Osin kuntouttava työtoiminta on epäonnistunut sillä ohjaajat ovat olleet epäpäteviä
Ei kaikki tietysti mutta monella ei ole minkäänlaista sosiaalialan koulutusta. Otetaan joku kuntouttavassa työtoiminnassa ollut ja hänet laitetaan ohjaajaksi. Ehkä joku kurssi siihen jolla yritetään pätevöittää ohjaajaa.
Eihän homma toimi mitenkään. Tämä siis omasta mielestä suurin syy että kuntouttava ei toimi.
Tämä ei siis tarkoita että kaikki ohjaajat on huonoja mutta veikkaan että 80 % on epäpäteviä.
Kommentit (71)
Jos jollain on päihdeongelma, niin silloin ainoa osoite, johon kuuluisi ohjata olisi AA-kerho.
Niinhän se on. Itse olen samanlaisessa paikassa nytkin. Täällä hullujen huoneella on pelkkiä hulluja ihmisiä. Ei juurikaan yhtään todella järkevää ihmistä. Kiusaamista yleensä mua kohtaan on ollut monta kertaa, eikä siihen ole viitsitty puuttua nimeksikään. Se ei riitä, et pari päivää pidetään kiusaaja pois mun lähettyviltä ja sitä NS vahditaan, vaan se kiusaaja pitää poistaa lopullisesti paikalta ! Ei saa enää tulla koko paikkaan. Ikinä. Oikein saa hävetä näitä umpihulluja !!!!! Ovat julkisesti häpeällistä jokainen !!!!! Pelkään monia hulluja täällä nytkin. Silti vaan pakko tänne o tulla, jos haluaa edes vähän lisää rahaa/kk. Ei täälläkään ole kovin monella oikeaa pätevyyttä tähän ammattiin, suurin osa on joitakin ihmeen lähihoitaja. Ja muutama heistä o niin nuoria, etteivät voi olla ammattilaisia !!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Itse olen samanlaisessa paikassa nytkin. Täällä hullujen huoneella on pelkkiä hulluja ihmisiä. Ei juurikaan yhtään todella järkevää ihmistä. Kiusaamista yleensä mua kohtaan on ollut monta kertaa, eikä siihen ole viitsitty puuttua nimeksikään. Se ei riitä, et pari päivää pidetään kiusaaja pois mun lähettyviltä ja sitä NS vahditaan, vaan se kiusaaja pitää poistaa lopullisesti paikalta ! Ei saa enää tulla koko paikkaan. Ikinä. Oikein saa hävetä näitä umpihulluja !!!!! Ovat julkisesti häpeällistä jokainen !!!!! Pelkään monia hulluja täällä nytkin. Silti vaan pakko tänne o tulla, jos haluaa edes vähän lisää rahaa/kk. Ei täälläkään ole kovin monella oikeaa pätevyyttä tähän ammattiin, suurin osa on joitakin ihmeen lähihoitaja. Ja muutama heistä o niin nuoria, etteivät voi olla ammattilaisia !!!!!!!
Tee valitus asiasta sosiaalitoimen virkailijalle sillä sinun ei ole mikään pakko moista sietää ja voit vaihtaa paikan toiseen Muista myös kertoa ohjaajan nimi niin sosku kyllä puuttuu tuohon
Vierailija kirjoitti:
Kukahan pätevä sinne menisikään ohjaajaksi. 🤣 Pitkäaikaistyöttöminä olleet ne ohjaajat itsekkin, mt-ja päihdeongelmia on tai on ollut. 😁
Mutta tämä ei vain toimi näin. Eli huonosti hoidettu koko touhu. Meilläkin oli koulupudokas ohjaajana. Jolla joku ammattitutkinto ja kova ääni. Sellainen kovanaama joka sitten ilkeili enemmän tai vähemmän. Mille päälle sitten sattui.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pupujen askartelu tai linnunpönttöjen nikkarointi nyt kuntouta ketään muutenkaan. Lähinnä taannuttaa takaisin lapseksi.
:D
Työteekki Sastamala on hyvä esimerkki miten kuntouttava on mennyt täysin pieleen.
Mulla on työkavereina päteviä ja ei-päteviä ohjaajia. Olen tehnyt päätöksen keskittyä vain omaan tehtävääni ja olla puuttumatta muiden mahdollisiin laiminlyönteihin. Monet kävijät ovat tavattoman heikossa kunnossa eikä heiltä oikein voi vaatia mitään. Kaikki on heille liikaa. Tykkään työstä, mutta nämä ihmiset ovat hyvin ongelmaisia ja työllistyminen ei ole realistista. Ei heitä voida kuntouttavassa työtoiminnassa parantaa.
Meijän yhen hyvän ohjaaja sopimus loppu 2025 19 joulukuuta viime nen päivä kun jatko haku ei auennut koskaan ja tilalle yks naljaileva idiootti se on ärsyttävä ja kärtty käytöstä sil ollu en tykkää sen toiminnasta toivottavasti saa potkut äkkiä sil loppuu työ ura 2027 aikana
Oli tuosta kuntouttavasta se hyvä puoli (kun olin reilu 1.5v sitten), että sai työmarkkinatukeen sen korotusosasn (5.29€ päivä + kulukorvaus 9€ päivä, yhteensä siis 14.29€ enemmän päivässä) Ja kun tuolla olin sen 4x viikossa niin sai 228,67e enemmän työmarkkinatukea (joka ei vaikuttanut toimeentulotukeen). Lisäksi maksettiin hsl bc seutulippu. Itse en sitä käyttänyt kun pystyin kävelemään paikalle. Mutta siitäkin sai sen reilun 50€ lisää tilille. Tämäkään ei vaikuttanut toimeenutlotukeen. Eli 280€ sai extraa kuukaudessa kun tuolla kävi. Kyllä se sen 6kk ajan oli ihan mukava lisä tuloihin, sen aikaa kun etsi töitä samalla.
Eivät osaa neuvoa akateemisia lainkaan
Meillä oli niin päin että ohjaajat oli hyviä mutta johtoryhmä ei. Ihme pelleilyä ja valtataistelua.