Paljonko cv:ssä voi valehdella?
Kaikki varmaan vääristelevät totuutta jonkin verran, mutta missä menee raja? Oletko esim keksinyt sinne jotain ihan random työpaikkoja jossa et ole koskaan ollut?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
No tuskin kukaan tarkistaa mitään nuoruuden kesätöitä jos haet töitä nelikymppisenä. Mutta mistään mikä on jotenkin oleellista sen työpaikan kannalta ei kyllä kannata suoraan valehdella.
Ne voi jättää ihan hyvin pois, jos ei vaikka ole oleellista osoittaa että tuntee myös alansa ruohonjuuritason työtä.
Ei kannata valehdella keksimällä työpaikkoja missä ei ole ollut. Sen sijaan oikeaa työkokemusta voi kyllä värittää parempaan suuntaan, niin että siinä luodaan mielikuvia mutta ei varsinaisesti valehdella.
Kun työkokemusta on tullut niin olen ottanut pois cv:sta nuoruuden kesätyöt. Cv pidetään yhden sivun pituisena. Vain oleellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi valehdella. Ainakin minulta on aina pyydetty todistukset nähtäväksi työhaastattelussa.
Itsellä taas ei ikinä ole mitään todistuksia pyydetty mihinkään.
Mulla on vain ulkolainen yritys pyytänyt. Suomalaiset reppanat vaan luottavat hakijan sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun työkokemusta on tullut niin olen ottanut pois cv:sta nuoruuden kesätyöt. Cv pidetään yhden sivun pituisena. Vain oleellinen.
Tämä. Nuoruuden kesätöiden tai opiskeluajan keikkatöiden mainitsemisella ei ole pitkän yhtenäisen työuran jälkeen enää merkitystä edes sen ilmaisemiseksi että on ollut nuoresta asti ahkera työntekijä. Tietysti jos vaikka sairaanhoitaja haluaa hakea töihin kotihoitoon, voi olla relevanttia kertoa että on opiskeluaikana tehnyt lähihoitajan työtä kotihoidossa ja tuntee olosuhteet missä toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata valehdella keksimällä työpaikkoja missä ei ole ollut. Sen sijaan oikeaa työkokemusta voi kyllä värittää parempaan suuntaan, niin että siinä luodaan mielikuvia mutta ei varsinaisesti valehdella.
I like big butts and I cannot lie.
Mä laitan ton mun OnlyFans CV:hen ;D
-winner-
Minä en valehtele. Mutta jos olen käyttänyt järjestelmää X vaikka parikin viikkoa niin merkitsen sen työkokemukseksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi valehdella. Ainakin minulta on aina pyydetty todistukset nähtäväksi työhaastattelussa.
Nykyään puolet papereista tilataan jostain Nigeriasta tai mistä lie, siis väärennettynä, vauhdilla yleistyvä malli.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata valehdella, koska siitä jää aina kiinni. Sen sijaan puhu mahtipontisesti ja liioitellen oikeita suorituksiasi.
Kunhan ei jää kiinni koeajan puitteissa, se riittää.
Mitään ei voi eikä kannata valehdella. Suora valehtelu on varmasti irtisanomisperuste, ellei suorastaan purkuperuste.
Voit toki yrittää nähdä aikaisemmat työtehtäväsi kokonaisvaltaisempina kuin mitä ne sillä hetkellä tuntuivat, mutta älä muuta titteleitä tai työpaikan kestoja ja tai firman nimeä.
Samoin älä valehtele kielitaitoja kovin raskaasti. Minä kerroin palvelevani asiakkaita kaikilla kielillä ja kun muut oli sanonut etteivät pysty palvelelmaan ruotsiksi tai englanniksi niin minä jouduin sitten ottamaan ruotsin- ja englanninkieliset, onneksi en ollut liioitellut kovinkaan paljoa ja ammattisanasto tarttui melko nopeasti.
Älä myöskään kovin liioittele työkalujen osaamista - jos osaat hädin tuskin lähettää sähköpostia niin et ole Micrsofot-expertti, ja jos olet jokus laskenut yhteen excelillä ja kerrot osaavasi sujuvasti excelin niin tulee paha paikka kun pomo pyytää sinua laatimaan pivot-tablen jossa on neja ne kuvaajat sekä makroja.
Vähintään yhtä paljon saa valehdella, mitä se ilmoitus valehtelee, eihän niitä ominaisuuksia ja kouluja siellä töissä tarvita, mitä siinä väitetään.
Yhteenkin siivoustyöhön vaadittiin 4 kieltä, vaikka siellä ei oikeasti puhuttu yhtään kieltä, eli vaatimus täyttä valhetta.
Ei ole yhtäkään todistusta enää tallessa vaikka on työhistoriaa. Eikä näitä firmoja / kouluja ole enää olemassa. Mitäpä tehdä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä taas ei ikinä ole mitään todistuksia pyydetty mihinkään.
Eihän niitä kysytä, jos haastatteluun ei pääse. Toinen mahdollisuus on joku ihan bulkkityö tehtaassa, harjanvarressa tai ravintolan astiablokkaajana tms.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin paljon kuin huvittaa ja vaikka olis väärennetyt todistukset, niin mitäs voivat jos kärähdät palkkaamisen jälkeen?
Eivät nimittäin voi mitään, eivät pysty irtisanomaan ja väärennetyt koulutodistukset eivät ole rikos.
Mitenkäs tuo valelääkärijuttu väärennettyine opintotodistuksineen oikein menikään? Muistatko?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtäkään todistusta enää tallessa vaikka on työhistoriaa. Eikä näitä firmoja / kouluja ole enää olemassa. Mitäpä tehdä ?
Olitko niin pöljä, että työhön mennessäsi annoit sinne alkuperäiset kappaleet etkä oikeaksi todistettuja kopioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko niin pöljä, että työhön mennessäsi annoit sinne alkuperäiset kappaleet etkä oikeaksi todistettuja kopioita?
Työnantajan kuuluu antaa ne työtodistukset takaisin.
Suomessa on pienet piirit ja esihenkilöt kuitenkin soittavat edelliselle pomolle. Toki jos menet johonkin makkaratehtaalle, niin tuskin ketään kiinnostaa niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuta keksi niin työeläkeote työhistoriasta. Opinnoista taitaa olla jonkinlainen opintorekisteri jossain opetusministeriön hoivassa johon on kirjattu suoritetut opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipalo, tulva, varkaus, eläin tai ihminen voi tuhota originaalit keneltä tahansa, siksi fyysiset kopiot jonnekkin muuhun osoitteeseen ja lisäksi sähköiset kopiot pilvipalveluun olisi hyvä. Aika harvalla tosin näin on.
No voi sinua, riikka, ota ne ihmeessä. Ei vaadi cv:tä ja varmaan keksit itsellesi monta luulotautia, joihin ne lääkkeet auttavat :D
-winner-