Osin kuntouttava työtoiminta on epäonnistunut sillä ohjaajat ovat olleet epäpäteviä
Ei kaikki tietysti mutta monella ei ole minkäänlaista sosiaalialan koulutusta. Otetaan joku kuntouttavassa työtoiminnassa ollut ja hänet laitetaan ohjaajaksi. Ehkä joku kurssi siihen jolla yritetään pätevöittää ohjaajaa.
Eihän homma toimi mitenkään. Tämä siis omasta mielestä suurin syy että kuntouttava ei toimi.
Tämä ei siis tarkoita että kaikki ohjaajat on huonoja mutta veikkaan että 80 % on epäpäteviä.
Kommentit (71)
Oman kokemuksen mukaan ohjaajat on pääosin olleet asiallisia mutta poikkeuksiakin on Viimevuoden puolella yksi käyttäytyi todella asiattomasti , täytti kunnianloukkauksen ehdot, keksi omasta päästään sääntöjä esim tupakalla käymisestä jne Videokuvasin puhelimella hänen käytöksen ja näytin tämän sosiaalitoimen virkailijalle kertoen että en jatka tuossa paikassa
Sain vaihdon toiseen paikkaan jossa oli ihan asiallinen ja ystävällinen meininki
Sinällään melko turhaa touhua eikä tuolla kyllä työllistymisen kannalta merkitystä ole kunhan vaan kirkastetaan tilastoja
Kun kerran tavoitteena on työllistyminen niin miksi ei voisi olla vaikka jotain siihen liittyvää esim jonkin alan opiskelu joka kiinnostaa jollaisessa itse tällä hetkellä tavallaan olen ja se ei todellakaan ole vessapaperirulla helvetti
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät, tosissasiko luulit että tuolla yritetään ketään kuntouttaa :D
Jos se olisi kunnolla järjestetty ohjaajien puolesta niin uskoisin että joku olisi voinut hyvinkin kuntoutua. Mutta epäpätevien ohjaajien toimesta sieltä ei kuntoudu (kuntoutunut) kukaan.
Miksi ylipäätään tehdään mitään jos se tehdään huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin nauraa. Siis niin monta ns kuntouttavaa työtoiminnassa ollutta että syy on kyllä ihan niissä jotka sinne tulee. Saikkuja, motivaatio nolla, karkkeja, mt-ongelmaisen, juoppoja. En tavannut yhtäkään motivoitunutta ihmistä
Sinne tuleminen pitäisikin olla vapaaehtoista eikä pakotettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kuule kuntouttavaa työtoimintaa ei edes ole välttämättä. Kuntoitujalla on myös oma vastuu elämästään, et voi syyttää ohjaajia ainoastaan. He ovat auttamassa,muttei ratkaisemassa elämän suuntaa.
Tätä olen itsekin muutaman kerran yrittänyt sanoa. Olen tavannut kuntoutettavia, jotka tarttuvat töihin oma-aloitteisesti, mutta myös niitä, jotka ylpeilevät, että ovat saaneet sopimukseen kirjattua yhden päivän viikossa ja neljä tuntia, sekä lauseen, "Mitään ei tarvitse tehdä jollen halua." Siinä sitten tyyppi tuijottelee pelivideoita ja pyrkii jutuillaan häiritsemään niitäkin, jotka jotain tekevät.
Miten motivoitunut itse olisit tekemään palkatonta pakkotyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdetään liikkeelle ajatuksesta että työtön tarkoittaa kuntoutusta tarvitsevaa, ollaan jo ojassa.
Sama "aktivoinnissa" sellaiselle joka ei ole passivoitunut vaan työtön.
Siis sehän menee niin, että ensin työtön passivoidaan viranomaisten toimesta ( työtön ei uskalla tehdä oikein mitään rangaistuksen pelossa). Sen jälkeen viranomaiset alkavat aktivoida työtöntä (=palkaton pakkotyö). Kyse on ihan silkasta hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on erittäin hyvä juttu niille joille se on tarkoitettu. Mutta varmasti on monilla paikkakunnilla asia hoidettu huonosti, mutta kyllä niissä työvalmentajissa ja ohjaajissa on hyviä tyyppejä, ja sosiaaliohjaaja/yksilövalmentaja on sitten se joka on sosiaalialan ammattilainen eli yleensä sosionomi. Ei pajan vetäjän tarvitse olla kuin ammattikoulun käynyt, mutta riippuu sitten johtajasta, että ketä sinne palkkaa ja miten ne työvalmentajat ja ohjaajat perehdyttää ja ohjeistaa.
Nythän kun tuli hyvinvointialueet, kutyn järjestää hyvinvointialue, niin se ei ole enää pikkukuntien omaa näpertelyä johon ei haluta panostaa. Noista Sastamalan jutuista jne. on turha enää vängätä kun ne on ollutta ja mennyttä.
Meillä täällä Kokkolassa on hyvinvointialue kilpailuttanut palveluntuottajat eli yhdistykset ja viisi on siinä mukana kaikki pitkään toimineita yhdistyksiä ja niissä hoidetaan asiat hyvin ja porukka ty
Noista Sastamalan jutuista jne. on turha enää vängätä kun ne on ollutta ja mennyttä.
Noita vastaavia paikkoja on lukemattomia Suomessa. Ei ole ollut kyse yksittäistapauksesta. Anteeksi vaan, mutta kuulostaa ihan rikollisen yritykseltä lakaista kaikki maton alle. Kyllä tuosta kuuluisi tulla seurauksia! Uhreille pitäisi maksaa korvauksia jne. Mutta eihän sellaista meillä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kuule kuntouttavaa työtoimintaa ei edes ole välttämättä. Kuntoitujalla on myös oma vastuu elämästään, et voi syyttää ohjaajia ainoastaan. He ovat auttamassa,muttei ratkaisemassa elämän suuntaa.
Tätä olen itsekin muutaman kerran yrittänyt sanoa. Olen tavannut kuntoutettavia, jotka tarttuvat töihin oma-aloitteisesti, mutta myös niitä, jotka ylpeilevät, että ovat saaneet sopimukseen kirjattua yhden päivän viikossa ja neljä tuntia, sekä lauseen, "Mitään ei tarvitse tehdä jollen halua." Siinä sitten tyyppi tuijottelee pelivideoita ja pyrkii jutuillaan häiritsemään niitäkin, jotka jotain tekevät.
Näin juuri ja kuntsassa ei saa korvata työttömällä henkilöä joka on palkattu paikkaan eli ei saa korvata ! On kyllä paikkoja jossa näin tehdään esim tehdaslinjaa vastaava hitsaajan apulainen jossa esim traktorin keulamaskeja tehdään Ihan en ajatellut tehdä urakkatyöta 9€ llä ja läksin vetämään koko paikasta
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on erittäin hyvä juttu niille joille se on tarkoitettu. Mutta varmasti on monilla paikkakunnilla asia hoidettu huonosti, mutta kyllä niissä työvalmentajissa ja ohjaajissa on hyviä tyyppejä, ja sosiaaliohjaaja/yksilövalmentaja on sitten se joka on sosiaalialan ammattilainen eli yleensä sosionomi. Ei pajan vetäjän tarvitse olla kuin ammattikoulun käynyt, mutta riippuu sitten johtajasta, että ketä sinne palkkaa ja miten ne työvalmentajat ja ohjaajat perehdyttää ja ohjeistaa.
Nythän kun tuli hyvinvointialueet, kutyn järjestää hyvinvointialue, niin se ei ole enää pikkukuntien omaa näpertelyä johon ei haluta panostaa. Noista Sastamalan jutuista jne. on turha enää vängätä kun ne on ollutta ja mennyttä.
Meillä täällä Kokkolassa on hyvinvointialue kilpailuttanut palveluntuottajat eli yhdistykset ja viisi on siinä mukana kaikki pitkään toimineita yhdistyksiä ja niissä hoidetaan asiat hyvin ja porukka ty
Jokaisessa yhdistyksessä täällä tehdään oikeita töitä, ei mitään ristikoiden täyttelyä.
Kuntouttava työtoiminta ei saa korvata palkkatyötä, eikä vääristää kilpailua.
Kaffebulla kirjoitti:
Kyllä se kuntouttava työtoiminta voidaan lopettaa. Eihän tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä.
Oli kyllä kokemuksen syvällä rintaäänellä lausuttu kommentti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, hyvinkin motivoitunut, kunhan kuntouttava työtoiminta on sovittu määräaikaiseksi, eikä vuodeksi tai kahdeksi. Motivaatioon auttaa myös jos kuntouttavan päätteeksi voidaan keskustella palkkatuetusta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, hyvinkin motivoitunut, kunhan kuntouttav
Sinua ei haittaa, että sinua riistetään? Ole vuosi orjana, niin saat palkinnoksi jonkun kakkaduunin. Ja sitten takaisin orjaksi. Repeat. Sitähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, hyvinkin motivoitunut, kunhan kuntouttav
Oletko kuullut sellaisesta kuin koeaika? Siltä ajalta kuuluu maksaa palkkaa. Mikään tee ilmaiseksi kolme kuukautta ja sitten katsellaan voisitko ehkä alkaa saamaan palkkaa ei todellakaan ole ok!
Ainoa tavoitehan siinä on ollut ettei tarvitse maksaa sakkomaksua.
Resurssit voi olla niitten järkkäämisessä nolla. Siinä ei kauheesti mitään fiksua kehitellä.
Kukahan pätevä sinne menisikään ohjaajaksi. 🤣 Pitkäaikaistyöttöminä olleet ne ohjaajat itsekkin, mt-ja päihdeongelmia on tai on ollut. 😁
Irvokasta, että joku itse mihinkään työhön kelpaamaton vahtii ja arvioi toisen työn tekoa. Mene töihin, siis oikeisiin töihin, niin pääset noista "pelleilypaikoista" pois. Mikä ongelma, kun kerran olet niin erinomainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, hyvinkin motivoitunut, kunhan kuntouttava työtoiminta on sovittu määräaikaiseksi, eikä vuodeksi tai kahdeksi. Motivaatioon auttaa myös jos kuntouttavan päätteeksi voidaan keskustella palkkatuetusta työstä.
Sinua ei haittaa, että sinua riistetään? Ole vuosi orjana, niin saat palkinnoksi jonkun kakkaduunin. Ja sitten takaisin orjaksi. Repeat. Sitähän se on.
Onko luetun ymmärtäminen vaikeaa? En suostu kuntouttavaan vuodeksi. Ja duuni oli kyllä ihan paras duuni ikinä, työkaverit olivat mukavia, no ainakin suurin osa. Esimies oli reilu.
Kun on tarpeeksi kauan ollut työttömänä, tietää jo varmuudella, ettei työllisty normaalin menettelyn kautta palkkatyöhön, eikä työttömänä lorviminen mitään varsinaista herkkua ole. Toki jokainen saa tehdä valintoja omasta puolestaan.
Jo koko nimitys on harhaanjohtava. Ei kuntouttava ole mitään sairaanhoitoa. Se on päiväkerho.
Sen tarkoitus ei ole koskaan ollut onnistua missään, vain pitää tilastot vähän siistimpinä.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan pätevä sinne menisikään ohjaajaksi. 🤣 Pitkäaikaistyöttöminä olleet ne ohjaajat itsekkin, mt-ja päihdeongelmia on tai on ollut. 😁
No minä menin. Koulutettuna ja kokeneena. Mutta tulin huomaamaan ettei sitä oikein esimieskään ymmärtänyt vaan asenne oli juuri osaamaton, "armosta" palkattu tukea tarvitsevana ym. En siis ollut pitkäaikaistyötön enkä koskaan ollut kuntoutujana itse. Eikä ole ollut päihde/mt-ongelmia. Parhaani yritin mutta vaikeaa oli olemattomilla resurseilla kehitellä järkevää ja innostavaa toimintaa kun pajan pomon asenne oli mitä oli. Oma ryhmäni oli tyytyväinen ja moni jatkoi uusiin opintoihin/töihin. Itse väsyin ja lopetin muutaman vuoden jälkeen omasta halusta.
Meidän pikkukylässä on inhottavaa kun nämä nousukkaat kadehtii työnhakijoita jotka on niitä varakkaampia.