Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin eläkekarttumani

Vierailija
27.11.2025 |

Olen ollut töissä vuodesta 1995, eli 30 vuotta. Eläkekarttumani on 2400€/kk tällä hetkellä ja aikaa alimpaan eläkeikääni on vielä 11 vuotta. Onko tuo mielestänne hyvä vai huono? Paljonko itsellänne on?

Onko 2400€/kk hyvä eläkekarttuma 54-vuotiaalle?

Vaihtoehdot

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai on nuoremmilla huonommat eläkkeet kuin meillä boomereilla.  Ains tuostakin totuus paljastuu.

Oma tel-eläkkeeni oli alle 1000 euroa  43 vuoden työssäkäymisen jälkeen.  Puolisolla enemmän työvuosia, jäi 63 v.  2100 euroa .

Sinulla oli joko huono palkka, lyhyt työura tai molemmat.

43 vuotta lyhyt työura?  Kuka ehtii semmosta tehdä jos joskus 27 v menee työelämään. 

Öö kaikki nykyiset alle nelikymppiset, kun tavoite-eläkeikä on jo nyt heillä 70+.

Pysyisit totuudessa.  Mikään eläkeikä ei ole 70 saati plussaa päälle.

Tuttu 55 v eläkkeellä ja kehuu p

Ai hän on työkyvyttömyyseläkkeellä. Muutenhan tuo ei ole mahdollista. 

Vierailija
42/44 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekarttuma 5400€/kk, eläkeikään reilut 2 vuotta

Pääsetkö siis maksamaan ylimääräistä eläkkeen raippaveroa?

Pääsen. Senpä takia olen jo siirtynyt 4-päiväiseen työviikkoon ja tammikuusta vaihdan 3-päiväiseen. Luultavasti lopetan kokonaan jossain kohtaa ensi vuotta ja alan nostamaan osittaista varhennettua eläkettä ja loput elämiseen tarvittavast löytyy sukanvarresta.

Tuolla tavalla eläke vähän pienenee varhennusvähennuksen myötä. Raippaverolle menee hieman pienempi siivu eläkkeestä. Valtiovalta puhuu yhtä ja tekee toista. Pitäisi kuulemma työuria pidentää, mutta sitten lyödään veroraipalla niin että eipä tuo pidentäminen huvita.

Työnantajakin vihjailee että etkö haluaisi jatkaa vaikka 70-vuotiaaksi. Pitkäaikainen asiakas (olen konsultti) myös toivoo minun jatkavan vielä, jos ei muuta niin ainakin tekemällä yrittäjänä keikkaa heille. Olen siis täysin työkykyinen edelleen ja kysyntääkin olisi, Jos verotus olisi köykäisempi niin että olisi taloudellinen porkkana jatkaa hommia voisin sen tehdäkin. Nyt ei huvita, eli se on vähän niin kuin "pitäkää tunkkinne".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti 37.  Pysy totuudessa 1992 syntyneiden eläkeikää ei ole vielä päätetty.

Menisit nyt ensin töihin ees etkä täällä aikaasi tappaisi.

Katsopa tyoelake.fi. Ikähän vahvistetaan joskus 60+ vuotiaana, mutta arviot on laskettu. Samoin, kuin myöskään eläkekertymä ei ole lupaus eläkkeestä - voi tulla vielä vaikka mitä leikkauskertoimia ennen kuin nuorempi eläköityy.

Niin siis miksi sitten kerrot varmuudella jotain mitä ei ole päätetty?  Ei niin voi toimia.

Vierailija
44/44 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti 37.  Pysy totuudessa 1992 syntyneiden eläkeikää ei ole vielä päätetty.

Menisit nyt ensin töihin ees etkä täällä aikaasi tappaisi.

Katsopa tyoelake.fi. Ikähän vahvistetaan joskus 60+ vuotiaana, mutta arviot on laskettu. Samoin, kuin myöskään eläkekertymä ei ole lupaus eläkkeestä - voi tulla vielä vaikka mitä leikkauskertoimia ennen kuin nuorempi eläköityy.

Nytkin voi tehdä yli eläkeikänsä töitä jos työnantaja sallii.

Ymmärrä mitä luet äläkä vouhota.  Kävin linkilläsi. Tietoni 1992. Tammikuussa syntynyt 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän