Joko katsoit Weksin videon? Ajatuksia?
Kommentit (45)
Tämän katsoneena, tuomitsen kaiken mitä hänen äiti teki, mutta se reaktio kun tapasivat ja mitä weksi sanoi haastattelussa et kyllä isäkin päihteitä käytti niin tulee fiilis et iskä tutustutti äidin päihteisiin, toinen addiktoitu toinen ei. Kokemusta tästä. Siksi se ikuinen viha, vaikka oma valinta.
Niin mäkin normaalisti, mutta tämä oli eri juttu! Todella erityinen video, kertomus ja kerronta. Kannattaa tehdä poikkeus tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukavittu on Weksi? Onko se Veikko "Jammu" Siltavuori
Weksi Salminen. Ei tippa tapa jne.
En ole vielä katsonut. Niin paljon olen joutunut omaa lapsuutta käymään läpi aikuisena, vaikka halusin vain unohtaa.
Olen kolmas lapsi, jota äiti kohteli äärimmäisin keinoin kaltoin, kun isä oli töissä ja vanhemmat sisarukset koulussa.
En uskaltanut puhua tästä, koska tiesin, että joudun olemaan äitini kanssa kahden ja jos mahdollista, niin hän olisi vielä hirveämpi.
Ulospäin olimme ihanteellinen perhe. Asuimme kauniissa omakotitalossa, isäni omisti firman, olimme hyvin toimeen tulevia jne.
Äitini sanoi minulle, että ei sinua kukaan usko. Totta se varmasti olisi ollutkin. Jos on jo taaperosta asti rikottu lapsi, ei ainakaan usko siihen, että kukaan edes kuuntelisi tai välittäisi.
Ihan yhtä vaikeita nämä asiat ovat olleet, vaikka olen nainen. Pärjäämistä on vaadittu aina.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä katsonut. Niin paljon olen joutunut omaa lapsuutta käymään läpi aikuisena, vaikka halusin vain unohtaa.
Olen kolmas lapsi, jota äiti kohteli äärimmäisin keinoin kaltoin, kun isä oli töissä ja vanhemmat sisarukset koulussa.
En uskaltanut puhua tästä, koska tiesin, että joudun olemaan äitini kanssa kahden ja jos mahdollista, niin hän olisi vielä hirveämpi.
Ulospäin olimme ihanteellinen perhe. Asuimme kauniissa omakotitalossa, isäni omisti firman, olimme hyvin toimeen tulevia jne.
Äitini sanoi minulle, että ei sinua kukaan usko. Totta se varmasti olisi ollutkin. Jos on jo taaperosta asti rikottu lapsi, ei ainakaan usko siihen, että kukaan edes kuuntelisi tai välittäisi.
Ihan yhtä vaikeita nämä asiat ovat olleet, vaikka olen nainen. Pärjäämistä on vaadittu aina.
Toki on hyvä, että miehiä rohkaistaan puhumaan, mutta on mustavalkoista ajatella, että naiset osaavat puhua tunteistaan ja miten se on heille avointa.
Naisia kuolee perheväkivaltaan jatkuvasti. Siihen liittyy häpeä ja kasvatus.
Ihan saman polun joutuu jokainen noista lähtökohdista kokemaan sukupuolesta riippumatta.
Pärjätä piti, tuli mitä tuli.
Olin 40-vuotias nainen kun edes jotenkin pystyin puhumaan terapeutille siitä, mitä äiti teki minulle.
Katsoin.
Toisaalta ymmärrän tuon lentokonehyppyjutun, kuinka se kertoo ystävyydestä ymymym yhteisestä matkasta sun muuta.
Mutta toisaalta en oikein ymmärrä sen yhteyttä tähän lapsuudentarinaan.
Itse pikakelasin kaikki nämä kohdat missä kerättiin tuntemattomilta rahaa hamppariin tai bussilippuun. Se on niin miljoona kertaa kaikenmaailman tosi-tv ohjelmissa nähty jo vuonna keppi ja kivi.
Lapsuustarinat (vaikka valtaosa olikin näyttelijöiden tekemää dramatisointia), olivat todella koskettavia. Monta kertaa tuli itku kun mietin kuinka rankoissa lähtökohdissa niin moni lapsi elää ja yrittää niissä selviytyä.
M43
Huono lapsuus jättää jälkensä, olit sitten tyttö tai poika.
Tuo stereotypia, että naiset puhuisivat enemmän on myytti. Ei naisetkaan avaudu pahoista asioista, vaan pärjäävät kykynsä mukaan.
Enemmän kai miehet purkaa näitä. Sodan jälkeen ryyppäsivät ja hakkasivat perheen.
Vaimo oli hiljaa, ja opetti tytöilleenkin olemaan hiljaa.
Sama perintö kulkee. Mies saa olla hankala, mutta naisen tulee kestää ja jaksaa.
Stereotypia, että naiset tuon jälkeen olisivat jotenkin eri asemassa kuin miehet.
Paska lapsuus jättää jäljet sukupuolesta riippumatta.
Miksiköhän mun viesti piti poistaa? Sentään röyhkeät ja kärkkäät kommentit ovat saaneet tänne jäädä.
Vaikka itselläni on vaikeaa niin tuosta videosta sain lisää perspektiiviä. Vaikka itselläni on nyt vaikeaa niin kyllä mä selviän, kuten Weksikin selvisi noin vaikeista tapahtumista. Tuo on loppujen lopuksi todella sydäntä lämmittävä video.
Todella tärkeä video, toivottavasti sitä ei ihan heti unohdeta.
Naisten kokemasta väkivallasta oli juuri, ja tässä videossa väkivaltaa koki isä. Vaimo täys sekopää. Raivostutti tuota katsoessa sen isän puolesta, kun poliisit muitta mutkitta vei isän putkaan. Tuon tuosta. Eikö niille tullut jo tutuksi, useiden kotikäyntien jälkeen, kuka siellä hakkaa ja ketä? Miksei ne tarkasteneet tilannetta kotona? Ja miten jopa oikeus uskoi tätä naista. Miksi ei haastateltu naapureita ja sukulaisia, jotka tiesivät miten asia oikeasti on? Tai kysytty lapsilta, edes vanhimmalta lapselta?
No se oli ysäriä, itsekin olin perhehelvettiä johon ei kukaan puuttunut. Lasu ei toiminut, tai sitä ei oikeastaan ollut. Ei tässä muodossa kuin nykyään.
Onneksi tätäkin puolta tuodaan esiin. On se kumpi tahansa vanhemmista, tällaista oikeusmurhaa ei pidä tapahtua.
Samaa teemaa perheväkivallasta on kirja Andrev Walden - Miehen puolet. Siinä isäpuolet tekijöinä. Kirjoittaja kertoo oman lapsuutensa, lapsen silmin, hirveän riipaisevaa, ilman mitään kliseitä tai ylisanoja, vain mitä tapahtui ja mitä muistaa.
No yksi ajatus; sanoo että on antanut äidilleen anteeksi, "hän ei ole paha ihminen".
Käsittämätöntä, miten ihmiselle veri on vettä sakeampaa. Äiti on jalustalla aina, ihan aina, vaikka olis tehnyt mitä.
En nyt tarkoita vain tätä henkilöä, vaan kun ylipäätään (tälläkään palstalla tosi moni) ei vaan pysty myöntämään edes aikuisena, että kyllä se mun äiti on PAHA ihminen. Tuo ohjelman äiti, hänhän puukotti omaa lastaan, jeesus sentään, puukotti. Mitä muuta sellainen on kuin paha? Uhkasi myös tappaa kaksi muuta lastaan hyppäämällä ikkunasta. Hakkasi miestään. Rakkaudeton ja väkivaltainen ihminen.
Ihan turha syyttää että koska alko tai lääkkeet. Kaikista ei alkoholi tee hirviöitä. Joistain ihmisistä alkoholi poistaa estot. Ehkä pohjimmiltaan oli oikeasti vaan paha.
Voi olla, että se valkenee kunnolla vasta, kun itsestä tulee isä tai äiti. Näin kävi mulle. Vasta sitten tajusin, että mitä mun vanhemmat teki, oli vain pahuutta, ilkeyttä. Ikinä ei normaali ihminen kohtele omaa lastaan noin.
Vaikka asioissa on aina useampi puoli ja tuossa kuultiin niistä vain yksi, niin hämmästytti se kuinka viranomaiset eivät ottaneet päihtyneen ja riippuvaisen äidin luomaa uhkaa tosissaan, vaan esim. yhdessä kohtaa uskoivat päihtynyttä äitiä ja veivät ilmeisen pahoinpidellyn isän asunnosta pois äidin sijaan... Ei kenenkään osa tietty helppo ole, viranomaistenkaan erottaa totuutta erinäisten sotkujen seasta...
Todella outoa, ettei täällä ole enemmän keskustelua vai poistuuko taas viestit?
Katsoin äsken MTV haastattelun. Siinä Weksi oli onnessaan, kun oli puhunut äidin kanssa ihan uudella tavalla.
Näin itsekin vanhemman hylkäämänä realismiin oppineena näen tuon olevan traumasuhteen valtava dopamiinipiikki, joka saa katsomaan asioita ruusunpunaisten lasien läpi, koska mieli ja keho kokee niin suuren huojennuksen.
Äiti on päihdeaddikti. Vanha systeemi palaa päivissä tai viikoissa. Max kuukausissa. Toki toivon olevani väärässä.
"Mitä muuta sellainen on kuin paha?"
Ihminen, joka on sairas. Eihän me tiedetä sitä, millaisissa oloissa tämä äiti on kasvanut, joka on omalta osaltaan ongelmiin vaikuttanut. Runsas alkon ja lääkkeiden käyttö yhdistettynä mielenterveyden ongelmiin voi aiheuttaa pahaa jälkeä. Ei se tekoja tyhjäksi tee, mutta on paljon muitakin syitä käyttäytymiselle kuin se, että ihminen on läpeensä paha. Todella surullinen tilanne kaikkinensa ja lapsille hirveä.
Aika vähällä on päässyt kun vertaan omiin kokemuksiini. En tästä sen enempää mutta ei herättänyt tunteita ko video omien kokemuksieni takia. Onko tuollainenkin jonkun mielestä järkyttävää?
No suurin osa tällä palstalla käyvistä ei taida olla kokenut yhtään mitään paskaa elämässään kun tuollainen itkettää.
Joo mua ei mitkään somehorot kiinnosta. Ei mitään hajua kuka on joku v*itun weksi.
Kertoo kaunistelemattoman tarinan. Tuota tarinaa on selvästi kaunisteltu. Siis itsessään harmillista mitä joutunut lapsena kokee mut ite millään jaksanu kattoa ku äijät jossai hyppää johonkin. Ja vielä käsikirjoitettu kuvaaja vielä oottaa mihin ne tippuu eli on jo siellä.