Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista
PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.
Kommentit (1157)
Eikö se ole hyvä, että heti kysytään onnistuuko lomailu jos on vaikka matka Turkkiin varattu? Tai jos on tosiaan se vakituinen harrastus? Nämäkö asiat tekee ihmisestä laiskan työn välttelijän?
Vierailija kirjoitti:
358 400 547 Kilautappa tuohon numeroon ja kysy voisitko huomenna jo aloittaa.Laita tänne tulos.
En kilauttele tuntemattomiin numeroihin.
Näyttää siltä, että noin alkavat numerot ovat puhelinmyyntiä. Meinaatko, että kokeilisin, pääsenkö puhelinmyyjäksi?
Eli palkkaa ei olisi tiedossa vaan korkeintaan provikkaa siitä, että onnistun tyrkyttämään dementikkomummoille krääsää, jota eivät tarvitse.
Nro 680: "Ai voi jättää menemättä sovittuun vuoroon? Toki ei varmaan enää soitella perään? Vai tarkoitatko, että eivät vastaa puhelimeen jos eivät sille päivälle halua töitä?
Se suojaosan poisto nyt sotki monen talouden niin, että eivät voi ottaa työtä vastaan kun siitä jää miinukselle. Lisäksi jos tarjotaan yhtä tai kahta päivää silloin tällöin, niin ei sillä rahalla pärjää.
Jos muutos on tapahtunut muutaman vuoden sisällä, niin on Satosen ansiosta "
Sovittu vuoro on vuoro, josta sekä työntekijä että työnantaja on sopinut. Silloint ietysti mennään sovittuun työvuoroon. Sovittu työvuoro taas 0-tuntisopparilla eio le se, että työnantaja soittaa, että huomenna sun tarttis tulla klo 7-15 vuoroon. 0-tuntisopparissa työnantaja soittaa ja kysyy, sopisiko sinulle tulla huomenna klo 7-15 vuoroon ja jos 0-tuntisopparilainen sanoo, että ei sovi, niin sitten työnantaja hyväksyy asian mukisematta. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä vuoksi työntekijälle ei sovi.
Mä jäin syyskuun alussa pois työelämästä, mutta tein vielä työnantajan kanssa 0-tuntisopparin siihen asti, kun mulla alkaa eläke juosta. Jos tulee jotain, mihin mua tarvittaisiin, sitten työnantaja soittaa ja kysyy, sopiiko mulle. Jos mulla on muita suunnitelmia sille ajankohdalle ja sanon, että ei sovi, niin sitten se on niin. 0-tuntisoppari ei siis velvoita mua menemään töihin silloin, kun työnantaja haluaa, vaan ainoastaan silloin, kun olen yhdessä työnantajan kanssa sopinut, että joo, tulen silloin.
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaisiahan tuo väitti palkanneensa, ja noilla kyllä on luokkia vaikka 4000 jos tarvitaan. Ulan batorin ja shangri la:n yliopistoissa kaikki suoritettu. Todistuksissakin vielä laserkirjoittimen tuoreen musteen haju /s"
Ulkomaalaisilla onkin asenne ja motivaatio työntekoon kohdallaan.
Aika noloa kuitenkin kaikille suomalaisille, että Thaimaa esti 2024 kansalaisiaan saamasta maastapoistumislupaa ihmiskauppaepäilyjen takia. Suomessa ihmiskauppaa! Kaikilla suomalaisilla yrittäjillä ei ole asenne kohdallaan. Turun telakalla viimeisin iso, vielä oikeusasteissa kesken oleva nykyajan orjuutta käsittelevä juttu.(IL 29.9.25 pääkirjoitus Suomessa on modernia orjuutta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin toimi. Nollasopimus koskee molempia osapuolia, joillekin työnantajille yllätykseksi. Ja jos työnantaja ei halua enempää sitoutua työntekijäänsä niin turha sitä on odottaa että työntekijä sen enempää sitoutuisi työnantajaan.
Ennen duunareille ei edes yritetty tarjota noin hölmöjä sopimuksia joten turha vedota entisaikoihin.
Tarkoittaako nollatuntisopimus sitä että sovituista vuoroista voidaan myöhästyä tai jättää kokonaan tulematta ilman että ilmoittaa? Jännä.
Kyllä kannattaisi tehdä se työsopimus mustaa valkoisella.
Muuten juuri käy noin.
Monet nuoret keitä olen haastatellut, niin oikein tykkää nollatuntisoppareista, koska silloin voi mennä ja tulla miten haluaa. Jos väsytt
Ai voi jättää menemättä sovittuun vuoroon? Toki ei varmaan enää soitella perään? Vai tarkoitatko, että eivät vastaa puhelimeen jos eivät sille päivälle halua töitä?
Se suojaosan poisto nyt sotki monen talouden niin, että eivät voi ottaa työtä vastaan kun siitä jää miinukselle. Lisäksi jos tarjotaan yhtä tai kahta päivää silloin tällöin, niin ei sillä rahalla pärjää.
Jos muutos on tapahtunut muutaman vuoden sisällä, niin on Satosen ansiosta
Tehtiinkö vuorolistat lainmukaisesti pari viikkoa etukäteen, oliko niissä otettu huomioon työntekijän etukäteen haluamat lomapäivät yms, vai oliko tässä vaan pistetty lista edellisiltana nettiin ja pistetty tekstari että sulla ois sitten huomisaamuna seitsemältä vuoro vastausta odottamatta?
Ja jos firmasi tarjoama palkka kilpailee sen suojaosan 300 euron tasolla niin ei ihme ettei löydy tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä, että heti kysytään onnistuuko lomailu jos on vaikka matka Turkkiin varattu? Tai jos on tosiaan se vakituinen harrastus? Nämäkö asiat tekee ihmisestä laiskan työn välttelijän?
Nuo asiat johtavat siihen, että valinta ei kohdistu sinuun. Vapaa-ajan menot tulisi sovittaa työn mukaan, eikä vaatia työnantajaa sopeutumaan vapaa-ajan menoihisi. Sovita matkat ja vakituisen harrastuksen vuorot siten, miten työltä ehdit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaisiahan tuo väitti palkanneensa, ja noilla kyllä on luokkia vaikka 4000 jos tarvitaan. Ulan batorin ja shangri la:n yliopistoissa kaikki suoritettu. Todistuksissakin vielä laserkirjoittimen tuoreen musteen haju /s"
Aika noloa kuitenkin kaikille suomalaisille, että Thaimaa esti 2024 kansalaisiaan saamasta maastapoistumislupaa ihmiskauppaepäilyjen takia. Suomessa ihmiskauppaa! Kaikilla suomalaisilla yrittäjillä ei ole asenne kohdallaan. Turun telakalla viimeisin iso, vielä oikeusasteissa kesken oleva nykyajan orjuutta käsittelevä juttu.(IL 29.9.25 pääkirjoitus Suomessa on modernia orjuutta).
Enemmän sitä orjuutta harjoittaa nuo oman maan paikalliset jotka noita duunareita suomeen haalii, ja veloittaa vielä ison bonuksen + työluvanjärkkäilymaksun kuten telakan tapauksessa taisi tapahtua.
Suomen marjanpoiminta voisi toimia jos yrittäjät saisi järkättyä hommaa hieman toisella tavalla. Mutta ei se toimi jos vaihtoehdot on täysi yrittäjän mielivalta ja täysi virkamiehen mielivalta koska kumpikaan ei ole hyvä. Metsässä kyllä riittäisi puhdasta marjaa joka kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo asiat johtavat siihen, että valinta ei kohdistu sinuun. Vapaa-ajan menot tulisi sovittaa työn mukaan, eikä vaatia työnantajaa sopeutumaan vapaa-ajan menoihisi. Sovita matkat ja vakituisen harrastuksen vuorot siten, miten työltä ehdit.
Naurettavaa. Kyllä ihmisten elämä täytyy ottaa huomioon myös, siinä määrin kuin se onnistuu ja on reilua muita työntekijöitä kohtaan.
Laiskuutta on rekrytoijalta hylätä hakija tuollaisesta syystä, mutta jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt näkyi Joblyssä kaksi paikkaa tuolla, toinen kokoonpanija ja toinen levyseppähitsaaja. Jos vaaditaan vaativinta tasoa eli 4-luokan hitsaajaa, niin ei niitä pihtaripomon palkoilla saa.
Reps, niitten on ollut hädissään pakko keksiä jotain sinne näytille, jottei omistaja ihan paskanpuhujalta näyttäisi.
"Ja jos firmasi tarjoama palkka kilpailee sen suojaosan 300 euron tasolla niin ei ihme ettei löydy tekijöitä. "
Jos tulet lakkautettaisiin, tekisit mitä työtä tahansa millä hinnalla tahansa. Tämän takia Suomi ei nouse. Sosiaalituet on saatava pois.
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos firmasi tarjoama palkka kilpailee sen suojaosan 300 euron tasolla niin ei ihme ettei löydy tekijöitä. "
Jos tulet lakkautettaisiin, tekisit mitä työtä tahansa millä hinnalla tahansa. Tämän takia Suomi ei nouse. Sosiaalituet on saatava pois.
Ei tarvita tukia kun maksatte kunnon palkkaa ja tarjoatte riittävästi tunteja jolla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako arvata?
Juhis hakee kovan tason ammattilaisia tsupparipojan palkalla?
Kuka yllättyi, ettei riistäjä Juhiksen firman oven takana ole jonoa työnhakijoista?
Itse asiassa ylilaudalla on kommentti, että joku on yrittänyt kysellä työpaikkaa, mutta puheluun ei vastattu.
Minäkin eilen otin yhteyttä tuohon firmaan verkosivujensa lomalleella ja kyselin töitä. Eivät vielä ole vastanneet.
Hupaisaa touhua. Muuten naurattaisi, mutta kun juuri tällaisten juhapekkojen avautumisten takia pidetään oikeutettuna potkia rehellisiä työhaluisia työttömiä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis orjatyötä. Sen avulla Suomi ei nouse.
Suomen ongelma on työn heikko tuottavuus. Orjatyö tuottaa huonosti. Taloushistorian tutkijat ovat huomanneet, että mitä enemmän orjatyövoimaa - tai alipalkattuja duunareita - on saatavilla, sen vähemmän taloudessa investoidaan tuottavuuden ja teknologian kehittämiseen. Halpa työvoima on teknologisen takapajuisuuden syy, ei seuraus.
Osa työnantajista kuvittelee, että 0-tuntisopparin tekeminen olisi ikäänkuin joku varahenkilöstö, jonka voi kutsua töihin ihan milloin vaan työnantaja haluaa. Ei se ole. Joskus kasarilla ei ollut 0-tuntisoppareita vaan oli "keikkalaisia". Jos tarvitsi yllättäen työntekijän, soitti keikkalaiselle ja kysyi, sopisko tulla. Jos sopi, keikkalainen meni työvuoroon, mutta keikkalaisella saattoi olla vaikka jonnekin muualle sovittu työvuoro tai sitten yksinkertaisesti vaikka vaan oman lapsensa synttärit tai tapaaminen kavereiden kanssa. Mä tein äitiyslomalla aika paljonkin tällaisia keikkahommia Meilahden sairaalassa. Mulla oli yksi vakkariosasto, mutta joskus tein muillekin osastoille. Mieluiten kuitenkin sille yhdelle, kun oli tuttu osasto ja tuttua työporukkaa. Silti aina, kun mulle soitettiin, sanoin, että soitan sulle hetken päästä, koska ensin mun pitää selvittää, järjestyykö lapsenvahti. Yleensä aina järjestyi, mutta jos ei olisi järjestynyt, olisin joutunut sanomaan, että sori, en pääse.
Hupaisaa touhua. Muuten naurattaisi, mutta kun juuri tällaisten juhapekkojen avautumisten takia pidetään oikeutettuna potkia rehellisiä työhaluisia työttömiä päähän
Tämä siellä on taustalla. Syyllistää työttömiä ja vahvistaa kuvaa siitä, että töihin meno on vain valintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö on. Ihan tavallisia ihmisiä ovat. Ehkä osaavat paremmin kumarella pomolle. Mutta aika leppoisa tahti on esim balteilla ja työn jälki mitä milloinkin. Kielimuurin takia ei niin justiinsa
Siitäpä johtuen kerrostalon saneerauksessa sisäseinä rakennettiin kaksi kertaa väärään paikkaan. Ali-ali-urakoitsijan työnjohtajalla ei ollut aikaa valvoa työtä. Oli monta työmaata yhtäaikaa ja matkojen päässä toisistaan. Kolmannella kerralla osuivat sentit kohdilleen ja ovetkin saatiin avautumaan. Se vaati asunnon omistajan reklamaatiot ja valvonnan paikanpäällä. Moneen kertaan purkamalla ja rakentamalla saadaan rakentaminen kalliiksi. Kuluttajathan me sen maksamme. Konkan jälkeen on turha huudella kuin se, sinne Saharaan kadonneita urakoitsijoita, kun parvekkeet ja rappaukset putoilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö on. Ihan tavallisia ihmisiä ovat. Ehkä osaavat paremmin kumarella pomolle. Mutta aika leppoisa tahti on esim balteilla ja työn jälki mitä milloinkin. Kielimuurin takia ei niin justiinsa
Siitäpä johtuen kerrostalon saneerauksessa sisäseinä rakennettiin kaksi kertaa väärään paikkaan. Ali-ali-urakoitsijan työnjohtajalla ei ollut aikaa valvoa työtä. Oli monta työmaata yhtäaikaa ja matkojen päässä toisistaan. Kolmannella kerralla osuivat sentit kohdilleen ja ovetkin saatiin avautumaa
Eikö näissä ollut Virolainen firma taustalla, joka siis hanki aliurakoitsijan ja se taas oman aliurakoitsijan?
Vasta tippui Kontulassa ulkoseinän rappaus kokonaan seinän matkalta. Onni, että alla oli vain lastenvaunut ilman kyytiläistä.
Se on nykypäivää kun kaikki tehdään mahdollisimman halvalla ja se tulee kalliiksi.
Vikaa rekrytoinnissa? Valitaan se supliikki , jonka cv on kiiltokuva.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Osa työnantajista kuvittelee, että 0-tuntisopparin tekeminen olisi ikäänkuin joku varahenkilöstö, jonka voi kutsua töihin ihan milloin vaan työnantaja haluaa. Ei se ole. Joskus kasarilla ei ollut 0-tuntisoppareita vaan oli "keikkalaisia". Jos tarvitsi yllättäen työntekijän, soitti keikkalaiselle ja kysyi, sopisko tulla. Jos sopi, keikkalainen meni työvuoroon, mutta keikkalaisella saattoi olla vaikka jonnekin muualle sovittu työvuoro tai sitten yksinkertaisesti vaikka vaan oman lapsensa synttärit tai tapaaminen kavereiden kanssa. Mä tein äitiyslomalla aika paljonkin tällaisia keikkahommia Meilahden sairaalassa. Mulla oli yksi vakkariosasto, mutta joskus tein muillekin osastoille. Mieluiten kuitenkin sille yhdelle, kun oli tuttu osasto ja tuttua työporukkaa. Silti aina, kun mulle soitettiin, sanoin, että soitan sulle hetken päästä, koska ensin mun pitää selvittää, järjestyykö lapsenvahti. Yleensä aina järjestyi, mutta jos ei olisi järjestynyt, olisin jo
Mä taas tein 17 vuotta töitä varahenkilöstössä. Se toimii niin, että henkilöllä on (tai oli) vakituinen työ normaaleine työaikoineen ja vuosilomineen, sekä normaali soten 3 viikon työvuorolista, josta toki oli oikeus pitää kiinni niin halutessaan. Vain työn tekemisen paikka eli osasto vaihtui. Jos korvankutinaosastolta puuttui aamu, sinne otettiin varahenkilö, jolla oli omassa listassa aamuvuoro, ja silmänkuumotusosasto otti puuttuvan iltavuoronsa varahenkilöstä, jolla oli iltavuoro. Systeemi toimi hienosti, kunnes meitä tarvittiin paikoilleen vakihenkilökunnaks, säästöjen vuoksi tietenkin. Tuuraajiksi keksittiin keikkatyöntekijät vuokrafirmasta. En ole paikallaanpysyvää tyyppiä, joten tein sitäkin pari vuotta, oli mukavaa aikaa. Ja sitten vuokratyö ajettiin kalliina alas, ja nyt olen taas ns. talon kirjoilla, mukavalla 50% sopimuksella, mikä jättää tilaa sekä vapaa-ajalle että hälyvuoroillemilloin missäkin.
Montako veetun kertaa sinun pitää tuota samaa argumenttia toistaa eri sanoin ketjussa peräkkäin? Ihme pakkomielteitä sinullakin.