Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v samassa työpaikassa ja nyt tuli kenkää YT:ssa

Vierailija
23.11.2025 |

Olen uuden äärellä ja itkettää ja pelottaa aivan helvetisti. 

Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotta, mutta pitkästä lojaalisuudesta ei ollit hyötyä. Minut irtisanottiin viime viikolla muutsneuvotteluissa. Ainoa "lohtu" on, että irtisanominen osui myös 20 muuhun, vaikka en nyt mitään paha kenellekään halua.

Oli aivan hirveää, kun tuli kutsu neukkariin, jossa pomo oli HR ihmisen kanssa. Kun soitto tuli, tiesin tottakai, että nyt se osui kohdalleni. Onneksi minulla on edes 6kk irtisanomisaika.

Olen viimeksi tehnyt työhakemuksen tähän firmaan, eli 17v sitten. En siis ole sen jälkeen ollut kertaakaan edes työhaastattelussa. Kaiken lisäksi olen jo 49 vuotias. Kun palkan tulo loppuu, en tiedä miten selviän

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin 15 v työuran jälkeen. Olin varma, että saan pian taas töitä, koska ammattitaito ja koulutus ovat kunnossa. Aluksi olin jopa innostunut etsimään uusia haasteita. Työttömyyttä kestänyt jo vuoden eikä minua kutsuta edes haastatteluihin. Tällä hetkellä olen valmis työhön kuin työhön, mutta ei onnistu. Ikää 50 v, joten siinä se syy. Alkuinnostus on vaihtunut masennukseksi.

Vierailija
82/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 6kk lomailu täydellä palkalla on mahtavaa! Siinä ehtii miettiä uusia kuvioita ja sitä mitä haluaa tehdä.

Mikä lomailu? Irtisanomisajalla on usein velvollisuus olla ihan normaalisti töissä loppuun asti. Harvassa ovat ne työpaikat, joissa irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta.

Meillä on kyllä porukan työvelvoite päättynyt saman tien. 

Ahaa. Eikö ollut hyvä, että sinäkin lellitty työntekijä tänään oppi jotain uutta? 

Mikäs sinua kiukuttaa 🤣🤣

Etkö ymmärrä lukeamaasi? Kaltaisesi ääliöt ärsyttää, kun teille on vain lusikalla annettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskennallisesti et ole työtön vaan työn tarjonnan reserviä.

T: kokoomus

PS. muista äänestää ensi vaaleissa kokoomusta, jotta saadaan toiset 100 000 työpaikkaa.

Vierailija
84/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ota noin vanhaa enää töihin mihinkään, valitettavasti. Itse olen jo yli 60 ja ollut lomautettuna vuoden. Mua kymmenen vuotta nuorempia potkitaan firmoista ulos yt:ssä. Tätä se nykyään on.

Vierailija
85/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita työpaikan etsiminen saman tien, sinulla on hyvin aikaa ja oletettavasti hyvä ammattitaito pitkän työrupeaman jälkeen. Tai mitä jos perustatte oman firman niiden muiden irtisanottujen kanssa?  Olet ollut 17 vuotta töissä joten sinulla on varmaan jonkin verran säästöjä eli kovin äkkiä ei pitäisi tulla taloudellisia vaikeuksiakaan, karsi silti turhat menot pois jo nyt. 

no itse asiassa kannattaa antaa itselle hetki aikaa toipua tosta. Saat kuitenkin 6kk:n palkan ja lomarahat päälle. Liian nopeat paniikkiratkaisut saattaa kostautua. En nyt meinaa että pitäisi se 6kk odotella, mutta ottaa se hetki vapaata jos sun edellytetään työskentelevän hae vaikka saikkua, niin kerkeet palautua ja ajatus jatkon suhteen toimii kirkkaammin.

Ei irtisanominen ole mikään syy sairauslomalle! 

Ihmettelen kyllä tätä suomalaisten alistumishalukkuutta. Ei ihmekään että täällä voi hallituskin tehdä mitä vaan ja kansalaiset vain murmuttavat poteroissaan. Jos työnantaja oikeasti on arvostanut työntekijänsä työpanosta, niin silloin irtisanominen tehdään ilman työvelvoitetta rahat käteen -meiningillä. Jos halutaan näyttää keskisormea vielä ovesta ulos potkaistaessa niin ei sellaista tarvitse oman hyvinvointinsa kustannuksella katsella. Siihenhän ne mulkeropomot luottaakin, että tälle voi tehdä mitä vain ja ei laita vastaan vaan ottaa iskut vastaan kuin mikäkin hakattu katukoira.

Vierailija
86/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut jämähtää sinne 17 vuodeksi, jos et saa uutta työtä 6kk aikana mahdollisuutesi romahtaa sen jälkeen saada työtä koska työnantajat ei halua palkata työttömiä.

Olin melkein 1,5 vuotta työttömänä. Sain uutta duunia. Kyllä voi löytää uutta duunia. Tv. Rouva 54v. 

Vierailija
87/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuiko tämä Turussa?

Vierailija
88/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla takaisinottovelvoite oliko vuosi kun irtisanomisaika päättyy. Jos työtilanne paranee niin firma joutuu ottamaan sinut takaisin samalla palkalla. Älä heitä toivoa menemään 👍

Tämä nyt on pelkkää löpinää. Tosiasiassa palkkaavat eri nimikkeellä esim. harjoittelijoina uutta väkeä.

Vierailija
89/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kenkää juuri ennen koronaa 25v työuran jälkeen samassa firmassa. Tehtävät oli toki vaihtuneet vuosien varrella ja olin viimeinkin roolissa jossa todella viihdyin. Yt:t kyseisessä isossa yrityksessä oli ja on jatkuvasti päällä jossain. Joskus lähtee pienempi porukka joskus vähän isompi kuten kyseisellä kierroksella. Ikää reilusti päälle 50v tuolloin. En ole työllistynyt ja nyt kun ehdin jo täyttää pelätyt 60v ei muhun koske yksikään työnantaja pitkällä tikullakaan. Opiskelin 2v omaehtoisesti ajatuksena tehdä tutkinto loppuun kun työllistyn. Korona iski, sen päätyttyä muutama vuosi enemmän ikää ja töille saa tässä vaiheessa sanoa hyvästit lopullisesti. Eläkkeellä sitten saa toivottavasti tehtyä opinnot loppuun. 

Tässä maassa ja erityisesti työelämässä on jotain perustavanlaatuisesti pahasti pielessä.

Vierailija
90/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutosturvan varmaan antavat eli auttavat irtisanottua työllistymään nopesti.

Miten siinä voi auttaa?

En tiedä mutta sellainenkin on. Sa ilmeisesti irtisanomisajalla palkallista vapaata työnhakuun.

Minulta loppui työntekovelvoite saman tien, eli saan palkkaa kuusi kuukautta, mutta en ole enää velvollinen tekemään töitä. Se tuntuu minusta myös tosi pahalta. Vuosikausien rutiinit, tuttu työpaikka, työpiste, työkaverit, lounaspaikka, palaverit, toimiston kahvihuone jne. katosivat minulta aivan yhtäkkiä. 

Tämä siis AP

Vielä kurjempaa sun olisi joutua käymään siellä töissä puolen vuoden ajan tässä tilanteessa.

Luo omat rutiinisi. Itse lähtisin heti alkuun pienelle reissulle, jotta saisin vähän etäisyyttä asiaan. 

Vierailija
91/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla takaisinottovelvoite oliko vuosi kun irtisanomisaika päättyy. Jos työtilanne paranee niin firma joutuu ottamaan sinut takaisin samalla palkalla. Älä heitä toivoa menemään 👍

Eikö tuon hallitus lopettanut juuri eli takaisinottovelvollisuuden?! 

Vierailija
92/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen esitys taitaa olla jo voimassa:

"Takaisinottovelvollisuudella viitataan tilanteeseen, jossa työnantaja tarvitsee työntekijöitä samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin kuin mistä se on neljä kuukautta aiemmin irtisanonut työntekijän tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Jos irtisanottu työntekijä on työnhakijana, työnantajan on tarjottava hänelle kyseistä työtä. Pitkissä, vähintään 12 vuotta kestäneissä työsuhteissa takaisinottovelvollisuuden pituus on kuusi kuukautta.

Työryhmän mietinnön mukaan takaisinottovelvollisuus koskisi jatkossa vain työnantajia, joiden palveluksessa on vähintään 50 työntekijää."

Vierailija
93/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisinkutsuvelvoite ei tarkoita, että entiset työsuhteen ehdot, kuten palkka, palaavat, vaan kyseessä on uusi työsopimus, jossa esim palkka voi muuttua.

Vierailija
94/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 6kk lomailu täydellä palkalla on mahtavaa! Siinä ehtii miettiä uusia kuvioita ja sitä mitä haluaa tehdä.

Ei se ole mitään lomailua, jos irtisanomisajalla on työvelvoite. Se on painajaista.

Vierailija
95/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi, uusi Kreikka. Ihme kun kansa ei ole jo kaduilla osoittamassa mieltä.

No, sotimaan seuraavaksi, pienemmät huolet unohtuu.

Vierailija
96/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mene töihin!

Ohjeena tietenkin ihan hyvä, mutta oletan kuitenkin kommentoijan pyrkimyksen. Joten totean että olet aika "piip"

Vierailija
97/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pitkän työuran jälkeen sulla on varmasti kunnolla puskuria. Lisäksi työllistymismahdollisuudet näyttävät hyvältä pitkän työkokemuksen ja lisäkoulutuksen ansiosta.

On suorastaan sairaalloisen vajaaälyistä kuvitella, että 17 vuoden työputken jälkeen kaikilla olisi "kunnolla puskuria".

Surkeaa rahan käyttöä jos ei 17 vuoden aikana ole saanut edes 10 000e puskuria. 

Jos 100e säästää kuukaudessa 17 vuoden ajan niin se tekee jo 20 400e, varmasti pystynyt myös enemmän säästämään kun lomarahoja tulee ja ylitöitä tekee. Jos vielä sijoittaa niin 5% tuotolla saa tuon potin kasvamaa hyvin. 

Vierailija
98/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pitkän työuran jälkeen sulla on varmasti kunnolla puskuria. Lisäksi työllistymismahdollisuudet näyttävät hyvältä pitkän työkokemuksen ja lisäkoulutuksen ansiosta.

On suorastaan sairaalloisen vajaaälyistä kuvitella, että 17 vuoden työputken jälkeen kaikilla olisi "kunnolla puskuria".

Surkeaa rahan käyttöä jos ei 17 vuoden aikana ole saanut edes 10 000e puskuria. 

Jos 100e säästää kuukaudessa 17 vuoden ajan niin se tekee jo 20 400e, varmasti pystynyt myös enemmän säästämään kun lomarahoja tulee ja ylitöitä tekee. Jos vielä sijoittaa niin 5% tuotolla saa tuon potin kasvamaa hyvin. 

Eikä minkäänlaista verkostoa jonka kautta lähteä etsimään uutta työpaikkaa? 

Vierailija
99/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alasta, mikä oli palkkaus.  ja onko millä kokemuksella arvoa jatkossa.  On maksettu asuntolainaa, autolainaa, lapsiin uppoaa jne.  

Jos asuntolainat on saanut maksetuksi, niin on jo todella voiton puolella. Silloin ei enää ole niin riippuvainen palkkatuloista. 

Vierailija
100/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi