Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni hermot Ikeaan! Ikean sänkymalliston uudistus, kaikki laadukkaat sängyt on veks ja nyt jopa runkopatjan joutuu kasaamaan itse

Vierailija
28.11.2025 |

Syksyllä kävin Ikeassa katsomassa sänkyjä ja olin kiinnostunut hankkimaan runkopatjasängyn. Osa valikoimasta vaikutti oikein laadukkaalta ja esim Stuvlandissa oli luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa, villaa ja luonnonkumia. No nyt sitä ei enää saa, koska Ikea on uudistanut sänkymalliston ja se on poistunut. Myöskään muita malleja, joista olin kiinnostunut ei pysty enää tilaamaan, niitä ei toimiteta tänne, vaikka lukee poistuva tuote ja voisi lisätä ostoskoriin. Tulee punainen ruksi, ettei voida toimittaa. 

Noh, katselin sitten niitä uutuuksia, joita on tullut vanhojen mallien tilalle ja nyt siis asiakas pääsee itse kasaamaan runkopatjasänkynsä. Katsokaapa tämän kasausohje ja luettelo toimitettavista osista. Tämän täytyy olla jonkinlainen uusi rimanalitus. Ja miten tuossa voi nukkua, kun eihän mukana tule varsinaista patjaa, vaan puinen runko, jonka asiakas kasaa, jouset erikseen ja tekstiilipäällinen. Eikö runkopatjaan kuulu kuitenkin sisältyä se patja? 

https://www.ikea.com/fi/fi/p/renfjaellet-pussijousitettu-runkopatja-sis…

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitusviestin linkissä on runkopatja. Patjakehikko ja patja ovat koottuna kokonaisuutena nimeltään runkopatja😉

Nyt se kokoaminen on vain annettu asiakkaalle, normaalisti kokoaminen tehdään tehtaalla.

Pari huomiota: Miksi hinta on sitten peräti kalliimpi kuin vanha Snarum, joka tulee tehtaalta valmiiksi kasattuna?

Ja missä tuossa on se PATJA? Tulee levy pussijousia. Tuskin niiden päällä sellaisenaan voi nukkua?

Ikea on kokoajan pyrkinyt nostamaan katteita, se on helpointa tehdä siten, että tuodaan uusi tuote, niin ei voi nurista hintojen noususta, eikä vertailuhintaa ole.

Runkopatja tuo silti koottuna on, monissa runkopatjoissa on vain erittäin ohut vaahtomuovi jousien päällä.

Purin hävittämistä var

Kun asiakas ostaa runkopatjasängyn, niin sinusta on kohtuutonta olettaa, että asiakas saa sen mukana patjan, jolla pystyy nukkumaan hankkimatta erillistä patjaa?

Näihin Ikean patjakehikkoina aiemmin myymiin (Huom. niitä ei ole myyty sänkyinä, eikä runkopatjoina, vaan patjakehikkoina, joiden päälle asiakas ostaa haluamansa patjan) on myyty ihan samanlaista jousipohjaa kuin tulee tämän mukana. Eli patjakehikkoon on voinut laittaa jouset tuomaan lisää pehmeyttä patjan alle. Silloin siitä tulee tee-se-itse jenkkisänky. 

Vierailija
42/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt vaahtoaa turhasta. Tuossa lukee ihan selvästi, että päällinen on pestävä. Eli se jousiosa tulee patjana, sitten tulee jalat jotka ruuvataan paikalleen ja tuo irroitettava pestävä päällinen. 

Mutta tottakai on hienompaa huutaa suuvaahdossa sylki roiskuen kuinka asiakasta huijataan

Jousiosa tulee patjana? 

Onko tämä sinusta patja? Kyseessä on levy pussijousia, jonka päällä on ohut kerros vanua ja polypropeenia. 

https://www.ikea.com/fi/fi/p/femtasen-pussijouset-puolikiinteae-0059697…

Jos verrataan ihan Ikean halvimpaan ja varmasti ohuimpaan joustinpatjaan:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin just Ikean runkopatjan, ei siihen pitänyt koota muuta kuin ruuvata kiinni jalat.

Uutta vai vanhaa mallistoa? 

Ei aavistustakaan. Ihan tavallinen runkopatja jaloilla. Kolme viikkoa sitten ostin.

https://www.ikea.com/fi/fi/p/skotterud-runkopatja-sijauspatja-kiinteae-…

Oliko tämä? Tätä kävin myymälässä katsomassa ja vaikutti todella hyvältä, tulee yhtenä kappaleena, mutta sekin on poistuvaa vanhaa mallistoa, jota ei saa enää tilattua tänne. 

Näyttää samalta.

Kävi sitten hyvä tuuri, kun ehdin just ostamaan viime hetkellä.

En tajua, miksi hyvät tuotteet poistuvat niiltä. Ei saa enää tilattua esim valkoista aamutakkia.

Vierailija
44/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin just Ikean runkopatjan, ei siihen pitänyt koota muuta kuin ruuvata kiinni jalat.

Uutta vai vanhaa mallistoa? 

Ei aavistustakaan. Ihan tavallinen runkopatja jaloilla. Kolme viikkoa sitten ostin.

https://www.ikea.com/fi/fi/p/skotterud-runkopatja-sijauspatja-kiinteae-…

Oliko tämä? Tätä kävin myymälässä katsomassa ja vaikutti todella hyvältä, tulee yhtenä kappaleena, mutta sekin on poistuvaa vanhaa mallistoa, jota ei saa enää tilattua tänne. 

Näyttää samalta.

Kävi sitten hyvä tuuri, kun ehdin just ostamaan viime hetkellä.

En tajua, miksi hyvät tuotteet poistuvat niiltä. Ei s

Sanopa muuta. Toinen, joka vaikutti hyvältä oli Stuvland ja sen olisi halunnut tilata. Nyt sitä ei ole koko nettikaupassa enää lainkaan. 

Nämä vanhan malliston sängyt vaikutti oikeastaan kaikki tosi laadukkailta myymälässä, kun niitä testailin ja tutkiskelin. Ei tullut mieleenkään, että koko runkopatjasänkyjen valikoima uudistuu nimenomaan huonompaan suuntaan. 

Vierailija
45/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aion ostaa seuraavaksi futonin. Nukun nytkin joskus joogamatolla selkäkipujen takia, kun patja on liian pehmeä. En oikeastaan tiedä, miksi me käytetään sänkyjä ja törsätään niihin rahaa. Esi-isät ei sellaisia tarvinneet ja tod.näk. meidän monien selät voisi paremmin kovemmilla alustoilla jos nukkuisi.

Mutta siis niin, kapitalismi on se syy tälle ongelmalle ja Ikea on aina on ollut kakka. Sieltä voi jotain pientä sisustustillbehöriä käydä joskus nappaamassa mukaan, mutta huonekalut kannattaa ostaa käytettynä, jos haluaa halpaa, ja kunnon valmistajilta, jos etsii laatua.

Minusta taas pehmeä patja on parempi selälle. Ksi kevyt ihminen voi nukkua pehmeällä, niin varsinkin naisena selkäranka on suorassa, kun kurvien kohdalla joustaa. Painava ihminen uppoaa syvemmälle ja voi ehkä paremmin kovemmalla. Pehmeä patjani on just hyvä mulle, mutta painavampi mieheni uppoaa siihen omistuisesti ja syvälle.

T. Välilevynpullistuma

Vierailija
46/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan selvää, että tässä on taustalla Ikean osalta kovempien katteiden tavoittelu ja voittojen maksimointi.

Hinta asiakkaalle pysyy samana, mutta nyt asiakas joutuukin itse kasaamaan koko runkopatjasängyn alusta asti kehikkoineen plus hankkimaan siihen varsinaisen patjan lisäksi päälle. Logistiikka on varmaan Ikealle kanssa edullisempaa näin, kun ei kuljeteta kokonaista sänkyä (hankala ja vie tilaa, vaatii 2 kantajaa), vaan puulevyjä ja rimoja jotka menee litteisiin paketteihin, joista asiakas itse askartelee sängyn. 

Se, onko tämmöinen asiakkaan kannalta hyvä diili onkin sitten asia erikseen. 

Vierailija
47/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa järjetön idea, tekee patjasta paksun, mutta täysin turhaan. No eipä saa hamstraukseen taipuvaiset täytettyä sängyn alustaa rojulla!

Tee se itse runkopatja, ja hinta yli 300€😰

Tavallaan tuommoinen on feikki jenkkisänky. Oikeassa jenkkisängyssähän kuuluu olla paksut patjat päällekkäin eikä tuommoinen imitaatiokehikko, joka on päällystetty polyesterivanutetulla kankaalla. 

Ei ole. Olet ymmärtänyt jotenkin väärin. 

https://www.sttinfo.fi/tiedote/69872580/mika-on-jenkkisanky-ja-kuinka-s…

Vierailija
48/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt vaahtoaa turhasta. Tuossa lukee ihan selvästi, että päällinen on pestävä. Eli se jousiosa tulee patjana, sitten tulee jalat jotka ruuvataan paikalleen ja tuo irroitettava pestävä päällinen. 

Mutta tottakai on hienompaa huutaa suuvaahdossa sylki roiskuen kuinka asiakasta huijataan

Lue ne kokoamisohjeet.

Vierailija
49/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa järjetön idea, tekee patjasta paksun, mutta täysin turhaan. No eipä saa hamstraukseen taipuvaiset täytettyä sängyn alustaa rojulla!

