Nyt meni hermot Ikeaan! Ikean sänkymalliston uudistus, kaikki laadukkaat sängyt on veks ja nyt jopa runkopatjan joutuu kasaamaan itse
Syksyllä kävin Ikeassa katsomassa sänkyjä ja olin kiinnostunut hankkimaan runkopatjasängyn. Osa valikoimasta vaikutti oikein laadukkaalta ja esim Stuvlandissa oli luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa, villaa ja luonnonkumia. No nyt sitä ei enää saa, koska Ikea on uudistanut sänkymalliston ja se on poistunut. Myöskään muita malleja, joista olin kiinnostunut ei pysty enää tilaamaan, niitä ei toimiteta tänne, vaikka lukee poistuva tuote ja voisi lisätä ostoskoriin. Tulee punainen ruksi, ettei voida toimittaa.
Noh, katselin sitten niitä uutuuksia, joita on tullut vanhojen mallien tilalle ja nyt siis asiakas pääsee itse kasaamaan runkopatjasänkynsä. Katsokaapa tämän kasausohje ja luettelo toimitettavista osista. Tämän täytyy olla jonkinlainen uusi rimanalitus. Ja miten tuossa voi nukkua, kun eihän mukana tule varsinaista patjaa, vaan puinen runko, jonka asiakas kasaa, jouset erikseen ja tekstiilipäällinen. Eikö runkopatjaan kuulu kuitenkin sisältyä se patja?
https://www.ikea.com/fi/fi/p/renfjaellet-pussijousitettu-runkopatja-sis…
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin just Ikean runkopatjan, ei siihen pitänyt koota muuta kuin ruuvata kiinni jalat.
Uutta vai vanhaa mallistoa?
Ei aavistustakaan. Ihan tavallinen runkopatja jaloilla. Kolme viikkoa sitten ostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin just Ikean runkopatjan, ei siihen pitänyt koota muuta kuin ruuvata kiinni jalat.
Ei aavistustakaan. Ihan tavallinen runkopatja jaloilla. Kolme viikkoa sitten ostin.
Muistatko mikä sen nimi on? Itse yritin eilen tilata Snarumia, Stuvlandia ja Skotterudia, en saanut ei kuulemma ole varastolla enää toimitettavissa tänne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko mikä sen nimi on? Itse yritin eilen tilata Snarumia, Stuvlandia ja Skotterudia, en saanut ei kuulemma ole varastolla enää toimitettavissa tänne. Ap
En muista nimeä, mutta kangas on tummanharmaa ja tosi pehmeä. En muista oliko puolipehmeä vai puolikiinteä, mutta suorastaan upottava petauspatjan kanssa. Se oli esillä myymälässä ja koeistumisen perusteella tilasin sellaisen.
Onpa järjetön idea, tekee patjasta paksun, mutta täysin turhaan. No eipä saa hamstraukseen taipuvaiset täytettyä sängyn alustaa rojulla!
Tee se itse runkopatja, ja hinta yli 300€😰
Vierailija kirjoitti:
Onpa järjetön idea, tekee patjasta paksun, mutta täysin turhaan. No eipä saa hamstraukseen taipuvaiset täytettyä sängyn alustaa rojulla!
Tavallaan tuommoinen on feikki jenkkisänky. Oikeassa jenkkisängyssähän kuuluu olla paksut patjat päällekkäin eikä tuommoinen imitaatiokehikko, joka on päällystetty polyesterivanutetulla kankaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan tuommoinen on feikki jenkkisänky. Oikeassa jenkkisängyssähän kuuluu olla paksut patjat päällekkäin eikä tuommoinen imitaatiokehikko, joka on päällystetty polyesterivanutetulla kankaalla.
Näyttää kuitenkin liikkeessä ja kuvastossa aidolta, totuus paljastuu vasta koottaessa. Ellei ole niin fiksu, että ymmärtää lukea kokoamisohjeet etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että osaan vastata tähän - Nykyään jenkkityyliset korkeat sängyt ovat muotia, eikä tuolla runkosängyllä ole edes tarkoitus nukkua vaan se on kirjaimellisesti sängyn pohja, jonka päälle ostat erikseen runkopatjan sekä sijauspatjat. Ostin Ikeasta sängyn vuosi sitten ja se piti tosiaan rakentaa tuollaisella periaatteella. Kävin myös varsinaisessa sänkyliikkeessä ja siellä vain yhden hengen sängyt olivat ns. kaksiosaisia.
