Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista

Vierailija
24.11.2025 |

PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.

Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011644730.html

Kommentit (1157)

Vierailija
601/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen yritys joka valittaa työvoimapulasta ja siitä ettei työntekijöitä meinaa löytyä niin ensimmäinen asia mitä pitää nostaa on palkka. Palkka on se jolla houkutellaan työntekijä töihin.

Tämän uutisen työpaikkaan minä voisin mennä töihin jos palkkaa saisi 4000-5000 euroa kuukaudessa, perustelut se että kyseinen työpaikka on keskellä ei mitään ja että työ vaikuttaa olevan fyysistä työtä(ei tietokoneella istumista). 

Palkka ei ole ainoa tekijä vaan myös muut työsuhde-edut. Esim kattava työterveyshuolto. Erikoislääkäreitä ja hammashoitoa myöten. 

Sano vielä, että ilmaiset manikyyrit ja kondomit.

Hitsarin ammatti on kyllä perinteisesti miesten ammatti eikä naisten. Eikä hitsarin työtä voi lähteä tekemään täysin pystymetsästä ilman minkäänlaista alan koulutusta. Eikä se koulutuskaan riitä jos ei ole lahjakas alalla ja on luontaisesti täysin tumpelo käsistään. Eikä kaikki halukkaat pääse koulutukseen. Eikä kaikilla ole rahaa kouluttautua.

Vierailija
602/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

redditissä joku tehnyt vähän taustatöitä firman suhteen, ja tullut siihen tulokseen, että koska työpaikkamäärä on vuosia pysynyt samana, "palkatut" ovat vuokratyövoimaa. Ei ei se ketään oikeasti ole palkannut, vaan ostanut vuokraduunia. No, jos vuokraduunari on nollasopparilla, niin ei mikään ihme ole, jos ei ihan aina huvita töihin lähteä. Eikä mikään pakko olekaan. Eikä tarvitse olla huvittamisesta edes kiinni, vaan voi olla jokin rahakkaampi keikka tarjolla samaan aikaan.

Ja nyt vielä se, että hallituksen politiikan takia osa-aikatyöstä on tullut käytännössä kannattamatonta, pl. opiskelijat ja eläkeläiset. 

Eihän tuo asetelma silti mitenkään selitä että myöhästellään töistä tai ei ilmoiteta poissaoloista. 

..ja mehän uskomme jokaisen yrittäjän ulinat mediassa, eikös niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä mitä puhuttu aikaisemmin. Työnantaja kertoi tuossa jutussa, että on ollut työntekijöitä, jotka myöhästelevät jatkuvasti,ovat ilmoittamatta pois töistä päivän, jopa viikonkin. Tällaistako on nykyään? Antaisin heti lopputilin tuollaiselle työntekijälle. Onko tämäkin huonoa ilmapiiriä, jos työnantaja ei hyväksy tällaista.  Jos kahvitauko on 10 min, voi työnantaja myös vaatia, että tauko on 10 min. eikä enempää. Esim. kaupanalalla olen huomannut, että taukoajoista pidetään aika tiukasti kiinni. Jos haluaa työpaikan on sopeuduttava työpaikan työtahtiin ja työaikoihin, ei voi tehdä asioita oman mielensä

En jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä mitä puhuttu aikaisemmin. Työnantaja kertoi tuossa jutussa, että on ollut työntekijöitä, jotka myöhästelevät jatkuvasti,ovat ilmoittamatta pois töistä päivän, jopa viikonkin. Tällaistako on nykyään? Antaisin heti lopputilin tuollaiselle työntekijälle. Onko tämäkin huonoa ilmapiiriä, jos työnantaja ei hyväksy tällaista.  Jos kahvitauko on 10 min, voi työnantaja myös vaatia, että tauko on 10 min. eikä enempää. Esim. kaupanalalla olen huomannut, että taukoajoista pidetään aika tiukasti kiinni. Jos haluaa työpaikan on sopeuduttava työpaikan työtahtiin ja työaikoihin, ei voi tehdä asioita oman mielensä mukaan, vaan työnantaja määrää.

Kuka vtun runkkari tätäkin alapeukuttaa?

mukaan, vaan työnantaja määrää.

Kuka vtun runkkari tätäkin alapeukuttaa?"

Varmaan jokainen alapeukuttaja on ollut/on kaupassa töissä. Ja 12 minuuttia. Minä olin siellä 17 vuotta. Ison osan ajasta esimiesasemassa. Pt-kaupassa siirtymät taukotilaan on pitkiä. Niihinkin voi kulua monta minuuttia. Työvaatteiden vaihto ennen työvuoroa ei ole työaikaa. Joten sisään työpaikalle astumisesta työaika ei ala. Vaatteita ei muualla saa käyttää hygieniasyistä, joten kotona ei valmiiksi pukeuduta. Minäkin pidin kahvitaukoni. Ne kaksi/pvä. Ehdin joskus tauon aikana käydä vessassakin. Joskus en. Tupakoin silloin. Käytännössä kävelin taukohuoneeseen, otin kahvia kupillisen, ja kävelin ulos samalla tupakalle. Taukoni kesto 14-15 min. Minä väitän, että pelkillä kahvitauoilla työpäivänsä tekevät, saa niellä ruokansa ainoilla tauoillaan suunnilleen purematta (ruokataukoa ei kuulu 7 tunnin päivään). Minulla on se "rautainen luterilainen työmoraali" x-polven edustajana. Sitähän ei laskettu eihän, että työpäivän alussa ja lopussa työnantaja sai veloituksetta vartin työpanoksestani jokaisena työpäivänä. Ja kyllä, minä joustin. Mitään aikatauluun sidottua harrastusta ei noina vuosina ollut, koska epäsäännöllinen vuorotyö. Ja kyllä minä tein pitkää päivää ennakkovaroittamatta, kun joku olikin sairas/jonkun lapsi oli. Ja minä olin se, joka tauotti yli 10 kassaa sarjassa. Omalta työpisteeltäni soittamalla, ja päästämällä seuraavan tauolle, kun edellinen palasi työpisteelleen. Kellontarkasti, koska melkoinen taukohimmeli. Enkä todellakaan nillittänyt kenellekään/huomautellut, jos tauko kesti 14-15min (koska tosiaan pitkä siirtymä). 20 minuutista olisin sanonut, että se ei ole sopivaa. (paitsi jos olisi venymiselle esittänyt hyvän syyn jo etukäteen, kuten esim. lääkärin soittoaika tms.) Ja vain siksi, että koko taukokaavioni olisi kussut vain parin tuollaisen takia. Ja joku kassa olisi joutunut nälissään ja ehkä  vessahädässään odottamaan omaa taukoaan kohtuuttoman pitkään ja joutunut kärsimään siksi. Tuollaiselle nuijalle saakin alapeukuttaa. Missä jousto toiseen suuntaan?

Vierailija
604/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juha-Pekan kannattaisi varmasti tarkastella myös omaa toimintaansa työnantajana, sekä työpaikan ilmapiiriä. Onko palkka kohdallaan? Kohdellaanko työntekijöitä hyvin ja tasa-arvoisesti? Mikromanageeraus, kireä ilmapiiri, narsistinen esimies jne voivat karkottaa työntekijät.

Eiköhän ongelma ole siinä, että tehdas sijaitsee Köyliössä, keskellä-ei-mitään. Siellä luultavasti ikärakennekin on sellainen, että alle 90 v on nuorisoa.

Moni lähtee hyvinkin kaukaisista maista Suomeen, leivän perässä!

Leivän perässäpä hyvinkin, mutta työ, ja palkka eivät ole niitä vetovoimatekijöitä. Ei myöskäään ilmasto, verotus, eikä maan hintataso. Se on se ykis virasto, jota taikaseinäksikin kutsutaan. Työstä kuin työstä pääsee aina nopeasti pois niin halutessaan.

Vierailija
605/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen työelämä on tosi eriarvoistunut. Myös työttömissä on eriarvoisia ihmisiä.

Näkyy ihan työttömyyskorvauksissa vs ansiosidonnaset.

Sittä pätkätyöläiset ja virassa olevat henkilöt turvatyöpaikoissaan.

Nää hikipajat on melkein alin loukku. 

Kaikista kurjimmat olot on marjojen poimijoilla ja kasvihuoneissa ahertajilla. Nämä hikipajatkin on monessa mielessä niihin verrattavia paikkoja, mutta aika paljon on ollut väärinkäytöstä ja ihan ihmiskauppaa julki. 

Kauheaa. Kyllä työelämän pitäisi nyt muuttua ja vasemmistoliitolta tuli hyvä ehdotus minimipalkkalaista Suomeenkin.

Vierailija
606/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oltiin työhaluisempia, mutta eipä ennen ollut olemassa yhtä paskoja hyväksikäyttö"työ"paikkojakaan. No mansikanpoiminta, puhelinmyynti ja ilmaislehtien jakelu olivat, mutta niihin ei edes ajateltu kenenkään aikuisen tai muunkaan pitkäaikaisen hakevan. Nykyään kaikkea kusetushommaa on tarjolla yllin kyllin, mutta sen verran saa itseään ihan jokainen arvostaa, ettei niihin mene.

Tarjoa työpaikka, mihin halutaan. Ei pakottamalla saa kuin paskaa laatua, jokainen osapuoli. Ja ei, ei se ole välttämättä edes rahasta kiinni. Meidän firmalla on alueen paskimmat palkat, mutta tulijoita riittäisi, jos paikkoja joskus aukeaisi. Arvostusta tekijälle voi osoittaa muutenkin kuin palkoissa ja pikkujoulupuheessa. 

Vierailija
607/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei taideta kodeissa opettaa politiikan perusasioita. Kuten sitä muuttumatonta tosiasiaa, että vasemmisto on työntekijän, oikeisto työnantajan asialla. Ihan kaikki muu on viilailua ja hämäävää lätinää. Talouspolitiikka on se jokaisen elämään vaikuttava tekijä, mikä siellä eduskunnassa ennen kaikkea ratkaistaan.

Nykyään katsotaan jostain somesta että juu kyllä olen samaa mieltä, että minun taskuista ei luuserit varasta. Ja kustaan omiin muroihin. 

Vierailija
608/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi oppisopimuskoulutus? Joku työttömäksi jäänyt 45-50 v voisi hyvinkin kiinnostua? Eikä vaihtaisi enää työpaikkaakaan vaan olisi töissä eläkeikään asti. 

Tässä voisi olla Juha-Pekalle ideaa. Jutun mukaan kun hommat oppii kuka tahansa. Jos kuitenkin edellytetään jotain ammattitutkintoa (esim jotkut viranomaismääräykset edellyttää), niin oppisopimuksellahan sellaisen suorittaisi. Ja tosiaan tuon ikäiset työttömiksi jääneet eivät enää toiselle alalle opiskellessaan oleta saavansa mitään hulppeaa uraputkea vaan tekisivät töitä saman työnantajan palveluksessa eläkeikään asti. 

Ja maaseudulla asuminenkin voisi maistua paremmin kuin nuorisolle.  

Vierailija
609/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikait monimuttkaisia hitsausrobotteja tulla käyttämään suoraan kadulta kahden tunnin perehdytyksellä.

No tullaan. Eihän tuohon tarvitse kuin 1 taitava työntekijä ohjelman ja asetteen tekoon ja sen jälkeen tarvitaan vahvoja työntekijöitä heittämään levyt pöydälle, painamaan käynnistysnappia ja sitten valmis tuote pois ja toistetaan.

Jos tuo olisi noin helppoa, niin yrittäjä itse opettelisi ohjelmoinnin. Sen jälkeen palkkaisi vain vahvoja apinoita painamaan nappia. 

Älkää hyvät ihmiset jumittuko yhteen ainoaan rekrytointi-ilmoitukseen. Se hitsausrobottiaseman käyttäjä palkattiin jo kaksi vuotta sitten. Tänä kesänä sinne on luultavasti tarvittu henkilökuntaa kokoonpanoon, maalaamoon tai varastoon.

Vierailija
610/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oltiin työhaluisempia, mutta eipä ennen ollut olemassa yhtä paskoja hyväksikäyttö"työ"paikkojakaan. No mansikanpoiminta, puhelinmyynti ja ilmaislehtien jakelu olivat, mutta niihin ei edes ajateltu kenenkään aikuisen tai muunkaan pitkäaikaisen hakevan. Nykyään kaikkea kusetushommaa on tarjolla yllin kyllin, mutta sen verran saa itseään ihan jokainen arvostaa, ettei niihin mene.

Tarjoa työpaikka, mihin halutaan. Ei pakottamalla saa kuin paskaa laatua, jokainen osapuoli. Ja ei, ei se ole välttämättä edes rahasta kiinni. Meidän firmalla on alueen paskimmat palkat, mutta tulijoita riittäisi, jos paikkoja joskus aukeaisi. Arvostusta tekijälle voi osoittaa muutenkin kuin palkoissa ja pikkujoulupuheessa. 

Minäkin saisin kilpailijalta parempaa palkkaa, mutta en voisi sopeutua kilpailijan moraalii(ttomuutee)n. 

Vierailija
611/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ja orjatyö on päivän sana. Juuri oli ylellä kuinka lopultakin ihmiskauppa otetaan poliisitutkintaan. Jospa Juha-Pekka lakkasi parkumasta ja ottaisi ihan itse sorvista kiinni? On näitä itkijöitä suomi väärällään. Jos Juha-Pekan maksama vero laitettaisiin tänne ja verrataan sitä työntekijöiden maksamiin veroihin. Sitten päälle yhteisövero ja paljonko Juha-Pekka käyttää maanteitä, koulutettua työvoimaa, poliisin ja palokunnan ym. yhteiskunnan tarjoamia apuja niin on varmaa että Juha-Pekka ei muualla pärjää kuin suomessa. Passaa  kokeilla vaikka Tere tulemas virossa jossa mafia vetää päältä 30%. Ei ole pakko yritää mutta työntekijöillä on.

Vierailija
612/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa se hyvä puoli, että normaali työntekijä vaikuttaa erityisen hyvältä ja pääsee helpommin töihin, kun suurin osa työntekijöistä on ihan toivottomia tapauksia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi oppisopimuskoulutus? Joku työttömäksi jäänyt 45-50 v voisi hyvinkin kiinnostua? Eikä vaihtaisi enää työpaikkaakaan vaan olisi töissä eläkeikään asti. 

Tässä voisi olla Juha-Pekalle ideaa. Jutun mukaan kun hommat oppii kuka tahansa. Jos kuitenkin edellytetään jotain ammattitutkintoa (esim jotkut viranomaismääräykset edellyttää), niin oppisopimuksellahan sellaisen suorittaisi. Ja tosiaan tuon ikäiset työttömiksi jääneet eivät enää toiselle alalle opiskellessaan oleta saavansa mitään hulppeaa uraputkea vaan tekisivät töitä saman työnantajan palveluksessa eläkeikään asti. 

Ja maaseudulla asuminenkin voisi maistua paremmin kuin nuorisolle.  

Totta tuokin. Vaikea sanoa, mikä tuon Juha-Pekan rekrytoinnissa on mennyt toistuvasti pieleen. Olen itse ollut rekrytoimassa pk-yritykseen, jossa olen ollut yksi osakkaista, eikä yksikään rekrytointi mennyt pieleen. Nyt, kun vietän jo oloneuvospäiviäni, pitäisköhän mun tarjoutua Juha-Pekalle ihan ilmaiseksi rekrytoijaksi? Tai ainakin avuksi siihen, ettei jatkuvasti tekisi vääriä rekkrytointeja?

Vierailija
614/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää ei taideta kodeissa opettaa politiikan perusasioita. Kuten sitä muuttumatonta tosiasiaa, että vasemmisto on työntekijän, oikeisto työnantajan asialla. Ihan kaikki muu on viilailua ja hämäävää lätinää. Talouspolitiikka on se jokaisen elämään vaikuttava tekijä, mikä siellä eduskunnassa ennen kaikkea ratkaistaan.

Nykyään katsotaan jostain somesta että juu kyllä olen samaa mieltä, että minun taskuista ei luuserit varasta. Ja kustaan omiin muroihin. 

Ei vasemmisto ole enää työntekijän asialla. Kaikki vasemmistopuolueet ovat nykyisin viherwoke-hössöttäjiä. Marinillakin oli aikanaan välit täysin poikki ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Vierailija
615/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta tuokin. Vaikea sanoa, mikä tuon Juha-Pekan rekrytoinnissa on mennyt toistuvasti pieleen. Olen itse ollut rekrytoimassa pk-yritykseen, jossa olen ollut yksi osakkaista, eikä yksikään rekrytointi mennyt pieleen. Nyt, kun vietän jo oloneuvospäiviäni, pitäisköhän mun tarjoutua Juha-Pekalle ihan ilmaiseksi rekrytoijaksi? Tai ainakin avuksi siihen, ettei jatkuvasti tekisi vääriä rekkrytointeja?"

Juha-Pekan rekrytoinnit paranevat jonkin verran automaattisesti ensi vuonna, koska kuntouttava työtoiminta loppuu. Sen jälkeen koko kuormitushuippujen tasaus tehdään vuokratyöfirmoja käyttäen.

Vierailija
616/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vasemmisto ole enää työntekijän asialla. Kaikki vasemmistopuolueet ovat nykyisin viherwoke-hössöttäjiä. Marinillakin oli aikanaan välit täysin poikki ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Woke-hullutuksen lisäksi Marin vihaa suomalaista miestä aivan erityisesti, se on tullut selväksi hänen kirjoituksistaan.

Tuohon Juha-Pekan firmaan vielä: olen vama että jo ensimmäisen viikon kuluessa uusi työntekijä ymmärtää miksi työntekijöiden vaihtuvuus on niin suurta. Kukaan ei lähde pois hyvästä työpaikasta, jossa palkka, työolot, työilmapiiri ja työntekijjöiden arvostus ovat kohdillaan.

Vierailija
617/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin kerran vuokrafirman asiakasfirmasta lätkimään kun työ mitä piti tehdä olikin ihan muuta ja työnkuva jotain ihan luokatonta paskaduunia. 

Samassa hommassa oli ollut kuluvan vuoden aikana ennen minua 7 heppua. 

Se kertoo jo kaiken. 

Vierailija
618/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et muuttaisi 500km päähän Tyrnävälle ?

Tarjoamme sinulle Nollatuntisopimusta vuokrayrityksen kautta. Palkkaa emme tässä kehtaa kertoa...

Pakkaahan perheesi ja myy asuntosi. Odotamme täällä sinua.

Vaimolla on täällä hyvä työpaikka. Joudun hankkimaan toisen asunnon Tyrnävästä. Lapsien hoito käy hankalaksi.

Eikä lupaamasi palkka taida riittää edes asumiskuluihin...

Luuseri! Saat tulla pesen mun ikkunat kympillä, jos pokkaat ja kumarrat ja tietenkin armon rouvittelet tullessa ja lähtiessä! 

Minäpä tulen. Saanko niiata armon rouvalle, kun olen mummo. Pesen hyvin ikkunasi armon rouva. Kiitos, että saan. Kiitos!

Vierailija
619/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummalliset käsitykset joillakin matalapalkkaisten elintasosta.Minä tienasin n.13 euron tuntipalkkaa ja oli varaa jopa uuteen autoon.Miehellä palkka samaa luokka ja välillä oli työttömänä.Lisäksi rakennettiin talo lomamökki.Kaikki ovat velattomia.

Boomer provo 👆

Niinhän sä luuseri kuvittelet.Kaikki eivät ole tukielättejä ja osaavat käyttää rahaa.Minulla on vielä sijoitusasuntokin,melkein velaton.Revi siitä,tyhjätasku!

Hienoa että pikkuhiluillasi olet moista saanut aikaan. Oikeasti varakkaiden ei tarvii duunareille todistella että saa asunnon jostan perähikiältä maksettua. Tiedän henkiköitä joilla alkaa varallisuus hipoa miljoonaa euroa eivätkä millään tapaa korosta itseään.

On tuo ihan mahdollista. Omakotitalon saa ostettua kun perikunnat melkein maksavat, että pääsevät eroon perintömörskistään jossain ajokelvottomien kärryteiden takana. Ja Imatralta 90 neliöinen sijoitusasunto 7500€. 

Vierailija
620/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhaluttomilla riittää selityksiä, kuten tästäkin ketjusta huomaa. Valtava määrä viestejä, jossa selitetään, miksi töihin ei voi, pysty tai kannata mennä. Ja haukutaan tuota työpaikkaa, ja keksitään selityksiä, miksi juuri sinne ei saada työntekijöitä, vaikka työhaluttomat ympäri maan ovat samanlaisia selittelijöitä kuin tässäkin ketjussa. 

Totuus on, että työnteko ei huvita ja rahaa saa tarpeeksi kotona maksamalla. Piste.

Sä ja muut ulisijat ette osaa matikkaa. 

Ei ole mitään järkeä ottaa vastaan työtä, josta ei jää esim. matkakulujen takia voitolle. 

Ethän tiedä edes palkkaa? Ja paljonko ne matkakulut olisi? Olisiko mahdollisuus kimppakyytiin? Pelkkiä oletuksia ja selityksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi