Jemmaatko käteistä pahan päivän varalle?
Esim. Jos joudut työttömäksi tai sairaalaan?Haluaisin itse jemmata, mutta pelkään kaikkea tulipaloa yms.
Kommentit (46)
Ei minulla ole ollut käteistä ysärin jälkeen kuin satunnaisesti.
Kyllä, muun ajan seison väkevästi sänkyni edessä ja käytän pyyhettä.
Kassakaapissa mulla on 10000 eur hätävarana käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Kassakaapissa mulla on 10000 eur hätävarana käteistä.
Minä olen ajatellut rakennuttaa rahasäiliön...
Kun rahaa on muutamia tuhansia enemmän, ne kannattaa jakaa useampaan eri piiloon. Ota huomioon seuraavat riskit: tulipalo, varkaus, kotietsintä, satunnainen löytyminen, vesivahinko, muu kosteus, sukulaiset ja muut pummit, oma ikääntymisesi ja muisti. Myös maantiede pitää huomioida. Itärajalla ne voivat jäädä väärälle puolen rajaa pitkiksikin ajoiksi.
Nostan aina rahapäivänä tilin tyhjäksi. Käytän käteistä.
Paritonnia pitää aina olla käteistä varalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten maksaisit vaikkapa sairaalalaskun käteisellä jos se ei netin kautta onnistuisi? Toki hieman käteistä on hyvä pitää kotona aivan mielenrauhan vuoksi. Tulipalon varalta, onhan sinulla kotivakuutus, se tarvitaan kerrostalossa palon varalta.
Ja meinaat että kotivakuutus korvaa, kun sanot että sulla oli 5000 euroa käteistä kätkettynä tomaattimurskapurkkiin? Samassa palossa meni myös pari Edefeltiä ja Fabergé-munistakin jäi vain tuhkat olkkarin lattialle.
Jos tulipalo pelottaa niin kultaharkot paloturvakaapissa säilynevät todennäköisesti myyntikunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan ilmoittaa kelalle ne käteisjemmanne.
Miksi kelaa kiinnostaisi mitenkään minun säästöni, käteis- tai muut.
Odotapa kun jäät työttömäksi. Rikkaitten rahat kiinnostaa verottajaa ja köyhien rahat Kelaa. Rikkailla on suojanaan hyvävelikerho, mutta työttömällä on vain kateelliset naapurit ja pahavelikerhot.
En varsinaisesti pahan päivän vaan siltä varalta, että mikään muu maksuväline ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan ilmoittaa kelalle ne käteisjemmanne.
En todellakaan ilmoita. En ole tyhmä.
Kela-rotilla ei käteisjemmoja ole.
Jemmaan. Pankkitilillä 67000 euroa.
Käteinen on harvinaisen huono arvonsäilyttäjä.
Mä jemmaan hyvän päivän varalle, eli lomareissuilla käytettäväksi.
Anneli Auer oli tehnyt niin ja sekin mainittiin mielentilatutkimuksen jälkeen.
Mulla on aina käteistä. Kun meinaa loppua enkä jaksa pankkiin niin sitte vasta maksan kortilla. 100 euroa pitää olla minimissään, pankkipäivän jälkeen saattaa olla jopa 1500 e.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on harvinaisen huono arvonsäilyttäjä.
Harvoja instrumentteja kuitenkin, jotka saa yhteiskunnalta jäljettömiin. Inflaatio on pikkujuttu hallitukseen nähden. Riskitöntä arvonsäilyttäjää ei ole olemassakaan. Kulta on toistaiseksi ollut, mutta historia ei ole tae tulevasta ja kullankin historiaan mahtuu konaisen ihmiselämän mittaisia jaksoja, jolloin reaalituottoa ei ole tullut. Kultaakaan ei ole enää helppo vaihtaa käteiseksi, kun lähes kaikki ostajat maksavat tilille. Tai hinta ei ole käypä.
100 e ollut korulippaassa hätävarana jo yli 10 vuotta. Vielä ei ole tarvinut tuohon rahaan koskea. Säästötilillä sitten 4000 e eli 2 kk puskuri.
Mulla on patja sullottu täyteen seteleitä. Nukun yöt kuin Roope Ankka.