Björn Wahlroos Ylellä marraskuu 2025
https://areena.yle.fi/1-72626936
Nii-in. 18 vuotta ilman talouskasvua ja velkaa otetaan koko ajan lisää. Mihin tämä päättyy?
Monitahoinen probleema, mutta ihan hyvä pointti tuo perintöverotus. Juuri nyt, kun vanha kaartin varakkaammat alkavat kolkuttelemaan tuonelan portteja, Suomi ampuu itseään edelleen jalkaan yrittämällä periä huikeat perintöverot tässä sukupolvenvaihdoksessa.
Moni äänestää jaloillaan, koska pystyvät siihen, ja muuttavat esim. Välimerelle.
Niistä perinnöistä on jo kertaalleen maksettu verot, mutta Suomessa ei edelleenkään älytä. Ja kansa köyhtyy...
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Wahlroosin on helppo olla valtakunnan jokeri ja hupiukko, kun ei ole vastuuta poliittisesti eikä edes asu Suomessa. Miljardien aukko perintö- ja lahjaveron poistosta leikattaisiin aina jostakin: lapsilisistä, eläkkeistä, peruskoulusta, poliisista,sairaanhoidosta!! Niin ja otettsisiin vielä lisää velkaa,jotta isotuloiset perijät voisivat vielä enemmän sijoittaa ulkomaille ja ostaa sielä omaisuutta!!
En sanoisi hupiukoksi. Valtava omaisuus, ja tohtori 25-26 vuotiaana. Tollasia hupiukkoja sopisi suomeen enemmänkin
Vierailija kirjoitti:
Perintövero 100%. Joillakin poikkeuksilla perillinen voi pitää esim. asunnon, jjosta vero pienempi. Loiseläjiä tässä maassa jo liikaa.
Millä perusteella perijä on loinen? Asutaan omassa asunnossa ja eletään omilla rahoilla. Ei varakkaat perijät mitään yhteiskunnan tukia hae.
Wahlroos tuhosi sosialistin Suomen median edessä. Loistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Walle-Nalle ei puhu mistään muusta kuin perintö- ja lahjaveron poistamisesta ja säestää sitä pääomatuloverotuksen alentamisella. Ne eivät korjaa tämän maan taloutta nyt, eikä pitkällä tähtäimellä, päinvastoin verotuloja menetetään poistamalla nuo. Lisäksi ne hyödyttävät vain ja ainoastaan hyväosaisia -ja tuloisia.
Ja vaikka pitää itseään kovana talousasiantuntijana, niin vasta nyt itsekin on havahtunut edellisen hallituksen velanottoon, kun joku toi ensin luvut esiin. Eipä ole maininnut niistä sanallakaan tätä aiemmin.
Miksi hän ei ole puuttunut Suomen vaatimattomaan talouskasvuun tätä aiemmin, kuin vasta nyt, kun huomasi pierun tulleenkin värillisenä.Et tainnut kuunnella koko puhetta
Minä ainakin kuuntelin. Helppoheikkimäisiä ratkaisuja nuo veropoistot. Tosiasia on, että Trump ja Putin ovat hyydyttäneet EU:n talouskasvun tuleviksikin vuosiksi. Suomen on turha rangaista itseään tästä. Velkaa tulee EU-alueella vielä valtavasti lisää, myös Ruotsiin. Sen talous takkuaa jo. Pelkkä velan tuijotus on turhaa. Pitää katsoa kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wahlroos on kuningas.
Isänsä suhteet aikoinaan ja perinnöt, 1990-lamassa kikkaili Mandatumin avulla miljoonien alkuun mm. Siinäpä virnuilijan taustaa. Päivänvaloa ei ole saaneet kunnolla vieläkään 1990-luvun laman käänteet ja pankkikuviot!
Mitkä perinnöt ? Miten kikkaili, teki yrityskauppoja. Älä ole niin kateellinen, pyri samaan. ..jos pystyt
Perintö- ja lahjavero pois sekä Viron malli. Näitä lääkkeitä Wahlroos tarjosi, mutta lisäisikö se investointeja Suomeen? Jotain tarttis tehdä ja pelkkä äärivasemmistolsinen huutelu ei kohta riutä, kun IMF ottaa ohjat ja silloin jälki on rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuva miljonääri kertomassa suomalaisille, kuinka hänellä ei ole aikomustakaan asua enää koskaan Suomessa. 😂 Tosi hyvää ja tarpeellista kuultavaa. Kansa kiittää ja kumartaa.
Nalle olisi voitu kutsua pitäämään tämä puhe vaikka eduskunnassa sen sijaan, että hänet kutsutaan puhumaan tavallisille kansalaisille.
Minua lämmitti se kuinka lämpimästi Nalle puhui perheestään, vaimostaan ja maailmalla asuvista lapsistaan.
Voi kyynel!! Minua lämmittäisi, jos osa ihmisistä Suomessa ei kärvistelisi nälissään tätäkin viikonloppua.
Nämä ei sulje pois toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero 100%. Joillakin poikkeuksilla perillinen voi pitää esim. asunnon, jjosta vero pienempi. Loiseläjiä tässä maassa jo liikaa.
Mitä tapahtuisi yhden sukupolven päästä, kun silloin kaikki omaisuus olisi siirtynyt valtiolle?
Jokainen sukupolvi ansaitkoon itse vaurautensa ja elantonsa. Kukaan ei halua, että maa täyttyy loiseläjillä, joiden panos yhteiskuntaan nolla.
Sinulla ei ole nyt ihan käsitystä mitä loiseläin tarkoittaa. Itsekseen toimeentuleva ei ole minkään tason loinen.
Eikä sinulla näytä olevan käsitystä hyväosaisten panoksesta yhteiskuntamme hyväksi.
Itse olen jollain tasoilla hyväosainen. En ole mikään perijätär tms, mutta minulla on asiat hyvin ja kapasiteettia. Huomaan, että moni pitää vain itsestäänselvyytenä niitä asioita, joiden eteen minä olen nähnyt vaivaa. Ei se mitään, tällaiset ihmiset eivät ymmärrä. Mutta se sama asenne näkyy täälläkin. Että minunlaiseni eivät muka tee mitään.
Minä olen se, joka vetää harrastusryhmiä, kun kukaan muu ei viitsi. Minä kuskaan kaikkien lapsia ihan vain siksi, että minulla on mahdollisuus ja muut ovat töissä. Minä vien omia ja naapurin mummoja lääkäriin ja rokotukseen keskellä päivää, koska minulla on siihen aikaa. Käyn töissäkin auttamassa silloin, kun siellä on tarvetta, mutta en ole kokoaikatyössä. Järjestetään miehen kanssa välillä naapuruston tapahtumia. Ja siinä tämä kaikki menee samalla, kun omaa lasta kuskaan, niin pääsevät muutkin samalla. Ja on mukava tuottaa iloa ympäristöön. Mutta olen kuitenkin huomannut miten nopeasti toiset alkavat pitämään näitä asioita itsestäänselvyyksinä ja odottavat näitä palveluksia ja tapahtumia. Ja sitten onkin helppo haukkua netissä kuinka hyväosaiset eivät tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ihan sama esim. Jenkeissä, ne hyväosaiset nussi ne hillot ja taloutta pyörittää aivottomat pullamössövanhukset, koko poliittinen hyvävelijärjestelmä pitäisi romuttaa ja asiantuntijat päättämään asoista ja myös tulujen tasainen jakaminen koska jokainen työ tärkeää.
Olet osittain oikeassa. Edellinen hallitus oli aivoton, mutta ei vanhuksia. Marin lähtikin sitten niille hillopurkeille, että oikeassa olet siinäkin
Vierailija kirjoitti:
Wahlroos oli hallituksen kanssa samaa mieltä, että kun veroja alennetaan sieltä paremmin ansaitsevien päästä, niin nämä ihmiset tuottavat sillä rahalla investointeja ja kasvua.
Kuinka monta yritystä Nalle itse on perustanut? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wahlroos oli hallituksen kanssa samaa mieltä, että kun veroja alennetaan sieltä paremmin ansaitsevien päästä, niin nämä ihmiset tuottavat sillä rahalla investointeja ja kasvua.
Kuinka monta yritystä Nalle itse on perustanut? Niinpä.
Oletko huomannut sellaisia yrityksiä kuin Sampo, If. Myös Nordealla on mennyt ihan kivasti, kun Nalle on siellä ollut vastuussa paljosta.
Säätiöt kuitenkin käyttää omaisuuttaan parhaaksi katsomallaan tavalla eturyhmänsä eduksi. Siksihän he ovat verovapauden saaneet. Onko se nyt sitten huono ettei yhteiskunta pääse sanomaan miten se raha pitäisi käyttää? Eli siis osa menisi veroina. Mielestani säätiöt lisää monimuotoisuutta. Kaikki raha ei kierrä poliitikkojen kautta, vaan on muitakin näkemyksiä.
Säätiöiden kanssa samaan sarjaan voi lukea järjestöt ja yhdistykset. Nämä saavat tukirahaa ja verottomuutta, ja näiden turvin sitten puuhastellaan. Eläkemummot leikkivät myyjättären taustallaan psykologia. Ja jälki on sen mukaista. (Mielijärjestöt). Tai samat mammat leikkivät lakimiestä ja aiheuttavat haittaa osaamattomuudellaan (rikosuhripäivystys). Tai marttajärjestö saa tukea, jotta jälleen mummot voivat puuhastella mukavia keskenään.
Aikuisten ihmisten harrastukset kuuluvat aikuisten itsensä maksettavaksi. Psykologi- ja lakimiespalvelut tulee jättää ammattilaisten tehtäväksi. Noita puoskarointeja ja leikkejä ei pidä yhteiskunnan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Walle-Nalle ei puhu mistään muusta kuin perintö- ja lahjaveron poistamisesta ja säestää sitä pääomatuloverotuksen alentamisella. Ne eivät korjaa tämän maan taloutta nyt, eikä pitkällä tähtäimellä, päinvastoin verotuloja menetetään poistamalla nuo. Lisäksi ne hyödyttävät vain ja ainoastaan hyväosaisia -ja tuloisia.
Ja vaikka pitää itseään kovana talousasiantuntijana, niin vasta nyt itsekin on havahtunut edellisen hallituksen velanottoon, kun joku toi ensin luvut esiin. Eipä ole maininnut niistä sanallakaan tätä aiemmin.
Miksi hän ei ole puuttunut Suomen vaatimattomaan talouskasvuun tätä aiemmin, kuin vasta nyt, kun huomasi pierun tulleenkin värillisenä.Et tainnut kuunnella koko puhetta
Voihan sen noinkin ilmaista :)
Wahlroos vaikuttaa hiukan ylimieliseltä toimittajaa kohtaan. Ihan kuin siinä toimittajassa löytyy se vika koko Suomen talouteen? Ja mies väittää, että Suomessa on monimuotoisia metsiä? Täältä jo monet linnut, pöllöt ym. eläimet kadonneet täysin ja myös ne pienet mehiläiset, perhoset ym. Miten Suomen metsä mukamas vieläkin ihan monimuotoinen? On hän toki oikeassa siinä, että Suomen alas ajo alkoi Kataisen diktaatti ja Sipilän hallitus. Siinä tehtiin jo väärin, kun myytiin meidän sähkö ulkomaalaisille yrityksille suurimmaksi osaksi ja vain me omistamme 7%. Mikään digi aikakaan ei kestä ikuisesti, kun ne luonnonvarat näihin loppuvat joku päivä. Toki Marin jakoi myös rahaa yrityksille, vaikka heillä olisi muutenkin rahat riittäneet ja muihin investoihin, jotka olivat täysin turhia. Urpon juna ja Länsiratahanke ym.
Mielestäni siinä Wahlroos on oikeassa, että kansan itse pitää saada päättää, mihin heidän verorahansa laitetaan, ei minkään hallituksen.
Vierailija kirjoitti:
Taloutta on koetettu saada nousuun vuodesta 2008. En tiedä onko hän oikeassa vai väärässä mutta pitäisi olla selvää ettei poliitikkojen käyttämät mallit toimi. Aina tulee jotain yllätyksiä jonka vuoksi juuri Suomi jää junasta. Viimeisin taas tällä viikolla. Ehkä täytyisi vaihtaa neuvonantajia ja koettaa jotain toista lähestymistapaa. Tosin tilanne alkaa olla niin paha, että tarjolla on enää vain huonoja vaihtoehtoja.
Sama kait se on kuka siellä hallitukselle neuvoja antaa kun eivät kuuntele eivätkä usko. Onhan oppisitiokin omia neuvojaan jakanut mutta Orpo sanoo ettei ole yhtäkään saanut. Kuka sen korvat pesisi että kuulisi?
No nyt helpottaa kun Ursula kumppaneineen päättää joka sentistä.
EU:n ja Naton piti tuoda meille turvaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän ei ole puuttunut Suomen vaatimattomaan talouskasvuun tätä aiemmin, kuin vasta nyt, kun huomasi pierun tulleenkin värillisenä.
No ei kyllä puhu pelkästään perintöverosta. Perintövero "tuotti" valtiolle vuonna 2022 900 miljoonaa.
Pyöristetään se 1 miljardiin, versus ensi vuoden 2026 valtion ottama velka 8,7 miljardia.
Eli valtio joutuisi silti ottamaan 7,7 miljardia velkaa, vaikka perintövero poistettaisiin.
Kuvitellaan että Suomi ottaa joka vuosi 7,7 miljardia velkaa seuraavat 10 vuotta
Versus
Kuvitellaan että Suomi ottaa velkaa joka vuosi 8,7 miljardia joka vuosi seuraavat 10 vuotta.
8,7 vastaan 7,7 = 87mrd vastaan 77mrd 10 vuoden aikana.
Eli se perintövero itsessään ei matemaattisesti muuta velkaantumisen suuntaa yhtään mihinkään, koska Suomi velkaantuu mielettömästi joka tapauksessa, oli perintöveroa tai ei.
Kuten Bjorn itsekin pauhaa: Tämä ei ole nollasummapeliä, jossa toisen voitto on automaattisesti toisen häviö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa rikkaiden vanhojen sukujen jälkeläisistä ei tee mitään hyödyllistä yhteiskunnassa. Varsinkin kolmannessa polvessa passiivuus on yleistä. Suuri perintö on tuhoaa yrittämishalut ja luo eriarvoisuutta.
Mihin tämä perustuu? Tietämäni perilliset toimivat kyllä sijoittajina, ja se on juuri se mitä Wahlrooskin Suomeen kaipasi. Että olisi sijoittajia, joiden puoleen nämä startupit voivat kääntyä, ettei menestyvää yritystä tarvitse myydä ulkomaille.
Miksi juuri sijoittajilta pitäisi saada rahaa? Lainaa saisi pankeilta jos heillä olisi rahaa. Heillä olisi rahaa jos korot olisivat kohtuulliset ja ihmiset talletteisivat niitä sinne. Korot olisivat kohtuulliset jos Suomella olisi oma valuutta. Jos Suomella olisi oma valuutta, niin silloin tätä ongelmaa ei edes olisi syntynyt.
Et tainnut kuunnella koko puhetta