Pph:n työ ja perhekerhon ilmainen ruokailu
Käyn lapseni kanssa seurakunnan perhekerhossa, jossa ruokailumahdollisuus. Ruokailu maksaa aikuiselta 2¿, mutta lapset syövät ilmaiseksi. Ruoka on hyvin yksinkertaista perusruokaa, kuten keittoa, mutta salaatit esimerkiksi puuttuvat täysin.
Joka kerran paikalla on perhepäivähoitaja 4 lapsen kanssa ja he syövät kerhossa. Siis kahdesti viikossa. Mielestäni tuossa on vähän huijausta ilmassa, koska jokaisen lapsen vanhemmathan maksavat hoitomaksussa hoitajalle kulukorvausta 92,50¿/kk/lapsi, johon kuuluu myös ruoka. Eli vanhemmat maksavat ruoasta hoitajalle, ja hoitaja vie heidän kerhoon syömään ilmaiseksi. Perhepäivähoidossa myös tulisi syödä monipuolisesti, paljon kasviksia jne. Keitto + näkkäri -lounas ei mielestäni tätä ihan ole.
Itseltäni tämä ei tietenkään ole millään lailla pois, etenkin, kun emme siellä syö edes itse, mutta tänään vain pisti hieman mietityttämään, että tietävätköhän vanhemmat tuosta ilmaisruokailusta.
Perhepäivähoitajan työtä olen itsekin aiemmin tehnyt, mutta suoraan sanottuna en edes kehtaisi viedä hoitolapsia syömään ilmaiseksi.
Olenko ainoa, joka ajattelee näin?
Kommentit (42)
Tietenkin lasten on tarkoitus viettää pph:lla mahdollisimman normaalia ja liikkua niin kuin liikkuisivat vanhempansa kanssa.
Minusta on hyvä että ph vie lapset kerhoon ja he siellä yhdessä muiden kanssa syövät. Joukkoruokailuun on parempi tottua ennen kuin menee kouluun, jossa myös syödään keittoa ja puuroakin lounaaksi. Meinaatteko hyvät äidit sitten valittaa rehtorille kun teidän pikku koululaisille tarjotaan koulussa keittoa, joka siis ei teidän mielestänne ole ruokaa lainkaan? Toivottavasti oman lapseni tuleva ph vie häntä kerhoihin muita lapsia tapaamaan ja ryhmäkäytöstä oppimaan. Kateus vie kalatkin vedestä !
vein kyllä lapset joskus ilmaiseksi syömään. Välillä syötiin sitten jopa ravintolassa. Niin, välillä ei ollut kuin yksi lapsi hoidossa ja palkka joku 500 kuussa, silti tein yhdeksäntuntista päivää. Olin siis monella tapaa tyhmä :) Meillä eivät vanhemmat valittaneet moisesta syömisestä, mutta enpä oikeastaan osaa kommentoida ap:n tapausta kun en tunne paremmin.
lapsen eritysruokavaliosta esim. keliakia, ?
pph:t eivät saisi käydä, juuri siksi kun saavat korvausta ruoasta.
eli miksi valittaa palkasta... ei muuta kuin alan vaihtoon, jos ei paska liksa kiinnosta...
En kyllä itse toimisi noin, ja olen pph. Mutta oletko varma, ettei kyseessä ole niin tunnollinen perhepäivähoitaja, että hän ilmoittaisi kuukausiraportissaan nämä ilmaiset ruokailut? En kyllä usko että näin olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä... ;)
Meillä ruokailu maksaa lapsilta 50 senttiä, mutta voisin kyllä viedä hoitolapseni ilmaiseenkin pöytään. (Tosin jätän perhekerhoruokailun väliin, koska en jaksa paimentaa kitisijäporukkaani julkisessa ruokailussa.)
Mietin vain, miten ihmeessä saa kasaan monipuolisen aterian ruokakulukorvauksella. Jos hoidossa on kaksi lasta, korvaus on vain 2,70 euroa. Sillä ei pahemmin kasviksia ostella, varsinkaan talvihinnoilla. Kyllä minä laitan kotonakin usein keittoa ja leipää. Kasviksethan tulevat siellä keiton seassa.
Ei juuri mitään. Eikä se yksi ruokailu ole päivän ainoa ateria. Minä en ymmärrä, mitä niin kamalaa tuossa on. Hän kuitenkin vie lapsia kerhoon yms.
Kai meitä hoitajia on moneen lähtöön, mutta ikinä en laskenut, mitä ruoka maksoi. Samaa ruokaa söivät sekä hoitolapset että oma perheeni, kasviksineen ja hedelmineen. Pääasia, että lasten vatsat tulivat täyteen monipuolista ruokaa. Vaikka pienipalkkainen työ onkin, niin ei kai suurin osa hoitajista laske, kuinka paljolla lapsi on päivän aikana syönyt ja kuinka paljon päivärahasta on jäljellä? T. Ap
" ala vaihtoon jos paska liksa ei kiinnosta"
JA MUILLE; RUOKAKORVAUS PER ATERIA (LOUNAS) ON 1,40e
JOTEN EIPÄ TAIDA PALJON HAITATA JOS KERHOSSA SYÄVÄT!
AP mene itseesi
ruokaan mene kovin paljoa ylimääräistä. Tällä palkalla on muuten vaikea saada elettyä. Lapsia kun en saanut hoitoon kuin kaksi. (ja ennen kuin alatte valittaa, että itse olet alasi valinnut, sanon, että niin olenkin. Valitsin sen siksi, että viihdyn siinä, en palkan takia. Elää näinkin, kun laskee joka sentin.)
10
Puhumattakaan siitä, miten yksipuolisen lounaan hoitolapset saavat kahdesti viikossa. T. Ap
ilmaiseksi. Minusta se hienoa, että hoitaja viitsii kokorevohkan kanssa sinne lähteä. Itsellänikinon puistoruokailuretkistä hyvät muistot.
Ateriakorvaus ei tosiaan ole suuri - ehkäpä hoitja sittentoisena paiva tarjoaa jotain kalliimpaa säästyneillä rahoilla.
Päiväkodissakin on muuten keittoja lounaaksi. Silloin kun on kevyempi lounas on sitten esim. pizzapalat välipalaksi.
monipuolista ruokaa esim. kerran viikossa meillä oli kasvisruokapäivä, vaikka kasvikset eivät halvimmasta päästä olleetkaan. T. Ap
Ruokakorvaus on todellakin niin pieni, että kyllä pph joutuu todella tarkkaan miettimään mitä lapsille sillä rahalla tarjoaa. Ja minä ainakin pph:na haluan, että palkkani on oikeasti minun palkkani eikä siitä enää mene ruokakustannuksiin mitään! En siis todellakaan ylitä ruokakorvauksen määrää päivittäisessä ruokailussa. Eihän sitä annettua määrärahaa saa päiväkodin keittäjäkään ylittää kokatessan lapsille! Tämä käytännössä tarkoittaa valitettavasti sitä, että esim. kalliit hedelmät ja muu ekstra jäävät usein meillä saamatta. Halvalla " elättäminen" on varsinainen taitolaji, ja myös minun esimieheni kehottaa tähän ruokakuluissa säästämiseen mahdollisuuksien mukaan. Muutenkin pph:n saama kulukorvaus (koti, astiat, paperit, pyyhkeiden pesu, vesi yms.) on ihan minimaalinen. Tosiasia on kuitenkin, että esim. vettä kuluu kyllä paljon enemmän kuin jos lapsia ei olisi.
Tuohon kerhosyömiseen sanon sen, että en itsekään ainakaan toistuvasti syöttäisi lapsia kerhossa juuri muiden ihmisten ihmettelyn takia. Ja jos syöttäisin, niin en ottaisi itse silloin siitä kulukorvausta. Olen myös itse maksanut hoitolapseni ruuan kerhossa ihan rahalla (kun siis sille on määritelty joku hinta). Onhan siinä myös se puoli, että jos ruokailu on ikäänkuin yksi osa kerhon toimintaa, yhteisöllinen tapahtuma toisten lasten ja aikuisten kanssa, niin kyllä siihen silloin on oikeus myös pph:n lapsilla.
perhepäivähoitajien ei pitäisi mennä tuommoisiin ollenkaan. Kirjastossakin sanottiin, että ei perhepäivähoitajia satutunneille.