Miksette ompeöe omia vaatteita kun kerran laatu on nykyään mitä on?
Asiallisen saumurin saa 1500 eurolla. Se on se tärkein. Ei se loppupelissä niin vaikeaa ole.
Kommentit (65)
Harkitsen sitten ompelemista kun ensin olen käyttänyt loppuun kaikki kaapeistani löytyvät vaatteet. VinkVink shopaholiceille ! !
Teenkin. Aloitin muutama vuosi sitten
Virkkaan itselleni vaatteita, asusteita ja tekstiilejä. Yleensä sellaisia jotka olisivat kalliimpia ostettuina. Esim. Hattuja, hanskoja, huiveja, toppeja jne. laadukkaista langoista tietenkin.
Villaviltin tai huovan virkkaaminen ei ole kannattavaa, koska jopa pohjoismaissa valmistetun laadukkaan viltin saa lankojen hinnalla. Joskus silti huvikseni virkkaan niitäkin. Villapipon ja huivin virkkaaninen kannattaa, koska 100% laadukkaasta villasta neulottu Pipo maksaa useita kymmeniä euroja ja langat saa max. parilla kympillä.
Kankaat on aika helkutin kalliita nykyään.
Korjausompeluun ainakin oltava kone ja tarvikkeita. Yhdet pitkät housut 90-luvulta edelleen käytössä, nämä kannatti tehdä.
Kunnon kangas ja tarvikkeet maksaa tuon 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temulta odotan paitaa. Puolisolle tilasin sieltä paidan jouluksi. Aivan ihanaa pehmeää materiaalia. Mäki haluun.
Tiedostatko että se paita on kyllästetty vaarallisilla kemikaaleilla?
Työkaverilla on temusta paita. Ei se ole vielä kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Virkkaan itselleni vaatteita, asusteita ja tekstiilejä. Yleensä sellaisia jotka olisivat kalliimpia ostettuina. Esim. Hattuja, hanskoja, huiveja, toppeja jne. laadukkaista langoista tietenkin.
Villaviltin tai huovan virkkaaminen ei ole kannattavaa, koska jopa pohjoismaissa valmistetun laadukkaan viltin saa lankojen hinnalla. Joskus silti huvikseni virkkaan niitäkin. Villapipon ja huivin virkkaaninen kannattaa, koska 100% laadukkaasta villasta neulottu Pipo maksaa useita kymmeniä euroja ja langat saa max. parilla kympillä.
Ja maton virkkaus on myös kannattavaa! Ja vielä helppoa ja nopeaakin. Matothan on hurjan kalliita.
Ompelukoneella vaatteiden ompelu on minusta vaikeaa, mutta virkkaan ihan mitä tahansa vaan ikinä keksin.
Vaihdoin just vanhaan hyvälaatuiseen fleeceen kauluksen vetoketjun. Ketju (käyttämätön, mutta ikivanha mummon jäämistöä?) löytyi ompelutarvikelaatikosta ja ompelin sen käsin kiinni. Korjaaminen on kannattavampaa kuin kokonaan uuden tekeminen, kun materiaalit on tosiaan joskus kiven alla ja kalliita. Enkä osaisikaan tehdä uutta, paitsi ehkä vanhan purkamalla kaavoiksi malliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että saatavilla olevat kankaat ja muut materiaalit olisivat sen laadukkaampia?
Kankaiden laatu jättää toivomisen varaa mutta ne ei ole yhtä luokattomia kun valmiit vaatteet. Hyviä kankaita löytää jos etsii vähän.
Kun kerran tiedät, kiinnostaisi paljonko esim villakankaasta (väh 80%) tehtyjen suorien housujen (sellainen laatu että menee business casualista) tekemiseen menee aikaa (sis kankaiden etsiminen ja valmistus) ja rahaa (sis kaikki tarvikkeet mitä niihin tarvitsee, ml langat, vetoketjut, jne jne)? Koska itsellä ei ole mitään hajua.
Puhutaanko muutamista tunneista ja kympeistä, vai kymmenistä tunneista ja satasi
"Olisit voinut tiivistää kaiken sanomalla vain, että et osaa. Sehän tuossa on perussyynä."
Eeh, en osaakaan, luulin että se tulee selvästi ilmi siitä että aikaa ja rahaa menisi myös harjoitteluun? Ei kukaan osaa harjoittelematta, ja se vie aikaa ja rahaa. Sehän se oli pointti, että rahan säästön takia ei kannata opetella, koska halvemmalla ja paljon helpommin voi ostaa niitä (kalliimpia) valmisvaatteita. Luulin että se oli selvää, mutta ilmeisesti ei ollut kaikille :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että saatavilla olevat kankaat ja muut materiaalit olisivat sen laadukkaampia?
Kankaiden laatu jättää toivomisen varaa mutta ne ei ole yhtä luokattomia kun valmiit vaatteet. Hyviä kankaita löytää jos etsii vähän.
Kun kerran tiedät, kiinnostaisi paljonko esim villakankaasta (väh 80%) tehtyjen suorien housujen (sellainen laatu että menee business casualista) tekemiseen menee aikaa (sis kankaiden etsiminen ja valmistus) ja rahaa (sis kaikki tarvikkeet mitä niihin tarvitsee, ml langat, vetoketjut, jne jne)? Koska itsellä ei ole mitään hajua.
Puhutaanko muutamista tunneist
Oli se selvää, mutta ihan turhaan jaarittelit ensin epäolennaisia.
Esim näitä 100%vvillaa olevia isoja vilttejä saa noin 50 eurolla. Ei paljoa kannata itse tehdä.
https://www.nordicnest.fi/tuotemerkit/klippan-yllefabrik/
Looginen päättely ei ole helppoa kaikille.
Jotkut myös "tienaa" marjoja poimimalla. Usein vaan unohtuu, että marjojen keruuvälineet maksaa, metsään soveltuvat vaatteet ja muut varusteet (kartta, kompassi, puukko, saappaat, hyttyshattu jne.) maksaa, suunnistuskurssi maksaa ellet osaa suunnistaa, metsäalueen turvallisuuden varmistaminen maksaa, marjojen säilytys maksaa, marjojen kuljetus maksaa, kuljetuksen ja säilytyksen dokumentointi maksaa ja vaatii välineitä, marjapaikalle siirtyminen maksaa, poimiessa tulee nälkä ja välipalatkin maksaa ja luultavasti tarvitset vielä ainakin aurinkovoiteen, eikä nekään ole ilmaisia.
Sanoisin, että marjojen poimiminen on nykyään jopa luksusta, eikä todellakaan jokaisen lähiöasujan saavutettavissa. Marjoista maksetaan niin vähän ja ne ovat kaupassa niin kalliita, että jokainen järjissään oleva syö ne poimimansa marjat itse.
Jos sulla on oma metsä tai lähistöllä valtion keruumetsäalue ja käytössäsi ulkomailta tulleiden poimijoitten armeija ja pokkaa vielä sortaa niitä poimijoita, niin siitä vaan sitten tienaamaan, jos moraalisi kestää.
Vierailija kirjoitti:
Esim näitä 100%vvillaa olevia isoja vilttejä saa noin 50 eurolla. Ei paljoa kannata itse tehdä.
https://www.nordicnest.fi/tuotemerkit/klippan-yllefabrik/
Jep, et saa edes lankoja tuolla hinnalla
Vierailija kirjoitti:
Itse ompelemalla vaatteiden tekeminen on kalliimpaa,kuin valmiiden vaatteiden ostaminen, koska materiaalit ovat niin kalliita.
Eivätkä juurikaan laadukkaampia kuin valmisvaatteiden materiaalir. Siksi minäkään en ompele itselleni vaatteita, vaikka osaisin. Villapaitoja neulon, ok-laatuista lankaa saa sellaiseen hintaan, että vaiva kannattaa nähdä.
Kankaat ja varsinkin napit, vetoketjut ym. ovat todella kalliita. Halvemmaksi tulee ostaa kirppareilta ja alennusmyynneistä, vaikka omistan sekä saumurin että ompelukoneen.
Hyvän kotikäyttöön tarkoitetun saumurin saa kyllä paljon halvemmallakin, mutta ei pelkkä saumuri riitä, tarvitsee myös ompelukoneen. Kankaat ja muut materiaalit maksaa myös paljon ja kaavat maksaa myös. Toki kaavoittaa voi itsekin jos osaa. Jos vielä laittaa käyttämälleen työajalle jonkun hinnan, niin tulee harmillisen kalliiksi tehdä itse vaatteensa.
"Kun valmiita (tasaisen koneneuloksen) paitoja saa alesta 100-150 eurolla, ja housuja samoin, siis ihan hyvälaatuisia jotka kestää vuosia, on vaikea nähdä mitä etua itse tekeminen toisi kun hintaa tulee enemmän ja aikaa kuluu kymmeniä tunteja. Toki jos sitä tekee harrastuksena, mutta missään nimessä rahaa sillä ei kyllä säästä.
Tarvittavaan laatuun pääseminen (esim toimistotyössä jossa vaaditaan virallista pukukoodia vaatteet eivät voi näyttää itse tehdyiltä) myös vaatisi satojen tuntien harjoittelua, hukattuja materiaaleja ja tuhansien laitehankinnat, joka tekee itse tekemisestä vieläkin kannattamattomampaa."
Siinä ap:n kysymykseen kattava vastaus.
Pelkät koneet (yksi satasen saumuri ei riitä alkuunkaan) maksavat tonneja, koska halpaa ompelukonetta ei kannata ostaa. Sillä tekee ehkä pieniä korjausompeluita, mutta kokonaisten vaatteiden tekoon tarvitaan kunnollinen kone. Ja niin kuin joku aikaisempikin sanoi, päällystakeille ym. paksummille tarvitaan järeämpi teollisuusompelukone.
Mulla on alan koulutus, osaisin tehdä vaatteita kaavoituksesta alkaen, mutta siinä ei nykypäivänä ole mitään järkeä. Jos olisin rahoissani, voisin harrastusmielessä tehdä omat vaatteeni, muttei mulla ole varaa ostella monilla satasilla kankaita, eikä varsinkaan tonneilla ompelukoneita. Koneella, joka mulla on, ompelee kevyempää vaatetta, mutta se olisi äkkiä luut suussa, jos alkaisi tosissaan tehdä vaatteita, vaikkei ole edes halvimmasta päästä.
Ei sitä huonoa ole pakko ostaa. Laatuakin löytyy, vaatii toki osaamista ja viitseliäisyyttä selvittää. Tästä maksan mielelläni vaatturilleni.