Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna Tikanderilla, 31, ei ole enää yhtään munasolua jäljellä

Vierailija
22.11.2025 |

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011601460.html

"Kerrottuaan tilanteestaan Tikander on saanut satoja viestejä samanikäisiltä seuraajilta, jotka kertoivat pitkistä tuloksettomista hoidoista. Tämä on herättänyt hänessä vaikeita tunteita."

Yhteiskunta vaatii naiselta kouluttautumista, uraa, stabiiliutta jne. ennen perheen perustamista, eikä lainkaan ota huomioon sitä että hedelmällisyys lähtee useilla jyrkkään laskuun siinä 30-35 ikävuoden kohdalla.

Tilannetta pahentaa se että uutisoidaan jotain ääripoikkeuksia jotka saaneet esikoisen 46v:nä tai serkun kaiman tätiä joka synnytti kolmannen 41v:nä.

Jokainen on yksilö. Tulisi katsoa keskiarvojen kautta parhaat toimintatavat. Tulisi tukea sitä että lapsia saa silloin kun se sopii omaan hedelmällisyystilanteeseen eikä siihen, sopiiko se uratilanteeseen. Lapsi ei työuria odottele.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sisko sanoi 38v:nä että eihän tässä mikään kiire ole, saahan niitä lapsia nykyään viisikymppisetkin. Ei ollut nelikymppisenä hedelmöityshoitojen alkaessa enää elinkelpoisi munasoluja.

Itse lapseton mutta omasta tahdosta. Liikaa ihmisiä maailmassa. Jos kasvattaisin lapsen tekisin sen adoptiona.

Vierailija
2/6 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tilanteessa ole miehilläkään hurraamista vaikka kehuvat että satavuotiaskin voi siittää. downin ja kehitysvammojen riski valtava yli 45v siittiöillä ja harva nainen haluaa tuollaista isää lapsille ellei sitten saa jotain miljoonakorvausta.

optimaalinen lisääntymisikkuna on molemmilla sukupuolilla aika kapea keskimäärin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin yhteiskunta vaatii?

Kyllä nuorta äitiä, sitä yksinhuoltajaakin,  tuetaan monin tavoin. 

Mistä olet nämä vaatimukset saanut päähäsi? Lähinnä olen nähnyt kannanottoja, että lapset monistakin syistä tulisi tehdä nuorempana. 

Vierailija
4/6 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää aika tahvo olla jos luulee että saa itse nelikymppisenä lapsen siksi kun jollain mediapersoonalla tai sukulaisella on käynyt niin. THL:n mukaan tällaisia lapsia syntyy vuosittain vain muutamia satoja ja putoaa nopeasti yksittäistapauksiin mitä korkeammalle mennään 41:stä.

Pitäisi kuunnella OMAA kehoa ja tehdä omasta kehosta henkilökohtaiset hedelmällisyystutkimukset jos lapsia haluaa. Kyllä jo keskiverrolla 35v:llä voi olla kiire mikäli biologisen oman lapsen haluaa eikä ottolasta.

Vierailija
5/6 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin yhteiskunta vaatii?

Kyllä nuorta äitiä, sitä yksinhuoltajaakin,  tuetaan monin tavoin. 

Mistä olet nämä vaatimukset saanut päähäsi? Lähinnä olen nähnyt kannanottoja, että lapset monistakin syistä tulisi tehdä nuorempana. 

No nämä on näitä joille on aina tärkeintä mitä Muut ajattelee ja tekeehän kaiken varmasti just samassa aikajärjestyksessä kuin kaikki muutkin (eli suuret massat). 

Jos on tuon tyyppinen ihminen, niin tottahan tuo ns. yhteiskunnan vaatimus on. 

Se tässä ilmeisesti unohdetaan, että ko. Hanna on voinut olla hedelmätön alkujaankin? Onko hänellä koskaan ollutkaan mitään munasoluja? 

Vierailija
6/6 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää aika tahvo olla jos luulee että saa itse nelikymppisenä lapsen siksi kun jollain mediapersoonalla tai sukulaisella on käynyt niin. THL:n mukaan tällaisia lapsia syntyy vuosittain vain muutamia satoja ja putoaa nopeasti yksittäistapauksiin mitä korkeammalle mennään 41:stä.

Pitäisi kuunnella OMAA kehoa ja tehdä omasta kehosta henkilökohtaiset hedelmällisyystutkimukset jos lapsia haluaa. Kyllä jo keskiverrolla 35v:llä voi olla kiire mikäli biologisen oman lapsen haluaa eikä ottolasta.

Juu ja varsinkin nykyään, kun ylipaino ja luonnosta vieraantunut elämä jyrää. 

Kuuntelin joskus Yleltä jutun 35-vuotiaiden naisten terveydestä, mutta se olikin pelkkää ylipainoa. Kävi hyvin selväksi, että ylipaino on se, mikä tuota ikäluokkaa rassaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä