Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni hermot Ikeaan! Ikean sänkymalliston uudistus, kaikki laadukkaat sängyt on veks ja nyt jopa runkopatjan joutuu kasaamaan itse

Vierailija
28.11.2025 |

Syksyllä kävin Ikeassa katsomassa sänkyjä ja olin kiinnostunut hankkimaan runkopatjasängyn. Osa valikoimasta vaikutti oikein laadukkaalta ja esim Stuvlandissa oli luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa, villaa ja luonnonkumia. No nyt sitä ei enää saa, koska Ikea on uudistanut sänkymalliston ja se on poistunut. Myöskään muita malleja, joista olin kiinnostunut ei pysty enää tilaamaan, niitä ei toimiteta tänne, vaikka lukee poistuva tuote ja voisi lisätä ostoskoriin. Tulee punainen ruksi, ettei voida toimittaa. 

Noh, katselin sitten niitä uutuuksia, joita on tullut vanhojen mallien tilalle ja nyt siis asiakas pääsee itse kasaamaan runkopatjasänkynsä. Katsokaapa tämän kasausohje ja luettelo toimitettavista osista. Tämän täytyy olla jonkinlainen uusi rimanalitus. Ja miten tuossa voi nukkua, kun eihän mukana tule varsinaista patjaa, vaan puinen runko, jonka asiakas kasaa, jouset erikseen ja tekstiilipäällinen. Eikö runkopatjaan kuulu kuitenkin sisältyä se patja? 

https://www.ikea.com/fi/fi/p/renfjaellet-pussijousitettu-runkopatja-sis…

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan, että nuo kasaan puristetut patjat täytyy avata pian, jotta palautuvat. Vein loppukesästä uudet patjat mökille, mutta kun keväällä rullasin ne auki, ne eivät palautuneet täysin. Ja lisäksi jäivät epämääräisen malliseksi, kun päistä eivät paisuneet lainkaan.

Vierailija
82/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap meuhkaa suu vaahdossa mutta ei osaa klikata kohtaa "Kokonaisuus sisältää..."

Kokonaisuus sisältää

Tämä tuote koostuu useammasta kuin yhdestä osasta. Löydät näiden osien yksityiskohdat alta.

1 x PatjakehikkoLEJDEBERGEN120x200 cm605.966.48

1 x PussijousetFEMTÅSEN120x200x16 cm005.969.72

1 x Päällinen runkopatjaanRENFJÄLLET120x200 cm205.984.61

1 x JalkaBURFJORD

Niin. Siitähän tässä nyt keskustellaan. Ensinnäkin patjakehikko tulee paloina ja se pitää itse kasata, kokoajia pitää olla kaksi. 

Toisekseen: missä on mainittu patja? Tulee puinen kehikko, tulee ohut levy jousia ja tulee tekstiilipäällinen. Ohjekuvassa on muhkea patja, mutta missä se on tässä toimituslistalla?

Se on toi FEMTÅSEN. Joku jo rääkyi siitä ettei sitä saa sanoa joustinpatjaksi. Mutta sellainen se tavallaan on. Menee vaan tuon runkopatjasängyn sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tuo lituskaksi painettu kiinalainen sohva. :D Eiköhän nämä Ikean uudet sängyt tule samalla tavalla rullattuna, paitsi asiakas yksiön tehtaallaan rakentaa niille kehikon. 

Voi jestas tätä nykyaikaa ja itsepalvelun kulttuuria. Firmat säästää kun asiakkaat laitetaan tekemään itse. 

Vierailija
84/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaisi siltä, että myös ainakin osa näistä muista uuden malliston runkopatjoista on itse kasattavia, vaikka ne ei vielä olekaan kaikki myynnissä Suomen Ikean nettisivuilla. Esim tämä kasataan myös itse. 

https://www.ikea.com/fi/en/p/raholmar-pocket-spring-mattress-bse-5-zone…

Niinpä näyttää. Tosin huomasin kuvista, että itsekoottavasta runkopatjasängystä saa tietysti pois sen päällisen, jonka voi pestä koneessa. Jotain etua palapelipedistä.

Mutta aikamoista näpertelyä verrattuna vanhaan tuttuun niin kätevään ja helposti käyttöön otettavaan tuotteeseen nimeltä runkopatjasänky: pyöritä jalat kiinni, aseta sijauspatja päälle ja petaa. 

Nyt pitää siis olla iso as

Melko kestämätöntä liiketoimintaa siis.

Varmaan syy miksi kiinalaiset ym. valmistajat ovat alkaneet puristella kamaa kasaan säästäkseen tuotannossa.

Nää sohvat ovat leviämässä joka puolelle jo nyt

https://www.youtube.com/shorts/D6pvyA1RJ04

Miksi tuollaisen tilaisi Ikeasta? Itse tilasin Temusta, kun tilasin samalla muutakin, sain sohvan kaupan päälliseksi.

Vierailija
85/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap meuhkaa suu vaahdossa mutta ei osaa klikata kohtaa "Kokonaisuus sisältää..."

Kokonaisuus sisältää

Tämä tuote koostuu useammasta kuin yhdestä osasta. Löydät näiden osien yksityiskohdat alta.

1 x PatjakehikkoLEJDEBERGEN120x200 cm605.966.48

1 x PussijousetFEMTÅSEN120x200x16 cm005.969.72

1 x Päällinen runkopatjaanRENFJÄLLET120x200 cm205.984.61

1 x JalkaBURFJORD

Niin. Siitähän tässä nyt keskustellaan. Ensinnäkin patjakehikko tulee paloina ja se pitää itse kasata, kokoajia pitää olla kaksi. 

Toisekseen: missä on mainittu patja? Tulee puinen kehikko, tulee ohut levy jousia ja tulee tekstiilipäällinen. Ohjekuvassa on muhkea patja, mutta missä se on

Edes Ikea ei myy femtåsenia patjana, vaan pussijousina. Katso miten ohut se on. 

Vierailija
86/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ostaisi mitään tee-se-itse jousisänkyä 

Vierailija
87/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaisi siltä, että myös ainakin osa näistä muista uuden malliston runkopatjoista on itse kasattavia, vaikka ne ei vielä olekaan kaikki myynnissä Suomen Ikean nettisivuilla. Esim tämä kasataan myös itse. 

https://www.ikea.com/fi/en/p/raholmar-pocket-spring-mattress-bse-5-zone…

Niinpä näyttää. Tosin huomasin kuvista, että itsekoottavasta runkopatjasängystä saa tietysti pois sen päällisen, jonka voi pestä koneessa. Jotain etua palapelipedistä.

Mutta aikamoista näpertelyä verrattuna vanhaan tuttuun niin kätevään ja helposti käyttöön otettavaan tuotteeseen nimeltä runkopatjasänky: pyöritä jalat kiinni, aseta sijauspatja päälle ja petaa. 

Nyt pitää siis olla iso asunto, jonne patjan osat voi levitellä nousemaan kui

Aika ironista. Ensin huonekaluvalmistus ulkoistettiin Suomesta suurelta osin Kiinaan. Nyt kiinalaiset ulkoistavat huonekalujen kokoamisen takaisin suomalaisille asiakkaille ilmaiseksi kiitos Ikean. 

Tässä esimerkki siitä kuinka nykyinen kapitalismi on mennyt pieleen.

Vierailija
88/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ironista. Ensin huonekaluvalmistus ulkoistettiin Suomesta suurelta osin Kiinaan. Nyt kiinalaiset ulkoistavat huonekalujen kokoamisen takaisin suomalaisille asiakkaille ilmaiseksi kiitos Ikean. 

Tässä esimerkki siitä kuinka nykyinen kapitalismi on mennyt pieleen.

Myöhäisvaiheen kapitalismia. Laatu heikkenee, hinnat nousee, tulo- ja varallisuuserot yhteiskunnassa kärjistyy. 

Vierailija
89/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana tuo lituskaksi painettu kiinalainen sohva. :D Eiköhän nämä Ikean uudet sängyt tule samalla tavalla rullattuna, paitsi asiakas yksiön tehtaallaan rakentaa niille kehikon. 

Voi jestas tätä nykyaikaa ja itsepalvelun kulttuuria. Firmat säästää kun asiakkaat laitetaan tekemään itse. 

Noita sohvia kutsutaan englanniksi nimellä boneless couches vrt. boneless chicken. Niissä ei ole mitään puisia tai metallisia tukirakenteita. Vain tuota vaahtomuovia. Vaikea arvioida miten kauan pysyvät hyvinä ja tanakoina.

Vierailija
90/93 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt jum**auta! 

Vaahtomuovipatja. Pehmeä vaahtomuovilevy, joka toimii makuualustana. Päällimmäinen ohut vaahtomuovipatja on nimeltään sijauspatja.

Joustinpatja. Levymäinen makuualusta, jossa jousia on suljettu kankaan sisään. Mukana usein vanua pehmikkeenä.

Runkopatja. Puinen kehikko, johon on kiinnitetty joustinpatja.

Ikean uusi runkopatja-idea. Puinen kehikko, johon on kiinnitetty joustinpatja irrotettavalla tekstiiliin perustuvalla mekanismilla eikä niittaamalla. Näin voit vaihtaa joko rungon tai joustinpatjan halutessasi.

Siitä vain valitsemaan.

Vierailija
91/93 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt jum**auta! 

Vaahtomuovipatja. Pehmeä vaahtomuovilevy, joka toimii makuualustana. Päällimmäinen ohut vaahtomuovipatja on nimeltään sijauspatja.

Joustinpatja. Levymäinen makuualusta, jossa jousia on suljettu kankaan sisään. Mukana usein vanua pehmikkeenä.

Runkopatja. Puinen kehikko, johon on kiinnitetty joustinpatja.

Ikean uusi runkopatja-idea. Puinen kehikko, johon on kiinnitetty joustinpatja irrotettavalla tekstiiliin perustuvalla mekanismilla eikä niittaamalla. Näin voit vaihtaa joko rungon tai joustinpatjan halutessasi.

Siitä vain valitsemaan.

Niin. Kaikki nämä uudet mallit vaikuttaa itse kasattavilta. Noinkohan asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun ovat tilanneet runkopatjan ja saavat läjän laatikoita, joista pitää itse rakentaa puurunko ja sitten antaa jousien palaantua prässistä pari vuorokautta ja sitten itse verhoilla koko komeus lopuksi?

Vierailija
92/93 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli tässä uudistuksessa tosiaan on, kuten joku toi ilmi, se että sängyn verhoilu on vetoketjulla irrotettava ja pestävä ja sen voi vaihtaa. Myös muita sängyn osia, kuten jousia voi vaihtaa. 

Mutta, mitkä ovat todennäköisyydet sille, että nämä tuotteet, verhoilut, jouset ja osat pysyvät Ikean valikoimassa sen seuraavat 10-20 vuotta, jotta tämä olisi ekologisesti kestävää? Ikea uudistaa tuotteitaan ja mallistojaan muutaman vuoden välein.

Vierailija
93/93 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö kukaan viikonloppuna Ikeassa tesailemassa näitä uusia sänkyjä? Natisiko? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi