Miksi 80-luvulla joka kylässä oli poliisi, verotoimisto ym palvelut?
Ruokakauppojakin oli vaikka miten paljon. Leipomoita, kahviloita ym ym.
Miksi Suomesta on tehty kehitysmaa?
Kommentit (528)
Juu samaa ihmettelen..
Kunta 2500 asukasta jossa asun oli vielä 80 luvulla 3 pankkia ,Posti, 3 kauppaa,kukkakauppa,rautakauppa,terveysasema,neuvola,sekatavarakauppa,2 baaria,huoltoasema.....
Nyt ei enää mitään....1 ruokakauppa löytyy
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan valtiolla oli enemmän työpaikkoja suhteessa ja maalaisliitto piti syrjäkylät elossa.
Oon maatalous valtaosassa kunnissa...varmaan vielä tänä päivänä...kehitys tulee olemaan vielä hurja kun maataloustuet ajetaan.alaa ja maatalous keskitetään vain eteläisempään Suomeen...
Koko pohjois-suomen maalaiskunnassa tulee kurjalistoa
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni turhaa itkemistä postipalveluista, että ovat muka huonontuneet. Todellisuudessa asia on just toisinpäin. Paketin voit käydä hakemassa automaatista melkein milloin tahansa, et ole sidoksissa konttorin aukioloaikoihin. Samoin lähettämisen kanssa. Teet verkossa ilmoituksen ja menet vaikka lähikauppaan paketin & tämän tekemäsi ilmoituksen kera.
Kuka on täällä itkenyt jostain postipalveluista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan valtiolla oli enemmän työpaikkoja suhteessa ja maalaisliitto piti syrjäkylät elossa.
Oon maatalous valtaosassa kunnissa...varmaan vielä tänä päivänä...kehitys tulee olemaan vielä hurja kun maataloustuet ajetaan.alaa ja maatalous keskitetään vain eteläisempään Suomeen...
Nyt työttömyys ollut vaan nousussa. Sitä lisää tekniikan ja tekoälyn kehittäminen vielä hurjasti.
Kun alueelliset erot pahenee, niin lähiöissä varsinkin olot huononee entisestään, sinne ei halua enää kukaan järkevä ihminen muuttaa, koska niistä tulee slummeja kaikin puolin.
Maataloustuet varmaan siirretään juurikin tekoälyrobottien kehittämiseen, jotka vie työt palvelualoita. Kannattaisi suunnistaa takaisin sinne isomummojen pientiloilla ja hankkia noin kaksi-kolme lehmää, kymmenen kanaa, viisi-kuusi lammasta ja muutama porsas, laittaa pari hehtaaria viljelyyn. Omavaraisuudella säilyy ehkä hengissä loppuelämän. Mitään kaupallista maatalouden harjoittamista en kyllä suosita. Hankkikoot itse kaupungeissa sen mitä partikkeleja sitten haluavatkaan.
Muitakin mahdollisia kehitysmahdollisuuksia voisi olla. Mutta ne ei ole mitenkään todennäköisiä nykyisellä aikajanalla missä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt työttömyys ollut vaan nousussa. Sitä lisää tekniikan ja tekoälyn kehittäminen vielä hurjasti.
Kun alueelliset erot pahenee, niin lähiöissä varsinkin olot huononee entisestään, sinne ei halua enää kukaan järkevä ihminen muuttaa, koska niistä tulee slummeja kaikin puolin.
Maataloustuet varmaan siirretään juurikin tekoälyrobottien kehittämiseen, jotka vie työt palvelualoita. Kannattaisi suunnistaa takaisin sinne isomummojen pientiloilla ja hankkia noin kaksi-kolme lehmää, kymmenen kanaa, viisi-kuusi lammasta ja muutama porsas, laittaa pari hehtaaria viljelyyn. Omavaraisuudella säilyy ehkä hengissä loppuelämän. Mitään kaupallista maatalouden harjoittamista en kyllä suosita. Hankkikoot itse kaupungeissa sen mitä partikkeleja sitten haluavatkaan.
Muitakin mahdollisia kehitysmahdollisuuksia voisi olla. Mutta ne ei ole mitenkään todennäköisiä nykyisellä aikajanalla missä eletään.
Toi omavarainen elämä kiinnostaisi. Ja maalta kotoisin olevana ei olisi ihan haihattelua. Olen lisäksi introvertti, jos muutosneuvotteluissa kävisi huonosti, tuo on plan b. Avopuoliso vähän kauhistelee suunnitelmiani, mutta 65 000 euron säästöilläni + pienellä lisälainalla voisin tuon toteuttaa itsekin. Isäni on eläkkeelle jäänyt remonttireiska, joka auttelisi mielellään paikan kuntoonlaitossa. Tuolla summalla, kun ei valmista saa. Stressitön elämä kiinnostaa kovasti ja uskoisin, että pystyisin tekemään talvisin vähän lisätienestiä helposti. Surullista, että maaseutu on osin autioitunut. Minä olen kaupunkielämän nähnyt ja kokenut. Ei kiinnosta teatterit, museot, kauppakeskukset tms. ja pääseehän niihin käymään tarvittaessa, kun en minnekään periferiaan olisi muuttamassa. Mikäli perhettä tulisi, kunnassa olisi alakoulu ja päiväkoti, sekä pari kauppaa. Ainakin toistaiseksi. Koirakin viihtyisi varmasti.
"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.
Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43%) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Suomi saatiin täyteen halpoja pyllynpyyhkijöitä...ei tosin tullut pyllyt pyyhityiksi eikä halvaksi.
Halvemmaksi siis tulee kun antaa ihmiselle potkut, kuten usein käynyt? Luuletko ettei yhteiskunnalle maksa mitään, vaikka nyt olisikin vielä uudelleenkoulutettavissa?