Tavallaan tuommoinen on feikki jenkkisänky. Oikeassa jenkkisängyssähän kuuluu olla paksut patjat päällekkäin eikä tuommoinen imitaatiokehikko, joka on päällystetty polyesterivanutetulla kankaalla. 

Linkatussa jutussahan se sanotaan: "Runkosänky koostuu runkopatjasta, johon kiinnitetään sängynjalat - runkosängyt voivat olla siis melko mataliakin"

Runkosänky on siis valmis sänky, johon kiinnitetään jalat. 

Jenkkisänky puolestaan on runkosänky jousituksella, jonka päälle tulee vielä erillinen jousitettu patja ja petauspatja. 

Vierailija
50/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä Ap on valittanut siitä, että päällinen on pestävä? Sehän on vain hyvä juttu, että on pestävä. 

Sängyn saa kyllä asiakas ihan itse alusta asti rakentaa. 

Vierailija
51/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuon ohjeen mukaan kokoaa runkopatjasängyn itse tarvitaan ensin 3 vuorokautta että mutotoileva patja suoristuu. Tarvitaan siis asuntoon se 120 x 200 cm tyhjä (puhdas) tila sille patjalle. Patja näyttää tulevan tiukasti kokoon litteäksi puristettuna ja pakattuna muoviin. 

Sen lisäksi tarvitaan 2 henkilöä kokoamaan sänky. Lisäksi mitä katsoin niin siinä on muutama kohta, jossa voidaan tarvita hyviä käsivoimia, esim. patjojen ja päällisten saumojen sijoittaminen juuri täsmälleen päällekkäin. Vähintään tiski- tai taloushanskat tarvitaan että paksut materiaalit saadaan just oikein.

Toisaalta jos siinä todella on vetoketju, josta sänky voidaan purkaa, se tarkoittaa, että sänkyn voi imuroida purkamalla sen osiin. Ja jos haluaa vaihtaa sen muotoilevan patjan siitä, sekin onnistuu.

En kyllä yksiössä yksin asuvana heikkovoimaisena lähtisi ostamaan tuollaista runkopatjaa. 

Tuli vielä mieleen, että jos itse pitää koota tuo sänky ja siihen se ei olekaan hyvä, ja vaatii vaihtoa, on Ikean helppo syyttää asiakasta: "kokosit sen väärin". Hmm...

Kiinassa (joissa suunnilleen kaikki nämäkin tuotteet nykyään valmistetaan) ovat alkaneet käyttää vahvoja tyhjiöpuristimia tehtailla. Niillä puristetaan aivan litteäksi patjat, sekä muotoilevat, vaahtomuovit, että jousitetutkin patjat siis. Puristavat kokoon noilla laitteilla myös kokonaisia sohvia. Ihan litteäksi vedetyt tuotteet laitetaan toiseen laitteeseen, joka pyörittää patjan tai sohvan rullalle ja pakkaa sen muovipötkyläksi. Tämä säästää valtavasti kuljetuskustannuksissa. Englanniksi tämän tekniikan nimi on compression packaging.

Vierailija
52/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuon ohjeen mukaan kokoaa runkopatjasängyn itse tarvitaan ensin 3 vuorokautta että mutotoileva patja suoristuu. Tarvitaan siis asuntoon se 120 x 200 cm tyhjä (puhdas) tila sille patjalle. Patja näyttää tulevan tiukasti kokoon litteäksi puristettuna ja pakattuna muoviin. 

Sen lisäksi tarvitaan 2 henkilöä kokoamaan sänky. Lisäksi mitä katsoin niin siinä on muutama kohta, jossa voidaan tarvita hyviä käsivoimia, esim. patjojen ja päällisten saumojen sijoittaminen juuri täsmälleen päällekkäin. Vähintään tiski- tai taloushanskat tarvitaan että paksut materiaalit saadaan just oikein.

Toisaalta jos siinä todella on vetoketju, josta sänky voidaan purkaa, se tarkoittaa, että sänkyn voi imuroida purkamalla sen osiin. Ja jos haluaa vaihtaa sen muotoilevan patjan siitä, sekin onnistuu.

En kyllä yksiössä yksin asuvana heikkovoimaisena lähtisi ostamaan tuollaista runkopatjaa. 

Tuli vielä mieleen, että jos i

Nyt on ulkoistettu tehtaalla tehtävä sängyn valmistus asiakkaalle, ja tosiaan monissa Ikean sängyissä lukee ohjeissa, että niitä pitää olla 2 kasaamassa. Olen kerran yhden tämmöisen kahden kasaajan sängyn kasannut yksin siten, että olen tehnyt kasausvaiheessa laatikoista ja kirjapinoista tukia rungolle, kun olen ollut ruuvaamassa, että levyt pysyy paikoillaan. Ihan hyvä siitä tuli, vaikka virallisesti en suosittele. 

Vierailija
53/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkatussa jutussahan se sanotaan: "Runkosänky koostuu runkopatjasta, johon kiinnitetään sängynjalat - runkosän

Ei ihan. Unohdat jenkkisängyn tyypillisen eriävän piirteen. Siinä on kaksi eri sängynkehikkoa, joiden päälle tulee yhtenäinen jousipatja ja sen päälle ehkä vielä sijauspatja.

Tämä on se, jota Suomessa kutsutaan jenkkisängyksi. Yleensä siis pariskunnan vuode. Tästä tiiraat niin näet. 

https://jysk.fi/makuuhuone/jenkkisangyt/jenkkisanky-180x200cm-sokna-har…

Vierailija
54/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Ikea.comissa esim. loistava SKÅRER runkopatja, joka on sijauspatjan kanssa erinomainen valinta. Minulla on noita peräti 2 kpl: kotona ja mökillä samanlaiset.  Hintakin on tippunut yli satasen muutaman vuoden takaisesta.

On 'poistuva tuote', mutta kyllä ainakin täällä Länsi-Suomessa saa edelleen ostettua.

Vierailija
55/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkatussa jutussahan se sanotaan: "Runkosänky koostuu runkopat

Kommentissa, johon tämä oli vastaus nimenomaan kuvaillaan tuon Jyskin sängyn tyyppinen sänky. 

Jyskin sänky muuten ei tule tuhannessa palassa, kuten Ikean kallein jenkkisänky, vaan tuohon ruuvataan jalat ja laitetaan patjat paikoilleen. Onhan se kalliimpi myös. 

Vierailija
56/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Ikea.comissa esim. loistava SKÅRER runkopatja, joka on sijauspatjan kanssa erinomainen valinta. Minulla on noita peräti 2 kpl: kotona ja mökillä samanlaiset.  Hintakin on tippunut yli satasen muutaman vuoden takaisesta.

On 'poistuva tuote', mutta kyllä ainakin täällä Länsi-Suomessa saa edelleen ostettua.

Niin, mutta valtaosa näistä poistuvista sängyistä ei ole pk-seudulla enää saatavilla, ei toimitukseen eikä myymälästä. 

Täytyy ostaa tämmöinen sängynmuotoinen palapeli kasattavaksi. 

Vierailija
57/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yksiössä yksin asuvana heikkovoimaisena lähtisi ostamaan tuollaista runkopatj

Luulen nimenomaan, että syy miksi Ikea tekee näin (ja muut ulkomailla runkopatjansa valmistuttavat firmat perässä), johtuu tuosta muutoksesta Kiinan tehtailla. Enää siellä ei tehdä runkopatjaa valmiiksi, vaan sen patjaosat litistetään prässissä ja lähetetään rullina Suomeen puukehikon ja jalkojen ja päällisen kanssa.  

Asiakkaat sitten kokoavat kotona itse runkopatjansa tästä lähin. Eihän tuo lopulta ole hirveän eri juttu kuin ostaa kotiin puinen sänky ja hankkia siihen erikseen patjat, ja pistää ne kasaan. 

Jotenkin vaan ihmettelen miten yksinasuvat, vammaiset, iäkkäät, nuoret yms. tulevat pärjäämään. 

Mutta olettaisin myös että koska asiakas kokoaa tuotteen itse, pitäisi hintojenkin laskea alemmas!

Vierailija
58/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jousiosa tulee patjana? 

Onko tämä sinusta patja? Kyseessä on levy pussijousia, jonka päällä on ohut kerros vanua ja polypropeenia. 

Jos verrataan ihan Ikean halvimpaan ja varmasti ohuimpaan joustinpatjaan:

Tuo on jousipatja. Patja siis. Ja kyllä kiinalaiset nuokin puristaa ihan litteiksi kuljetusta varten. 

Vierailija
59/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aktuaalista vttua! Tuo ei ole mikään runkopatjasänky. Siis eikö Ikeasta saa enää niitä runkopatjasänkyjä

Vierailija
60/93 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yksiössä yksin asuvana hei

Ikean uudistuneen sänkymalliston valmistusmaata en löytänyt mistään näissä tuotekuvauksissa. Aiemmin Ikean sängyt ja patjat on muistaakseni tulleet Itä-Euroopasta. Jos joku tietää, tai löytää sen infon jostain, niin kiinnostaisi?

Onkohan tämän uudistuksen takana valmistuksen siirtyminen Kiinaan, tai Aasiaan? Se selittäisi kyllä sitä, miksi runkopatjasänky on nykyään asiakkaan itse kasattava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi