Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v samassa työpaikassa ja nyt tuli kenkää YT:ssa

Vierailija
23.11.2025 |

Olen uuden äärellä ja itkettää ja pelottaa aivan helvetisti. 

Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotta, mutta pitkästä lojaalisuudesta ei ollit hyötyä. Minut irtisanottiin viime viikolla muutsneuvotteluissa. Ainoa "lohtu" on, että irtisanominen osui myös 20 muuhun, vaikka en nyt mitään paha kenellekään halua.

Oli aivan hirveää, kun tuli kutsu neukkariin, jossa pomo oli HR ihmisen kanssa. Kun soitto tuli, tiesin tottakai, että nyt se osui kohdalleni. Onneksi minulla on edes 6kk irtisanomisaika.

Olen viimeksi tehnyt työhakemuksen tähän firmaan, eli 17v sitten. En siis ole sen jälkeen ollut kertaakaan edes työhaastattelussa. Kaiken lisäksi olen jo 49 vuotias. Kun palkan tulo loppuu, en tiedä miten selviän

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 v paperitehtaalla ja tultiin sanomaan monelle työntekijälle että tehdas lopetetaan. Konkurssi kuulemma tulee. Sain erorahaa 11000 euroa, palkka 3700, lomaraha 2200. Iso juttu oli lehdessäkin että paperitehdas lopetetaan.

Vierailija
62/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pitkän työuran jälkeen sulla on varmasti kunnolla puskuria. Lisäksi työllistymismahdollisuudet näyttävät hyvältä pitkän työkokemuksen ja lisäkoulutuksen ansiosta.

On suorastaan sairaalloisen vajaaälyistä kuvitella, että 17 vuoden työputken jälkeen kaikilla olisi "kunnolla puskuria".

Riippuu alasta, mikä oli palkkaus.  ja onko millä kokemuksella arvoa jatkossa.  On maksettu asuntolainaa, autolainaa, lapsiin uppoaa jne.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutosturvan varmaan antavat eli auttavat irtisanottua työllistymään nopesti.

Miten siinä voi auttaa?

En tiedä mutta sellainenkin on. Sa ilmeisesti irtisanomisajalla palkallista vapaata työnhakuun.

Minulta loppui työntekovelvoite saman tien, eli saan palkkaa kuusi kuukautta, mutta en ole enää velvollinen tekemään töitä. Se tuntuu minusta myös tosi pahalta. Vuosikausien rutiinit, tuttu työpaikka, työpiste, työkaverit, lounaspaikka, palaverit, toimiston kahvihuone jne. katosivat minulta aivan yhtäkkiä. 

Vierailija
64/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma itselläni. 19 v työsuhde ja ulos. Ens viikko vielä töitä ja sitten olen ensimmäistä kertaa elämässäni työtön. En ole saanut töitä vaikka olen hakenut, kaikkiin paikkoihin ollut satoja hakijoita. Säästöön olen tämän 19 v aikana saanut huikeat 4000 e. Siinä koko omaisuuteni.

Vierailija
65/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita työpaikan etsiminen saman tien, sinulla on hyvin aikaa ja oletettavasti hyvä ammattitaito pitkän työrupeaman jälkeen. Tai mitä jos perustatte oman firman niiden muiden irtisanottujen kanssa?  Olet ollut 17 vuotta töissä joten sinulla on varmaan jonkin verran säästöjä eli kovin äkkiä ei pitäisi tulla taloudellisia vaikeuksiakaan, karsi silti turhat menot pois jo nyt. 

"Perusta firma" on joko aivottomin tai harhaisin mahdollinen kommentti Ap:n tilanteeseen, en osaa päättää kumpi. 

Vierailija
66/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siinä voi auttaa?

En tiedä mutta sellainenkin on. Sa ilmeisesti irtisanomisajalla palkallista vapaata työnhakuun.

Minulta loppui työntekovelvoite saman tien, eli saan palkkaa kuusi kuukautta, mutta en ole enää velvollinen tekemään töitä. Se tuntuu minusta myös tosi pahalta. Vuosikausien rutiinit, tuttu työpaikka, työpiste, työkaverit, lounaspaikka, palaverit, toimiston kahvihuone jne. katosivat minulta aivan yhtäkkiä. 

Tämä siis AP

Vierailija
67/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma itselläni. 19 v työsuhde ja ulos. Ens viikko vielä töitä ja sitten olen ensimmäistä kertaa elämässäni työtön. En ole saanut töitä vaikka olen hakenut, kaikkiin paikkoihin ollut satoja hakijoita. Säästöön olen tämän 19 v aikana saanut huikeat 4000 e. Siinä koko omaisuuteni.

Ei pitäisi lyödä lyötyä, mutta kyllä tuossa ajassa pitäisi jo olla enemmän, paitsi jos on elellyt vailla huolen häivää... 

Itse olen tehnyt pätkätyötä viimeiset 11 v ja on ihan hyvät säästöt, koska ei ole ollut varaa luottaa siihen, että aina on töitä. 

Vierailija
68/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee ap:n kannalta nyt jälkijunassa, mutta on aika naiivia olettaa, että työnantaja palkitsisi lojaalisuudesta.

Monta kertaa on nähty, että raha ratkaisee, eikä työnantaja sitoudu työntekijöihin. Siksi työntekijänkään ei pidä mennä sitoutumaan työnantajaan. Täytyy ajatella itseään ja suojella omaa psyykeään. 

Tämä

Välillä saa lukea juttuja siitä, miten työntekijän odotetaan venyvän ja joustavan yms. Mutta tosipaikan tullen työnanataja laittaa kylmästi pihalle

Vierailija
69/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdutuksena voin sanoa, että minulta loppui työt edellisessä firmassa 20 vuoden työsuhteen jälkeen viisikymppisenä. Hain sitten kolmen kuukauden aikana seitsemää paikkaa, joista pääsin kolme kertaa haastatteluun. Sain niistä paikoista kaksi peräkkäisinä päivinä, joista valitsin toisen, jossa olen edelleen töissä.

Kyllä sinäkin uuden työpaikan löydät. Tsemppiä! 👍

Noinko sanot kaikille pitkäaikaistyöttömillekin, jotka alkoivat hakea heti potkuista kuultuaan uutta työtä? Tai onko niin, ettet edes usko pitkäaikaistyöttömien olemassaoloon?

Vierailija
70/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin me suhtaudutaan asioihin niin eritavoin. Minä olen aina pitänyt työn ja vapaa-ajan erillään. Kun YTt tuli 25 vuoden työuran jälkeen, olin innoissani uusista tuulista. En jäänyt ikävöimään työyhteisö, koska se oli vain työyhteisö.  Hetken kotona funtsailtuani, pääsyin opiskelemaan aivan eri alaa. Olin silloin 52-vuotias. Työllistyin helposti harjoittelupaikkaani. Arvostivat työkokemusta ja ikääni. Ehkä olin onnekas, en tiedä. Toki tästä on nyt 4 vuotta, joten tilanteet ovat kovasti muuttuneet tässäkin ajassa. Etenkin tuo, miten opiskelut kustantaa.

Vierailija
71/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee ap:n kannalta nyt jälkijunassa, mutta on aika naiivia olettaa, että työnantaja palkitsisi lojaalisuudesta.

Monta kertaa on nähty, että raha ratkaisee, eikä työnantaja sitoudu työntekijöihin. Siksi työntekijänkään ei pidä mennä sitoutumaan työnantajaan. Täytyy ajatella itseään ja suojella omaa psyykeään. 

Tämä

Välillä saa lukea juttuja siitä, miten työntekijän odotetaan venyvän ja joustavan yms. Mutta tosipaikan tullen työnanataja laittaa kylmästi pihalle 

Syynä voi olla konkurssi, asiakkaat häviää joko kilpailun tai heikon ostovoiman vuoksi,  tai uusi tekniikka korvaa kireässä kilpailutilanteessa.  Siinä kylmiä syitä. 

Vierailija
72/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi lyödä lyötyä, mutta kyllä tuossa ajassa pitäisi jo olla enemmän, paitsi jos on elellyt vailla huolen häivää... 

Itse olen tehnyt pätkätyötä viimeiset 11 v ja on ihan hyvät säästöt, koska ei ole ollut varaa luottaa siihen, että aina on töitä. 

Lääkärikin voi sanoa, että olen tässä tehnyt vain pätkätyötä, pari päivää viikossa käyn terveysasemalla vähän juttelemassa kylän mummojen kanssa, kun heillä ei ole läheisiä enää. Kaikenlaista pikkuvaivaa heillä, määrään Buranaa kipuihin. Onneksi näistä pätkätöistä maksetaan 8 590 euroa kuussa, kun ei tänne kyläpahaseen vakituista lääkäriä saada asettumaan. 

VS. 

Teen pätkätöitä ja saan palkkaa 450 eur/kk. Niiden takia lähtee peruspäivärahasta 50%, mutta Vauva-palstan mukaan summa on ruhtinaallinen ja minulla pitäisi olla ihan hyvät säästöt. 

Vierailija
73/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin me suhtaudutaan asioihin niin eritavoin. Minä olen aina pitänyt työn ja vapaa-ajan erillään. Kun YTt tuli 25 vuoden työuran jälkeen, olin innoissani uusista tuulista. En jäänyt ikävöimään työyhteisö, koska se oli vain työyhteisö.  Hetken kotona funtsailtuani, pääsyin opiskelemaan aivan eri alaa. Olin silloin 52-vuotias. Työllistyin helposti harjoittelupaikkaani. Arvostivat työkokemusta ja ikääni. Ehkä olin onnekas, en tiedä. Toki tästä on nyt 4 vuotta, joten tilanteet ovat kovasti muuttuneet tässäkin ajassa. Etenkin tuo, miten opiskelut kustantaa.

Niin olitkin onnekas, hyvä että tajusit. Tässä maassa ei ole koulutus- eikä työpaikkoja kaikille. Joku toinen olisi voinut tarvita saamaasi paikkaa enemmän. 

Vierailija
74/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siinä voi auttaa?

Minä opiskelin irtisanomisaikana uuden tutkinnon, eli ei sinun tarvitse olla passiivisena. Voit opiskella tai mennä töihin.

Vierailija
75/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita työnhaku heti.

Onko ansiosidonnaista?

Tee cv, LinkedIn yms. Ja ala etsiä mahdollisia työpaikkoja.

Googlaamalla löytyy paljon tietoa työnhausta. On eriasia hakea duunarin töitä, toimisto töitä, asiantuntija töitä. Joten enempää en voi neuvoa. Jos on tuttuja verkostoja ala kysellä.

Vierailija
76/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita työpaikan etsiminen saman tien, sinulla on hyvin aikaa ja oletettavasti hyvä ammattitaito pitkän työrupeaman jälkeen. Tai mitä jos perustatte oman firman niiden muiden irtisanottujen kanssa?  Olet ollut 17 vuotta töissä joten sinulla on varmaan jonkin verran säästöjä eli kovin äkkiä ei pitäisi tulla taloudellisia vaikeuksiakaan, karsi silti turhat menot pois jo nyt. 

"Perusta firma" on joko aivottomin tai harhaisin mahdollinen kommentti Ap:n tilanteeseen, en osaa päättää kumpi. 

Joo voi olla, mutta se voi olla myös mahdollisuus. Olin pari vuotta sitten ap asemassa ja toteutin unelmani ja muutin maalle ja perustin kotipalvelu yrityksen, joka työllistää minut kyllin hyvin. 

Vierailija
77/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ja voimia! Kaltaisiasi on kymmeniätuhansia Suomessa ja lisää tulee koko ajan. 

Mutta ei hätää. Ongelma ratkeaa sillä, että haetaan ulkomailta lisää työvoimaa. Nerokkuuteni on vertaansa vailla!

T: Arto Satanen

Kannatetaan!

T: Antti Lindtman

Vierailija
78/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 6kk lomailu täydellä palkalla on mahtavaa! Siinä ehtii miettiä uusia kuvioita ja sitä mitä haluaa tehdä.

Mikä lomailu? Irtisanomisajalla on usein velvollisuus olla ihan normaalisti töissä loppuun asti. Harvassa ovat ne työpaikat, joissa irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta.

Meillä on kyllä porukan työvelvoite päättynyt saman tien. 

Ahaa. Eikö ollut hyvä, että sinäkin lellitty työntekijä tänään oppi jotain uutta? 

Vierailija
79/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukea antavat joo ja pääsee juttelemaan kovapalkkaisen konsultin kanssa. Mutta ei niillä mitään työpaikkoja ole jemmassa eikä konsultin kanssa lätiseminen auta ketään. Tai voihan sellaista käyttää vähän terapeutti Na, siinä se. 

Vierailija
80/133 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 6kk lomailu täydellä palkalla on mahtavaa! Siinä ehtii miettiä uusia kuvioita ja sitä mitä haluaa tehdä.

Mikä lomailu? Irtisanomisajalla on usein velvollisuus olla ihan normaalisti töissä loppuun asti. Harvassa ovat ne työpaikat, joissa irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta.

Meillä on kyllä porukan työvelvoite päättynyt saman tien. 

Ahaa. Eikö ollut hyvä, että sinäkin lellitty työntekijä tänään oppi jotain uutta? 

Mikäs sinua kiukuttaa 🤣🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan