Mitä tehdä tällaisen anopin suhteen?
Anoppini on kovan elämänkoulun takia kasvanut kieroon ja vaikka tarkoittaa hyvää eikä ole luonteeltaan ilkeä, käyttäytyy minusta myös haastavasti. Hän on vasta 70v, liikuntakykyinen, perusterve, asuu omistuskodissa hyvien kulkuyhteyksien varrella ja ajaa autoa valoisaan aikaan.
1. Isoin juttu: oksentaa traumojaan.
Olen tästä hänelle asiallisesti selittänyt, mitä traumadumppaus on ja että se vahingoittaa siihen yllättäen pakotettuja kuuntelijoita. Kerroin, että raastavien muistojen käsittelyyn pitää pyytää taviksilta ensin lupa ja ihan parasta olisi jutella näistä terapeutin kanssa. (Hän siis kertoo todella kammottavia asioita yksityiskohtaisesti ja olen voinut tämän takia todella huonosti.)
2. Jaarittelee kaikenlaista turhaa, myös ongelmistaan joille ei tee mitään
Esimerkiksi haukkuu tylsiä kavereitaan ja tällä tavalla täyttää vierailujemme aikaa. Kertoo tunnin puhelinkeskustelut vihaamansa kaverin kanssa sanasta sanaan. Ei lopeta vaikka keskeytän pehmeästi ja vaihdan puheenaihetta. Ei tykkää mukavista aiheista ja keskusteluista, negistelee tosi paljon.
3. On passiivis-aggressiivinen ja uhriutuu
Puhuu vihjaillen ja kierrellen, kauttarantain, ei sano asioista selkeästi, huokailee ja voivottelee, heittäytyy avuttomaksi. Esimerkiksi seisoskelee puolittain tiellä oven edessä, kun kannetaan raskaita laatikoita (tavaratilauksiaan) hänelle asuntoon eikä väistä vaikka sanotaan asiasta. Saattaa ottaa kissan syliin ja alkaa selittää kissalle asiaa, josta ei sano suoraan: "Voi voi Mirri ei tarvitse pelätä, ei ole hätää vaikka tässä nyt ihmisiä onkin kylässä ja ne puhuu kovalla äänellä." (Emme puhu kovilla äänillä ja kissansa rakastaa meitä: puskee jalkoja ja kiipeää syliin silitettäväksi.)
4. Käyttäytyy kuin pieni lapsi
Hihittelee, naureskelee, uhmaa vaikka sanomalla jotain poikittaista ja hymyillen odottaa vastareaktiota, ei ota asioita vakavasti vaikka sanotaan niistä selkeästi. Saattaa puhua sössöttäen ja söpöstellen kuin pikkuinen lapsi, käyttää ns. lasten sanoja ja taantuu melko lailla.
5. Kärsii yksinäisyydestä mutta ei tee asialle mitään eikä ota apua vastaan
Olen ehdottanut monenlaista helppoa ja ilmaistakin aktiviteettia ja vienytkin anoppia tapahtumiin, joista hän on kiinnostunut. Hän siis asuu kaupungissa keskustassa ja ihan isohkon kulttuurikeskuksen lähellä, joten ei ole siitä kiinni etteikö pääsisi jonnekin helposti tai että olisi maantieteellisesti eristyksissä.
6. Kommentoi ja käyttäytyy tökerösti
Olen useamman kerran sanonut, ettei ruokapöydässä puhuttaisi vessajuttuja tai näyteltäis ihoalueitaan, ja anoppi kuittaa sanomalla "No minä en ole noin herkkä" eikä näytä ymmärtävän ettei hänen vatsansa vilauttelu tai suolitoimintansa kuulu aterioinnin yhteyteen.
Olen mieheni kanssa jutellut tästä, mutta hän ei osaa käsitellä asioita ja sulkeutuu kuoreensa nimenomaan vain tämän asian kohdalla. (Muuten pystymme puhumaan toimivasti kaikesta.) Olen myös anopin kanssa jutellut tästä, mutta anoppi ei puhu minulle vaan valittaa minusta pojalleen, joka kerran tiuskaisi minulle (anoppi oli räikeästi vääristellyt asiaa) ja sanoin siinä kohtaa että seuraavasta tiuskaisusta hän saa valita kumman kanssa haluaa olla naimisissa ja että minun kanssa puhutaan eikä komennella tai olla passiivis-aggressiivisia. Mieheni ei ole tyhmä tai lälly, mutta äitinsä on hänelle selkeästi ns. sokea piste.
Kauniisti kysyn: keksiikö joku jonkin muun tavan käsitellä tilannetta kuin lopettaa omalla kohdallani yhteydenpito anoppiin täysin?
Kommentit (126)
Ongelma taitaa olla siinä, että olet päästänyt anopin liian tuttavallisesti. Miksi ihmeessä juttelet hänen kanssa tunnin puheluita tai käytät tapahtumissa (ilmeisesti ilman miestäsi)? Nyt etäisyyttä kehiin.
Huomatkaa minun hienotunteisuuteni:
Olen maininnut ovelleni
luvatta tulemisesta, mutta en
sen yksityiskohtaisemmista detaljeista.
En ole koskaan maininnut r-sanaa tai
väkivaltaa kommenttieni yhteydessä
millään tasolla 2x as.invaasioihin liittyen.
En siten aiheetta ole ketään
hlöä r-mieheksi syyllistänyt.
Olen pedantti, sivistynyt, harkitseva.
Tunnen lain/esivallan pykälät ja protokollat.
Vielä: Olen todella pahoillani,
että ystävieni/perheeni
(ei miniä, ei anoppi, huom.)
kanssa käymäni puhelut
'kaikuvat' jssn määrin
naapurustoon äänieristyksen
ollessa mitä on. Tämä on
erakkoevakkolaisen etädigielämää,
paljon puheluita ja viestejä etelään.
En kuitenkaan laula, kuuntele musiikkia,
soita flyygeliä enkä pidä edes soittoääniä
päällä. Miksi näin?
Koska kunnioitan naapureideni
kotirauhaa ja kerrostalon järjestyssääntöjä.
Näillä jokapäiväisillä arjen valinnoilla
teen oman osuuteni yhteisömme eteen.
Sitten vielä painokkaasti:
En etsi seuraa. En koe oloani millään tavalla
yksinäiseksi. Olen autismin kirjon hlö ja
erakkomystikko. Rakastan yksin olemista
[emmän kuin parisuhdetta].
Minun oma valintani. En kaipaa
normonenttien kahvihetkiä, treffejä, retkiä.
Tietyllä tapaa koen olevani ihmisallergikko,
jos sen rehellisesti saan teille ilmaista.
Tämä jo lapsesta.
Rakastakaa 'outoa'. Meitä on monta. 🙃😉
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla siinä, että olet päästänyt anopin liian tuttavallisesti. Miksi ihmeessä juttelet hänen kanssa tunnin puheluita tai käytät tapahtumissa (ilmeisesti ilman miestäsi)? Nyt etäisyyttä kehiin.
Ei ap ole jutellut tuntia puhelimessa, vaan anoppinsa se jaarittelee omien kavereidensa kanssa ja sitten toistaa koko puhelun miniälle.
Vierailija kirjoitti:
Tarina olisi uskottava jos anoppi olisi vanhempi.
Ap mainitsee anopin olevan terve ja ajavan autoa. 70 v on vielä nuori ihminen silloin. Apelta meni ajokortti 93 v ja asui yksin ilman apuja. Siivouksen osti.
Tuttu on liki 70 ja tekee vielä työtään yksityisyrittäjänä joitakin päiviä viikossa.
Oletko oikeasti tyhmä vai esitätkö vaan? Ihmiset on y k s i l ö i t ä eikä sinun tai kavereidesi iät ja käytös kerro muista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on tuollainen ja kyllä hän on ihan ilkeä luonteeltaan. Mitä muuta tuollainen kavereiden haukkuminen, piilovttuilu (passiivis-aggressiivisuus) ja on?
Eikä ole muistisairaus. Aina ollut hankala ja itsekeskeinen ihminen.
No nyt käsitit väärin, aloittajahan haukkuu anoppiaan. Missään en näe kohtaa että anoppi haukkuisi tuttujaan vaan kertoilee mitä on puhelimessa heidän kanssaan jutellut. Niin teen muuten minäkin, Maija soitti, tyttärensä on ottanut kissansa, poikansa muutti ouluun tms. Tosin lapsen tuntevat nämä lapsuuskaverinsa.
On aikamoinen ihminen kun häneltä, tärkeältä miniältä, pitää kysyä lupa mistä sopii keskustella. Vieras tulee toisen kotiin komentelemaan.
Nyt oot joidenkin aivovammalasien läpi lukenut aloituksen. Rauhoitu ja lue uudestaan. Järkyttävän huono lukutaito sulla tai sitten oot itse (kuin) tarinan anoppi 🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mainitsee anopin olevan terve ja ajavan autoa. 70 v on vielä nuori ihminen silloin. Apelta meni ajokortti 93 v ja asui yksin ilman apuja. Siivouksen osti.
Tuttu on liki 70 ja tekee vielä työtään yksityisyrittäjänä joitakin päiviä viikossa.
Oletko oikeasti tyhmä vai esitätkö vaan? Ihmiset on y k s i l ö i t ä eikä sinun tai kavereidesi iät ja käytös kerro muista mitään.
Aloiittaja kertoo anoppinsa olevan terve, liikuntakykyinen ja ajokuntoinen. Lue hyvä ihme aloitus. Ihan vaan puuta heinää aaloittaja kirjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on tuollainen ja kyllä hän on ihan ilkeä luonteeltaan. Mitä muuta tuollainen kavereiden haukkuminen, piilovttuilu (passiivis-aggressiivisuus) ja on?
Eikä ole muistisairaus. Aina ollut hankala ja itsekeskeinen ihminen.
No nyt käsitit väärin, aloittajahan haukkuu anoppiaan. Missään en näe kohtaa että anoppi haukkuisi tuttujaan vaan kertoilee mitä on puhelimessa heidän kanssaan jutellut. Niin teen muuten minäkin, Maija soitti, tyttärensä on ottanut kissansa, poikansa muutti ouluun tms. Tosin lapsen tuntevat nämä lapsuuskaverinsa.
On aikamoinen ihminen kun häneltä, tärkeältä miniältä, pitää kysyä lupa mistä sopii keskustella. Vieras tulee toisen kotiin komentelemaan.
Nyt oot joidenkin aivovammalasien läpi lukenut aloituksen. Rauh
Kokeiles nyt itse jankata läpi aloitus. Miniä haukkuu anoppiaan minkä ehtii. Miksi hän menee toisen kotiin. Huono käytös vaiko aivovamma?
Pistää anopille mulkkua perseeseen, niin se rauhoittuu
Toisten kotiin ei mennä vaatimaan: nytvoot niinkuin minä tahdon. Kysyt luvan jos tahdot jotain puhua.
Täydellisyyttä hipovat suominaiset muuttuvat yhdessä päivässä ilkeiksi noidiksi eli anopeiksi. Tarina on liiankin tuttu, sanoisi Kaurismäki.
Jos ei osaa anoppilassa käyttäytyä pysyy pois. Eikä anoppi miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloiittaja kertoo anoppinsa olevan terve, liikuntakykyinen ja ajokuntoinen. Lue hyvä ihme aloitus. Ihan vaan puuta heinää aaloittaja kirjoittelee.
Luin aloituksen. Lue sinäkin ja käytä tällä kertaa aivojasi luetun ymmärtämiseen.
Kyllä perusterve ihminen, joka liikkuu ja ajaa autoa, voi silti olla ihan persiistä. Tiedän yhden perheen, jossa anoppi pilaa kaikki yhteiset juhlat huokailemalla koko ajan (pilaa tunnelman) ja jankkaamalla jotain turhaa ja tylsää tai kertoo suorastaan (juhliin) sopimattomia juttuja, kuten yksityiskohtaisesti sairauksistaan ja lääkkeistään ja niiden sivuoireista.
Sellainen jatkuvasti vaivainen voivottelija on tosi ankeaa seuraa ja loppuuhan siinä keinot, millä parantaa tilannetta. Vai pitäisikö vain kuunnella ja katsoa kaikkea turhaa ja ällöä? Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä hänelle asiallisesti selittänyt, mitä traumadumppaus on ja että se vahingoittaa siihen yllättäen pakotettuja kuuntelijoita. Kerroin, että raastavien muistojen käsittelyyn pitää pyytää taviksilta ensin lupa ja ihan parasta olisi jutella näistä terapeutin kanssa. (Hän siis kertoo todella kammottavia asioita yksityiskohtaisesti ja olen voinut tämän takia todella huonosti.)
Tuohon samaistun kyllä mutta kaverini tekemänä, joka oksenteli hyvin yksityisiä ja pysäyttäviä asioita, jotka jää pyörimään mulle päähän painajaisiksi asti. Mun oli otettava etäisyyttää ihan kunnolla enkä ole kuukausiin enää tavannut tätä kaveria. Aluksi mietin ja ehdottelin kaikenlaisia apuja hänelle mutta ei hän halunnut käsitellä niitä juttuja vaan toisti ja hoki niitä ja lietsoi itsensä räkäitkuun. Mulle toimi parhaiten se etäisyys, niin voin itse paremmin. Kaikki kaverit ei ole hyvää seuraa ja sukulaisiinkin saa ottaa etäisyyttä. Turha on anoppia ymmärtää ja hoitaa liikaa, se voi alkaa käyttää tilannetta vaan hyväkseen. Pidä ennemmin itsestäsi huolta ja poista sun elämästä turhakkeet! 😊👍
Puoliso pitäköön yhteyttä äitiinsä. Pahimmillaan miniä on sekä äitinsä että anoppinsa pakko-terapeuttina ... siitä roolista voi sanoutua irti.
Onpas aika surullista ettei anoppi arvosta miniäänsä. Minä en ainakaan omalle miniälle valita asioistani, sitä varten on omani ikäiset ystävät ja terveysasioissa sitten lääkärit. Nuoren miniäni kanssa on kiva käydä kerran kuussa kaupungilla, hän tietää paljon kivoja paikkoja ja menoja. Museossa ja kahvilla ollaan käyty. Taiteen katselu on hyväksi jos kököttää paljon kotona tv:n edessä. Me ollaan käyty kesällä kävelyilläkin ja talvella joulukonsertissa. Lopuksi sen sanon vielä että anoppila on minusta tylsä ja ruma sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen. Lue sinäkin ja käytä tä
Terve autoileva 70 v ei tarvitse miniää kauppa -asioilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen. Lue sinäkin ja käytä tä
Pysyy anoppilasta pois. Ei sinne mennä vaatimaan että kysy lupa mitä saat puhua. Ihan turha kysellä järjellä ratkaistavaa asiaa. Ei tapaa anoppia.
Taputtaisin päähän, antaisin tikkarin ja laksatiivin (yksi).