Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö ystävyyden päättäminen mielestänne perustella ystävälle?

Vierailija
01.12.2025 |

Kysymys otsikossa. Minulla meni hiljattain välit poikki läheisen ystävän kanssa. Ystäväni loukkaantui eräästä kommentistani, jollaisesta en itse todellakaan olisi loukkaantunut, ja mielestäni tarkoitin kommentillani pelkkää hyvää. Kun näimme ystäväni kanssa viimeisen kerran, hän ei puhunut mitään välien katkaisemisesta tai yhteydenpidon lopettamisesta, vaan antoi ymmärtää kaiken olevan kuten ennenkin. Tuon tapaamisen jälkeen hän kumminkin esti minut Whatsapissa eikä enää vastannut puheluihini. Tästä hämmentyneenä pyysin erästä läheistäni soittamaan hänellä ja kysymään että miksi hän on estänyt minut eikä enää vastaa puheluihini. No, läheiseni puheluun hän vastasi, ja pienen tenttauksen jälkeen hän myönsi loukkaantuneesa siitä kommentistani, mutta sen jälkeen hän alkoi puhua läheiselleen oman elämänsä asioista, jotka eivät liity minuun eikä meidän ystävyyteemme mitenkään, ja rupesi puolustelemaan itseään, hän ei mielestään ole tehnyt mitään väärää, vaikka esti minut ja lopetti yhtäkkiä täysin yhteydenpidon kanssani.

Tuon puhelun jälkeen pistin hänelle tavallisen tekstiviestin, jossa pyysin anteeksi tuota kommenttiani, ja kerroin toivovani että välimme palautuisivat ennalleen, koska koin kumminkin hänet itselleni tärkeäksi ja läheiseksi ystäväksi. Hän ei kumminkaan tuohon tekstiviestiinkään reagoinut mitään:(

Tästä koko hommasta jäi itselleni tosi huono fiilis, mielestäni aikuisella ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, että jos haluaa päättää ihmissuhteen, siitä pitäisi pystyä kertomaan toiselle osapuolella suoraan, ja mielestäni mielellään kasvotusten

Mitä mieltä te muut palstalaiset olette?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, on ollut ihan siitä lähtien kun synnyin ja hänellä on tapana pitää mykkäkoulua milloin mistäkin. Muutaman kuukauden mökötettyään hän on yhteydessä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Joskus myöhemmin hän voi viitata mökötyskauteensa. Hänen äitinsä on kuulemma ollut samanlainen mököttäjä.

No itse olen tlälainen varmaan joidenkin mielestä. Itse sanoitan asian kylläkin niin, että otan etäisyyttä, jos minua pahoinpidellään. Tuollainen "mököttämiseksi" asian mitätöinti kuulostaa kyllä juurikin väkivaltaisten ihmisten jutuilta, he aina vähättelevät omia tekojaan ja syyllistävät toisia heidän aiheuttamastaan pahasta olosta

Tai no, olin ennen tällainen. Nykyään en anna enää toisia mahdollisuuksia, koska olen oppinut sen johtavan lähes aina samankaltaisiin lopputuloksiin, kuin aiemmin. Eli jos joku on kerran pahoinpidellyt minua, h

Mykkäkoulukin on aggressiivista käytöstä ja pahoinpitelyä. Minä ainakaan en mykkäkoulun pitäjiä jaksa pitää elämässäni. 

Vierailija
42/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikea ap on kommentoinut kaverin kehoa (-> laihdutus) niin ootpa aika sankari. Ei tossa nyt mitään selittelyjä kaivata, olet moukkamainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että ap on jotenkin kommentoinut loukkaavasti ystävän ulkonäköä. 

Vierailija
44/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, mikä on trollaajien kommentointia ja mikä oikea ap:n kommentti ystävälleen ollut. Minusta ei esim. ole mitenkään asiatonta sanoa, että terapeutti voisi auttaa läheistä hänen ongelmissaan. Sellaisesta välien katkaisu on aika raju veto ja kertoo kyllä loukkaantujan mielenterveyden olevan tosiaan huonolla tolalla.

Vierailija
45/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö voi joillekin ihmisille olla niin arka paikka, ettei kestä edes positiivissävyistä kommentointia. Jos on vaikka lapsuudessa tai nuoruudessa joutunut kiusatuksi ylipainon vuoksi, haavat voi olla syviä. 

Mutta on kyllä aika ongelmallista, jos ei psyty läheisen ystävän kanssa puhumaan asiasta millään tavalla, vaan katkaisee välit ilman selitystä. Eihän tuo nyt aivan terveen ihmisen toimintatavalta vaikuta. 

Vierailija
46/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jättänyt kaikki ystäväni siten, etten vaan enää reagoi yhteydenottoihin. 

Kyllä siitä tyhmenpikin ymmärtää. 

Vierailija
47/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mikä on trollaajien kommentointia ja mikä oikea ap:n kommentti ystävälleen ollut. Minusta ei esim. ole mitenkään asiatonta sanoa, että terapeutti voisi auttaa läheistä hänen ongelmissaan. Sellaisesta välien katkaisu on aika raju veto ja kertoo kyllä loukkaantujan mielenterveyden olevan tosiaan huonolla tolalla.

Niinpä. Yleensäkin välien katkaisu läheiseen on raju veto, oli syy sitten mikä vain. Minustakin tuo terapeuttikommentti osoittaa välittämistä. Eikä minusta ole mitenkään pahasti sanottu sekään, jos ystävä on tarkoituksella laihduttanut, ja toinen sanoo, että hän näyttää hyvältä. Itse en ainakaan tuosta loukkaantuisi. Mutta jos ystävällä ei mene kovin hyvin, hän voi omassa päässään tulkita ystävällisetkin kommentit ilkeiksi. 

Vierailija
48/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne hävisi kuin pieru Saharaan! Muutaman kerran otin yhteyttä,  mutta ei koskaan nähty. Tällä oli nuorempana tapana harrastaa mykkäkoulua. On siis henkistä väkivaltaa. Kyllä se joogaajalta näköjään onnistuu vanhempanakin. Hänhän!

Vierailija
49/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, on ollut ihan siitä lähtien kun synnyin ja hänellä on tapana pitää mykkäkoulua milloin mistäkin. Muutaman kuukauden mökötettyään hän on yhteydessä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Joskus myöhemmin hän voi viitata mökötyskauteensa. Hänen äitinsä on kuulemma ollut samanlainen mököttäjä.

No itse olen tlälainen varmaan joidenkin mielestä. Itse sanoitan asian kylläkin niin, että otan etäisyyttä, jos minua pahoinpidellään. Tuollainen "mököttämiseksi" asian mitätöinti kuulostaa kyllä juurikin väkivaltaisten ihmisten jutuilta, he aina vähättelevät omia tekojaan ja syyllistävät toisia heidän aiheuttamastaan pahasta olosta

Tai no, olin ennen tällainen. Nykyään en anna enää toisia mahdollisuuksia, koska olen oppinut sen johtavan lähes aina samankaltaisiin lopputuloksiin, kuin aie

Mä en ole yhtään mököttäjä, pelit ei kiinnosta. Jos mua on pitkän aikaa loukattu tai kuulen, että takanapäin puhuttu pahaa tms niin minä katoan. Se "kaveruus" oli sitten siinä. Kuollut ja kuopattu, eikä sitä pysty kuolleista herättämään. Mökötyksellä pyritään johonkin, mä en pyri kuin omaan rauhaani kiusaajilta ja kaltoinkohtelijoilta. Kerran oon sopinut mua pahasti loukanneen ihmisen kanssa ja se johti hänen käytöksensä pahenemiseen. Opin läksyni.

Vierailija
50/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah piti kirjoittaman. 

51/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos se kaveri on sut laittanut estoon, ei tekstarikaan mene läpi.

Anna olla, hän ei halua enää kuulla sinusta mitään. Kunnioita sitä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
52/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai no, olin ennen tällainen. Nykyään en anna enää toisia mahdollisuuksia, koska olen oppinut sen johtavan lähes aina samankaltaisiin lopputuloksiin, kuin aie

Mykkäkoulukin on aggressiivista käytöstä ja pahoinpitelyä. Minä ainakaan en mykkäkoulun pitäjiä jaksa pitää elämässäni. 

Niin on. Mykkäkoulu on narsistin tapa osoittaa hylkäämistä, jos joku ei ole tehnyt kuten narsisti haluaa. Minulla on lapsuuden lähipiirissä ollut yksi tuollainen marttyyrinarsisti, joka satuttaa lähipiiriään mykkäkouluilla ja hylkäämisillä, ja olen ottanut näihin tyyppeihin täyden nollatoleranssin. En jaksa sellaisia ihmisiä, joiden seurassa pitää olla varpaillaan ja varoa koko ajan, tai muuten tulee satutetuksi. Suojelen itseäni. 

Vierailija
53/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska ei ystävyys pääty koskaan.

Vierailija
54/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmissuhteissa on vähän niin, että oli syy mikä tahansa, niin jos toinen ei taho niin sitten ei taho. Ystävyyteen tarvitaan kummankin motivaatio.

55/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit tulee ja menee, mitä niitä vatvomaan.

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme