Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävä lähtee jouluksi suvulleen ja vietän joulun yksin

Vierailija
23.11.2025 |

Avaudun tänne kun en muuallekaan kehtaa. Miesystävä jonka kanssa asun yhdessä ilmoitti että menee sukulaisilleen jouluksi ja ottaa yhteisen automme alleen. Minulla ei ole samanlaista sukujoulua tarjolla ja lähimmät sukulaiset asuvat toisella puolen Suomea. Tulen siis viettämään joulun ihan yksin kotona. 

En sanonut miehelle mitään, mutta olenko marttyyri kun surettaa että mies menee sukulaisilleen vaikka tietää että se tarkoittaa sitä että istun joulunpyhät yksin kotona ja vieläpä eristyksissä ilman autoa? Tiedän ettei mies osta minulle lahjakkaan joten käytännössä mitään joulua ei ole. 

Otan vastaan tapoja viettää joulu yksin kotona siedettävästi. 

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi anoppi ei tykkää sinusta? Mitä oot sille tehny?

En mitään, anoppi vaan ajattelee että poikansa ansaitsee paremman ja laadukkaamman naisen eikä hän ole ikinä pitänyt minusta. Mitään draamaa ei ole varsinaisesti, hän vaan naljaili ja ilkeili aiemmin siihen malliin että valitsin itse vähin äänin olla menemättä miehen mukaan. Nykyään anoppi iloitsee ääneen että saa viettää laatuaikaa lastensa kanssa. Ap

"Valitsin itse". Sieltä se tuli.

Kenen luona sinä itse olet valinnut käyväsi kuuntelemassa sinuun kohdistuvaa naljailua ja ilkeilyä? Miksi olet valinnut niin? 

Vierailija
62/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nousee empatiat ap:ta kohtaan. Olin itse kolmisen vuotta parisuhteessa miehen kanssa, joka halusi joka vuosi karata äitinsä luokse joulun viettoon, toiselle puolelle Suomea. En ollut tervetullut mukaan. Ekana vuonna se jotenkin meni, kun emme olleet n. 9 kk kauempaa ehtineet seurustella. Mutta kahtena muuna jouluna asiasta käytiin keskustelua. Meille tuli ero miehen lähtiessä kolmatta vuotta äitinsä luokse jättäen minut yksin joulunviettoon. Jos ei valitse sinua jouluna vaan lapsuudenperheensä, etkä ole tervetullut heidän jouluunsa, niin jotain on vinossa. Miehen kuuluisi ajatella tunteitasi ja irtaantua lapsuudenperheestään, luoda omat joulutraditiot teille kahdelle, teidän yhteiseen perheeseen, mikäli suku ei sinua yhteiseen joulunviettoon hyväksy. Yksin ei kuulu joutua olemaan jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on jouluaattona töissä ja kun sieltä pääsee, menee äitinsä luo jossa muutakin heidän perhettä.

Aattopäivänä katselen telkkaria mm. Joulupukin kuumaa linjaa ja joulurauhan julistuksen, kuuntelen joululauluja, koristelen kuusen, syön jotain hyvää ja juon ehkä kuumaa glögiä kunnes on aika lähteä hautausmaalle kynttilöitä viemään ja kävelemään pidemmän kaavan mukaan. Mies kotiutuu aika myöhään, syömme ehkä jouluruokaa, juomme punaviiniä tai konjakkia ja hän menee nukkumaan. Minä jään istumaan kynttilänvaloon ja nautiskelemaan joulurauhasta. Joulupäivänä on sitten varsinainen jouluateria meidän kahden kesken. Rakastan joulua, vaikka meillä se on hulinaton ja lahjaton. 

Mikset sinä mene miehesi mukaan? 🤔

Usko tai älä, mutta sama tilanne a

On eri juttu Itse valita olla yksin kun mies menee entisen kotiinsa. Mutta se on ikävästi tehty jos ei halua olla yksin ja toinen vaan menee välittämättä toisen tunteista.

Aloittajaa en tunne, enkä tarinoitaan, mutta ylipäätään joulunvietto pitää yhdessä keskustella. Yleensä pariskunnat viettävät sen yhdessä jollain kokoonpanolla. 

"Minäkin ollen yksinjouluna ja olen ihan tyytyväinen/se on ihanaa" mantrat eivät ole kovin empaattisia. Ok, olette tyytyväisiä, mutta se ei poista sitä, että jotkut eivät ole. Moni tuntee eri tavalla ja se on ihan yhtä oikein. 

Vierailija
64/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et mene hänen mukaansa?

Anoppi ei pidä minusta ja haluaa viettää perhejoulua. En asiasta ole keskustellutkaan, mutta anoppi on tehnyt selväksi ettei halua minua paikalle. Ap

Ok, anoppi inhoaa sinua. Mutta miehesi valitsee mieluummin tämän huonosti sinua kohtaan käyttäytyvän mammansa kuin oman rakkaansa jouluksi? 

Annan sulle vahvan vinkin joulun viettoon: muuta pois yhteisestä kämpästä. Tai jos sä omistat sen niin kasaa miehen tavarat helposti poisvietäviksi joulun jälkeen. Mieluiten ulko- tai häkkivarastoon.

Mitään suhdetta teillä ei ole eikä tule. "Mies", joka valitsee äitinsä kumppanin sijasta on aina äitinsä pikku aviomies. 

Vietä joulu sisustaen uutta kotia ja korkkaa pullo kuohuvaa sen kunniaksi, että pääsit eroon mieslapsesta. Myös matka on hyvä idea, jos kukkaro kestää. 

Vierailija
65/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mies haluaa kivan, leppoisan ja rennon joulun, joten miksi haluat sen häneltä kieltää? Ei yhteisasuminen tarkoita sitä, että toisesta pitää olla riippuvainen.

En ole kieltämässä. Aikaisemmin olen aina rakentanut koko joulun koristeluineen ja ruokineen eikä miehen ole tarvinnut kuin istua valmiiseen pöytään. Omassa päässäni mies haluaa jotenkin näpäyttää ja osoittaa että valitsee perhejoulun äidillään minun sijaan ja jättää minut yksin istuskelemaan kotiin. Ap

Mutta sinähän et jää yksin istuskelemaan kotiin. Varaat nyt kiireen vilkkaa oulunpyhien ympärille ulkomaanmatkan, niin että lähdet reissuun hyvissä ajoin ennen kuin mies lähtee äidilleen ja palaat vasta reilusti joulun jälkeen.

Vierailija
66/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä mies.

Vierailija
67/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli 50v, en aloittaja mutta kohtalo on sama. Meitä on aika paljon tässä maassa nykyisin. Uusioperheissä ollaan tosi sisäänpäin kääntyneitä, ei ole minunkaan seura kelvannut anopeille (2 viimeistä). Pitkät parisuhteet yli 10v takana molemmissa liitoissa mutta niin vaan aina käy. Olen jo kyllästynyt kuinka tässä maassa kohdellaan ihmistä. Julmasti ja kylmästi, vain koska "olen vieraasta suvusta". Anna mun kaikki kestää.

Miehet taas ovat kaikki nykyisin niin pelokkaita suhteessa äitiinsä ja mahdollisesti myös isäänsä, etteivät perinnöttä halua jäädä. Se oli ukaasi edellisessä suhteessani anopilta suoraan, sanoin ettei minua kiinnosta teidän perinnöt, en tiedä niistä mitään enkä ole menossa naimisiin poikanne kanssa. Ja vaikka olisi mentykin niin avioehto tottakai. Pärjään itsekin. 

Kyllä se kieltämättä tuntuu oudolta ja ikävältä kun mihinkään sukujuttuihin tai jouluihin pyydetä. Haluaisin kyllä tietää miksi on niin vastenmielistä istua muutama tunti joulupöydässä ja jutella mukavia. 

Soisin aloittajalle ja itsellenikin hyvän ja rauhaisan joulumielen. Ja kaikille jotka jollain tavalla voivat samaistua vaikkei ihan sama tarina olisikaan. 

Vierailija
68/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun olet ITSE VALINNUT olla menemättä niin miksi täällä valitat.

Vierailija
69/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on jouluaattona töissä ja kun sieltä pääsee, menee äitinsä luo jossa muutakin heidän perhettä.

Aattopäivänä katselen telkkaria mm. Joulupukin kuumaa linjaa ja joulurauhan julistuksen, kuuntelen joululauluja, koristelen kuusen, syön jotain hyvää ja juon ehkä kuumaa glögiä kunnes on aika lähteä hautausmaalle kynttilöitä viemään ja kävelemään pidemmän kaavan mukaan. Mies kotiutuu aika myöhään, syömme ehkä jouluruokaa, juomme punaviiniä tai konjakkia ja hän menee nukkumaan. Minä jään istumaan kynttilänvaloon ja nautiskelemaan joulurauhasta. Joulupäivänä on sitten varsinainen jouluateria meidän kahden kesken. Rakastan joulua, vaikka meillä se on hulinaton ja lahjaton. 

Mikset sinä mene miehesi mukaan? 🤔

Olet oikeassa, mutta olisipa kiva jos minäkin tuntisin itseni tervetulleeksi miehen perheen parissa. Toki muutamien kanssa on hyvät välit, mutta ne muutamat kuten juurikin anoppi aiheuttaa sen, että perhetapahtumiin en osallistu. Nuorempana kärsin tilanteesta ja harmittelin yksinäistä aattoakin, mutta vuosien vieriessä olen asiaan jo tottunut, ja todellakin jopa nautin yksinäisyydestä, enkä harmittele sitäkään kun en voi muihinkaan perhejuhliin osallistua. Ap:kin ehkä ajan kanssa tottuu tai sitten ei. Olemme yksilöitä. 

Vierailija
70/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan parasta jos joku ottais ukon kotiinsa marisemasta.

Vierailija
71/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häntä ei ole kutsuttu. Jos eivät ole naimisissa eikä heillä ole yhteisiä lapsia, avopuolisoa ei lasketa sukulaiseksi.

Nykyään kyllä lasketaan.

Vierailija
72/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun olet ITSE VALINNUT olla menemättä niin miksi täällä valitat.

Kukaan täysipäinen ei lähde muiden kiusattavaksi. Ketä sinä rääkkäät jouluisin? Oletko ihan itse valinnut kohteen? 

Vierailija
73/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu mies paljoa sinua arvostavan, tunteitasi. Jättää sinut yksin jouluksi eikä joululahjaakaan meinaa hommata yksinäiseen jouluusi? Kävisin vakavan keskustelun arvostuksesta ja suhteen tilasta. Kuvitteleeko mies, että parisuhde jatkuisi tällaisena. Hänen pitäisi ensisijassa ajatella teidän yhteistä taivalta ja suhdetta, yhdessäoloa, välittää sinusta ja siitä, oletko tyytyväinen suhteeseen ja saatko sitä mitä suhteelta kaipaat. Jos hän ei siihen kykene ja haluaa miellyttää ennemmin äitiään parisuhteenne kustannuksella, niin anna mennä. Poista tällainen mieslapsi kokonaan elämästäsi. Ansaitset parempaa.

Vierailija
74/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei pidä minusta ja haluaa viettää perhejoulua. En asiasta ole keskustellutkaan, mutta anoppi on tehnyt selväksi ettei halua minua paikalle. Ap

Tämä on huono ennuste suhteellenne... eikö anopin mieli voisi muuttua kun tutustuu sinuun vai oletko ollut tyly vsi eikö anopille kelpaa kukaan miniä?

Vierailija
75/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ei ymmärrä täällä näitä kirjoituksia niin heillä ei ole kokemusta ilmeisesti, miten se sattuu henkisesti kun näin käy. Kylmiä ja tunteettomia, varmaan kokoomusta kannattavat. 

Vierailija
76/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tää sun aloitus trollausta tai ei, niin mulle on oikeasti käynyt niin. Tosin, syynä sille etten päässyt mukaan miehen sukujouluun ei ollut anoppi. 

En halua niitä syitä avata koska luulen että tällainen tilanne on tosi harvinainen enkä halua, että meitä tunnistetaan. Vihjeenä kerron: Useamman henkilön autismin kirjolla oleminen ( nämähän kulkee geeneissä ). 

Meillä tää oli aika alussa meidän suhdetta, mutta mulla ei ollut itselläni mitään muuta mahdollisuutta kuin olla joulu yksin koska mulla on vakavia ristiriitoja oman lapsuuden perheen kanssa. 

Ollaan tuon jälkeen vietetty kaikki joulut yhdessä. Se joulu kun ei oltu, traumatisoi mua. Se oli oikeasti ihan hirveää. Tunsin etten kelpaa mihinkään ja että olen yksin maailmassa. Oon sen antanut anteeksi, mutta sen muisto on kauhea. 

Jos sun tilanne on siis todellinen, niin olen pahoillani. 

En hyväksy sun miehen tekoa jos kerran olette jo olleet kauan yhdessä. Sun miehen pitäis katkaista napanuora äitiinsä. Hänen pitäisi suojella ja puolustaa sua eikä antaa äitinsä kohdella sua noin. Tuo ei ole oikein! 

Yritä tehdä asia kunnolla selväksi. Jouluun on vielä aikaa. 

Vierailija
77/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mies haluaa kivan, leppoisan ja rennon joulun, joten miksi haluat sen häneltä kieltää? Ei yhteisasuminen tarkoita sitä, että toisesta pitää olla riippuvainen.

En ole kieltämässä. Aikaisemmin olen aina rakentanut koko joulun koristeluineen ja ruokineen eikä miehen ole tarvinnut kuin istua valmiiseen pöytään. Omassa päässäni mies haluaa jotenkin näpäyttää ja osoittaa että valitsee perhejoulun äidillään minun sijaan ja jättää minut yksin istuskelemaan kotiin. Ap

Hei, mies ei rakasta sinua etkä sinä ole hänelle tärkeä. Mies osoittaa tuon sinulle käytöksellään. Kuvittele tilanne, että teillä on lapsi. Miten luulet teidän joulujen menevän? Mies ottaa lapsen mukaan ja lähtee äitinsä luo, sinua ei huolita mukaan. Älä tuhlaa elämääsi tuollaisen mökäleen kanssa, löydät kyllä paremman

Mies on siis ollut lukuisia jouluja ap:n joulussa statistina ja nyt kun hän osoittaa omaa tahtoa ja menee vanhemmilleen, on se eron paikka. Ei ihme, että parisuhteet ei kestä, kun nainen haluaa määrätä kaiken.

Vierailija
78/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nousee empatiat ap:ta kohtaan. Olin itse kolmisen vuotta parisuhteessa miehen kanssa, joka halusi joka vuosi karata äitinsä luokse joulun viettoon, toiselle puolelle Suomea. En ollut tervetullut mukaan. Ekana vuonna se jotenkin meni, kun emme olleet n. 9 kk kauempaa ehtineet seurustella. Mutta kahtena muuna jouluna asiasta käytiin keskustelua. Meille tuli ero miehen lähtiessä kolmatta vuotta äitinsä luokse jättäen minut yksin joulunviettoon. Jos ei valitse sinua jouluna vaan lapsuudenperheensä, etkä ole tervetullut heidän jouluunsa, niin jotain on vinossa. Miehen kuuluisi ajatella tunteitasi ja irtaantua lapsuudenperheestään, luoda omat joulutraditiot teille kahdelle, teidän yhteiseen perheeseen, mikäli suku ei sinua yhteiseen joulunviettoon hyväksy. Yksin ei kuulu joutua olemaan jouluna.

Miehenkö tunteilla ei ole mitään merkitystä? Hänen tulisi viettää pakkojoulua ap:n määräämällä tavalla sen sijaan että hän voisi olla sukulaisten ja lapsuudenperheen kanssa, voi käydä tapaamassa tuttuja ja nauttia elämästään. Eiköhän ne ap:n joulut ole miehelle jo tuttu juttu, miksi hän ei saisi viettää joulua ilman pakkoa pönkittää ap:n itsetuntoa etenkin kun ap ei vaikuta kykenevän viettämään joulua kuin yhdellä tavalla.

Vierailija
79/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joitakin kirjoituksia tässä ei voi tykätä? Puuttuu peukut? 😳 

Vierailija
80/119 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, anoppi inhoaa sinua. Mutta miehesi valitsee mieluummin tämän huonosti sinua kohtaan käyttäytyvän mammansa kuin oman rakkaansa jouluksi? 

Annan sulle vahvan vinkin joulun viettoon: muuta pois yhteisestä kämpästä. Tai jos sä omistat sen niin kasaa miehen tavarat helposti poisvietäviksi joulun jälkeen. Mieluiten ulko- tai häkkivarastoon.

Mitään suhdetta teillä ei ole eikä tule. "Mies", joka valitsee äitinsä kumppanin sijasta on aina äitinsä pikku aviomies. 

Vietä joulu sisustaen uutta kotia ja korkkaa pullo kuohuvaa sen kunniaksi, että pääsit eroon mieslapsesta. Myös matka o

Me emme tiedä, valitseeko mies äitinsä ap;n sijaan vai valitseeko hän itselleen mukavan joulun ap:n valitusten sijaan.

Jos ap sanosi, että haluaa viettää joulun yksin ja käski miestä menemään muualle, niin kaikki hehkuttaisivat, että ihan oikein, jos mies sinua rakastaa, niin hän ilman muuta ymmärtää, että haluat olla yksin. Jostain syystä ei ymmärretä sitä, että mies haluaa olla siellä, missä on mukavaa eikä jatkuvaa vaatimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme