Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä tällaisen anopin suhteen?

Vierailija
28.11.2025 |

Anoppini on kovan elämänkoulun takia kasvanut kieroon ja vaikka tarkoittaa hyvää eikä ole luonteeltaan ilkeä, käyttäytyy minusta myös haastavasti. Hän on vasta 70v, liikuntakykyinen, perusterve, asuu omistuskodissa hyvien kulkuyhteyksien varrella ja ajaa autoa valoisaan aikaan. 

1. Isoin juttu: oksentaa traumojaan.

Olen tästä hänelle asiallisesti selittänyt, mitä traumadumppaus on ja että se vahingoittaa siihen yllättäen pakotettuja kuuntelijoita. Kerroin, että raastavien muistojen käsittelyyn pitää pyytää taviksilta ensin lupa ja ihan parasta olisi jutella näistä terapeutin kanssa. (Hän siis kertoo todella kammottavia asioita yksityiskohtaisesti ja olen voinut tämän takia todella huonosti.) 

2. Jaarittelee kaikenlaista turhaa, myös ongelmistaan joille ei tee mitään

Esimerkiksi haukkuu tylsiä kavereitaan ja tällä tavalla täyttää vierailujemme aikaa. Kertoo tunnin puhelinkeskustelut vihaamansa kaverin kanssa sanasta sanaan. Ei lopeta vaikka keskeytän pehmeästi ja vaihdan puheenaihetta. Ei tykkää mukavista aiheista ja keskusteluista, negistelee tosi paljon. 

3. On passiivis-aggressiivinen ja uhriutuu

Puhuu vihjaillen ja kierrellen, kauttarantain, ei sano asioista selkeästi, huokailee ja voivottelee, heittäytyy avuttomaksi. Esimerkiksi seisoskelee puolittain tiellä oven edessä, kun kannetaan raskaita laatikoita (tavaratilauksiaan) hänelle asuntoon eikä väistä vaikka sanotaan asiasta. Saattaa ottaa kissan syliin ja alkaa selittää kissalle asiaa, josta ei sano suoraan: "Voi voi Mirri ei tarvitse pelätä, ei ole hätää vaikka tässä nyt ihmisiä onkin kylässä ja ne puhuu kovalla äänellä." (Emme puhu kovilla äänillä ja kissansa rakastaa meitä: puskee jalkoja ja kiipeää syliin silitettäväksi.) 

4. Käyttäytyy kuin pieni lapsi 

Hihittelee, naureskelee, uhmaa vaikka sanomalla jotain poikittaista ja hymyillen odottaa vastareaktiota, ei ota asioita vakavasti vaikka sanotaan niistä selkeästi. Saattaa puhua sössöttäen ja söpöstellen kuin pikkuinen lapsi, käyttää ns. lasten sanoja ja taantuu melko lailla. 

5. Kärsii yksinäisyydestä mutta ei tee asialle mitään eikä ota apua vastaan 

Olen ehdottanut monenlaista helppoa ja ilmaistakin aktiviteettia ja vienytkin anoppia tapahtumiin, joista hän on kiinnostunut. Hän siis asuu kaupungissa keskustassa ja ihan isohkon kulttuurikeskuksen lähellä, joten ei ole siitä kiinni etteikö pääsisi jonnekin helposti tai että olisi maantieteellisesti eristyksissä. 

6. Kommentoi ja käyttäytyy tökerösti

Olen useamman kerran sanonut, ettei ruokapöydässä puhuttaisi vessajuttuja tai näyteltäis ihoalueitaan, ja anoppi kuittaa sanomalla "No minä en ole noin herkkä" eikä näytä ymmärtävän ettei hänen vatsansa vilauttelu tai suolitoimintansa kuulu aterioinnin yhteyteen. 

Olen mieheni kanssa jutellut tästä, mutta hän ei osaa käsitellä asioita ja sulkeutuu kuoreensa nimenomaan vain tämän asian kohdalla. (Muuten pystymme puhumaan toimivasti kaikesta.) Olen myös anopin kanssa jutellut tästä, mutta anoppi ei puhu minulle vaan valittaa minusta pojalleen, joka kerran tiuskaisi minulle (anoppi oli räikeästi vääristellyt asiaa) ja sanoin siinä kohtaa että seuraavasta tiuskaisusta hän saa valita kumman kanssa haluaa olla naimisissa ja että minun kanssa puhutaan eikä komennella tai olla passiivis-aggressiivisia. Mieheni ei ole tyhmä tai lälly, mutta äitinsä on hänelle selkeästi ns. sokea piste. 

Kauniisti kysyn: keksiikö joku jonkin muun tavan käsitellä tilannetta kuin lopettaa omalla kohdallani yhteydenpito anoppiin täysin? 

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä! Joka suvussa on joku jolla vanhemmiten viiraa.

Aina se on se anoppi, vaikka oma äiti olisi saatanasta seuraava ylöspäin ja sekaisin kuin seinäkello, niin anoppi vain on pahis. 

Mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisesta että pitää kysyä lupa voiko jostakin jutella jonkun kanssa 

Vierailija
62/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi edes mieleeni että miniän pitäisi tuoda yhtään mitään kun k tai s ryhmä.toimittaa tavarat kotiin ja kuskit ovat ystävällisiä.

Anoppi ajaa autoakin ja miniä valehtelee täyttä päätä anopin olevan passattava.  Ois provoonsa lisännyt ees 20 vuotta anopin ikään.

Autolla ajaminen ei tarkoita sitä, että pystyy myös kantamaan esim. raskasta pakettia. Taidat olla itse provosoitunut ikävä anoppi. 

Silloin otetaan vaikka kaljakärryt. Vetolaukku.

Olen anoppi kyllä ja vanhempi mutta ihan hyvin pärjään ilman miniöitä ja lapsia.

Jos ostan painavaa , huonekaluja, kodinkoneita liike tuo.  K -kauppa tuo ruoka-ostokset sisään  jos tilaan.

Posti, matkahuolto tuo paketit kotiin.&nbs

Hankihan elämä.  Anoppisi kyllä pärjää.   Painavat tavarat saa sinkkuvanhuksetkin ilman miniöitä kotiinsa.  7a 70 v terve ihminen kuten kirjoitit ei ole edes vanha.

Lopeta rajattomuutesi ja typerä muutoksen vaatiminen.  Joku epäili nepsyyttä, se voi olla, kirjainyhdistelmärät ei kestä erilaisuutta  ja  herkästi kokevat ahdistusta. Caikka sairauksista puhuttaessa. 

Listojen tekeminen on myös tyypillistä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä! Joka suvussa on joku jolla vanhemmiten viiraa.

Aina se on se anoppi, vaikka oma äiti olisi saatanasta seuraava ylöspäin ja sekaisin kuin seinäkello, niin anoppi vain on pahis. 

Mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisesta että pitää kysyä lupa voiko jostakin jutella jonkun kanssa 

Kirjolla.  Helposti ahdistuva.  Vaatii rarkan päiväohjelman seinälle, tarkat listat joka asiasta. Ajatus ei toimi joustavasti.

Vierailija
64/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aloittajan tehtävä kasvattaa aikuista ihmistä. Anna olla. Pysy erossa, kauempana, älä ota osaa joka jumalan asiaan. Ei tarvi takertua tai olla nipo. Ootko nepsy itse? Vitu ttaa tuollaiset kyylät suoraan sanoen. 

Ja tarkennus: oma anoppi on mulkku, en ole yhteyksissä. En kasvata, koska ei tarvitse. 

Se on juuri näin. Ne, joilla on mulkut anopit tietävät jättää ne aika lailla omiin oloihinsa.

Vierailija
65/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi edes mieleeni että miniän pitäisi tuoda yhtään mitään kun k tai s ryhmä.toimittaa tavarat kotiin ja kuskit ovat ystävällisiä.

Anoppi ajaa autoakin ja miniä valehtelee täyttä päätä anopin olevan passattava.  Ois provoonsa lisännyt ees 20 vuotta anopin ikään.

Autolla ajaminen ei tarkoita sitä, että pystyy myös kantamaan esim. raskasta pakettia. Taidat olla itse provosoitunut ikävä anoppi. 

Olen anoppi kyllä ja vanhempi mutta ihan hyvin pärjään ilman miniöitä ja lapsia.

Jos ostan painavaa , huonekaluja, kodinkoneita liike tuo.  K -kauppa tuo ruoka-ostokset sisään  jos tilaan.

94-vuotiaalle naapurille toi kodinkoneliike television ja vei vanhan pois.  Ei tarvinnut siihen pätevää miniää koskei sinkkuneidillä ees oo.   Hyvin näkyy pärjäävän, käy ruokakaupassa, vie roskat, pesee pyykkinsäkin itse.  Kuivausrumpu on.

Vierailija
66/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

94-vuotiaalle naapurille toi kodinkoneliike television ja vei vanhan pois.  Ei tarvinnut siihen pätevää miniää koskei sinkkuneidillä ees oo.   Hyvin näkyy pärjäävän, käy ruokakaupassa, vie roskat, pesee pyykkinsäkin itse.  Kuivausrumpu on.

Vierailija
67/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä malliesimerkki "pata kattilaa soimaa" ilmiöstä. Apn pitkä, yksityiskohtainen traumaselostus ja rajaton käytös kuulostaa just siltä millaiseksi hän anoppia kuvaa. Ehkä kannattaisi itsekin harkita ammattiapua, sen sijaan että laittaa vahingon kiertämään? 

Aikamoista tuubaa, vahingonkiertämistäkö muka että pyytää neuvoa. Milloin sinustakin tuli noin ikävä luonne. Auttamishaluinen mukavalta kuulostava miniä ja sinä hyökit haaskana hänen kimppuunsa. Oksettavaa.

No käydäänpä läpi apn valitus:

= apn pitkä traumasepustus anopista

= yhä, täsmälleen kuvaa apta. 

3. On passiivis-aggressiivinen ja uhriutuu

= Ap on uhri tässä tarinassa, yhtään mitään ei voi itse asialle tehdä koska paha anoppi 

4. Käyttäytyy kuin pieni lapsi 

= Aikuinen rajoittaisi kanssakäymistä eikä  kirjoittaisi novellia anopin vioista

5. Kärsii yksinäisyydestä mutta ei tee asialle mitään eikä ota apua vastaan

= ap ei rajoita kanssakäymistö, vaan marttyyrina mieluummin kärsii

Aivan 1=1 kuvaus siitä mitä ap tekee, hänen omin sanoinsa listattuna. 

Vierailija
68/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaise välit, niin minäkin tein ja elämä nyt helppoa. 20 vuotta sitä kestinkin ja ehti rikkoa omaa mielenterveyttä. Älä välitä palstan kiusaajista. Koirat älähtää kun kalikka kolahtaa.

Vierailija
69/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt yhteyttä katkaise. Ymmärrä, että hän on vanha ihminen, jolla ehkä raskasta taakkaa menneestä. Nykyihmisillä on kumma tapa pestä kätensä ihmissuhdeongelmista. Varmasti vaikuttaa sinun ja miehen suhteeseen, jos katkaiset välit.

Vierailija
70/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti meinaat, että joku seitsemänkymppinen vielä muuttuu?

Opettele sinä hänen juttuihinsa kommentoimatta vastaamaan jotenkin neutraalisti, kuten vain "no niin". Ja sitten vaihdat puheenaihetta muuhun. Rääväsuu jatkaa niin kauan, kun saa vastakaikua niihin omiin juttuihinsa.

Kyllä vanhalla ihmisellä voi jäädä levy päälle, vaikka siihen ei mitään sanoisikaan. Pitää vain sivuuttaa ja alkaa keskustella jostain muusta aiheesta jonkun toisen pöydässä istujan kanssa. Ei katsekontaktia.

Vierailija
71/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt yhteyttä katkaise. Ymmärrä, että hän on vanha ihminen, jolla ehkä raskasta taakkaa menneestä. Nykyihmisillä on kumma tapa pestä kätensä ihmissuhdeongelmista. Varmasti vaikuttaa sinun ja miehen suhteeseen, jos katkaiset välit.

Mutta mies kiertoon.  Löytyy parempi anoppi.

Vierailija
72/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä sun anoppi kuulostaa ihan hauskalta ja särmikkäältä rouvalta! 

Oikeesti, et sä tuon ikäistä ihmistä enää muuta, hän on sellainen kuin on. Enkä ihan tajua, mistä miehesi tarkalleen ottaen nyt pitäisi äitinsä kanssa keskustella, siitäkö että "Kaisalle on vaikeaa kun kerrot ruokapöydässä niitä suolistojuttuja..."

Äh, ota huumorilla välillä. Ja jos et pysty, niin ota etäisyyttä. Mulla on anoppiini hyvät välit, mutta en mä hänen kanssaan tuntia puhelimessa puhu tai alvariinsa hänen kanssaan ravaa jossain tapahtumissa. 

Vierailija
73/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mies kiertoon.  Löytyy parempi anoppi.

Vierailija
74/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vaikuttaa, myönteisellä tavalla.

Vierailija
75/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on oman suhtautumisen ja asenteen muuttaminen. Miksi sen anopin kanssa pitää olla niin läheisissä väleissä? 

Itse tapaan omaa anoppia kaksi kertaa vuodessa suurinpiirtein ja se riittää.

Vierailija
76/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-vuotias, terve, asutuskeskuksessa, on auto ja ajaa itsekin.

Ap kirjoittaa kuin invalidista tai 100-vuotiaasta. 

Vierailija
77/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on miniä, joka haukkuu mua pitkin nettiä. Käyttää tunnin laatiakseen listaa mun vioista, jotka vävy ohittaa olan kohautuksella.

Vävy? Eli tyttäresi (tai poikasi) mies kohauttelee olkiaan. Miksi häntä sinun ja miniäsi välit kiinnostaisivat? 

Vierailija
78/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle: olet tehnyt kaiken mitä pystyt. Anoppisi on selkeästi yksinkertainen dementoituva höperö, joka ei ymmärrä mitä tekee. Sinun kannattaa ajatella nyt omaa parastasi ja käyttää aikaasi itseesi. Vaikutat kiltiltä ja tunnolliselta, sellaiselta joka ratkoo muidenkin ongelmia ja tästä voi tulla sinulle itsellesi taakka. Jätä anoppi taka-alalle ja nauti omasta ajastasi. Miehesi kuuluu hoivata äitiään, kuten tilata tälle paketit kotiin ja järjestää palveluja. Se ei ole sinun tehtäväsi, vaikka ihailenkin sitä kuinka olet hienosti osallistunut. Olisipa minullakin tällainen miniä. 💜

Vierailija
79/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä malliesimerkki "pata kattilaa soimaa" ilmiöstä. Apn pitkä, yksityiskohtainen traumaselostus ja rajaton käytös kuulostaa just siltä millaiseksi hän anoppia kuvaa. Ehkä kannattaisi itsekin harkita ammattiapua, sen sijaan että laittaa vahingon kiertämään? 

Aikamoista tuubaa, vahingonkiertämistäkö muka että pyytää neuvoa. Milloin sinustakin tuli noin ikävä luonne. Auttamishaluinen mukavalta kuulostava miniä ja sinä hyökit haaskana hänen kimppuunsa. Oksettavaa.

No käydäänpä läpi apn valitus:

= apn pitkä traumasepustus anopista

= yhä, täsmälleen kuvaa apta. 

3. On passi

Sinä olet tyhmä ja ilkeä ihminen. Sinusta ei ole muuhun kuin täällä valehtelemiseen. Et ymmärrä lukemaasi ja sepustelet omiasi, joita esität toisen sanoina. Mikäli et osaa asiallisesti antaa hyvää neuvoa, ole hiljaa. Olet tyypillinen asioiden solmuun veteleijä ja riidankylvääjä. Hyi sinua. 

Vierailija
80/126 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että palstalla on paljon tyhmiä, ilkeitä ihmisiä, joilla on perjantaipullon korkki jo poksahtanut. 

Miniälle: jätä anoppi olemaan itsekseen. Se ei ansaitse sinua. Keskity itseesi. Ei taevitse auttaa sellaista anoppia tai ketään muutakaan, joka ei sinua arvosta. 

Olet tosi kiltin oloinen ja avuliaskin varmasti, mutta säsätä voimiasi itsellesi. Anoppi on saanut jo enemmän hyvää kohtelua kuin ansaitseekaan. Olkoon ilman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän