Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö ystävyyden päättäminen mielestänne perustella ystävälle?

Vierailija
01.12.2025 |

Kysymys otsikossa. Minulla meni hiljattain välit poikki läheisen ystävän kanssa. Ystäväni loukkaantui eräästä kommentistani, jollaisesta en itse todellakaan olisi loukkaantunut, ja mielestäni tarkoitin kommentillani pelkkää hyvää. Kun näimme ystäväni kanssa viimeisen kerran, hän ei puhunut mitään välien katkaisemisesta tai yhteydenpidon lopettamisesta, vaan antoi ymmärtää kaiken olevan kuten ennenkin. Tuon tapaamisen jälkeen hän kumminkin esti minut Whatsapissa eikä enää vastannut puheluihini. Tästä hämmentyneenä pyysin erästä läheistäni soittamaan hänellä ja kysymään että miksi hän on estänyt minut eikä enää vastaa puheluihini. No, läheiseni puheluun hän vastasi, ja pienen tenttauksen jälkeen hän myönsi loukkaantuneesa siitä kommentistani, mutta sen jälkeen hän alkoi puhua läheiselleen oman elämänsä asioista, jotka eivät liity minuun eikä meidän ystävyyteemme mitenkään, ja rupesi puolustelemaan itseään, hän ei mielestään ole tehnyt mitään väärää, vaikka esti minut ja lopetti yhtäkkiä täysin yhteydenpidon kanssani.

Tuon puhelun jälkeen pistin hänelle tavallisen tekstiviestin, jossa pyysin anteeksi tuota kommenttiani, ja kerroin toivovani että välimme palautuisivat ennalleen, koska koin kumminkin hänet itselleni tärkeäksi ja läheiseksi ystäväksi. Hän ei kumminkaan tuohon tekstiviestiinkään reagoinut mitään:(

Tästä koko hommasta jäi itselleni tosi huono fiilis, mielestäni aikuisella ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, että jos haluaa päättää ihmissuhteen, siitä pitäisi pystyä kertomaan toiselle osapuolella suoraan, ja mielestäni mielellään kasvotusten

Mitä mieltä te muut palstalaiset olette?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Ehkä teillä oli historiaa, ja tuo kommentti sitten katkaisi kamelin selän. Hän saattoi kokea, että asia ei selittelemällä parane. Ehkä hän ei kokenut sinua yhtä läheiseksi. Ehkä hänellä on juuri elämässään vaikea tilanne, jota sinä et hänen mielestään ota huomioon, vaan kommentoit loukkaavasta.

Jos olet halukas olemaan hänen ystävänsä, kirjoita hänelle vaikka kirje, jossa kerrot mitä ystävyytenne sinulle merkitsee.

Mielestäni tuo kirjeen kirjoittaminen ei ole hyvä idea. Tuo estäminen ja varsinkin tuo että ystävä ei vastannut ap:n tekstiviestiin, jossa tämä pyysi anteeksi kommentiansa, indikoivat vahvasti että ystävän päätös yhteydenpidon lopettamisesta on pysyvä.

Ap:lle tsemppiä, toivottavasti löydät uusia (ja parempia) ystäviä:)

Vierailija
22/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin, että ystäväni näyttää paljon paremmalle nyt, kun sai laihdutettua

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on perseestä.

Vierailija
24/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, on ollut ihan siitä lähtien kun synnyin ja hänellä on tapana pitää mykkäkoulua milloin mistäkin. Muutaman kuukauden mökötettyään hän on yhteydessä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Joskus myöhemmin hän voi viitata mökötyskauteensa. Hänen äitinsä on kuulemma ollut samanlainen mököttäjä.

No itse olen tlälainen varmaan joidenkin mielestä. Itse sanoitan asian kylläkin niin, että otan etäisyyttä, jos minua pahoinpidellään. Tuollainen "mököttämiseksi" asian mitätöinti kuulostaa kyllä juurikin väkivaltaisten ihmisten jutuilta, he aina vähättelevät omia tekojaan ja syyllistävät toisia heidän aiheuttamastaan pahasta olosta

Tai no, olin ennen tällainen. Nykyään en anna enää toisia mahdollisuuksia, koska olen oppinut sen johtavan lähes aina samankaltaisiin lopputuloksiin, kuin aiemmin. Eli jos joku on kerran pahoinpidellyt minua, hän tekee sen toistekin. Dynamiikat eivät siinä mielessä muutu, enkä enää "mökötyksen" jälkeen anna anteeksi. Tai annan - mutta en päästä pahoinpitelijää enää elämääni, sillä ansaitsen parempaa :)

Vierailija
25/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä "ystävä" on manipuloiva narsisti, niin silloin ei. Karkuun vaan ja lujaa.

Vierailija
26/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla on ollut tapana laukoa tällaisia helmiä, en ihmettele miksi ystäväsi toimii näin. Joskus muu ei vain auta. Vaikka olisi päivänselvää, että näyttää paremmalle, onko sitä pakko sanoa, ja millä oikeudella ajattelet olevasi oikeutettu kertomaan mietteesi hänen ulkomuodostaan. 

Vierailija
27/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että mitä ja miten kommentoit? Mitä sanoja käytit? 

Näitä ihmisiä löytyy, jotka eivät mielestään mitään ole sanoneet tai tehneet. Vika on aina toisessa tai toinen suuttui ilman syytä. 

Tällä ystävällä on ongelmia, jotka aiheuttavat aika isoja haasteita hänen elämäänsä. Sanoin hänelle että mielestäni hänen kannattaisi hakea ongelmiinsa ammattiapua

AP

Vierailija
28/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä olet estänyt sen numeron, ei ole saanut tekstiviestiä 

Mulla hiljattain katkesi kamelin selkä lapsuudenystävään. Se mökötti ekana ja sit yritti taas luikerrella pokkana takaisin.

Ehei. En jaksa enää sitä draamailijaa. Enkä jaksa selitellä.

Vierailija
29/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kohteliaisuuahan tuo oli mutta painon kommentointi on aika arka aihe varmaan monille laihduttajille. Harkiten itse kommentoisin vaikka hyvää tietenkin tarkoitit.

Ei kuitenkaan välien katkaisemisen arvoista. Ehkä hän tarvitsee hetken aikaa sulatella ja suutuksissaan esti sinut. 

Vierailija
30/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin ystävälleni että hän on ruma kun leikkasi pitkät hiuksensa lyhyiksi

Ap

Vierailija
31/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi taivas. Anna sen kaverisi olla rauhassa, jos et näe tuossa mitään ilkeää. 

Vierailija
32/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se tarvitsee perustella, tuo on tyypillistä naisten venkoilua tuo ystävyyden päättäminen kuten myös parisuhteen päättäminen ilman hyvää syytä.

Vaikka tässä tapauksessa aloittaja onkin loukannut törkeästi kaveriaan kommentillaan eli syy löytyy siitä. Tuskin oli ensimmäinen kerta edes.

Vierailija
33/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole perustelleet

Vierailija
34/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla on ollut tapana laukoa tällaisia helmiä, en ihmettele miksi ystäväsi toimii näin. Joskus muu ei vain auta. Vaikka olisi päivänselvää, että näyttää paremmalle, onko sitä pakko sanoa, ja millä oikeudella ajattelet olevasi oikeutettu kertomaan mietteesi hänen ulkomuodostaan. 

No miksi sitä ei voisi sanoa? Onko myös kiellettyä sanoa parturissa käynnin jälkeen, että tuo uusi tukka näyttää paremmalle 

Vierailija
35/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ottiko vielä otsiksen? 🤮

Vierailija
36/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se tarvitsee perustella, tuo on tyypillistä naisten venkoilua tuo ystävyyden päättäminen kuten myös parisuhteen päättäminen ilman hyvää syytä.

Vaikka tässä tapauksessa aloittaja onkin loukannut törkeästi kaveriaan kommentillaan eli syy löytyy siitä. Tuskin oli ensimmäinen kerta edes.

Ei tosiaankaan tarvitse perustella yhtään mitenkään. Tuollainen vaatimus kielii tarpeesta päästä jatkamaan sitä ihmissuhdetta vastoin toisen tahtoa vänkäämällä väsyttämiseen asti. Ei mitään venkoilua, ei mitään väninää vaan sayonara ja se on siinä. 

Vierailija
37/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ottiko vielä otsiksen? 🤮

Otti ja vielä uhkasi, että seuraavalla kerralla tulee kalju :(

Vierailija
38/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Ehkä teillä oli historiaa, ja tuo kommentti sitten katkaisi kamelin selän. Hän saattoi kokea, että asia ei selittelemällä parane. Ehkä hän ei kokenut sinua yhtä läheiseksi. Ehkä hänellä on juuri elämässään vaikea tilanne, jota sinä et hänen mielestään ota huomioon, vaan kommentoit loukkaavasta.

Jos olet halukas olemaan hänen ystävänsä, kirjoita hänelle vaikka kirje, jossa kerrot mitä ystävyytenne sinulle merkitsee.

Itselläni taannoin kävi vähän näin. Karva katkaisi kamelin selän, mutta olin jo pidemmän aikaa ollut aika ärsyyntynyt tietyistä asioista ja "ystävyys" oli alkanut tuntumaan enemmän väkinäiseltä ja tottumukseen perustuvalta suhteelta. Sitten kun selkä lopulta katkesi mä vähän jopa yllätyin kuinka moni asia mua siinä ihmisessä ja meidän suhteessa vitutti. Ja mulla ei ole mitään tarvetta käydä sitä asiaa tämän henkilön kanssa läpi, sillä tämä henkilö on todella huono sisäistämään tai hyväksymään minkäänlaista kritiikkiä, hän löytää vian aina muista ja tämän takia hän ei myöskään opi virheistään.

Vierailija
39/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että mitä ja miten kommentoit? Mitä sanoja käytit? 

Näitä ihmisiä löytyy, jotka eivät mielestään mitään ole sanoneet tai tehneet. Vika on aina toisessa tai toinen suuttui ilman syytä. 

Tällä ystävällä on ongelmia, jotka aiheuttavat aika isoja haasteita hänen elämäänsä. Sanoin hänelle että mielestäni hänen kannattaisi hakea ongelmiinsa ammattiapua

AP

Jos tämä on oikean Ap: kirjoittama kommentti, niin mielestäni tuossa kommentissa ei ole mitään pahaa, vaan tuohan vain kertoo välittämisestä, kun Ap näkee kuinka paljon nämä ongelmat häiritsevät ystävän elämää, ja on kehottanut hankkimaan ammattiapua. Mielestäni tämä ystävä on aiheetta loukkaantunut.

Vierailija
40/55 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei. Tuntuisi ruinaamiselta ja olisi kiusallista saada joku tällainen kirje. Anna vaan olla ap, turha surra maahan kaatunutta maitoa. Kannattaa säilyttää itaekunnioitus ja antaa toisen mennä.

Voit tietty itseksesi miettiä oliko kaveri jo aiemmin yrittänyt sanoa sulle vastaavasta käytöksestä ja sä et ole ottanut kuuleviin korviisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän