Hankalat potilaat riesana julkisessa terveydenhoidossa
Ottaa aivoon tuollainen idioottimainen otsikointikin, kun todellisuudessa suurin ongelma on se, että sairaat eivät pääse ajoissa julkisessa terveydenhoidossa lääkäriin ja hoitoon ylipäätään!! Sen vuoksi monet ottavat vakuutuksia ja noidankehä syvenee, kun mieluummin lääkärit rahastavat yksityisellä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
"Väitöskirjan mukaan peräti neljä lääkäriä viidestä arvioi ylihoidon ja ylidiagnostiikan merkittäviksi ongelmiksi terveydenhuollossa. Tarpeetonta hoitoa vähentää se, että potilaan kanssa keskustellaan mahdollisista haitoista, kuten röntgensäteilystä. "
Siis mitä mä just luin! Ei vastaa omia, eikä tuttujeni, kokemuksia yhtään. Lääkäriin, ja etenkin tutkimuksiin, on tosi vaikea päästä julkisella. Oikeiden diagnoosien saaminen voi kestää vuosikausia. Kohta ei tuotakaan vähää saa, jos "turhia" tutkimuksia karsitaan. Älkää vaan sairastuko syöpään tai mihinkään muuhun vakavaan sairauteen!
Tämä! Sama kokemus itsellä ja lähipiirillä.
Yli tarpeen olevaa tutkimista on yksityissektorilla, koska se on siellä taloudellisesti tuottoisaa. Julkisella nimenomaan ei tutkita, mistä aiheutuu kierre, että ihmiset kulkevat vaivojensa kanssa lääkäriltä toiselle, ja aina vastauksena on "ota panadolia ja seurataan tilannetta" ja taas 3kk päästä uusi lääkäriaika ja sama vastaus.
Esimerkkejä voisin kirjoittaa tänne vaikka kuinka monta, mutta säästän lukijat sairaskertomuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja.
Se on sitten pois oikeasti tarvitsevilta.
Täyttä puppua. Silloin harvoin, kun olen terveyskeskuksessa asioinut siellä on poikkeuksetta näkynyt vain vanhuksia ja lapaiperheitä. Nämäkö siellä turhaan ramppaavat? Nyt ei puhuta pääkaupunkiseudusta.
Miten ihminen, joka käy paikalla tosi harvoin, pystyy sanomaan mikä asian todellinen laita kokonaisuudessaan on?
Vähän sama kun sanoisi että kävin kerran Keravalla, satoi vettä -> Keravalla sataa aina vettä.
Aiotaanko verikokeet ym. tutkimukset, joihin pääsee yksityisellä ilman lääkärin lähetettä kieltää? Ferritiini mainittu esimerkkinä. On se kumma, että naiset (suurin osa raudanpuutteisista on naisia) eivät saa hoitaa omaa terveyttään edes omalla rahalla! No Viroon sitten! Ja huomautuksena, että ei ole mitätön pikkuvaiva, vaan raudanpuute vie pahimmillaan työkyvyn.
Vierailija kirjoitti:
paras oli se kun muistisairas kävi terveyskeskuksessa vääränä päivänä ja sit se harhaili siellä ja vei 3 hoitajan aikaa. Ja sama henkilö oli uudestaan samalla viikolla kun kävin toisen kerran. Eli oliskohan yks syy myös kotihoidossa?
Kaikki muistisairaat eivät suinkaan ole kotihoidon asiakkaita, heitä asuu pilvin pimein yksin ilman mitään apuja ja palveluita. Kun näitä vääränä päivänä vastaanotolle haahuiluita alkaa samalla henkilöllä olla riittävästi, yleensä joku lopulta tekee huoli-ilmoituksen jolloin henkilö useimmiten päätyy kotihoidon arviointijaksolle ja aletaan selvittää miten se arki oikeasti siellä kotona sujuu. Kotihoidolla ei myöskään ole mitään saattajapalvelua olemassa, toki vastaanottoaikoja ja takseja tilataan asiakkaille tarpeen mukaan mikäli (mahdolliset) omaiset eivät hoida näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
paras oli se kun muistisairas kävi terveyskeskuksessa vääränä päivänä ja sit se harhaili siellä ja vei 3 hoitajan aikaa. Ja sama henkilö oli uudestaan samalla viikolla kun kävin toisen kerran. Eli oliskohan yks syy myös kotihoidossa?
Eiköhän tämä ole omaisten vastuulla eikä kotihoidon. Toki on ihmisiä joilla ei ole omaisia, mutta heitä on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin isoin ongelma on, et lääkärit ei joko kuuntele,ei usko tai sit niille kelpaa mun oma diagnoosi. Lopputulos,mitään mun vaivoja ei ole hoidettu ja kaikki vielä on. Mä en edes viitti mennä vaivaamaan nyt pahoilla menopaussi oireilla jotka vaikuttaa työkykyyn,nukkumiseen ja jaksamiseen. Ei kuiten usko tai apua ei tule,keskittyvät ehkä johonkin et mulla polviin sattuu ja kehottavat kuiten vain liikkumaan lisää ja laihduttamaan. Tosin siivoustyö ja kyllä tässä liikutaan, ei auta.
Gynekologeja on vain sairaaloissa naistenpolilla eli joudut menemään yksityiselle gynelle ja se maksaa. Täysin epätasa-arvoisessa asemassa on naiset tässä ja eri puolilla Suomea. Voi olla hyvä lääkäri näihin asioihin terveyskeskuksessa mutta se on sattumaa. Itsellä työterveys Terveystalolla ja sain työterveyslääkärin lähetteen gynelle vaihdevuosioireissa. Olen kiitollinen, ettei itse tarvinnut maksaa ja olen saanut hoitoa vaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Aiotaanko verikokeet ym. tutkimukset, joihin pääsee yksityisellä ilman lääkärin lähetettä kieltää? Ferritiini mainittu esimerkkinä. On se kumma, että naiset (suurin osa raudanpuutteisista on naisia) eivät saa hoitaa omaa terveyttään edes omalla rahalla! No Viroon sitten! Ja huomautuksena, että ei ole mitätön pikkuvaiva, vaan raudanpuute vie pahimmillaan työkyvyn.
Ei takuulla aiota. Yksityiset labrat on tuottoisa bisnes niin eivät varmasti niitä tule kieltämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ole omaisten vastuulla eikä kotihoidon. Toki on ihmisiä joilla ei ole omaisia, mutta heitä on aika vähän.
Miten niin? Kyllä vanhuksia asuu paljon yksin eikä kaikilla ole omaista tai muuta saattajaa kuljettamassa sairaanhoitoon arkipäivisin työaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievien masennusoireiden hoito lääkkeillä ei ole potilaiden vika. Lääkärit niitä oikein tyrkyttävät. Silloinkin, kun potilas sanoo, ettei koe olevansa masentunut vaan vain väsynyt se on lääkärien mielestä "piilevää masennusta".
Ja kun haluaisi päästä vierottumaan näistä lääkkeistä,et saa enää lääkäriltä apua!
Ei ne osaa. Lääkäreillekin on valehdeltu, etteivät mielialalääkkeet aiheuta riippuvuutta. Vieroitusoireet tulkistevat sairauden pahenemiseksi ja määräävät siksi lisää lääkkeitä. Alun perin potilaalla saattoi olla hankalan elämäntilanteen aiheuttamia lieviä, ohimeneviä oireita ja hoidon lopputuloksena tulee kroonikko mielenterveyspotilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takuulla aiota. Yksityiset labrat on tuottoisa bisnes niin eivät varmasti niitä tule kieltämään.
Labrahinnat yksityisellä ovat aivan poskettomia!! Julkisella joku perusverenkuva ja crp ei montaa senttiä maksa mutta niihinkin on välillä vaikea päästä,vaikka tarvetta olisi! Säästetään väärästä päästä. Sotealueen pomoille, poliitikoille ja rakennuksiin menee satoja miljoonia!
Itselleen pitäö vaatia hoitoa, ja valitettavasti ne ketkä huutavat kovimpaan saavat tahtons läpi. Hiljainen ja kohtelias jää vaille hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monen omaiset asuvat kaukana, eivätkä töiden takia voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon et olin keskipäivällä siellä niin omaiset tuskinpa päivällä voi mitään tehdä jos töitä. Eikä se muistisairas mummu sinne terveyskeskukseen ihan omin voimin varmaan pääse. Toivottavasti ei ainakaan. Kalasatama helsingissä on ikävästi liikenteen keskellä, et johan sille mummulle voi käydä huonosti
hoitajat itse käyttää henkistä väkivaltaa koko ajan. puhuu sellaisella äkäisellä äänensävyllä ja vähättelee eikä saa aikaa lääkärille. menisivät itse jonnekin käytös kouluun. en kyllä kannata väkivaltaa missään muodossa että ei saisi prpvosoitua kuitenkaan vaikka ois kuinka vaikea hoitsu ja kipuja.
turha kuitenkaan syyttää huumeiden käyttäjiä osa varmasti on mielenterveys ongelmaisi jotka ei saa apua fyysisiin oireisiin. laittakaa hoitajille kamerat ja rikosilmoitus sitten jos potilas käy päälle .
"Ottaa aivoon tuollainen idioottimainen otsikointikin, kun todellisuudessa suurin ongelma on se, että sairaat eivät pääse ajoissa julkisessa terveydenhoidossa lääkäriin ja hoitoon ylipäätään!!"
No lue se juttu niin ei tarvitse repiä pelihousujaan, tuosta ongelmasta puhutaan jutussa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon et olin keskipäivällä siellä niin omaiset tuskinpa päivällä voi mitään tehdä jos töitä. Eikä se muistisairas mummu sinne terveyskeskukseen ihan omin voimin varmaan pääse. Toivottavasti ei ainakaan. Kalasatama helsingissä on ikävästi liikenteen keskellä, et johan sille mummulle voi käydä huonosti
Muistisairas henkilö voi jalkaisin päätyä yllättäviin paikkoihin yllättävän kauas, kun ne jalat pelaavat vaikka pää ei enää pelaisikaan. Hän tosin välttämättä ei enää osaa arvioida voimavarojaan realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja.
Se on sitten pois oikeasti tarvitsevilta.
Täyttä puppua. Silloin harvoin, kun olen terveyskeskuksessa asioinut siellä on poikkeuksetta näkynyt vain vanhuksia ja lapaiperheitä. Nämäkö siellä turhaan ramppaavat? Nyt ei puhuta pääkaupunkiseudusta.
Nimenomaan kyllä. Vanhukset yksinäisyyttään ja monet nyky vanhemmat ovat paniikissa pienestä kuumeesta tai jos nenä vähän vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievien masennusoireiden hoito lääkkeillä ei ole potilaiden vika. Lääkärit niitä oikein tyrkyttävät. Silloinkin, kun potilas sanoo, ettei koe olevansa masentunut vaan vain väsynyt se on lääkärien mielestä "piilevää masennusta".
Ja kun haluaisi päästä vierottumaan näistä lääkkeistä,et saa enää lääkäriltä apua!
Miksi ylipäätään otatte niitä mieliala lääkkeitä?
Mun kokemus (on paljon sairauksia) julkiselta on se että n. 80% käynneistä on täysin hyödyttömiä vähättelyn, mitätöinnin ja osaamattomuuden takia, usein myös siitä yksinkertaisesta syystä että hoitoketju katkeaa kuin kananlento kun joku uusi lääkäri mitätöikin kaikkien aiempien lääkärien mielipiteet ja "Ota Buranaa ja koita pärjäillä." Ei muuta kuin yksityiselle hoitamaan asiat tässä pisteessä.
Sitten on niitä kertoja kun lääkäri ei tyyliin usko että palleatyrä voi aiheuttaa hengenahdistusta ja tekee keuhkoröntgeniin lähetteen, vaikka en todellakaan ole sitä vaatinut, ja menenhän minä keuhkoröntgeniin sitten turhaan koska olen vain 99% varma siitä että keuhkoni ovat täysin terveet. Ja näyttäisi muutenkin aika pahalta ettei tarjottu "hoito" kelpaa. Täysin tehoton ja absurdi järjestelmä.