi olla aika huimat.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko hankkia ruumiin kuljetus ? Eikö Reijo sedän voi vaan laittaa takakonttiin ja silleen viedä ?
Ei voi, se sanotaan hautaustoimilaissa. Vain hautaustoimistot ja viranomaiset saavat kuljettaa vainajia. Melkein kaiken muun voi tehdä itse - arkun, uurnan, arkkuvaatteet - mutta kuljetus on tapahduttava tähän tarkoitukseen varatussa ajoneuvossa, jossa on erityisvarustus.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät kyllä itsekin oikean vastauksen. Vainajan kuljettaminen vaatii asianmukaiset luvat ja asianmukaisen M-luokan ajoneuvon, käytännössä ruumisauton.
https://www.jokelanhautaustoimisto.fi/artikkelit/kuka-saa-kuljettaa-vai…
Vierailija kirjoitti:
Maksaako KELA tai sosku sen, kun on varaton?
Maksaa, jos vainaja on ennen kuolemaansa ollut toimeentulotuen asiakas. Varattomuus todetaan vasta perunkirjoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Aina joku saatanan pelle tulee näihin keskusteluihin. Mutta kyllä sinullakin hymy hyytyy kun järjestät hautausta omalle vanhemmallesi, puolisollesi tai lapsellesi.
Hauska sattuma; pohdin tätä tänään.
Meinasin käydä kävelyllä, poiketa hautaustoimistossa tekemässä ennakkosopimuksen, hautajaisjärjestelyt. Ei kirkolliset. Mut vaan arkkuun ja tuhkaksi. Siis ne loput mitä jää, kun elimet luovutettu ja opiskelukäyttöön luovutettu ruumis. Mikäli kelpaa. Mikä lie se kuolemisen syy sitten on. Tuhkat sirotellaan mereen. Tää kaikki testamenttiin ja hoitotahtoon. Hautaustoimisto hoitaa koko homman. Läheisiä ei kutsuta "väkisin".
Joo, nythän tämä suunnitelma tuli valmiiksi. Helppoa. Kuolinsiivous on jo aikalailla valmis. Jotenkin helppoa tosiaan nauttia elämästä ilman surua ja velvoitteita. Kukin eläköön omanlaisensa elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. En todennäköisesti elä muutamaa viikkoa pitempään, siksi kyselin.
Sain juuri tiedon kokonaiskustannuksista, eli tuhkaus pahviuurnassa kuljetuksineen ja todennäköisine säilytysaikoineen 400 euroa.
Mukavaa iltaa kaikille!
Ei sinua pahviuurnassa tuhkata, hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin käydä kävelyllä, poiketa hautaustoimistossa tekemässä ennakkosopimuksen, hautajaisjärjestelyt. Ei kirkolliset. Mut vaan arkkuun ja tuhkaksi. Siis ne loput mitä jää, kun elimet luovutettu ja opiskelukäyttöön luovutettu ruumis. Mikäli kelpaa. Mikä lie se kuolemisen syy sitten on. Tuhkat sirotellaan mereen. Tää kaikki testamenttiin ja hoitotahtoon. Hautaustoimisto hoitaa koko homman. Läheisiä ei kutsuta "väkisin".
Joo, nythän tämä suunnitelma tuli valmiiksi. Helppoa. Kuolinsiivous on jo aikalailla valmis. Jotenkin helppoa tosiaan nauttia elämästä ilman surua ja velvoitteita. Kukin eläköön omanlaisensa elämän.
Meinasit? Se on vasta puoli voittoa.
Miksi tuhkausta ei saa tehdä itse?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuhkausta ei saa tehdä itse?
IDIOOTTI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasit? Se on vasta puoli voittoa.
Mut hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Toteutus. Ja kirjallisena, päivitetään hoitotahtoon niin se on jo hyvä alku.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin pari-kolmesataa?
Tuhkaus ei kai ole kovin kallista.
Ei taida lähteä tuolla hinnalla. Tuhkaan itse tosin vain lemmikkejä, mutta tuo menee helposti lemmikinkin uurnaan ja tuhkaukseen. T. krematoriotyöntekijä