Kertokaa mulle kivoja, rauhoittavia juttuja. Mua ahdistaa ihan hirveästi.
Kommentit (48)
Pidä hemmottelutuokio itsellesi. Suihku, sauna tai kylpy. Kasvonaamio, jalkahoito tms. Oikein ajan kanssa. Sen jälkeen syö jotain oikein hyvää. Katso joku lempiohjelmasi. Huomioi vain itsesi. Olet tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut, että Vauva-palstan Aihe vapaa -keskusteluketjujen lukeminen ja keskusteluihin osallistuminen voi laukaista ahdistuskohtauksia.
Selvennys: siis pahentaa ahdistusta.
Jeesus sua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa. Vaikka olet heikkokin, hän sua hoitaa hellimmin.
Vierailija kirjoitti:
Etsi youtubesta intiankielisiä joululauluja. Mä repesin ihan hitonmoiseen nauruun kun kuulin ekaa kertaa. 🤭😁
Millä hakusanoilla niitä löytyy?
Tässä kulkuset joululaulu intialaisittain
https://music.youtube.com/watch?v=u1pxUwPCJdc&si=IOH6qI6HkBglT9cu
Ei hätää.
duck://player/fNQcEJkJjQQ
Hanki ja lue tämä kirja.
Kristinuskosta kiinnostunut? Tosi hyvä kirja: 'Näkymätön maailma', Martti Ahvenainen. Hyvä joululahjakin.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6307052/kristinuskosta-kiinnostunut-tos…
Maalaa kiviä tai tee jotain muuta askartelua. Minulla auttaa.
Lue runona tai kuuntele lauluna Oravan laulu. Teksti on Aleksis Kiven. Itse keskityn olemaan orava turvallisessa pesässäni. Tulee hyvä olo.
Katso YouTubesta hauskoja eläinvideoita. Tai jotain hienoja esityksiä, tai videoita revontulista tai muista luonnon näytelmistä jne. Tai kuuntele rauhoittavaa rentoutusmusiikkia, ASMR:ää tai luontokuvia. Valikoimaa kyllä on, mikä voi mieltä piristää ja nostaa.
"Hyvän mielen metsäkävely" löytyy MIELI Suomen Mielenterveys ry:n YouTube-kanavalta.
Vierailija kirjoitti:
Hae kaupasta koppa olutta. Nyt heti.
Juu ei, huomenna ahdistaa sitten entistä enemmän
Leivo jotain, ja tee turvapesä lattialle, patja, peittoja, tyynyjä, käperry sinne. Täällä oli joskus ihana ketju turvapesästä.
Voit koettaa sellaista, että mietit mielessäsi tai sano ääneen kolme asiaa, jotka näet juuri nyt (esim. Näen lampun, maton, puun ikkunasta tms mitä ikinä näetkin), kolme asiaa joita tunnet juuri nyt (esim. Lattia varpaita vasten, kutittavan villapaidan, nälän vatsassa tms.), ja kolme asiaa mitä kuulet ja kolme asiaa mitä haistat. Kuulostaa ehkä hassulta mutta saattaa auttaa palaamaan just tähän hetkeen.
Ja sitten sulje vauva palsta ja netti ja mene tekemään jotain kivaa tai tavallista tai rentouttavaa tai hauskaa, tee esim. kaakaota, jumppaa, käy kävelyllä tai pistä pyykit koneeseen tai lue lehteä viltin alla :)
Hae kaupasta vaikka pipari tai torttutaikinaa ja ala leipomaan, se rentouttaa ja auttaa keskittymään.
Mikä tahansa kösillä tekeminen poistaa ahdistusta.
Mene kuumaan suihkuun, tehokas stressin ja ahdistuksen poistaja.
Minulla auttaa niinkin arkinen asia, kuin siivoaminen. Näkee heti kättensä jäljen ja jynssätessä jotenkin ahdistus hälvenee. Ja lopputulos on aina tietenkin kiva, kun on siistiä ja puhdasta.😊
Nettiin pakeneminen nyt ainakin vain pahentaa tuota ylivireyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lue runona tai kuuntele lauluna Oravan laulu. Teksti on Aleksis Kiven. Itse keskityn olemaan orava turvallisessa pesässäni. Tulee hyvä olo.
Tuo runo on lempirunoni! Sen lukemisesta ääneen tulee tosi turvallinen olo. Runo löytyy muistaakseni Seitsemän veljestä -romaanista.
Me kaikki ollaan loppujen lopuksi yksin
Etsi youtubesta intiankielisiä joululauluja. Mä repesin ihan hitonmoiseen nauruun kun kuulin ekaa kertaa. 🤭😁