Kaveri aikoo ostaa 100 v vanhan talon ja remontoida sen
Itse harkitsin myös aikoinaan mutta jäi toteuttamatta sillä remontti olisi tullut järkyttävän kalliiksi.
Kokemuksia?
Kommentit (16)
Seiniin 20 cm paksut eristelevyt ja muovit ja kaikki tuuletusreiät umpeen niin saadaan talo modernisoitua.
Me ostettiin kesämökiksi vastaava. Ei ole stressiä remontoinnista kun siellä ei vakituisesti asuta.
Mä nussin kaverisi muijaa isolla suonikkaalla samalla kun kaverisi vetää pitkää päivää savotalla! Antaa rempata vaan niin saan viettää laatuaikaa syvällä hänen muijan pillussa! - Jorma 72v
Riippuu niin monesta asiasta. Me remontoitiin täysin 100-vuotias pieni mökki, tupa ja kamari, eikä rahaa mennyt kuin 30 000 euroa. Tehtiin siis kaikki mahdollinen itse.
Ehkä yllättävää, mutta meillä tämä vain lujitti parisuhdetta. Oli ihanaa remontoida yhdessä.
Jos itse pystyy tekemään ja tietää mitä tekee, ihan hyvä suunnitelma.
Jos perusrakenteet on kunnossa, ja osaamista riittää, niin mikä ettei.
Näissä tulee kuitenkin aina yllätyksiä ja niin budjetissa kuin aikatauluissakin pitää olla paljon jouston varaa.
Jos tekee täydellisen peruskorjauksen, niin kustannukset ovat kaiketi vastaavat kuin uuden rakentamisessakin.
Ja märkätilojen + ilmanvaihdon kanssa on oltava varovainen. Kosteus määrät nousevat moninkertaisiksi, ja vanha talo ei ole suunniteltu sellaisia varten.
Ehkä niitä spa-osastoja ja saunatiloja kannattaisi suunnitella erilliseen rakennukseen, jos mahdollista.
En ymmärrä. Miten tämä on sun ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Seiniin 20 cm paksut eristelevyt ja muovit ja kaikki tuuletusreiät umpeen niin saadaan talo modernisoitua.
Muovit ja tuuletusreijät umpeen on pahin virhe mitä voi tehdä🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on ihanan wokea.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän se on kuin 70- tai 80-luvun talo eli 50-vuotta nuorempi - ja täysin homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sherlock. Sarkasmi ei taida olla tuttu hahmo teilläpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on ihanan wokea.
No eihän ole, muodikkaampaa wokepiireissä on remontoida perinnetyyliin.
Itse en tuollaiseen remonttikohteeseen muuttaisi asumaan, pitäisin kesämökkinä. Sen pitäisi siis olla sen verran halpa uudesta ostaessa, että sen saisi suunnilleen ilman pankkilainaa. Laittaisin siis pikku hiljaa kuntoon. Ensiksi tärkeimmät asiat (esim. katto), sitten laittelisin vasta ensimmäisen 5 vuoden jälkeen kokemusta saatuani siitä pikku hiljaa asumiskelpoista taloa, ja vasta lähellä loppua miettisin, kannattaisiko muuttaa pysyvästi.
Tuosta osaamisesta. Nykyään on niin paljon apua ja ohjeita helposti saatavilla, että ihminen oppii kun haluaa. Meitä oli kaksi amatööriä tekemässä, mutta kun kunnolla selvitettiin vanhan talon remontointiin liittyvät asiat, kysyttiin ammattilaisilta neuvoja jne, niin hyvä tuli.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Miten tämä on sun ongelma?
Tänne kirjoitin jotta en mene sanomaan mitään omaa mielipidettä kaverille. Siksi. Enkä ala neuvoa. Koska jokainen tehkööt omat valintansa. Liikaa neuvon ihmisiä.
No varmaan tärkeintä on sen sijainti ja se, kauan siinä aikoo itse asua.
Itse olen yhden rintamamiestalon rempannut ja parisuhde oli sen verran kovilla, että en toista enää ostaisi.