Kuinka paljon asuntolainaa uskaltaisitte ottaa 2900€ nettotuloilla?
Jos oletetaan, että 10% omarahoitusosuus järjestyy.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Laske paljonko sulla jää kk käteen ja vähennä siitä paljonko keskimäärin käytät rahaa kk.
Itse aauin todella halvassa ja surkeassa asunnossa vuosia ja säästin aspiin.
Siitä näet paljonko voit maksaa lainaa
Siis saan 2900€ käteen eli nettona kuussa, säästöön / rahastoihin menee noin 500€/kk, loput asumiseen, ruokaan, muuhun kulutukseen.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske paljonko sulla jää kk käteen ja vähennä siitä paljonko keskimäärin käytät rahaa kk.
Itse aauin todella halvassa ja surkeassa asunnossa vuosia ja säästin aspiin.
Siitä näet paljonko voit maksaa lainaaSiis saan 2900€ käteen eli nettona kuussa, säästöön / rahastoihin menee noin 500€/kk, loput asumiseen, ruokaan, muuhun kulutukseen.
-Ap
Ja tämä siis elämällä rennosti, miettimättä kauheasti menoja. Tarkasti elämällä saisin noin 700-800 euroa säästöön kuussa.
-Ap
Itse haluaisin, että oma osuus olisi minimissään jotain 40%, niin meillä ekassa asunnossa oli. Minulla on netto 3200 euroa, enkä ottaisi lähellekään 100 000 euron lainaa yksin. Puolison kanssa kyllä, (puolison tulot isommat) eli ehkä itselleni voisin ottaa esim 60 000 euroa. Mutta sillä ajatuksella, että asunto myymällä saataisiin omat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin noin 170 000€ lainaa, kuulostaako hyvältä?
-Ap
Ei kuulosta. Et tule saamaan tuota lainaa lähellekkään.
Alle satkun. Onneksi selvisin seittämälläkympillä. Yli puolet jo maksettu!
Itse uskaltaisin ottaa reilusti alle 100 000. Kysymyshän oli, paljonko uskaltaisin.
Itsellä ollut nettotulot useamman vuoden noin 5000 -6000 ja uskalsin ottaa 80.000 e. Asunto maksoi 212.000. Muut rahat irrotin muualta. Tämä kesällä 2022. Lainaa vielä jäljellä noin 47.000.
Ei mitään järkeä vetää talous niin tiukalle, että ei voi elää aika normaalisti.
Mielestäni 170.000 e on noilla tuloilla ehdottomasti liikaa.
N54
Noin 70000 noilla tuloilla koska korot luultavasti nousee 6% lähivuosina
2700 netolla maksan 150.000 euron lainaa. Kk-erä on 800 eli ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en noilla tuloilla edes saanut mitään lainaa.
2900e NETTOtuloilla?
Kuka siis saa lainaa, jos tuollaiset tulot eivät riitä? Mennään kuitenkin bruttona jo mukavasti 3500e yli.
En saanut koska olin yli 50v ja pankin mukaan noin pienillä tuloilla ei yksi ihminen saa lainaa maksettua.
Ei ole siitä kiinni uskaltaisiko, vaan siitä, paljonko pankki myöntää noilla tuloilla.
Olin 3,5 vuotta sitten tuossa tilanteessa ja päätin olla ottamatta lainaa. En ole katunut.
Suosittelen lämpimästä asumisoikeusasuntoa vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin, että oma osuus olisi minimissään jotain 40%, niin meillä ekassa asunnossa oli. Minulla on netto 3200 euroa, enkä ottaisi lähellekään 100 000 euron lainaa yksin. Puolison kanssa kyllä, (puolison tulot isommat) eli ehkä itselleni voisin ottaa esim 60 000 euroa. Mutta sillä ajatuksella, että asunto myymällä saataisiin omat takaisin.
Ohis, Taas sitä ikisinkkuna huokaan kun taas sain muistutkse siitä, minkä olen jo vuosia tajunnut eli sen miten elämänlaatu saattaisi olla asumisenkin osalta parempi, jos olisi rinnalla toinen jolla olisi paljolti sama käsitys siitä mihin rahaa kannattaisi käyttää....
Anteeksi kun avauduin.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskaltaisin ottaa reilusti alle 100 000. Kysymyshän oli, paljonko uskaltaisin.
Itsellä ollut nettotulot useamman vuoden noin 5000 -6000 ja uskalsin ottaa 80.000 e. Asunto maksoi 212.000. Muut rahat irrotin muualta. Tämä kesällä 2022. Lainaa vielä jäljellä noin 47.000.
Ei mitään järkeä vetää talous niin tiukalle, että ei voi elää aika normaalisti.
Mielestäni 170.000 e on noilla tuloilla ehdottomasti liikaa.
N54
Kaikki kun eivät ole viisikymppisiä rikkaita boomereita joilla on 150 000 euroa vaan pieraista jostain "muualta" kun haluaa maksaa mieluummin pientä lainaa eikä isoa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mielestäni tosi varovainen, mutta otin yksin 3000 e nettopalkalla ja 25 % omarahoitusosuudella noin 115 000 lainaa. Ei ole ahdistanut missään vaiheessa, oikein hyvin on rahat riittäneet ja säästöönkin on jäänyt mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, Taas sitä ikisinkkuna huokaan kun taas sain muistutkse siitä, minkä olen jo vuosia tajunnut eli sen miten elämänlaatu saattaisi olla asumisenkin osalta parempi, jos olisi rinnalla toinen jolla olisi paljolti sama käsitys siitä mihin rahaa kannattaisi käyttää....
Anteeksi kun avauduin.
No näinhän se on. Parisuhteessa ihminen hyötyy taloudellisesti, jos se toinen osapuoli on kutakuinkin normaali rahankäytössään. Ruuan ostaminen on halvempaa isoissa annoskoissa, samat lehtitilaukset ja suoratoistot riittää, ja kun mahdutaan samaan makuuhuoneeseen, niin asuminen on puolet halvempaa. Toki, jos innostutaan lapsia tekemään, kaikki raha kyllä menee, mitä tulee.
170 k on varmaan sellainen 900 euroa kuukaudessa, ihan ok noilla tuloilla jos vaan asunnon vastike ja asumiskulut on maltilliset.
En ottaisi asuntolainaa tässä tilanteessa, kun asuntojen hintojen laskun pohja on vielä näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin noin 170 000€ lainaa, kuulostaako hyvältä?
-ApZiisus 😲
Antaako pankki noilla tuloilla noin isoja lainoja?
Minä otin 3200 euron nettotuloilla 240 000 euron lainan. Ei ollut mikään ongelma maksaa sitä ja hyvin jäi rahaa elämiseenkin.
Osuuspankille, Nordealle ja S-pankille, kun itse kysyin.