Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni töistä vapautumisesta haaveileva on ollut oikeasti pitkään ilman työtä?

Vierailija
28.11.2025 |

Itse olen ollut mt-ongelmien ja "rottailun" vuoksi todella pitkiä aikoja ilman töitä, vaikka aina joskus opinnoissa tai lyhytaikaisissa töissä. Mutta ihan perzeestähän tämä on, vaikka minulla ollut eri syistä paljon enemmän rahaa käytössä kuin perus tt-tuki asiakkaalla. Tuli vain mieleen kun noissa AI ketjuissa taas haaveillaan siitä ettei tulevaisuudessa tarvitse tehdä töitä. Eikä jonkun oman harrastusprojektin kotona nysvääminen ole sama kuin työpaikalle lähteminen, päivittäinen sosiaalisuus ja tarpeellisuuden/merkityksen tuntu. Tietysti jonkinasteinen osa-aikainen työ on parasta, mutta ilman mitään töitä on ihan kamalaa. Ja joo, nyt tähän varmaan tulee taas joku Norjassa pyöräretkillä kalastamassa käyvä selittämään miten hänellä kyllä on aina loputtomasti tekemistä, mutta just joo.

Kommentit (264)

Vierailija
1/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin melkein 10v työttömänä. Nyt muutama vuosi mennyt töissä ja kyllä haluaisin työelämästä pois. Poistun kyllä kotoa ja näen ihmisiä silloinkin kun en ole töissä. Tarpeellisuuden ja merkityksen tuntua saan mm mieheltä ja harrastusporukoista joita myös ohjaan ihan omana harrastuksenani.

Vierailija
2/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työstä poissaolo on vapaaehtoista, se on täysin eri asia kuin pakosta (esim. terveyssyistä) poissaolo. Itse olen ollut nyt 3 vuotta poissa työelämästä suunnitellusti ja nauttinut joka hetkestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin melkein 10v työttömänä. Nyt muutama vuosi mennyt töissä ja kyllä haluaisin työelämästä pois. Poistun kyllä kotoa ja näen ihmisiä silloinkin kun en ole töissä. Tarpeellisuuden ja merkityksen tuntua saan mm mieheltä ja harrastusporukoista joita myös ohjaan ihan omana harrastuksenani.

Aika paljon saa jotain kavereita nähdä että saisi saman annostuksen sosiaalusuutta kuin 8h työpäivän aikana (vaikka siellä töissä olisi vaan hiljaa muiden ilmoilla on sekin positiivista sosiaalisuutta). Sama jonkun harrastuskurssien vetämisen kanssa. Ei riitä mikään yksi kurssi viikossa. Tietty jos vedät joka päivä jotain ryhmiä niin voi olla eri asia.

Vierailija
4/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen pystyy sosialisoimaan ilman työpaikkaakin. On ystäviä, perhettä, harrastusryhmiä, järjestötoimintaa jne. jne. 

Vierailija
5/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut tekemisestä puutetta, vaikka olen ollut kohta 8 vuotta kotona. 5 lasta harrastuksineen pitää kädet mukavasti täynnä. 

Vierailija
6/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon saa jotain kavereita nähdä että saisi saman annostuksen sosiaalusuutta kuin 8h työpäivän aikana (vaikka siellä töissä olisi vaan hiljaa muiden ilmoilla on sekin positiivista sosiaalisuutta). Sama jonkun harrastuskurssien vetämisen kanssa. Ei riitä mikään yksi kurssi viikossa. Tietty jos vedät joka päivä jotain ryhmiä niin voi olla eri asia.

Aika huolestuttavaa, jos ei pärjää ilman, että on jatkuvasti joku seuraneitinä. Minulla ei töissä ole juurikaan sosiaalisuutta. Tulisin hulluksi, jos pitäisi 8 tuntia päivässä sosialisoida ihmisten kanssa, joita en itse ole valinnut elämääni.

t. eri

Vierailija
7/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä haaveilijoilla on lähes aina mies joka maksaa kaiken. Kyllähän silloin voi vetelehtiä.

Vierailija
8/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sosiaalisuus?

t. rekkakuski

Vierailija
9/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen pystyy sosialisoimaan ilman työpaikkaakin. On ystäviä, perhettä, harrastusryhmiä, järjestötoimintaa jne. jne. 

Elät kuplassa. En esim tunne ketään joka olisi jossain järjestössä mukana. Monella myös harrastukset on yksilöharrastuksia, eikä esim perheettömyydelle voi itse mitään, sukua ei voi tyhjästä hankkia. Ystävienkin löytäminen aikuisena on lähes mahdotonta. Kyllä se työ on monille ainoita säännöllisia sosialisoimispaikkoja. 

Vierailija
10/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät kuplassa. En esim tunne ketään joka olisi jossain järjestössä mukana. Monella myös harrastukset on yksilöharrastuksia, eikä esim perheettömyydelle voi itse mitään, sukua ei voi tyhjästä hankkia. Ystävienkin löytäminen aikuisena on lähes mahdotonta. Kyllä se työ on monille ainoita säännöllisia sosialisoimispaikkoja. 

Sinä siellä kuplassa elät. Luulet, ettei asioita tapahdu, koska JUURI SINÄ et tunne ketään järjestöissä toimivaa. Kuitenkin niissä järjestöissä jne. puuhailee kymmeniä tuhansia suomalaisia. Tervetuloa kupalsi ulkopuolelle! 

Vierailija
11/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Normaalilla" (keskiverto) suomalaisella ei todellakaan ole mitään järjestötoimintaa ja harrastusryhmiä max 1h viikossa.

Vierailija
12/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja, mussukkapieni. Sinä voit ihan itse valita itsellesi sosiaalisen harrastuksen, jos kaipaat sosiaalisuutta. Ei se elämä ainakaan täällä vinkumalla parane. 

Vierailija
13/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Normaalilla" (keskiverto) suomalaisella ei todellakaan ole mitään järjestötoimintaa ja harrastusryhmiä max 1h viikossa.

Todellakin on. Googlaa ja opi. 

Vierailija
14/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnarkomaanille työ on elämän ainut mielekäs asiaa. Tulee vaikeat eläkepäivät, kun on rakentanut koko elämänsä työn varaan. 

Vierailija
15/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Muuten vain Suomessa on satoja eri järjestöjä. Toimivat täysin ilman ihmisiä. Myös harrastustoiminnassa kurssit täyttyvä sekunneissa ja silti kukaan ei Suomessa harrasta mitään :D

Vierailija
16/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Tosissaanko väität että keskiverto suomalainen on mukana järjestötoiminnassa? Joku tuossa yllä heitti luvun "kymmeniä tuhansia". Se on alle 1% suomalaisista. Haloo!

Vierailija
17/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8h päivässä?

Vierailija
18/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Tosissaanko väität että keskiverto suomalainen on mukana järjestötoiminnassa? Joku tuossa yllä heitti luvun "kymmeniä tuhansia". Se on alle 1% suomalaisista. Haloo!

No millä sä meinaat, että ne sadat/tuhannet eri järjetötö pyörivät, jos kukaan ei niissä ole mukana? Edelleen: Googlaa ja opi. Kysy myös googlelta, mitä eroa on sanoilla keskiverto ja enemmistö. 

Vierailija
19/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmeniä tuhansia voi kokonaismääränä olla vaikka miljoona. Miljoonaan mahtuu tuhat kappaletta kymmeniä tuhansia. 

Vierailija
20/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8h päivässä?

Mulla on perhe ihan 24h päivässä. En mä sitä pihalle heitä kun kello lyö 16 :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän