Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö maaseutu autioittaa ihmisistä?

Vierailija
28.11.2025 |

Viime aikoina sosiaalisessa mediassa on noussut esiin väite, jonka mukaan maaseudun asukkaat ovat merkittävä uhka Suomen eläimistölle. Keskustelu on kiihtynyt erityisesti sen jälkeen, kun on muistutettu, että valtaosa hirvikolareista, villieläinten karkotuksista, loukuista ja niityille hylätyistä jätteistä tapahtuu juuri harvaanasutuilla alueilla.

Kriittisimmät kommentoijat väittävät jopa, että maaseudun ylläpito maksaa yhteiskunnalle suhteettoman paljon. Teiden, koulukuljetusten, ambulanssien, postin ja muiden peruspalveluiden järjestämisen katsotaan kuormittavan julkista taloutta enemmän kuin jos asutus keskitettäisiin tiiviimmin suuriin kaupunkeihin.

Ei ole normaalia, että yhden talouden vuoksi joudutaan auraamaan useita kilometrejä tietä ja ajamaan koulubussi lähes tyhjillään, toteaa yksi keskustelija. Toiset huomauttavat, että eläinkadot ja maatalousympäristön pirstoutuminen ovat seurausta nimenomaan maaseudun toimista, eivät kaupunkien.

Väitteet ovat herättäneet vastareaktioita. Maaseudun puolustajat muistuttavat, että juuri maaseutu tuottaa ruoan, ylläpitää monimuotoisuutta ja kantaa osan kulttuurisesta identiteetistämme. Silti kriitikot kysyvät, pitäisikö valtion rahan käyttöä ja vaikutuksia luonnon hyvinvointiin tarkastella aiempaa tiukemmin.

Yksi asia on varma: keskustelu ei ole laantumassa. Maaseudun rooli, sen kustannukset ja vaikutus eläinluontoon jakavat mielipiteitä tavalla, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maaseutu kerran on niin helkutin omavarainen, miksi maaseutumaiset maakunnat ovat nettoveronsaajia eikä -maksajia? Mitä omvaraisuutta se on, että on suoraan riippuvainen polttoaineista? Ei se puimuri tai corolla mihinkään liiku ilman tuontiöljyä.

Vierailija
22/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan maaseudun teiden ylläpito. Ihmiset voivat ostaa helikopterin että pääsevät kesämökille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni pitäisi. Maaseudun voisi pyhittää kokonaan 🐤kalkkunoille🐤 Samalla ruokakriisi olisi ratkaistu.

Kuka niitä sitten toisi kaupunkilaisille kun maalla ei olisi ketään.

Jokainen hakisi töiden jälkeen yhden kalkkunan ja rupeaisi siitä työstämään päivällistä.

Mun ruoka tulee pitkälti Baltiasta tai Ruotsista. Ruotsi ainakin on hoitanut maaseudun ympäristövaikutukset paremmin kuin suomalaiset, jotka paskattavat lehmiäkin vesistöjen välittömässä läheisyydessä. Ei kiitos kotimaiselle ruoalle, ennen kun vesistöjen suojavyöhykkeet ovat kunnossa.

Vierailija
24/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan muuttaa maaseudulle. Kurkkuani myöten täynnä näitä wolttaavia stadilaisia  nirppanokkaisia wanba-be-urbaaneja jotka eivät ole suurkaupunkeja nähneetkään. Ikäni täällä asunut. Se ettei nähdä muiden elinkeinoja sekä nokkaansa pidemmälle aiheuttaa vain myötähäpeää. 

Vierailija
25/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan maaseudun teiden ylläpito. Ihmiset voivat ostaa helikopterin että pääsevät kesämökille.

Ai, onko sellaista?

Vierailija
26/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että suurin osa ei asu maaseudulla. Ei täällä oikeasti ole enää kuin minä ja ne eläimet. Ei ole joukkoliikennettä, ei terveyspalveluita, ei kauppoja, teitä ei aurata, ei ole postia, poliisia tai ambulanssia, ei pankkia, ei ravintoloita. Kuitenkin viihdyn täällä oikein hyvin. Katselen peuroja, hirviä ja kauriita, en metsästä. Mitään rahaa tänne ei ole kukaan sijoittanut sitten 1960 -luvun.

Ei ole kovin kustannustehokasta perustaa sairaalaa johonkin 150 ihmisen kylään. Kun alkaa ikä tai sairaudet painaa, niin kannattaa muuttaaa lähemmäksi maalikyliä.

Jos tyytyy siihen, että toki vaikka helikopterilla  noudetaan sydärin saanut kauempakin, niin mikä siellä on  asuessa.

Aikoinaan, kun rahaa oli, niin oli kuningasajatus kaivaa sähköt ja puhelinkaapelit joka ikiseen pikkukylään ja kyllä sille tuli hintaa. Nyt siellä voi olla yksi asukas nauttimassa sähkö- ja puhelinlinjoistaan.

Ja kun rahaa oli oikein paljon, niin perustettiin terveyskeskus ja uimahalli. Eräässäkin kylässä istui vuokralääkäri ovi auki, vaikka ei yhtäkään potilasta ollut tarjolla koko päivänä. Lähikaupungissa taas oli viikkojen jonot hoitoon.

Toki nyt on matkustettava 40 km  soteen.

Vierailija
27/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan muuttaa maaseudulle. Kurkkuani myöten täynnä näitä wolttaavia stadilaisia  nirppanokkaisia wanba-be-urbaaneja jotka eivät ole suurkaupunkeja nähneetkään. Ikäni täällä asunut. Se ettei nähdä muiden elinkeinoja sekä nokkaansa pidemmälle aiheuttaa vain myötähäpeää. 

Ei taida olla penaalin terävin kynä, jos luulet että vain Helsingissä ollaan kyllästytty maalaisten narinaan?

Vierailija
28/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että suurin osa ei asu maaseudulla. Ei täällä oikeasti ole enää kuin minä ja ne eläimet. Ei ole joukkoliikennettä, ei terveyspalveluita, ei kauppoja, teitä ei aurata, ei ole postia, poliisia tai ambulanssia, ei pankkia, ei ravintoloita. Kuitenkin viihdyn täällä oikein hyvin. Katselen peuroja, hirviä ja kauriita, en metsästä. Mitään rahaa tänne ei ole kukaan sijoittanut sitten 1960 -luvun.

Jos sairastut vakavasti, niin miten sinulle järjestyy hoito? No tietysti kela-takseilla. Ja mistäs tiet ovat sinne lähtökohtaisesti ilmestyneet? Jos sinulla on lapsia, niin nekin raahataan kouluun taksilla kotiovelta, ja ystävät asuvat ties missä jos on ystäviä lainkaan. Olen itse maaseudulla kasvanut, ja olen sen kurjuuden kokenut. Ei enää ikinä!

Hoitoa ei järjesty, jos en itse sitä itselleni järjestä yksityiseltä. Ei täällä mitään kela-takseja ole. Tien olen tehnyt ihan itse. Lapset menivät pyörillä kouluun kun koulu vielä oli, nyt kylällä ei ole koulua, eikä lapsia. Lapset muuttivat kaupunkiin kun aikuistuvat. Täällä ollaan vaan me vanhukset. Et ole tainnut käydä maaseudulla lähtösi jälkeen?

Vierailija
29/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni pitäisi. Maaseudun voisi pyhittää kokonaan 🐤kalkkunoille🐤 Samalla ruokakriisi olisi ratkaistu.

Hyvä idea! Kalkkunoista "uusi Nokia" Suomelle!🐤🐥

Vierailija
30/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakut vois mennä sinne

Ei onnistu, tänne kun tulee vien tyypit moottorikelkka ajelulle ja jätän sinne, mukava nähdä kuinka selviävät -30 asteen pakkasessa, siinä ei paljon tanssiminen auta.Elokuvankin voisi tehdä kyykerin metsästys, rikkailta rahat pois.

Vierailija
31/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen hakisi töiden jälkeen yhden kalkkunan ja rupeaisi siitä työstämään päivällistä.

Mun ruoka tulee pitkälti Baltiasta tai Ruotsista. Ruotsi ainakin on hoitanut maaseudun ympäristövaikutukset paremmin kuin suomalaiset, jotka paskattavat lehmiäkin vesistöjen välittömässä läheisyydessä. Ei kiitos kotimaiselle ruoalle, ennen kun vesistöjen suojavyöhykkeet ovat kunnossa.

Helsinki paskoo Itämeren.

Vierailija
32/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja kehäkolmoselle ruuan tuotanto, onhan teillä rottia muhhaaa syökää.Maalla ole mitään ongelmaa teistä, hesasessa paniikki kun lunta tulee sentti.

Vierailija
33/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla sijaitsee myös tehtaita ja tuontantolaitoksia jotka maksavat aikamoisia veroja työntekijöitä myöten. Infrastruktuuri ei siten turha. 

Vierailija
34/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaankaan, mutta on kyllä hyväksyttävä siten se, että koulua ei yhdelle lapselle joka kylään rakenneta.  

Vierailija
35/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas varsin väsynyttä kinastelua turhasta.

Vierailija
36/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei sinänsä yllätä, että me kaupunkilaiset ollaan unohdettu mistä ruoka tulee. Eniten hämmentää se, että joku kehtaa sen sanoa ääneen, että kuvittelee ruoan tulevan lähi-Alepasta.

Vierailija
37/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ruoka muhhaa entä ne muut jumalauta miksi jaat tyhmyyttäsi julkisesti, laita vielä nimesi ja osoiteesi niin saat jouluaattona multa lahjan.

Vierailija
38/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaankaan, mutta on kyllä hyväksyttävä siten se, että koulua ei yhdelle lapselle joka kylään rakenneta.  

No tämmöistä nyt ei vaadi kuin joku kaupungista maalle muuttanut hörhö.

Vierailija
39/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin maaseudulle kuin sinivihreään kaupunkikuplaan. Keskustan ihmisillä ei ole oikeasta elämästä juuri mitään realistista käsitystä, joten liikaa sellaisilla ihmisillä ei itseä kannata ympäröidä. Mieluummin on rauhassa maaseudulla, vaikka siellä ei ole juuri mitään jäljellä. 

Vierailija
40/72 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Itse olen  tosin maaseudulla lapsuuteni viettänyt, muuttanut aikoinaan  kaupunkiin työn perässä ja nyt olen muuttamassa takaisin maalle ja ilomielin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi