Miksi DNA-/isyystestit eivät ole pakollisia aina, kun vauva syntyy?
Suomessa ainakin 1-2% lapsista kasvaa perheessä, jossa isä on eri kuin biologinen isä. Joissain maissa luku on jopa 30%.
Lapsellakin on oikeus tietää kuka on oikea isä jotta saa tietää piilevät sairausriskit suvusta. Totuutta piilotteleva äiti toimii lapsen edun vastaisesti.
Jos synnytysosastoilla annettaisiin 1-2% tapauksissa äideille VÄÄRÄ VAUVA mukaan kotiin, alkaisiko äiditkin vaatia pakollista DNA-testiä? Sehän olisi sensaatiouutinen ja kohu, ja miten asiaan täytyy heti puuttua.
Moni ongelma ratkeaisi jos kaikki vauvat DNA-testattaisiin joko raskausaikana, tai heti syntymän jälkeen, jolloin isä olisi heti selvillä. Kuka voisi vastustaa ideaa joka hyödyttää kaikkia osapuolia...? Kuka häviää kun totuus on kaikkien tiedossa?
Kommentit (2324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Olet väärässä uskomustesi kanssa."
Sinulla on varmaan sitten joku lähde, joka perustuu tutkittuun tietoon eikä uskomukseen?
(Andrew Tate ei ole sellainen.)
Toimita sinä omasi joka todistaa väitteesi todeksi. Ja niin, Saara Särmä ei ole sellainen.
Ai et pysty? Niinpä.
Sanoin "uskoakseni". Eli disclaimer siitä, että kyseessä on oma oletukseni, mutta pidän sitä sen verran luotettavana, että voin väitteen esittää. Itse perheellisenä olen nähnyt paljon muidenkin perheiden elämää, mutta en ole tietenkään kattavaa tilastoa kerännyt.
Enkä tiedä vieläkään kuka on Saara Särmä. Jos elämää on netin ulkopuolellakin, ei tunne niin suurta tarvetta seurata kaikenlaisten influensserien näkemyksiä
"Minäkään en seuraa mitään Andrew Tatea, hän on siis sinun sankarisi? Logiikallasi"
Ihan näppärästi vasta-argumentoitu, mutta Andrew Tate on ilmiönä niin tunnettu, että aikaansa vähänkään seuraava tietää kyllä, kuka hän on ja mitä edustaa. Uskoakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Sinulla on varmaan sitten joku lähde, joka perustuu tutkittuun tietoon eikä uskomukseen?
Toimita sinä omasi joka todistaa väitteesi todeksi. Ja niin, Saara Särmä ei ole sellainen.
Ai et pysty? Niinpä.
Etoä toimittanut lähettää sinäkään. Miksi et?
Sivusta
Koska niitä ei toimiteta minulle pyydettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet väärässä. Miesten syöpiä ei seulota koska yhteiskunta haluaa että miehet kuolevat pois.
Eihän siitä mitään tulisi jos ne eläisivät yhtä kauan kuin naiset. Eläkejärjestelmä romahtaisi. Ei, parasta että mies saadaan kuolemaan päivää ennen eläkekahveja."
Miehet itse nähtävästi haluavat kuolla pois. Miksi he muuten käyttäisivät niin paljon enemmän tupakkaa ja alkoholia ja laiminlöisivät terveet elämäntavat ja lääkärillä käynnit?
Miesten tupakointi ja keuhkosyövät ovat vähentyneet, naisten määrät kasvussa.
Ei ihme että seulonnoille on kiire.
Naiset ovat lihavempia kuin miehet, ei ihme että siitä johtuvia tauteja ehkäistään raivolla.
Miehiä ei hoideta lääkärissä, miehen käydessä siellä aivan yhtä usein kuin naiset, hoito on vain toista.
Naishoitajat huolehtivat että miehii
Ja niin pyörähti miesvihakiimanarttumällirännimätisäkkivittulimapyhävulvaulin jankutus taas tappaviin sairaanhoitajiin ja lapsiaan tappaviin naisiin ja sitten hän vielä ihmettelee, miten kukaan tunnistaa hänet täällä 16/7/365 päivystäväksi palstauliksi. Eihän hän edes jankuta samoista asioista eihän 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Ai et pysty? Niinpä.
Sivusta
Koska niitä ei toimiteta minulle pyydettäessä.
Muiden pitäisi toimittaa sinulle sinun käyttämiä lähteitä pyydettäessä? Outo logikka. Sinulta pyydettiin SINUN KÄYTTÄMIÄ lähteitä. Toimittakoon tuo toinen sitten joskus omansa, kun sinä olet toimittanut sinun.
Eri
Vierailija kirjoitti:
"Jos Nalle Wahlroos keksii heittäytyä työttömäksi, onko hänelle maksettava työttömyyskorvaus resurssien väärinkäyttämistä? Sehän vain ottaa sen mihin se on oikeutettu.Tässä keskustellaan "äitiyshuollon" laajuudesta. Huomatkaa muuten termi. Isää ei huomioida siinä mitenkään, muuten kuin nauretaan "maksa itse jos jotain haluat, eropaperit seuraa perässä"Mutta olisit kieltäytynyt testistä? Se testaaminenko ei siis takaakaan lapsen taudittomuutta? Mitäs tämä tämmöinen on?? Ja perhettä perustetaan milloin mistäkin lähtökohdista. Jollain se on kännipano, toisella se on vuosien yrittäminen ja lopulta joku vieras tuikkaa kerran sivusta kun oma ukko olikin tuhkamuna.Pääasia että nainen saa haluamansa."
Äitiyshuolto ei ole rinnasteinen Nallen työttömyyskorvaukseen siinä suhteessa, ettei ole olemassa vaihtoehtoista resurssia, joka tekisi edun käyttämisen tarpeettomaksi. Nallella riittää rahaa, mutta odottajaa ei ympäröi mahdollisuus s
Tässä pari omakohtaista esimerkkiä siitä miten isää kohdellaan Suomessa. Lapseni on tänä vuonna jo täysikäinen eli onhan näistä aikaa, mutta mieleen ovat jääneet.
Koska olimme avoliitossa, tuli kutsu lastenvalvojan luokse. Vaikka saavuimme sinne avovaimoni kanssa yhdessa ja minä kannoin lasta, niin vastaanotto oli mielenkiintoinen. Henkilöllisyyden todistamisen jälkeen molemmilta kysyttiin millä perusteella minä olisin isä. Tämän jälkeen minulle selitettiin että isyyden tunnustamiselle taataan laspen oikeidet eli oikeus elatukseen ja perimiseen. Korosti vielä, ettei tällä ole mitään tekemistä huoltajuuden kanssa. Kun olin paperit allekirjoittanut ja ne oli saatu turvallisesti kassakaappiin (oikeasti!), lastenvalvoja aloitti avovaimoni kanssa keskustelun siitä miten lhän haluaisi apsen huoltajuusasiat hoitaa. Kun hän halusi huoltajuuden jakaa, niin minutkin otettiin mukaan keskusteluun. Samaa protokollaa noudattivat toisenkin lapsen kohdalla.
Olin mukana kaikilla neuvolakäynneille raskauden ja vauvan ensimmäisen vuoden aikana. Ei minun kanssa keskusteltu mistään. Päivää ja näkemiin sanottiin. Jossain vaiheessa menin sitten neuvolaan lapsen kanssa kahdestaan, niin vaivautuneen käytävälle kurkistelun jälkeen terkkari kysyi että odotetaanko äitiä vielä vai varataanko uusi aika.
Päiväkodissa minulle on ojennettu muistilappuja saatesanoilla vietkö tämän puolisollesi. Siis kertomatta mistä on kyse. Osasin toki itsekin lapun lukea, mutta olisi asian voinut minullekin sanoa. Kyse oli jostain poikkeavasta ohjelmasta kun piti tuoda sukset, luistimet tms.
Myös koulun vanhempainilloissa ja arviontikeskusteluissa on muistettu kysellä äidin perään. Hyvin on tehty selväksi, että minä olen vain isä, en oikea vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Ai et pysty? Niinpä.
Sanoin "uskoakseni". Eli disclaimer siitä, että kyseessä on oma oletukseni, mutta pidän sitä sen verran luotettavana, että voin väitteen esittää. Itse perheellisenä olen nähnyt paljon muidenkin perheiden elämää, mutta en ole tietenkään kattavaa tilastoa kerännyt.
Enkä tiedä vieläkään kuka on Saara Särmä. Jos elämää on netin ulkopuolellakin, ei tunne niin suurta tarvet
"Minäkään en seuraa mitään Andrew Tatea, hän on siis sinun sankarisi? Logiikallasi"
Ihan näppärästi vasta-argumentoitu, mutta Andrew Tate on ilmiönä niin tunnettu, että aikaansa vähänkään seuraava tietää kyllä, kuka hän on ja mitä edustaa. Uskoakseni.
Ja Saara Särmä on suomen johtava Feministiaktiivi, jonka nerokkaita ulostuloja saamme seurata Ylellä, Hesarissa ja monessa vasemmistomediassa.
Päämediota vähänkään seuraava ei ole voinut välttyä hänen nerokkuudeltaan.
Uskoakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisia käsitteitä, Suomessa on usein maksuton kohdunkaulan syövän seulonta, tapauksia on 170-180/vuosi.
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan noin 1.7% lapsista on eri isä kuin raportoitu. Jos oletetaan että tutkimus on pielessä 50% verran niin luku olisi 0.85%. Suomessa syntyy noin 43000 lasta vuodessa josta tuo luku olisi 365.
Eli onko tuo huomattavasti harvinaisempi seulonta esim järkevämpää rahankäyttöä sinänsä kun kyse on marginaali-ilmiöstä?
Itse kannatan toki molempia, jo ihan lapsen etujen ja oikeuksien vuoksi.
Kohdunkaulan syöpään voi kuolla, väärään isyyteen ei. Tietenkään ei ole miestä kohtaan oikein, jos hänen isyyd
"Siinä ei ole mitään kustannustehokasta että löydetään muutama kymmenen syöpätapausta miljoonien seulottujen joukosta."
Rintasyöpää löytyy vuosittain 5000 tapausta. Seulontoihin kutsutaan vain 50-69-vuotiaat naiset, mutta heidän rintasyöpätapauksistaan löytyy seulonnoissa kaksi kolmasosaa. Nämä eivät ole mitään pieniä lukuja.
Seulontaikä on kohdennettu tarkasti niin että se on kustannustehokkain. Tätä ikää nuoremmillakin naisilla esiintyy rintasyöpää, mutta sen verran vähemmän, että seulontaa ei ole pidetty tarpeellisena. Ihan yhtä vaarallinen syöpä on kuitenkin heillekin, eli kyllä yhteiskunta aika julmia rajanvetoja väistämättä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet väärässä. Miesten syöpiä ei seulota koska yhteiskunta haluaa että miehet kuolevat pois.
Eihän siitä mitään tulisi jos ne eläisivät yhtä kauan kuin naiset. Eläkejärjestelmä romahtaisi. Ei, parasta että mies saadaan kuolemaan päivää ennen eläkekahveja."
Miehet itse nähtävästi haluavat kuolla pois. Miksi he muuten käyttäisivät niin paljon enemmän tupakkaa ja alkoholia ja laiminlöisivät terveet elämäntavat ja lääkärillä käynnit?
Miesten tupakointi ja keuhkosyövät ovat vähentyneet, naisten määrät kasvussa.
Ei ihme että seulonnoille on kiire.
Naiset ovat lihavempia kuin miehet, ei ihme että siitä johtuvia tauteja ehkäistään raivolla.
Miehiä ei hoideta lääkärissä, miehen käydessä siellä aivan yhtä usein kuin naiset, hoito on vain toi
Ja niin pyörähti miesvihakiimanarttumällirännimätisäkkivittulimapyhävulvaulin jankutus taas tappaviin sairaanhoitajiin ja lapsiaan tappaviin naisiin ja sitten hän vielä ihmettelee, miten kukaan tunnistaa hänet täällä 16/7/365 päivystäväksi palstauliksi. Eihän hän edes jankuta samoista asioista eihän 🤦
Korjaa toki asiavirheet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Ai et pysty? Niinpä.
Enkä tiedä vieläkään kuka on Saara Särmä. Jos elämää o
"Saara Särmä on suomen johtava Feministiaktiivi, jonka nerokkaita ulostuloja saamme seurata Ylellä, Hesarissa ja monessa vasemmistomediassa. Päämediota vähänkään seuraava ei ole voinut välttyä hänen nerokkuudeltaan. Uskoakseni."
Kuten sanottu, mukavaa, että hänen ajatuksensa inspiroivat sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Ai et pysty? Niinpä.
Enkä tiedä
"Saara Särmä on suomen johtava Feministiaktiivi, jonka nerokkaita ulostuloja saamme seurata Ylellä, Hesarissa ja monessa vasemmistomediassa. Päämediota vähänkään seuraava ei ole voinut välttyä hänen nerokkuudeltaan. Uskoakseni."
Kuten sanottu, mukavaa, että hänen ajatuksensa inspiroivat sinua.
Minustakin on hienoa, että Andrew Tate inspiroi sinua.
Hyvää keskustelua, aihe on selvästi arka naisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. 2000 viestiä on kerrottu, että jokainen isäoletettu saa ihan vapaasti teettää isyystestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuja en tiedä, mutta Suomessa lapsia syntyy avioliiton ulkopuolella. Jos mies haluaa isyystestin, niin älkää menkö naimisiin ennen lasten syntymää. Silloin teille ihan tyrkytetään isyystestejä, saatte ne ilmaiseksi. Siinä ei miehen tarvitse tehdä muutakuin piipittää "joo", kun asiaa kysytään.
Sinäkö luulet, että tällä ei ole mitään vaikutuksia parisuhteeseen ja miehen mahdollisuuksiin vietää aikaa lapsen kanssa? Aika moni nainen on tälläkin palstalla ilmoittanut, että jos mies testejä vaatisi, niin ero tulisi saman tien.
Ei tunnu naiset yhtään ymmärtävän miten huonoon rakoon mies tässä joutuu. Tai sitten ei vaan kiinnosta. Jospa asia avautuisi pienellä ajatusleikillä. Mitäs jos järjestelmä olisikin rakennettu niin että luotetaan lähtökohtaisesti mieheen eikä naiseen? Että luotetaan siihen, että isä hoitaa velvollisuutensa lapsen kasvatuksesta ja el
Eihän tuossa miehen tarvitse vaatia mitään, sen kun sanoo joo. Ihan jokainen, joka ei ole naimisissa, tietää tasan tarkasti, että miehelle tarjotaan isyystestiä.
Vierailija kirjoitti:
Palstauleja on hauska huudattaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt sentään kutsuisi palstamammoja uleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ollut viihdyttävin ketju aikoihin. Yksi ulisissi se vaan inttää ja inttää olkiukkojaan ja u.lisee itsensä koko ajan syvemmälle suohon. Mutta aika aikaansa kutakin, nyt ei enää jaksa huonoitsetuntoisen inkkelin uhriutumista. Jos vaikka telkkarista tulisi jotain...
Jos lapsi syntyy avoliittoon, niin isä käy ihan erikseen tunnustamassa sen lapsen omakseen ja niin halutessa myös DNA testi otetaan lapsen synnyttyä. En ihan ymmärrä mitä tämä riehuja täällä riehuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoaksesi.
Ai et pysty? Niinpä.
Enkä tiedä vieläkään kuka on Saara Särmä. Jos elämää o
Ikinä kuullutkaan ko. henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi syntyy avoliittoon, niin isä käy ihan erikseen tunnustamassa sen lapsen omakseen ja niin halutessa myös DNA testi otetaan lapsen synnyttyä. En ihan ymmärrä mitä tämä riehuja täällä riehuu.
Entä jos ei synny?
Sivusta