Björn Wahlroos Ylellä marraskuu 2025
https://areena.yle.fi/1-72626936
Nii-in. 18 vuotta ilman talouskasvua ja velkaa otetaan koko ajan lisää. Mihin tämä päättyy?
Monitahoinen probleema, mutta ihan hyvä pointti tuo perintöverotus. Juuri nyt, kun vanha kaartin varakkaammat alkavat kolkuttelemaan tuonelan portteja, Suomi ampuu itseään edelleen jalkaan yrittämällä periä huikeat perintöverot tässä sukupolvenvaihdoksessa.
Moni äänestää jaloillaan, koska pystyvät siihen, ja muuttavat esim. Välimerelle.
Niistä perinnöistä on jo kertaalleen maksettu verot, mutta Suomessa ei edelleenkään älytä. Ja kansa köyhtyy...
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä Wahlroos on oikeassa, että kansan itse pitää saada päättää, mihin heidän verorahansa laitetaan, ei minkään hallituksen.
Tää nyt on suurinta populismiä, koska kansa on sen hallituksen valinnut :D
Nalle on vain perittyä varallisuutta yhdistettynä suhteisiin. Mies ei ole tehnyt muuta kuin ryypännyt koko nuoruutensa ja sitten päässyt suhteilla suojatyöpaikkoihin juomaan kahvia ja sieltä sitten johtopaikoilta arvioitu milloin ketäkin ja vaadittu heitä leikkaamaan palkkaansa.
Nalle on äärimmäisen skarppi mies, jonka erityisosaamista on arvioida finanssiyhtiöiden todellista arvoa ja johtokykyä. Tällä hän on onnistuneesti uudelleenjärjestellyt pohjoismaista finassimarkkinaa vuosikymmeniä. Hän on rakentanut persnettoa tekevistä suuryrityksistä rahakoneita.
Tämän keskustelun aloittajana, on mielenkiintoista nähdä, kuinka ihmiset keskittyivät nyt nimen omaan tähän perintöasiaan. Varmaan siksi, koska itse laitoin oman mielipiteeni asiasta.
Suomen valtiontalous on silti ja myöskin tästä huolimatta aika huonossa vedossa, eikä kukaan edelleenkään keksi että millä ihmeen ilveellä velkaantuminen taitetaan.
Ensi vuonna se jokin omituinen piilokustannus pakottaa taas ottamaan velkaa 8,7 miljardia velkaa. Mikä on tämä systeemiin leivottu piilokustannus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä Wahlroos on oikeassa, että kansan itse pitää saada päättää, mihin heidän verorahansa laitetaan, ei minkään hallituksen.
Nalle on vain perittyä varallisuutta yhdistettynä suhteisiin. Mies ei ole tehnyt muuta kuin ryypännyt koko nuoruutensa ja sitten päässyt suhteilla suojatyöpaikkoihin juomaan kahvia ja sieltä sitten johtopaikoilta arvioitu milloin ketäkin ja vaadittu heitä leikkaamaan palkkaansa.
Nalle on äärimmäisen skarppi mies, jonka erityisosaamista on arvioida finanssiyhtiöiden todellista arvoa ja johtokykyä. Tällä hän on onnistuneesti uudelleenjärjestellyt pohjoismaista finassimarkkinaa vuosikymmeniä. Hän on rakentanut persnettoa tekevistä suuryrityksistä rahakoneita. 
Lainoittanut toisten rahoilla ja ottanut itse messevät provikat. Kannanottojen perusteella joku muu on ne päätökset tehnyt. Tällä kommarilla oli ongelmia ymmärtää markkinatalouden perusteita ja piti Venäjällä asti käydä kommarimatkalla ihannoimassa touhua. Tosin se ei tainnut vielä herättää vaan se että isukki lopetti poikansa elättämisen ja velkojen maksun, joten Nalle nöyränä meni sitten näihin suojatyöpaikkoihin vaikka työkokemusta ei ollut ja ohituskaistaa pätevämpien ohi paheksuttiin kuin nuoremman Stubbin tapauksessa konsanaan.
Kannattaa lukea se elämänkertakirja joka ei ole Nallen itsensä kirjoittama.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun aloittajana, on mielenkiintoista nähdä, kuinka ihmiset keskittyivät nyt nimen omaan tähän perintöasiaan. Varmaan siksi, koska itse laitoin oman mielipiteeni asiasta.
Suomen valtiontalous on silti ja myöskin tästä huolimatta aika huonossa vedossa, eikä kukaan edelleenkään keksi että millä ihmeen ilveellä velkaantuminen taitetaan.
Ensi vuonna se jokin omituinen piilokustannus pakottaa taas ottamaan velkaa 8,7 miljardia velkaa. Mikä on tämä systeemiin leivottu piilokustannus?
Nallen mukaan se, että pääoma ja varakkaat ihmiset liputtavat itsensä ulos Suomesta. En ihmettele. Vasemmalta tulee sellaista tekstiä, että ei tunnu siltä, että tässä maassa olisi itse tai omaisuus jatkossa turvassa.