Minkälaista työtä pystyy tekemään ihminen, joka ei kykene fyysiseen työhön eikä pysty katsomaan näyttöä pitkiä aikoja?
Olen kuulemma täysin työkykyinen ja nyt pitäisi yrittää löytää sopiva työpaikka.
Kommentit (146)
Tekee etänä töitä näytöllä eli pitää taukoja. Jaksathan olla netissäkin pieniä pätkiä. Vaihdat ne netissroikkumispätkät työpätkiin ja teet osa-aikatyötä.
No vaikkapa linjastotyötä. Mutta sekin vaatii harjaantumista, ihan niin kuin näyttöpäätteenkin tuijottaminen. Eli sinun täytyisi ottaa hieman ryhdikkäämpi ja onnistuvampi asenne, sillä fyysiseen suorittamiseen kuten näyttöpäätetyöhönkin täytyy harjoitella ja sopeutua. Ihan niin kuin mihin tahansa. Linjastollekin voi romahtaa, ellei päätä sopeutua ja kyetä kyseiseen työhön
Eri asia sellaiset työt, jotka ovat lähtökohtaisesti järjestetty niin kuormittaviksi, että ihmisruumis ei kestä niitä
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuslääkärinä hylkäilen paljon tuollaisia työkyvyttömyyseläkelausuntoja. Kansaneläkelain mukaan työkyvyttömyyden perusteena on riittävän vaikea-asteiset sairauslöydökset ja niitä ei tässä tapauksessa taida olla, vaikka koetut oireet ovatkin voimakkaat. Mahdollisesti myöskään kaikkia hoito- ja kuntoutusmahdollisuuksia ei ole käyty läpi.
On selvää, että työkyvyttömyyseläkkeellä pääsyä voi jättää vain hoitavan lääkärin päätettäväksi. Yksi jos toinenkin taidoiltaan vaatimaton yksityislääkäri keksisi heti kirjoittaa kaikki halukkaat eläkkeelle kohtuullista muutaman tonnin korvausta vastaan.
Hain ensisijaisesti ammatillista kuntoutusta ja myöhemmin osakuntoutustukea, molemmat hakemukset hylättiin. Eläkkeelle en edes haluaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa linjastotyötä. Mutta sekin vaatii harjaantumista, ihan niin kuin näyttöpäätteenkin tuijottaminen. Eli sinun täytyisi ottaa hieman ryhdikkäämpi ja onnistuvampi asenne, sillä fyysiseen suorittamiseen kuten näyttöpäätetyöhönkin täytyy harjoitella ja sopeutua. Ihan niin kuin mihin tahansa. Linjastollekin voi romahtaa, ellei päätä sopeutua ja kyetä kyseiseen työhön
Eri asia sellaiset työt, jotka ovat lähtökohtaisesti järjestetty niin kuormittaviksi, että ihmisruumis ei kestä niitä
Harjoitella ja sopeutua? :D Naurattaa.
Perustuloa olen yrittänyt kertoa ratkaisuksi. Maalmalla näkee aina kodittomia, niin ratkaisuksi olen yrittänyt kertoa perustulosta. Jostain syystä ei tajuta perustulon mahtavuutta.
Ihan turhaan mua roikotetaan työvoimapalvelujen listoilla. Työnhakuvelvoitetta mulla ei sentään ole, mutta tuntuu resurssien hukkaamiselta se, että mulle laaditaan työllistymissuunnitelmia ja käydään keskusteluja.
Ap
EIkö nuo kannattaisi lapioida uuniin. Jos ei voi tehdä töitä niin miksi pitäisi edes elää toisten rahoilla laiskotelleen vuodesta toiseen.
Ala yrittäjäksi niin voit rikastua. Teetä työt muilla ja lepää itse laakereillasi.
Esimerikiksi kaivinkoneenkuljettajan tai taksikuskin työ on kevyttä.
Oikeastikko ? Onko olemassa muita kuin sokeita jotka eivät pysty näyttöä katsomaan ? Eikö tuo ole jo nolompi ? Konepajalla olin ja siellä oli yksi töissä pyörätuolin kanssa, eli oli invalidi
Suosittelen kaupan kassaksi ryhtymistä. Kevyttä sisätyötä hyvällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kaivinkoneen kuljettajat tekee 12 tuntista päivää, tuolla aloittajan asenteella ei sovi mikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko taksinkuljettaja.
Ei onnistu näköongelmien takia.
Ap
Sinulla on sitten varmaankin silmälääkäriltä B-lausunto ? Miten rajaat missä kohden työ on tai ei fyysistä ?
Vika ei ole alunperin silmissä, mutta hämärässä en näe juuri mitään ja saatan saada migreenikohtauksen milloin vaan. Kaikki sellainen työ joka vaatii raskaiden tavaroiden nostelua tai jalkojen päällä olemista, on mahdotonta. Kolmivuorotyö myös suljettu pois.
Ap
Haet siis jotain teetä ja sympatiaa et oikeasti mitään todellista ehdotusta mitä työtä voit tehdä? Hämärässä harva ihminen näkee hyvin, mutta tekee silti töitä osa pimeässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kaivinkoneen kuljettajat tekee 12 tuntista päivää, tuolla aloittajan asenteella ei sovi mikään
Mun asenne ei tässä ole se ongelma vaan fyysiset sairaudet. En pystyisi pitämään edes kenkiä jalassa 12 h putkeen, saati painelemaan jotain polkimia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
'Vähän ohi aiheen, mutta monet meistä tekee töitä fyysisistä rajoitteista huolimatta. Itselläni on esim. kroonisia nivelkipuja, toisessa kädessä hermokipuja, migreeni ja krooninen unettomuus. Perseestähän tämä on, mutta minkås teet. Kaikesta huolimatta en edes haluaisi esim. sairaseläkkeelle vai mikä sen nimi on.'
Ei E. 0 viestiä ketjussa.
Ei aloituksenikaan.
[En tee aloituksia]. 👋
Miten olisi esim. terapeutti. Siinä ei tarvita fyysisiä kykyjä, vaan henkisiä. puhetaito lienee tallella.
Vierailija kirjoitti:
Perustuloa olen yrittänyt kertoa ratkaisuksi. Maalmalla näkee aina kodittomia, niin ratkaisuksi olen yrittänyt kertoa perustulosta. Jostain syystä ei tajuta perustulon mahtavuutta.
Perustulo on epäreili. Meillä on käytössä perusosa, joka lasketaan nettotulot miinus menot jää 595€/kk ja 300-400€/kk lapselle vuokran, vastikkeen, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden, julkisen terveydenhuollon, ulosoton jne jälkeen puhtaana käteen.
Jos perustulo olisi 1000€/kk kaikille suomalaisille, köyhät eivät mitenkään pystyisi maksamaan menojaan ja rikkaat rikastuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi esim. terapeutti. Siinä ei tarvita fyysisiä kykyjä, vaan henkisiä. puhetaito lienee tallella.
Tämä on aika hyvä idea! Puheterapeutti tms. voisi sopiakin. Opiskeluun vaan pitäisi hankkia jostain rahoitus.
Ap
En ole aloittaja, mutta saman kaltaisessa tilanteessa. On vuosia jatkunut työuupumus, kaularangan kulumat, paha migreenitaipumus. On kolme ammattia. Kamelin selän katkaisi oikeaan käteen leikkauksen jälkeen jäänyt kipuoire, olen oikeakätinen.
Lääkäri kirjoitti minulle kahden kuukauden sairausloman, jotta olisi rauha toipua. Taloudellisesti otan kyllä takkiin tässä. Kela ilmoitti, että olenkin taianomaisesti työkykyinen jo sairausloman puolivälissä. Lääkäri teki uuden, tarkemman lausunnon, jossa samalla suositteli sairauslomaa jatkettavaksi entistä pidempään. Kela ilmoitti, ettei aiempaa päätöstä voi muuttaa. Nyt odotan uutta aikaa lääkärille.
Kyllä turhauttaa, kun oma intressini sairauslomalle on mahdollistaa kuntoutuksen saaminen niin, että pääsen työhön jota oikeasti voin tehdä ilman että olen kuukaudessa jo täysin loppu. Ammatillisen kuntoutuksen saamiseen on paremmat mahdollisuudet sairaalla, kuin työttömällä. Ja työtön minusta tällä menolla tulee, ymmärrän hyvin esimiehen turhautumisen poissaoloihin kun itseäkin harmittaa. Kaiken lisäksi joku ei ole ymmärtänyt etteivät kaikki jää työttömiksi palkkatyöstä. Se onneton, joka joutuu ilmoittautumaan työttömäksi kelan sairauspäivärahalta, saa kärsiä 7 arkipäivän omavastuuajan ilman parempien tulojen tuomaa joustoa.
Ajattelen kelan toiminnan kuluttavan yhteiskunnan resursseja turhaan, lääkärin kumotessa toistuvasti toisten lääkäreiden päätöksiä. Luulisi äkkiseltään että lääkäreille olisi tähdellisempääkin käyttöä, kuin parsia lausuntoja ja niiden sanamuotoja uudelleen kelaa miellyttävämpään muotoon. Kelalta tuleva ohjaus loistaa poissaolollaan, siitäkin huolimatta että sitä heiltä erikseen pyysin. Olo on kuin olisin viestinviejänä kahden lääkärin keskinäisessä taistelussa.
Kuten sanoin, jatkan vääntöä kun pää vielä jotenkin pelaa kuitenkin. Voimia aloittajalle. Lähtisiköhän sunkin lääkäri fiksaamaan lausuntoa ylsityiskohtaisemmaksi, paremmin oireita vastaavaksi, ja oireiden merkitystä työssä kuvailevaksi?