Ompelukoneen toiminnoista kysymys
Mun ompelukone Eva M3000 on tainnut sanoa yhteistyösopimuksen irti, kun sen pyöreä ompeleenvalitsin ei toimi. Käännän minne vain, niin tekee suoraa ommelta. Olisko ketään joka tietää....lahjojen teko taitaa muuten tyssätä :/
Onhan tuo halpiskone mutta en haluaisi vielä hylätä konetta, korjaus saattaa maksaa saman verran kuin uuden hankinta.
Kommentit (27)
Ompelukone muuten pitäisi öljystä kerran vuodessa.
Taitaa muovi rattailla olla siinä valitsin, vai hammashihna? Avaa kuorta ja kurkista.
Paljonko kone maksoi? Onko runko metallia vai muovia?
Minun vanhassa koneessani oli sama ongelma. Lähipiirin sähköasentaja (!) avasi koneen ja totesi, että vanha voiteluöljy oli sen verran tahmeaa, että ommelta vaihtava vipu ei jaksanut liikkua tarpeeksi. Vanhan öljyn poisto ja uuden lisääminen auttoi tähän.
Olethan tarkastanut kaikki perusjutut - langoituksen, puolann, neulan suoriuden ja ehjyyden, paininjalan? Joskus joku vika näissä vaikuttaa myös ompeleenvalitsimeen. Ja eihän sulla ole esim puolausasento päällä? Tai vapaasuuntainen syöttö? (parsintatikki) . Ja katso ettei missään välissä ole hirveää pölymattoa joka estää joko neulaa tai syöttöä liikkumasta kunnolla
Milloin ap lähetti koneensa huoltoon viimeksi?
Ne jumiin jää jollei käytä pitkään aikaan, kokemusta on
Huoooooooh.
Milloin lähetit koneesi huollossa? Siis ihan ammattilaisella?
Avaisin kuoren ja katsoisin onko mitään tehtävissä omilla pikku kätösillä. Jos ei, niin huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Avaisin kuoren ja katsoisin onko mitään tehtävissä omilla pikku kätösillä. Jos ei, niin huoltoon.
Mitä ompelet sillä?
Etsi ohjekirja ja katso miten öljytään, sillä saa myös pilattua jos väärään reikään.
Vierailija kirjoitti: Huoooooooh. Milloin lähetit koneesi huollossa? Siis ihan ammattilaisella?
Ei niitä oikeasti tarvitse ammattilaisella huollattaa, jos itse pitää huolta, puhdistaa ja öljyää säännöllisesti. Varaosatkin on aika helppo vaihtaa itse. Ompelukone ei ole mikään lentokone kuitenkaan. Vasta kun oikeasti oitåä tehdä sähkötöitä, aletaan tarvita ammattilaista, eikä sähkötöitä tarvita missään normaalihuollossa.
Se on käynyt huollossa n.2v sitten ja olen ommellut sillä säännöllisen epäsäännöllisesti, viimeksi viime viikolla. Tarkistin noi perusjutut ja poistin pölyt mutta en tiedä mihin kohtaan mun tarttis sitä öljyä laittaa. Se ompeleenvalitsin liikkuu huonosti. Näytti että neula liikkuu sivuille kun kokeilin siksakkia. Ja ompelee siinäkin suoraa tikkiä. Mun ohjekirja on hukassa, niin en osaa tutkia sitä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Se on käynyt huollossa n.2v sitten ja olen ommellut sillä säännöllisen epäsäännöllisesti, viimeksi viime viikolla. Tarkistin noi perusjutut ja poistin pölyt mutta en tiedä mihin kohtaan mun tarttis sitä öljyä laittaa. Se ompeleenvalitsin liikkuu huonosti. Näytti että neula liikkuu sivuille kun kokeilin siksakkia. Ja ompelee siinäkin suoraa tikkiä. Mun ohjekirja on hukassa, niin en osaa tutkia sitä enempää.
Miksi ohjekirja on hukassa? Etkö löydä sähköistä netistä?
Vierailija kirjoitti:
Ompelukone muuten pitäisi öljystä kerran vuodessa.
Tuo jäänyt kyllä tekemättä mutta voisiko se vaikuttaa siihen ompeleenvalintapyörylään.
Ja toinen vika, minkä huomasin, niin puolaa vain n. puoleen väliin....ei tee täyteen.
Onko tuo sähköi en vai mekaaninen?
Vierailija kirjoitti: Mitä lahjoja teet?
Lastenlapsille olen nyt tekemässä collegevaatteit ja trikoopaitoja. Ja sitten ihan meikkipusseja, tyynynpäälisiä ja muuta, mihin tarttisin sitä siksakkiakin.
Milloin käytit huollossa?