Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis tämä elämä väsyttää ja kyllästyttää ihan hirveästi.🥺

Vierailija
22.11.2025 |

Muistelen kaiholla aikoja, kun vielä osasin ja jaksoin olla yhteiskunnan vaatima suorittaja. Nyt olen pahasti syrjäytynyt. Käytännössä ypöyksin vieraassa kaupungissa, jonne en koskaan sitten kotiutunut. Ei autoa, jolla pääsisi kulkemaan, ei varaa muuttaa poiskaan. Täällä kai olen vankina, kunnes kuolema korjaa. Toivottavasti siihen ei ole enää pitkä aika.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa ankealta. Mikset hakisi ensi keväänä lääkikseen?

Lääkärin työ on kutsumusammatti. Se ei sovellu kaikille. Eikä sinne kaikki halukkaat edes pääse. Surullista nähdä välillä lääkäreitä. Joita alalle on ajanut minäkeskeisyys ja raha.

Moni yksityinen käy myös julkisella. Ihan kehityksen vuoksi ja myös sen vuoksi, ettei heitä pelkkä raha palvele ammatissaan. Yhdessä talossa toimiminen ei kehitä niin paljoa, kuin isossa sairaalassa toimiminen. Kollegoiden määrä ja asiantuntijakirjo on laajempi.

Mitä tulee apeehen. Pyörällä olen tähän kaupunkiin tutustunut. Naurattaa ihmiset, jotka ajavat autolla rannalle ja istuvat auto käynnissä katselemassa maisemia. Jää se merituuli haistamatta.

Vierailija
42/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan ymmärtänyt hakea asumistukea ja toimeentulotukea?

Muuttaminen saattaa olla vaikeaa, koska Kela myöntää rahaa muuttoon vain, jos on pätevä syy, esim. opiskelu tai työpaikka.

Kelasta kuitenkin kannattaa kysyä, onko muuttoon mahdollista saada jotain harkinnanvaraista tukea. Tai hyvinvointialueelta.

Sosiaalitoimisto myönsi minulle joskus hyvin kauan sitten harkinnanvaraista muuttoon, mutta hakemukseen piti runoilla kaikenlaista. Perusteluissa kannattaa painottaa työn saantiin liittyviä asioita ja lisäksi mainita sosiaaliset suhteet + mt-ongelmat, jos niitä on.

Parasta olisi, jos pystyisit jollain lailla keräämään muutaman satasen käteistä rahaa niin, ettei Kela saa tietää siitä, mutta se ei ilmeisesti ole mahdollista.

Hyvinvointialueet myöntävät sosiaalista luottoa, mutta en tiedä kenelle ja millä perusteilla.

Takuusäätiö auttaa ylivelkaantuneita, en tiedä pystyykö se auttamaan opintolainan kanssa. Ehkä pystyy.

Joillakin paikkakunnilla vuokrataan nykyään asuntoja siten, että eka kuukausi on ilmainen.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen on työttömälle melkein mahdotonta. Pelkästään asuntonäyttöihin meneminen maksaa liikaa.

Jos siellä on yksikin työssäkäyvä tai opiskelija hakemassa samaa asuntoa, niin se luultavasti saa sen. Ei työttömällä ole varaa käydä kymmenessä asuntonäytössä.

Pitäisi pystyä vuokraamaan asunto näkemättä sitä, ja lisäksi takuuvuokran pitäisi olla 0€. Sittenkin jää vielä muuttokuluja aika monta sataa euroa

Vierailija
44/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai aina on varaa muuttaa pois? Suomesta saa ties mitä paskalääviä varsinkin vuokralle ja jos omaisuutta on liikaa ja oikeasti haluaa muuttaa niin omaisuus myyntiin. 

Ei ole mitään omaisuutta, opintolainaa maksan työkkärirahasta.

Eli mikä estää? Ei kaikissa vuokra-asunnoissa ole edes vuokravakuutta, omassanikaan ei ole. 

Vierailija
45/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen on työttömälle melkein mahdotonta. Pelkästään asuntonäyttöihin meneminen maksaa liikaa.

Jos siellä on yksikin työssäkäyvä tai opiskelija hakemassa samaa asuntoa, niin se luultavasti saa sen. Ei työttömällä ole varaa käydä kymmenessä asuntonäytössä.

Pitäisi pystyä vuokraamaan asunto näkemättä sitä, ja lisäksi takuuvuokran pitäisi olla 0€. Sittenkin jää vielä muuttokuluja aika monta sataa euroa

Minä olen hankkinut asunnon toiselta paikkakunnalta käsin käymättä siellä 350 km päässä ennen muuttoa. Esittelyt olivat etänä. 

Vierailija
46/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan ymmärtänyt hakea asumistukea ja toimeentulotukea?

Muuttaminen saattaa olla vaikeaa, koska Kela myöntää rahaa muuttoon vain, jos on pätevä syy, esim. opiskelu tai työpaikka.

Kelasta kuitenkin kannattaa kysyä, onko muuttoon mahdollista saada jotain harkinnanvaraista tukea. Tai hyvinvointialueelta.

Sosiaalitoimisto myönsi minulle joskus hyvin kauan sitten harkinnanvaraista muuttoon, mutta hakemukseen piti runoilla kaikenlaista. Perusteluissa kannattaa painottaa työn saantiin liittyviä asioita ja lisäksi mainita sosiaaliset suhteet + mt-ongelmat, jos niitä on.

Parasta olisi, jos pystyisit jollain lailla keräämään muutaman satasen käteistä rahaa niin, ettei Kela saa tietää siitä, mutta se ei ilmeisesti ole mahdollista.

Hyvinvointialueet myöntävät sosiaalista luottoa, mutta en tiedä kenelle ja millä perusteilla.

Takuusäätiö auttaa ylivelkaantuneita, en tiedä pystyykö se auttamaan opin

Jos on oikein huonolla alueella asunto, niin ilmaista asumisaikaa voi olla enemmänkin ja voi saada vaikka lahjakortinkin kaupan päälle. Tällaisia ovat esimerkiksi Jyväskylässä monet Huhtasuon asunnot. 

Vierailija
47/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hankkinut asunnon toiselta paikkakunnalta käsin käymättä siellä 350 km päässä ennen muuttoa. Esittelyt olivat etänä. 

Niin minäkin, mutta työttömänä se voi olla vaikeampaa, jos ei halua johonkin juoppotaloon. Tosin tällä hetkellä asuntoja kai on tarjolla aika hyvin. Ehkä se saattaa onnistua.

Vierailija
48/48 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tutti tunne, tosin nuorena koettu. Auttoi kun muutti pois, ja vielä toisen, ja vielä kolmannen kerran. Koulutus, uusi työ ja uudet kuviot vei eteenpäin. Huonossa tilanteessa/kaupungissa makaaminen ei muuta fiilistä. Pitää vaan lähteä niin asiat kummasti muuttuu heti. Ei se vaadi kuin aikalailla vuokravakuuden verran massia että muuttaa pois.

Harvalla on edes vuokravakuuden verran ylimääräistä rahaa eikä Kelakaan avusta ollenkaan.

Niin ja vuokravakuuden lisäksi tarvitaan muuttoauto. Yllättävän usein tulee kaikenlaista muutakin kulua.