Huomasitko AP, että olit Ikean kategoriassa patjat kategorian sänkyjen sijaan? Tässä esim. jenkkisänky sieltä varsinaiselta sänkyosasolta:
https://www.ikea.com/fi/fi/p/saeboevik-jenkkisaenky-kiinteae-vissle-har…
Sängyn pohja tunnetaan nimellä patjakehikko. Runkopatja se ei ole.
Ikealla oli aiemmin myynnissä patjakehikko Espevär, joka vastasi tätä, ja siihenkin sai ostettua erikseen jousia, mutta sitä ei myyty sänkynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että osaan vastata tähän - Nykyään jenkkityyliset korkeat sängyt ovat muotia, eikä tuolla runkosängyllä ole edes tarkoitus nukkua vaan se on kirjaimellisesti sängyn pohja, jonka päälle ostat erikseen runkopatjan sekä sijauspatjat. Ostin Ikeasta sängyn vuosi sitten ja se piti tosiaan rakentaa tuollaisella periaatteella. Kävin myös varsinaisessa sänkyliikkeessä ja siellä vain yhden hengen sängyt olivat ns. kaksiosaisia.
Huomasitko AP, että olit Ikean kategoriassa patjat kategorian sänkyjen sijaan? Tässä esim. jenkkisänky sieltä varsinaiselta sänkyosasolta:
https://www.ikea.com/fi/fi/p/saeboevik-jenkkisaenky-kiinteae-vissle-har…
Sängyn pohja tunnetaan nimellä patjakehikko. Runkopatja se ei ole.
Ikealla oli aiemmin myynnissä patjakehikko Espevär, joka vastasi tätä, ja siihenkin sai ostettua erikseen jousia, mutta sitä ei m
Aloitusviestin linkissä on runkopatja. Patjakehikko ja patja ovat koottuna kokonaisuutena nimeltään runkopatja😉
Nyt se kokoaminen on vain annettu asiakkaalle, normaalisti kokoaminen tehdään tehtaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ikea.com/fi/fi/p/skotterud-runkopatja-sijauspatja-kiinteae-…
Oliko tämä? Tätä kävin myymälässä katsomassa ja vaikutti todella hyvältä, tulee yhtenä kappaleena, mutta sekin on poistuvaa vanhaa mallistoa, jota ei saa enää tilattua tänne.
Aloitusviestin linkissä on runkopatja. Patjakehikko ja patja ovat koottuna kokonaisuutena nimeltään runkopatja😉
Nyt se kokoaminen on vain annettu asiakkaalle, normaalisti kokoaminen tehdään tehtaalla.
Pari huomiota: Miksi hinta on sitten peräti kalliimpi kuin vanha Snarum, joka tulee tehtaalta valmiiksi kasattuna?
Ja missä tuossa on se PATJA? Tulee levy pussijousia. Tuskin niiden päällä sellaisenaan voi nukkua?
Joku valitti niistä ihanista luonnonmateriaalisista että pölyää, pölyää aina vaan.
Rahalle saa vastinetta ainakin kalleimmasta jenkkimallista, paksuin petari.
Vierailija kirjoitti:
Joku valitti niistä ihanista luonnonmateriaalisista että pölyää, pölyää aina vaan.
Rahalle saa vastinetta ainakin kalleimmasta jenkkimallista, paksuin petari.
Ikean kallein jenkkimalli on tämä ja sekin on itse kasattava:
https://www.ikea.com/fi/fi/p/lillfjaellet-jenkkisaenky-vagstranda-kiint…
Vierailija kirjoitti:
Pari huomiota: Miksi hinta on sitten peräti kalliimpi kuin vanha Snarum, joka tulee tehtaalta valmiiksi kasattuna?
Ja missä tuossa on se PATJA? Tulee levy pussijousia. Tuskin niiden päällä sellaisenaan voi nukkua?
Ikea on kokoajan pyrkinyt nostamaan katteita, se on helpointa tehdä siten, että tuodaan uusi tuote, niin ei voi nurista hintojen noususta, eikä vertailuhintaa ole.
Runkopatja tuo silti koottuna on, monissa runkopatjoissa on vain erittäin ohut vaahtomuovi jousien päällä.
Purin hävittämistä varten erään runkopatjan, ei se vaahtomuovi montaa milliä paksu ollut, mutta meillä oli sen päälle ostettu erillinen sijauspatja. Muuten jouset varmaan olisivat jo tulleet läpi patjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikea on kokoajan pyrkinyt nostamaan katteita, se on helpointa tehdä siten, että tuodaan uusi tuote, niin ei voi nurista hintojen noususta, eikä vertailuhintaa ole.
Runkopatja tuo silti koottuna on, monissa runkopatjoissa on vain erittäin ohut vaahtomuovi jousien päällä.
Purin hävittämistä varten erään runkopatjan, ei se vaahtomuovi montaa milliä paksu ollut, mutta meillä oli sen päälle os
No se ei ole runkopatja, kun siitä nimenomaisesti puuttuu patja.
Aiemmin Ikea on myynyt tätä samaa systeemiä PATJAKEHIKKONA tuotenimikkeellä ESPEVÄR.
Kyseessä ei ole valmis runkopatjasänky, vaan patjakehikko, jonka päälle tulee ostaa patja.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/espevaer-patjakehikko-jossa-saelepohja-tum…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runkopatjasänky ja jenkkisänky ovat aivan eri asioita. Esim. meillä se ei toimisi lainkaan, koska päällimmäisenä on yhteinen patja ennen petaria. Meillä mies on painanut aina vähintään puolta enemmän kuin minä, monesti jopa tuplat. Siinä sängyssä tapahtuisi niin, että kun hän kääntää kylkeään, minä heräisin siihen.
Annoit alapeukun. Onko mielestäsi vain jokin vaahtomuovipatja patja? Ja riittääkö mielestäsi se parin millin vaahtomuovikerros siihen, että voi kutsua patjaksi?
Omasta mielestäni runkopatja ei välttämättä tarvitse vaahtomuovia lainkaan, jotta sitä voi kutsua runkopatjaksi. Se on eri asia, onko se valmis sänky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purin hävittämistä varten erään runkopatjan, ei se vaahtomuovi montaa mi
No se ei ole runkopatja, kun siitä nimenomaisesti puuttuu patja.
Aiemmin Ikea on myynyt tätä samaa systeemiä PATJAKEHIKKONA tuotenimikkeellä ESPEVÄR.
Kyseessä ei ole valmis runkopatjasänky, vaan patjakehikko, jonka päälle tulee ostaa patja.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/espevaer-patjakehikko-jossa-saelepohja-tum
Myös joustinpatja on patja😉
Itse aion ostaa seuraavaksi futonin. Nukun nytkin joskus joogamatolla selkäkipujen takia, kun patja on liian pehmeä. En oikeastaan tiedä, miksi me käytetään sänkyjä ja törsätään niihin rahaa. Esi-isät ei sellaisia tarvinneet ja tod.näk. meidän monien selät voisi paremmin kovemmilla alustoilla jos nukkuisi.
Mutta siis niin, kapitalismi on se syy tälle ongelmalle ja Ikea on aina on ollut kakka. Sieltä voi jotain pientä sisustustillbehöriä käydä joskus nappaamassa mukaan, mutta huonekalut kannattaa ostaa käytettynä, jos haluaa halpaa, ja kunnon valmistajilta, jos etsii laatua.
Ap nyt vaahtoaa turhasta. Tuossa lukee ihan selvästi, että päällinen on pestävä. Eli se jousiosa tulee patjana, sitten tulee jalat jotka ruuvataan paikalleen ja tuo irroitettava pestävä päällinen.
Mutta tottakai on hienompaa huutaa suuvaahdossa sylki roiskuen kuinka asiakasta huijataan
Ja siis ostin sen Ikean runkopatjan n 3 viikkoa sitten. Ihan kokonaisena tuli, ei mitään koottavaa. Jalat sai valita itse ja niiden ruuvaamiseen meni n 5 minuuttia.