Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:Perustuslakiin esitetään muutosta jossa poliisille ja suojelupoliisille oikeus seurata kansalaisten elämää salaa ilman epäilyä rikoksesta

Vierailija
27.11.2025 |

Poliisi haluaa saada oikeuden seurata ihmisten viestejä ja puheluja ilman, että ketään yksilöä epäillään rikoksesta.

Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa perustuslain muutosta, joka antaisi poliisille mahdollisuuden käyttää salaisia tiedonhankintakeinoja

Kommentit (220)

Vierailija
41/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota perustuslakia sorkitaan, niin mitäs jos samalla luovuttaisiin kaksikielisyyspelleilystä.

Vierailija
42/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän rikkoo yksityisyyttä ja eihän se olisi laillista

No lainmuutoksesta nimenomaan on kyse 🤦

Miksi kannatat sitä?

Minulla ei ole mitään salattavaa. En tee mitään rikollista tai edes mitään ns. harmaalla alueella olevaa. 

Eihän tässä rikollisten tarkkailusta olekaan kyse, kun kerran oikeuksia haetaan ilman rikosepäilyjä.

Niin? Kuten sanoin en tee mitään rikollista niin ei siten haittaa yhtään jos joku kuuntelee puheluja tai lukee viestejä. Niissä ei ole mitään kiinnostavaa. 

No mikset sitten k

Ei poliisi niitä julkaise koko kansalle. Hieman eri asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Minulla ei ole mitään salattavaa. En tee mitään rikollista tai edes mitään ns. harmaalla alueella olevaa. 

Tämä ihmistyyppi on idiotismissaan aivan oma ryhmänsä.

Jos ei kerran ole "mitään salattavaa", niin sitten tämä ihminen voi kertoa viimeisimmistä tekstiviesteistään, verkkopankin salasanan, tilin saldon ja viimeisimmät sähköpostit. Ai ei kerro? Onko hänellä jotain salattavaa? "En tarvitse sananvapautta, koska minulla ei ole mitään sanottavaa."

Vierailija
44/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olis varmasti kiinnostavaa seurata mieheni ja minun välistä viestinvaihtoa kauppalistoista ja lapsen vaivoihin ja hoitoon liittyvistä asioista 😆

Vierailija
45/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia valtuuksia ei voida antaa! Perustuslain muutos tuottaisi täydellisen stasi- valtion. Hulluja nuo kokkarit & persut!

Jännää,että vihervasemmisto tätä vastustaa kun heidän ihannevaltioissaan tämä on aina ollut arkipäivää. Vaikka sen Stasin tai KGBn kanssa, jotka ovat aina seuranneet kaikkea synnytyksestä tilitapahtumiin.

Vierailija
46/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ministerit pitää suolistaa. Nytkö sitten vain odottelen miehiä mustissa?

Vierailija
47/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Ynnynynnyn. Minua ei haittaa yhtään jos tämä laki tulee käyttöön. Kaikki rikolliset, rikosten suunnittelijat, pimeän työn tekijät/teettäjät jne. sietävät jäädä kiinni. 

Rikolliset löytävät aina tavat kiertää viranomaisten valvonta. Helppohan heidän on siirtyä salattuihin viestisovelluksiin, Tor-verkkoon tai ties mihin piilotoimintaan. Tällöin valvonta ulottuu täysin syyttömiin ihmisiin.

Vierailija
48/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinimusta vauhdissa.

Vierailija
49/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaa oli paljon helpompaa rikosten selvittäminen kun se oli enemmän organisoitua ja piti pikkurikolliset kurissa. Nykyään se on yksittäisten ihmisten puuhaa jota on vaikeampi pysyä perässä. Organisoiduilla rikollisjärjestöillä oli edes jonkinlainen moraali.

Vierailija
50/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Ynnynynnyn. Minua ei haittaa yhtään jos tämä laki tulee käyttöön. Kaikki rikolliset, rikosten suunnittelijat, pimeän työn tekijät/teettäjät jne. sietävät jäädä kiinni. 

Kyllä. Ja kenestä tahansa saa helposti rikollisen ihan jos niin päätetään. Asunnosta löytyy jotain rikollisuuteen liittyvää, vaikkei se sielä alunperin ollutkaan, niin sitten seuraava asiakas. 

Vierailija
51/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Niin. Tyhmyyshän on nimenomaa piirre joka ei haittaa tyhmää itseään. Vähän sama kuin kuolema. Tekee muille kipeää, mutta ei kyseiselle yksilölle.

Vierailija
52/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nielee kaike koska kaikki laitetaan näyttämää siltä että ne on sen typerän suomalaisen omaksi parhaaksi. 

Oikeasti kaikki petaa vaan siihen että sua voidaan alkaa vainota entistä kepeimmin perustein jos sun MP ei oo sama esim kuin kaikilla muilla

Se on kivaa nii kaua ku oikeesti haluut ottaa kantaa epäkohtii ja seuraavana päivänä huomaat ku mustii pakettiautoi alkaa istumaan sun pihan parkissa ja samat autot seuraa aina ku oot iltalenkillä. Katotaa si kuka nauraa 😅😅👍

Tapahtuuha sitä häirintää jo nytteki mut epäsuorasti

Vierailija
53/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Millä hinnalla tahansa? Poliisi kuuntelee kun käyt vessassa, kuvaa sinua alasti kämpässäsi ym. (tähänkin haetaan nyt oikeuksia) jne. Mitäs sitten kun tekevät Verisuret ja lähettelevät asiakkaiden alastonkuvia keskinäisessä chatissaan ja esittävät heistä halventavia kommentteja, kuten Ruotsissa kävi?

Vierailija
54/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohti poliisivaltiota... Mutta kysymys kuuluu; miksi nimenomaan satunnaisten Liisa-Pettereiden ja Ismo-Maarittien löpinät peräpukamista yms kiinnostaisi poliisia?

Nehän voi olla vaikka koodikieltä.

Vierailija
55/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Ei mitään salattavaa' -ajatus on vähän ongelmallinen, koska se siirtää vastuun kansalaiselta viranomaiselle: aivan kuin yksityisyyttä pitäisi perustella. Tosiasiassa viranomaisen on perusteltava, miksi valvontaa tarvitaan, ei toisinpäin.

Vierailija
56/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistää miettimään, minkälaisia perverssejä valtiolla on töissä. 🤔

Meikäläisellä ei ole salattavaa, mutta ihmettelen, että mikä on se syy, mikä laittaa poliisit seuraamaan tavallisia ihmisiä?

Valtiolla on jo nyt käytössään, mahdollisuudet tutkia ihmisten tilit yms. 

T: Tuntematon 

Yleensä ne terrori-yms.iskujen tekijät ovat tavallisia kansalaisia, ehkä jopa erityisen tavallisia. Todennäköisesti halutaan  esim tekoälyn avulla seuloa avainsanoja tyyliin pommi, isku jne.

Niitä seurataan jo nyt. Neeext.

Ei tunnu paljoa kiinnostavan :D

Suojelupoliisi sai varoituksen Turun puukottajasta etukäteen: "Vaikutti radikalisoituneelta"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yle-turun-puukottajasta-varoitettii…

Vierailija
57/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun viesteissä ja puheluissa ei ole mitään kiinnostavaa. En käy edes arveluttavilla verkkosivuilla. Siitä vaan valvomaan! 

Ei minullakaan ole mitään rikollista tekeillä, mutta en silti antaisi vieraan ihmisen lukea viestejäni, kuunnella puheluitani tai seurata liikkeitäni. Yksityisyys on normaali osa ihmisarvoa, eikä siinä ole mitään epäilyttävää.

Vierailija
58/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Rikolliset löytävät aina tavat kiertää

Viime aikojen suurimmat huumetakavarikot tehtiin juuri rikollisten käyttämää anonyymiverkkoa hyväksikäyttäen. Tai Israel lähetti hyvän ja kannatettavan viestin Hamas-hakulaitteisiin.

Vierailija
59/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun viesteissä ja puheluissa ei ole mitään kiinnostavaa. En käy edes arveluttavilla verkkosivuilla. Siitä vaan valvomaan! 

Ei minullakaan ole mitään rikollista tekeillä, mutta en silti antaisi vieraan ihmisen lukea viestejäni, kuunnella puheluitani tai seurata liikkeitäni. Yksityisyys on normaali osa ihmisarvoa, eikä siinä ole mitään epäilyttävää.

En tajua tuota minulla ei ole mitään salattavaa -perustelua. Sitä salattavaa kyllä on ihan normaalissa elämässä aika paljon. Kukaan ei halua että jotain ulostamisen ääniä tai muuta intiimiä toimintaa aletaan nauhoittamaan omassa kotona. Olkoon poliisi tai rikollinen, tällaiset asiat eivät kuulu heille.

Puheluista puheen ollen, enemmistö ihmisistä puhuu puhelimessa täysin samalla tavalla kuin muutenkin, koska eivät voi kuvitellakaan ett heidän ns mitäänsanomattomia ja tylsiä juttujaan joku kuuntelisi. Kylllä niissäkin jutuissa on paljon sellaista mikä ei poliisi kuulu. Lisäksi puhelinta voidaan kyllä kuunnella myös sen ulkopuolella.

Vierailija
60/220 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatat sitä?

Poliisi kuuntelee kun käyt vessassa, kuvaa sinua alasti kämpässäsi ym. (tähänkin haetaan nyt oikeuksia) 

Ei haeta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan