Miksi ihmiset päästävät itsensä lihomaan?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Moni polttaa tupakkaa, ettei lihoiksi.He sitten kuormittavat myös terveydenhuoltoa. Kehkosyöpäpotilas tulee yhteiskunnalle maksamaan yli 40 000 euroa.
Jahas, olen kyllä 55 vuoden aikana maksanut tupakka-askeistani veroa 10 000 kertaa enemmän kuin syöpäni hoito (olen KIELTÄNYT ELÄMÄÄ YLLÄPITÄVÄN HOIDON, koskee syövän lisäksi esim. liikenneonnettomuudessa mahd. saamiani vammoja, ei hoitoa, ei leikkauksia, vain ja ainoastaan tarpeeksi moriinia kipuihin)
Olen normaalipainoinen, jopa hieman alle, en tupakoinnin vuoksi vaan koska syön vain sen verran ettei nahkani veny
Taidanpa mennä tupakalle, saatte maksamiani veroja käyttöönne
En ole koskaan saanut liikunnasta endorfiineja ym. hyvänolon tunnetta. Mutta kun saan syötäväksi burger aterian, on tilanne toinen. Pari viikkoa sitten päätäni särki ja jopa se kipu helpotti hyvän aterian äärellä.
Isoista karkkipusseista ja jäätelöpaketeista en niin perusta enkä juuri alkoholia juo joten ehkä näistä syistä ylipainoni ei ole mennyt lihavuuden puolelle.
Haluaisin olla sporttinen ja olen alkanut salilla käymäänkin mutta sinne lähteminen välillä tökkii kun liikunta ei tuo sitä kuuluisaa hyvänolontunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi. Kiire. Teen täyttä työviikkoa vaativalla alalla, opiskelen yliopistossa maisteriksi. Hoidin kuolemansairasta isääni hautaan asti, jonka jälkeen olen hoitanut kuolemansairasta äitiäni. Kaikki nämä yhtä aikaa useamman vuoden ajan. Vapaat ja lomat ovat menneet näihin asioihin vuosikausia. Ja sinun mielestä olen laiska ja huono ihminen?
Ei stressi ja kiire lihota! Lihominen eli läskin kerryminen johtuu yksinomaan liiallisesta syömisestä kulutukseen nähden.
Erilaiset turvotukset ja nesteen kertyminen on eri asia. Voi olla sairaudesta johtuvaa, joten hoidetaan pois. Mutta lihavilla rasvakudosta liikaa, ja se on tullut ihan syömällä.
Samaa mieltä, päinvastoin ne laihduttavat, kiireessä et ehdi edes syödä,
Stressin vaikutus ruokailuun ja painoon ei ole yksiselitteinen. Joillain ihmisillä kiire ja korkea stressitaso voivat vähentää ruokahalua, mutta monilla muilla se lisää syömistä, erityisesti rasva- ja sokeripitoisten herkkujen himoa. Stressihormonit kuten kortisoli voivat nostaa nälän tunnetta ja edistää rasvan kertymistä vatsan alueelle. Tutkimukset osoittavat myös, että toistuva lohtusyöminen ja epäsäännölliset ateriat stressin aikana altistavat lihomiselle, vaikka samalla fyysinen aktiivisuus olisikin vähentynyt. Eli yksittäiset esimerkit eivät muuta sitä, että stressi ja ruokailutottumukset yhdessä voivat selittää painon nousua monilla ihmisillä, se ei ole pelkkää laiskuuden tai portaiden rasituksen seurausta
En hetkeäkään usko, että ystäväsi ympärysmitta on 2 kertaa enemmän kuin pituus, tajuatko miten naurettavalta tuo kuulostaa? Jos hän olisi 160cm, hänen ympärysmittansa olisi yli 480cm, siis liki 5 metriä! Et ole kovinkaan uskottava.
Jos 160cm pitkän ympärys olisi edes 160 cm, hän painaisi yli 300kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni polttaa tupakkaa, ettei lihoiksi.He sitten kuormittavat myös terveydenhuoltoa. Kehkosyöpäpotilas tulee yhteiskunnalle maksamaan yli 40 000 euroa.
