Lue keskustelun säännöt.
Kaveri aikoo ostaa 100 v vanhan talon ja remontoida sen
25.11.2025 |
Itse harkitsin myös aikoinaan mutta jäi toteuttamatta sillä remontti olisi tullut järkyttävän kalliiksi.
Kokemuksia?
Kommentit (42)
Jos olisin nuorempi ja tönön sijainti hyvä niin tuollaisesta vanhasta saisi ihanan kodin. Mutta 3 kotia on jo remontoitu vuosien aikana joten enää ei jaksa. Siihen hommaa pitää olla intoa ja voimia.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Olen remontoinut 120 vuotta vanhan talon (tai no silloin se oli vasta 113vuotta) äidilleni. Remontin hinta lähes kaikki työt itse tehtynä oli kaksi kertaa sen talon (ja tontin) ostohinnan verran.
Olen siis rakennusalan ammattilainen perheestä, jossa lähes kaikki ovat rakennusalan ammattilaisia ja ne hommat, joita tekemään ei saada perheenjäsentä, voidaan ostaa tutulta yrittäjältä jonka kanssa tehty yhteistyötä kauan. Näin homma pysyi hanskassa, kulut järjellisinä ja vastaantuleviin yllätyksiin löytyi aina ratkaisu. En lähtisi tähän amatööripohjalta, koska lähtötilanne ei juuri koskaan ole se, mitä niissä erilaisissa netiltä ja opaskirjoita löytyvissä ohjeissa oletetaan.
Voisin ryhtyä vastaavaan hommaan uudelleen sillä edellytyksellä, että talo olisi suhteellisen pieni. Mieluiten alle 60 m2, ehdottomasti alle 100 m2. Helpottavaa olisi myös, että kylppäritiloja ei olisi oskaan viety hirsikehikon sisälle, vaan ne olisi jossain uudisosassa, jonka voisi vaan purkaa ja tehdä uuden tilalle.