HS: Nuoret miehet romahtavat armeijassa - Yksi heistä on Alpo
Nuori varusmies itki ilta toisensa jälkeen, koska ei ymmärtänyt, mitä hänelle tapahtuu.
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011606379.html
Pitäisikö varusmiespalvelusta keventää?
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin armeijassa ei siellä pikein edes puhuttu minkälaisista taustoista kukakin on. En edes tiennyt oliko kukakin ylioppilas tai amis. Sen verran suunnilleen tiedettiin että mistäpäin on kotoisin. Ainoa mistä pidettiin lukua oli saadun pillun määrä lomilla. Ne asiat käytiin läpi tarkasti. Silloin ei ollut somea jne, eli oltiin aika pihalla toistemme asioista mitä kukin siviilissä puuhaili. Meidän tuvassa aloitti 10 ja niistä yksi lopetti koska kaatui ja jalka murtui pahasti. Muut kärvisteli loppuun saakka. Joukkueesta lähti pari sivariin tai kotiin, en muista kumpaan.
Fiksuimmat nykynuoret eivät enää jaksa kuunnella amisten pillujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin armeijassa ei siellä pikein edes puhuttu minkälaisista taustoista kukakin on. En edes tiennyt oliko kukakin ylioppilas tai amis. Sen verran suunnilleen tiedettiin että mistäpäin on kotoisin. Ainoa mistä pidettiin lukua oli saadun pillun määrä lomilla. Ne asiat käytiin läpi tarkasti. Silloin ei ollut somea jne, eli oltiin aika pihalla toistemme asioista mitä kukin siviilissä puuhaili. Meidän tuvassa aloitti 10 ja niistä yksi lopetti koska kaatui ja jalka murtui pahasti. Muut kärvisteli loppuun saakka. Joukkueesta lähti pari sivariin tai kotiin, en muista kumpaan.
Fiksuimmat nykynuoret eivät enää jaksa kuunnella amisten pillujuttuja.
Kuten sanoin, en tiedä oltiinko siellä ylioppilaita ja amiksia millä prosentilla. Itse olen ylioppilas. Uskoisin että muutama muukin oli, kun olin vielä kesän saapumiserää. Kaikki osallistui tähän pillusta jauhamiseen. Vaikka se sinua häiritsee et kuitenkaan voi kiukutella tapahtuneelle tosiasialle, jota et edes ollut kokemassa.
Tuo pillusta puhuminen ei ole mikään ihan uusi ilmiö. Asemasodan aikana sosiologiksi myöhemmin valmistunut ylioppilas Knut Pipping teki tutkimusta omasta komppaniastaan ja tuli siihen tulokseen että miehistöä ei kiinnosta mikään muu kuin pullo ja pillu. Tutkimus julkaistiin aikanaan teoksena "Komppania pienoisyhteiskuntana". Tutkimuksessa on muutenkin hyviä havaintoja suomalaisesta miehestä, esim sisäisestä arvojärjestyksestä jne. Ensimmäinen suomalainen sosiologian tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä toi armeijassa kaikenlaisten ihmisten kanssa oleminen on tärkeää, kun tässä yhteiskunnassa kuitenkin ollaan kaikki ja kaikenlaiset samassa Suomessa, ja kriisitilanteessa kaikkien pitäisi puhaltaa yhteen hiileen.
Minulla on ollut sellainen ylellisyys että on laskettavisaa yhden käden sormilla ne kerrat kun oln törmännyt "kaikenlaisiin ihmisiin" tuon pakotetun poikaleirin jälkeen. Ja niin saa olla vastedeskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisille nuorille on olemassa varsin osuva kuvaus; https://en.wikipedia.org/wiki/Snowflake_(slang)
Todella hyvin kuvattu ja todella moni näistä reppanoista tulee jäämään työttömiksi kun ei pää kestä oikeita hommia.
Miten armeija liittyy työelämään?
Siten, että esim. RUK:n suoritus kertoo, että kaveri kestää henkistä painetta ja fysiikkakin pelaa.
Meiltä lensi ulos viime jouluna hieman liikaa syväjohtamisesta innostunut kapt(res). Yksi ulosheittämisen puoltajista olin minä, ltn(res). Koska tyypillä ei ollut sitten mitään pelisilmää olla viljelemättä tornifirman juttuja korkeakoulutettujen ihmisten työyhteisössä mikä oli omiaan aiheuttamaan ylimääräistä kyrpiintymistä työilmapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kuvattu henkilö ei ollut missään perusarmeijassa, vaan laskuvarjojääkärikoulutuksessa. Se on paljon rankempaa, joten ei ole ihme jos siellä hajoaa.
Se vaihtoi tavalliseen ja itke edelleen sielläkin
Luulitko, että hajoamisesta toipuu välittömästi, jos vaihtaa tavalliseen?
Menis hoitoon...
Eiköhän ihmiset mene yleensä hoitoon, jos ne hajoaa? Sinäkin tulet hajoamaan vielä joskus. Mene sitten hoitoon.
Niinhän sinä luulet, en aio kato koskaan sisäistää muodikkaasti wokea.
Aiotko olla koko elämäsi täydellisen terve vai oletko päättänyt että lääkäriin ei mennä tuli mitä tuli?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kuvattu henkilö ei ollut missään perusarmeijassa, vaan laskuvarjojääkärikoulutuksessa. Se on paljon rankempaa, joten ei ole ihme jos siellä hajoaa.
Pakkoko sitä on itsensä sinne tunkea ja varmasti pääsee aina maitojunaan halutessaan??
Mistä sitä etukäteen tietää hajoavansa sinne laskuvarjojääkärikoulutukseen? Nuorella ihmisellä ei ole vielä sellaista kokemusta, eikä etukäteen kannata luovuttaa. Parempi, että on kokeillut, vaikkei onnistunut.
Ennen ei kehdattu mennä lehteen itkemään tällaisia asioita: sitä vain keskeytettiin ja luuseriudesta sait syyttää vain itseäsi.
Hyvä, että nyt kehdataan.
Eikö näiden nyky-nuorten pallit tuota testoa vai misstä nynnyys johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas nyt pennut. Ennen kuin menee armeijaan on hyvä käydä lenkillä ja jättää herkut pois . Useimmat naisetkin harrastaa laskuvarjo hyppyä ihan huvikseen !!! Monet lentää pikkukoneilla ja kuumailma palloilla . Huvikseen . Lomamatkat tehdään koneilla ja monet harrastaa kiipeilyä. ALOITA NYT HETI JOKU LIIKUNTAHARRASTUS . Vaikka kiipeily niitä paikkoja on joka ostarilla ja liikunta paikassa. Ota koira ravaa lenkillä. Mitä helvetin rankkaa siinä on että hyppää kouluttajan kanssa ? Kouluttaja hoitaa . Niitä laskuvarjo hyppyjä käytiin ennen huvikseen hyppäämässä niin että kouluttajan kanssa . No ei on niitäkin nähty että maatilan poika pyörtyy kun näkee verta . Tai on aneeminen . Syö pinaattia hyvä ihminen. Helsingissä on Red i ostari missä voi kokeilla leijumista ilmassa . Ja kiipeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä hiukan ihmeissäni. Eiköhän nuo laskuvarjojääkäreiksi pyrkivät aikamoisella täikammalla käydä hakuvaiheessa läpi? Ei sinne kuka tahansa pääse. Ihmettelen siis, että miten tämä nuori mies on alkujaankin testit tuonne läpäissyt.
Hyvä kunto, osaa uida ja hiihtää. Kaipa sillä pääsee pääsykokeissa pitkälle. Pään kestämistä onkin sitten varmaan vaikeampi ennustaa punnerrus-tai leuanvetotulosten perusteella.
Uimahallissa naiset hyppii veteen korkealta ja sukeltaa .
Naiset kilpailee ampumahiihdossa ja kiipeilyssä vuorilla kuin nyrkkeilyssä . Naisia on lentäjinä.
Naiset harrastaa laskuvarjo hyppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sitä on itsensä sinne tunkea ja varmasti pääsee aina maitojunaan halutessaan??
Mistä sitä etukäteen tietää hajoavansa sinne laskuvarjojääkärikoulutukseen? Nuorella ihmisellä ei ole vielä sellaista kokemusta, eikä etukäteen kannata luovuttaa. Parempi, että on kokeillut, vaikkei onnistunut.
Ennen ei kehdattu mennä lehteen itkemään tällaisia asioita: sitä vain keskeytettiin ja luuseriudesta sait syyttää vain itseäsi.
Ongelmista ei puhuttu. Tunteet vain tukahdutettiin ja sitten siihen ei enää pystytty hankittiin köysi ja jakkara. Hienoa aikaa. /s
Naiset on avantouimareita. Naiset ei pelkää.
Asioita opiskellaan . Koulutus alkaa aina maan pinnalla .
Ostareilla on SEINÄKIIPEILY PAIKKOJA . Kestääkö lihakset kuin pelkäätkö korkeita paikkoja testi. Käy vaikka näkötornissa , pyörrytkö.
Vierailija kirjoitti:
Naiset harrastaa laskuvarjo hyppyjä.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Kysynpähän vaan, mitä olisi Suomesta ja Suomen reservistä jäljellä Ukrainan kaltaisen sodan jälkeen?
Tätähän moni ei halua ajatella. On niin helppo uhota ja pullistella. Jotkut puhuvat viime sodistakin ikään kuin Suomi olisi voittanut ne.