Oletko aina lausunut nimen Julius Caesar väärin?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun Julius tulee korjaamaan ääntämystä niin voin sanoa sen niinkuin itse Keessar haluaa, siihen asti sanon just niinkuin huvittaa, eipä ole kukaan antiikin roomalainen vielä tullut valittamaan miten ne nimet lausun.
Ei, mutta hienossa ravintelissa teet itsesi naurunalaiseksi jos sanot seessar tai keessar.
ei hienossa ravintolassa tarjota paskaa salaattia majoneesikastikkeessa.
Harvinaisen epämiellyttävät maut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Lucius äännetään "Luukius". Ja Lucifer "Luukifer".
Kyllä, latinaa puhuttaessa. Muilla kielillä nuo äännetään kuhunkin kieleen vakiintuneilla tavoilla, esim suomeksi lusifer.
Se on virhe. Tietämättömyyttä, sivistymättömyyttä ja laiskuutta.
Enemmän minua häiritsee, että Vincent Van Goghia sanotaan Gohiksi, vaikka se ääntyy Van Hoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Lucius äännetään "Luukius". Ja Lucifer "Luukifer".
Kyllä, latinaa puhuttaessa. Muilla kielillä nuo äännetään kuhunkin kieleen vakiintuneilla tavoilla, esim suomeksi lusifer.
Se on virhe. Tietämättömyyttä, sivistymättömyyttä ja laiskuutta.
Ai on väärin, jos esimerkiksi Lucian päivästä puhuttaessa ei sano että "Tänään vietetään Luukian päivää"?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua häiritsee, että Vincent Van Goghia sanotaan Gohiksi, vaikka se ääntyy Van Hoh.
Se kirjoitetaan van Gogh.
Vierailija kirjoitti:
Mä äännän " Seessar " ja sillä hyvä.
Ja pianon äännän " pieno " sekä Olympialaiset ännän " olumpialaiset ".
Ette voi estää, hähää!
Timjami on tinjami. Katkarapu on kakkarapu. Kokous on kokos. Kiusaaminen on kiusaus. Ihan vapaasti. Tyhmän kuvan annat.
Vierailija kirjoitti:
Ja minua se, että Victor Hugoa sanotaan huugoksi. se ääntyy ygoo.
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin fan hoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin fan hoh.
No ei. Vai tiedätkö omasta mielestäsi paremmin kuin taidemuseon hollantilainen opas, jonka tapasin Vincent van Goghin näyttelyssä?
Latina on kuollut kieli jota ei puhu enää kukaan ns natiivina. Omilla latinan tunneilla luennoitsija totesi, että riippuu vähän koulukunnasta miten latinaa lausuu...
Tai pitäisikö Jeesuksen, Marian ja Johanneksen sijaan puhua Jeshuasta, Miriamista ja Jokanaanista.