Jahas, olen kyllä 55 vuoden aikana maksanut tupakka-askeistani veroa 10 000 kertaa enemmän kuin syöpäni hoito (olen KIELTÄNYT ELÄMÄÄ YLLÄPITÄVÄN HOIDON, koskee syövän lisäksi esim. liikenneonnettomuudessa mahd. saamiani vammoja, ei hoitoa, ei leikkauksia, vain ja ainoastaan tarpeeksi moriinia kipuihin)
Olen normaalipainoinen, jopa hieman alle, en tupakoinnin vuoksi vaan koska syön vain sen verran ettei nahkani veny
Taidanpa mennä tupakalle, saatte maksamiani veroja käyttöönne
Pihkuran näppäimet, täytyis putsata kun eivät laita kirjaimia näkyville, moriini + F
Vierailija kirjoitti:
Tykkään tosi paljon oluen mausta ja sitä tulee juotua ihan liikaa ja se näkyy painossa
Jaa. Melko yksilöllistä. Minun mieheni juo olutta 2000kcal/vrk. Syömisen lisäksi. Lihomatta. Istumatyö, ei liikuntaa. Minä en. Minä syön satoja kaloreita alle perusaineenvaihduntakulutuksen. En liho, enkä laihdu. En pahemmin liiku (syyt monet). Oltiin isänpäivänä vanhemmillaan. Päivällisellä. Äitinsä syö kuin rekkamies ja kakkua päälle minun kuukausiannoksen verran vain jälkiruoaksi. Ja on hoikka ollut aina ja nyt. Joten joo, toisilla ei näy kurittomuuskaan, ja toisilla ei kurinalaisuuskaan (minulla on mahaa, vaikka paino ok.).
En ymmärrä miksi monet naiset päästävät itsensä rupsahtamaan ja lihomaan aivan kammottaviksi mursuiksi jo 30-kymppisinä. Suomalaisia miehiä nämä ryhävalaat eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olut maistu niin hyvältä, että juon sitä enemmän kuin vettä. Noin 8 litraa tulee juotua olutta päivässä ja kyllä se painossa alkaa nyt näkyä.
Mietin tässä, että pitäisikö pyytää apua työrveydeltä tähän alkoholismiin, mutta ei tästä mitään haittaa ole. Teen etätöitä ja juon litrakaupalla olutta työpäivänä ja saan vielä isot kiitokset työpanoksestani. Teen todella hyvin töitä pomojen mielestä. Pyysin nyt verikokeet ja maanantaina menen labraan, kun haluan tietää onko maksa poksahtamassa kuitenkin. Sitten menen työterveyteen. Ne lentää perselleen, kun kuulee, että juon 8 litraa olutta päivässä.
N50
Onnekseni työkaverit ovat hitaampia eivätkä ihan yhtä teräviä kuin minä, joten tämän rapajuopon työ näyttää heidän rinnallaan suorastaan erinomaiselta.
Sarjassamme yksinkertaisia mutta vaikeita asioita elämässä.
Puuttuuko ap:lta tietoa vai ymmärrystä?
Kysyin asiaa kerran mun mieheltä. Hän painaa yli 105kg ja enimmillään on painanut yli 120kg ennen kun havahtui ja alkoi laihduttaa. On kuulemma lapsesta saakka ollut isokokoinen ja kotona aina oli pakko syödä ruoka-aikana ja lautanen tyhjäksi. Aikuisena aloitti salitreenin ja alkoi sen myötä alkoi syödä ajatuksella, että voin mättää ihan mitä vaan kun treenaan 4 päivää viikossa. Lihasta hänellä kyllä on paljon, mutta jossain vaiheessa havahtui ettei kaikki paino todellakaan ollut mitään lihasta. Sitten alkoi laihduttaa.
Joo itsellä vaikea käsittää kun aina painanut alle 50kg. Mies myös syö suruun tai stressiin kun itse taas olen reagoinut syömättömyydellä. Jos mennään leffaan mies saatttaa vetaista 500g irtareita kun mulla on pelkkä cocis zero. Näin niinku esimerkkejä. Mutta rakastaisin häntä vaikkei ois laihduttanutkaan <3
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään vaikeaa, vaan tasan tarkkaan tiedän miksi olen lihava, mutta ei kiinnosta laihtua. Hyvin yksinkertaista.
MIehet lihoo syömällä liikaa,naiset lihoo koska hormoonit ja geenit ja stressi ja lääkitys ja unettomuus ja ruuhkavuodet lihottaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi. Kiire. Teen täyttä työviikkoa vaativalla alalla, opiskelen yliopistossa maisteriksi. Hoidin kuolemansairasta isääni hautaan asti, jonka jälkeen olen hoitanut kuolemansairasta äitiäni. Kaikki nämä yhtä aikaa useamman vuoden ajan. Vapaat ja lomat ovat menneet näihin asioihin vuosikausia. Ja sinun mielestä olen laiska ja huono ihminen?
Ei stressi ja kiire lihota! Lihominen eli läskin kerryminen johtuu yksinomaan liiallisesta syömisestä kulutukseen nähden.
Erilaiset turvotukset ja nesteen kertyminen on eri asia. Voi olla sairaudesta johtuvaa, joten hoidetaan pois. Mutta lihavilla rasvakudosta liikaa, ja se on tullut ihan syömällä.
Samaa mieltä, päinvastoin ne laihduttavat, kiireessä et ehdi edes syödä,
Päinvastoin, hän ei ollut minulle ystävä, ainoastaan hyväksikäyttäjä.
Vähän tietysti liioittelin hänen mittäsuhteitaan. Todellisuudessa 160 senttisen vyötärö piiloutui hänen omenamahansa syvyyksiin, omenan ympärysmitta...
hetkinen, hain mittanauhan ja sommittelin sen mielessäni omenan ympärille.... veikkaisin 125 cm "vyötärön" ympärysmitaksi.
Terkkuja Ikaalisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään vaikeaa, vaan tasan tarkkaan tiedän miksi olen lihava, mutta ei kiinnosta laihtua. Hyvin yksinkertaista.
Miksi liittyykin juuri siihen yksinkertaisuuteen. Ja tuolla muulla kommentillasi todistitkin sen vaikea-osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräinen iso läskivero lihaville kattamaan sote-menot, kun aiheuttavat hedonismillaan kohtuuttomat menot. Valtion talous tervehdytetään ja kansan hyvin vointi paranee.
Eiköhän samalla laiteta sitten teille pienimunaisille pikkumulggu-vero :) Tuntuu se nysäisyys aiheuttavan pakkomielteistä muiden ihmisten kyyläämistä ja ilkeää luonnetta jota sitten puretaan muihin ihmisiin.
Jonkinlainen netti-vammailuverokin olisi hyvä, loppusi sinunlaistesi sontiaisten kirjoittelu palstoille.
Ylilaudan pennuilla ei ole mitään käsitystä miten ihmiskeho ja esim hormonit toimivat. Eikö siellä koulussa enää opeteta mitään? Tuntuu että nuoriso on helvetin typerää nykypäivänä, nuo inttämiset ja asioiden ihmettelyt ihan kuin jonkun keskiaikaisen talonpojan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
MIehet lihoo syömällä liikaa,naiset lihoo koska hormoonit ja geenit ja stressi ja lääkitys ja unettomuus ja ruuhkavuodet lihottaa ne.
Sulle tuli vasta nyt yllätyksenä että naisten hormonitoiminta on erilainen kuin miehillä? Ja että vaihdevuodet lihottavat? On myös yllätys että moni lääke lihottaa joka lukee ihan niissä sivuoireissa(painonnousu)? Luoja miten yksinkertaista porukkaa,,
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi monet naiset päästävät itsensä rupsahtamaan ja lihomaan aivan kammottaviksi mursuiksi jo 30-kymppisinä. Suomalaisia miehiä nämä ryhävalaat eivät kiinnosta.
Mä selitin sulle jo toisessa ketjussa, miten ihminen ja ryhävalas eroaa toisistaan.
Mursu taasen on suuri merinisäkäs, joka elää Arktiksella, uiskentelee räpylöidensä avulla, käyttää pitkiä torahampaita ja syö simpukoita ja planktonia. Ihminen taas on kahdella jalalla kulkeva kädellinen. Ehkä nyt ymmärrät näidenkin eron.
Lisäksi 30-kymppinen tarkoittaa yli 300-vuotiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräinen iso läskivero lihaville kattamaan sote-menot, kun aiheuttavat hedonismillaan kohtuuttomat menot. Valtion talous tervehdytetään ja kansan hyvin vointi paranee.
Ällöttävää ylimielisyyttä. Ja sosialismia. On totta, että lihavuus lisää terveydenhoitomenoja. Mutta sekin on totta, että edes keskituloisiksilaskettavilla (alempi), ei ole varaa esimerkiksi tuoreeseen tuoretiskin prosessoimattattomaan (-perkaus ja leikkuu) tuoreeseen kalaan perheelle 3 x/vko. Jospa kokeiltaisi, että tuore em. mainitulla tavalla prosessoimaton kala, liha, munat, kasvikset, juurekset ja marjat vapautettaisiin kokonaan ALV:sta? Ja jos ei mahdollista EU:n takia, niin EU:n minimiprosenttiin. Kompensointi korkeaprosessoitujen kohdalla(esim. eineksistä osa, kasvisproteiinijalosteet, makeisista ja leivonnaisista iso osa jne).
Mietin tässä, että pitäisikö pyytää apua työrveydeltä tähän alkoholismiin, mutta ei tästä mitään haittaa ole. Teen etätöitä ja juon litrakaupalla olutta työpäivänä ja saan vielä isot kiitokset työpanoksestani. Teen todella hyvin töitä pomojen mielestä. Pyysin nyt verikokeet ja maanantaina menen labraan, kun haluan tietää onko maksa poksahtamassa kuitenkin. Sitten menen työterveyteen. Ne lentää perselleen, kun kuulee, että juon 8 litraa olutta päivässä.
N50