Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on lakisääteinen minimi siitä millaista työterveyspalvelua työnantajan on hankittava?

Vierailija
28.11.2025 |

Pohjatietona, että olen toimistotyössä vakituisena työntekijänä ja ollut siellä jo pari vuotta. Kyseessä ei siis ole mikään vuokratyöfirma tai vastaava.

Jouduin ensimmäistä kertaa käyttämään työpaikkani työterveyttä, koska sairastuin flunssaan ja sen yhteydessä nieluni turposi.

Työterveyslääkäri neuvoi chatissa juomaan lämmintä, syömään buranaa ja lepäämään. Lisäksi hän kirjoitti lähetteen nieluviljelyyn. Varatessani nieluviljelyä kyseisen yksityisen lääkärikeskuksen sovelluksesta, tuli tiedote, että labrapalvelut on asiakkaan maksettava itse. Katsoin, että nieluviljely maksaa melkein 100 e ja varmistin, että eikö se tosiaan kuulu meidän työterveyssopimukseen. Sain tiedon, ettei mitkään näytteet/labrapalvelut kuulu. 

Kysyin työsuojeluvastaavalta asiasta ja hän kertoi, että meidän työterveyssopimukseen kuuluu ihan tasan vain se minimi mitä laki määrää eikä mikään "ylimääräinen". Kuulemma jos minulla ei ole varaa mennä yksityiselle nieluviljelyyn, niin sitten minun pitäisi/kannattaisi mennä julkiselle (kävin terveyskeskuksessa, jossa minua kehotettiin ottamaan yhteyttä työterveyteen tai menemään päivystykseen, mikäli nielu turpoaa pahemmin enkä saa henkeä).

Nyt olen ollut sairaana reilun viikon verran ja suoraan sanottuna v*tuttaa, että tämä olisi mahdollisesti saatu hoidettua parissa päivässä antibiootilla. 

Yritin googlettaa, mutta en löytänyt selkeää vastausta. Voiko todella olla niin, ettei tällainen (minun mielestäni) perus terveydenhoito kuulu työterveyteen? Mikä ihme se lain vaatima minimi on?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyspalvelut ovat heikentyneet. Monessa paikassa työterveyshuolto ei kata oikein mitään. On mentävä terveyskeskukseen. Ihan turha monessa paikassa tämä työterveyshuolto. 

Vierailija
42/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Julkinen ottaa vastaan."

Ap oli käännytetty pois. 

Ei ole käännytetty vaan neuvottu, tietysti silloin julkiselle jos oma työterveys ei hoida ja on AKUUTTI sairaus mitä ylipäätään julkinen hoitaa, samallatavoin käännyttäisivät kenet tahansa, ei sinne noin vain enää nykyään pääse, paapomiselle on yksityinen. 

'Kuulemma jos minulla ei ole varaa mennä yksityiselle nieluviljelyyn, niin sitten minun pitäisi/kannattaisi mennä julkiselle (kävin terveyskeskuksessa, jossa minua kehotettiin ottamaan yhteyttä työterveyteen tai menemään päivystykseen, mikäli nielu turpoaa pahemmin enkä saa henkeä).'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minimi eli esimerkiksi sairastuminen flunssaan niin ei ole erikseen "työterveyshuoltoa"

Mutta vakuutuskortti löytyy jossa 100€ vuosiomavastuu ja käy siis yksityiselle. Erittäin hyvä jos sairastaa enemmän, 2 viime vuotta menny mulla 0 sairaspoissaoloa.

Vierailija
44/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen usean kerran saanut työterveyshuollosta vastauksen, että meillä ei hoideta tätä vaivaa. Mitä siellä yleensä hoidetaan? No olen sitten mennyt julkiselle ja saanut sieltä avun. Olen kylläkin joutunut jonottamaan. 

Vierailija
45/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveys voi olla järjestetty myös kunnalliseen terveydenhuoltoon. Tai siis nykyään sotealueen paikalliseen julkiseen terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Sen ei ole pakko olla yksityiseltä ostettua.

Näin ei tietääkseni meillä ole. Ainakaan sen perusteella, että julkiselta minua yritettiin pompotella sinne työterveyteen tai -jos ihan pakko ja hengenhätä- niin päivystykseen.

On vähän väliinputoaja olo jos ei saa perusterveydenhuoltoa julkiselta, mutta työterveydessä joutuu itse maksajaksi.

AP

Kyllä julkinenkin maksaa. Vääryys tuossa on se että jos saikkua tarvii niin todistus pitää maksaa omasta eikä työnantajan pussista. Hänhän sen todistuksen haluaa joten hänen se pitäisi maksaa. Mihin minä saikkutodistusta tarvin? Tauluksi seinälle?

Väärin, ei hän sitä halua. Kyllä työnantaja paljon enemmän haluaisi että olisit töissä etkä makaisi sairaana kotona.

Vierailija
46/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se juuri menee. Lehtien palstoilla hehkutetaan työterveyttä, vaikka monessa työpaikassa se ei auta mitään, jos satut sairastumaan.

Mä olin aiemmin isossa yrityksessä toimistotöissä ja meillä oli omat lääkärit ja hoitajat samassa talossa työnantajan puolesta. Hoitajan tapaamiseen riitti, kun käveli paikalle. Lääkärille piti muistaakseni varata aika. Myös peruslabroja ottivat paikan päällä jne. Oli todella luksusta (ja kyse ei ole mikään sote-alan yritys).

Nykyisessä on aikalailla tuo minimi (ei sairauden hoitoa). Muistan täyttäneeni jonkin lomakkeen omasta terveydentilasta ja joku on käynyt pari kertaa paikan päällä katsomassa työolot (tilat).

Tosin meillä saa sairastuessa olla pois 3 päivää omalla ilmoituksella ennen kuin vaativat todistusta ja ainakin itse olen ollut sitten jo sen verran paremmassa kunnossa, että olen pystynyt tekemään töitä etänä, niin ei ole tarvinnut käyttää palveluja. Influenssarokotteen antavat maksutta, jos sen haluaa. 

Vierailija
47/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oli käännytetty pois. 

Koska ap ei ollut tajunnut sanoa että työterveys ei heillä kata sairauden hoitoa. Aina julkinen änkyröi vastaan ja yrittää lähettää ihmisiä heidän jonojaan kuormittamasta työterveyden puolelle, mutta kyllä jokaisen työssäkäyvän nyt pitää osata itse selvittää mitä heille kuuluu työterveyden piiriin ja mitä ei.

Vierailija
48/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oli käännytetty pois. 

Koska ap ei ollut tajunnut sanoa että työterveys ei heillä kata sairauden hoitoa. Aina julkinen änkyröi vastaan ja yrittää lähettää ihmisiä heidän jonojaan kuormittamasta työterveyden puolelle, mutta kyllä jokaisen työssäkäyvän nyt pitää osata itse selvittää mitä heille kuuluu työterveyden piiriin ja mitä ei.

"aina julkinen änkyröi vastaan"

Näin ei todellakaan pitäisi tai saisi olla. Julkinen terveydenhoito kuuluu ihan kaikille kansalaisille. Käsittämätöntä jos siellä kuvitellaan, että heillä on oikeus pallotella asiakkaita muualle. Eivät kaikki osaa tai ymmärrä vaatia hoitoa, eikä sitä pitäisi joutuakaan vaatimalla vaatimaan.

Vierailija
49/49 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up