Hankalat potilaat riesana julkisessa terveydenhoidossa
Ottaa aivoon tuollainen idioottimainen otsikointikin, kun todellisuudessa suurin ongelma on se, että sairaat eivät pääse ajoissa julkisessa terveydenhoidossa lääkäriin ja hoitoon ylipäätään!! Sen vuoksi monet ottavat vakuutuksia ja noidankehä syvenee, kun mieluummin lääkärit rahastavat yksityisellä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
hoitajat itse käyttää henkistä väkivaltaa koko ajan. puhuu sellaisella äkäisellä äänensävyllä ja vähättelee eikä saa aikaa lääkärille. menisivät itse jonnekin käytös kouluun. en kyllä kannata väkivaltaa missään muodossa että ei saisi prpvosoitua kuitenkaan vaikka ois kuinka vaikea hoitsu ja kipuja.
turha kuitenkaan syyttää huumeiden käyttäjiä osa varmasti on mielenterveys ongelmaisi jotka ei saa apua fyysisiin oireisiin. laittakaa hoitajille kamerat ja rikosilmoitus sitten jos potilas käy päälle .
Itse epäilen, että hoitajia koulutetaan puhumaan tietyllä, juurikin hyvin äkäisellä, äänensävyllä. Yritetäänkö asioinnista tarkoituksella tehdä mahdollisimman epämiellyttävää, jotta päästäisiin potilaista eroon?
Luulosairaita on yllättävän paljon! Jokainen närästys on sydänkohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievien masennusoireiden hoito lääkkeillä ei ole potilaiden vika. Lääkärit niitä oikein tyrkyttävät. Silloinkin, kun potilas sanoo, ettei koe olevansa masentunut vaan vain väsynyt se on lääkärien mielestä "piilevää masennusta".
Ja kun haluaisi päästä vierottumaan näistä lääkkeistä,et saa enää lääkäriltä apua!
Miksi ylipäätään otatte niitä mieliala lääkkeitä?
Moni luottaa lääkäreihin. Lääkäri on asiantuntija ja auktoriteetti. Kyllähän ammattilainen tietää paremmin kuin minä. Saatetaan myös painostaa, ettei sairauslomaa saa, jos ei suostu syömään lääkkeitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitajat itse käyttää henkistä väkivaltaa koko ajan. puhuu sellaisella äkäisellä äänensävyllä ja vähättelee eikä saa aikaa lääkärille. menisivät itse jonnekin käytös kouluun. en kyllä kannata väkivaltaa missään muodossa että ei saisi prpvosoitua kuitenkaan vaikka ois kuinka vaikea hoitsu ja kipuja.
turha kuitenkaan syyttää huumeiden käyttäjiä osa varmasti on mielenterveys ongelmaisi jotka ei saa apua fyysisiin oireisiin. laittakaa hoitajille kamerat ja rikosilmoitus sitten jos potilas käy päälle .
Itse epäilen, että hoitajia koulutetaan puhumaan tietyllä, juurikin hyvin äkäisellä, äänensävyllä. Yritetäänkö asioinnista tarkoituksella tehdä mahdollisimman epämiellyttävää, jotta päästäisiin potilaista eroon?
Itsellä kokemus "hoitoon pääsystä" yliopistosairaalaan. Kun luulin saavani hoitoa, lääkäri puhui vastaanoton lähinnä potilaiden saamisesta POIS. Sanoi "pois" varmaan 10x.
Pois jouduin muiltakin poleilta, joilla käynyt pitkäaikaissairauksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja.
Se on sitten pois oikeasti tarvitsevilta.
Mikä sitten on turhaa? Itsekin ravasin lääkärissä noin vuoden verran kipujen, huonon ja jaksamattoman olon vuoksi. Tiesin että jotain tosi pahasti vialla. Toivoin saavani lähetteen erikoissairaanhoitoon että pääsisin tähystykseen. Lääkäri ei tähän suostunut ja totesi ettei minua mikään muu vaivaa kuin masennus ja ohjasi terapiaan. No, tuli päivä kun pytty oli täynnä verta ja tuli hätäleikkaus eteen ja hengenlähtö oli lähellä. Aina ei lääkärit kuuntele eikä välitä, tutkimatta päätetään, että turhaan sä täällä olet. Toivon, että omalääkäri palvelut tulisivat käyttöön jolloin ihmisten hoidoista ja tilanteista oltaisiin paljon paremmin kartalla, säästettäisiin kaikkien aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselleen pitäö vaatia hoitoa, ja valitettavasti ne ketkä huutavat kovimpaan saavat tahtons läpi. Hiljainen ja kohtelias jää vaille hoitoa.
40+ ta naislääkäri pitkästä aikaa! Perehtyi kerrankin asiaani, ei vähätellyt oireita kuten nuoret mieslääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäni rampannut lääkärissä julkisella ja yksityisellä (vakuutuksen kautta) monen pitkäaikaissairaiden vuoksi.
Oma kokemukseni on se, että julkiselta et apua saa kirveelläkään. Jos pääset portinvartijoiden läpi lääkärille, yleensä asian kanta on se että "katsellaan nyt vaan, varataan aika 6kk päähän". Sitten puolen vuoden päästä ollaan entistä pahemmassa tilanteessa kun mitään ei ajoissa tehty.
Yksityisellä puolella taas otetaan ensikäynnillä suunnattomasti labroja, ultraääniä, röntgeneitä ja ammutaan tykillä kärpästä, koska siitä saa rahaa.
M43
Itse olen päätöksen tehnyt ja se on tullut siitä mitä olen kokenut. Minulla on 2 todella isompaa sairautta ja en suostu kuin pakon edessä menemään muualle kuin yksityis lääkärille. Ainut mistä enää pystyn menojani karsimaan on ruoka, olkoon sitten niin , mutta en suostu enää siihen että sairauttani aliarvioidaan esim. kandin toimesta terv. keskuksessa jos sattuu " portinvartijan" ohitse vastaanotolle pääsemään.
Joo. Parempi kirjoittaa lausunto tai resepti siihen mitä potilas pyytää, kuin joutua solvattavaksi tai kuuntelemaan inttämistä.
Samaa lajia busseissa, näitä inttäjiä. Just oli kolmikko, jossa yks yritti maksaa oman matjakorttilippunsa lisäksi kahden kaverin matkat, siis rahalla. Ilmeisesti saikin maksettua kaverit. Mutta kuljettaja ei saanut heille lippua tulostettua, kaupunkiliikenteen bussi. Ja tästä se inte alkoi! - Aivan turhaa pään aukomista... Tai ehkä kuljettajan olisi pitänyt kynällä kirjoittaa vaikka vessapaperille tositteet kahdesta reilun kolmen euron arvoisesta lipusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokemus "hoitoon pääsystä" yliopistosai
Mä taas olen ottanut pelkästään hyvänä uutisena sen, että perussairauteni ovat remissiossa eikä poliseurantaa erikoissairaanhoidossa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paras oli se kun muistisairas kävi terveyskeskuksessa vääränä päivänä ja sit se harhaili siellä ja vei 3 hoitajan aikaa. Ja sama henkilö oli uudestaan samalla viikolla kun kävin toisen kerran. Eli oliskohan yks syy myös kotihoidossa?
Eiköhän tämä ole omaisten vastuulla eikä kotihoidon. Toki on ihmisiä joilla ei ole omaisia, mutta heitä on aika vähän.
Miten niin? Kyllä vanhuksia asuu paljon yksin eikä kaikilla ole omaista tai muuta saattajaa kuljettamassa sairaanhoitoon arkipäivisin työaikana.
Aamulla kun soittaa ja kyselee voinnit niin samalla puhutaan läpi tulevan päivän tapahtumat, siinä tulee toivottavasti ilmi myös onko muistisairas aikeissa lähteä tänään vastaanotolle joka on vasta huomenna. Ei pomminvarmaa, mutta auttaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus (on paljon sairauksia) julkiselta on se että n. 80% käynneistä on täysin hyödyttömiä vähättelyn, mitätöinnin ja osaamattomuuden takia, usein myös siitä yksinkertaisesta syystä että hoitoketju katkeaa kuin kananlento kun joku uusi lääkäri mitätöikin kaikkien aiempien lääkärien mielipiteet ja "Ota Buranaa ja koita pärjäillä." Ei muuta kuin yksityiselle hoitamaan asiat tässä pisteessä.
Sitten on niitä kertoja kun lääkäri ei tyyliin usko että palleatyrä voi aiheuttaa hengenahdistusta ja tekee keuhkoröntgeniin lähetteen, vaikka en todellakaan ole sitä vaatinut, ja menenhän minä keuhkoröntgeniin sitten turhaan koska olen vain 99% varma siitä että keuhkoni ovat täysin terveet. Ja näyttäisi muutenkin aika pahalta ettei tarjottu "hoito" kelpaa. Täysin tehoton ja absurdi järjestelmä.
Olen huomannut, että lääkärit laittavat juuri siihen kokeeseen/ tutkimukseen, johon potilas ei halua. Itselläni rintaranka ym. oireita kaatumisen vuoksi, niin lääkärit olivat tunkemassa mua EKG:hen. Sanoin, että kun kerran pystyn kävellä jyrkkää ylämäkeä ym. raskasta ilman oireita, mut tietyt liikkeet aiheuttaa kipua, niin vika ei ole sydämessä.
Lääkäreillä on auktoriteettiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ette uskokaan, kuinka moni potilas halua antibiootin flunssaan. Vaikka kuinka selvittää, että ei se flunssa parane antibiootilla, kommentti on että "aina ennenkin on parantunut". En ymmärrä ihmisten hinkua syödä antibiootteja tai kyllästää lapsensa niillä.
Tätä on hankala ymmärtää, koska ei flunssaoireiden takia edes saa yhteyttä lääkäriin. Hoitotarpeen arvioinnin mukaan riittää sairaanhoitajan konsultaatio ja tieto siitä, että ota ibuprofeiinia ja lepää. Flunssaoireiden perusteella ei pääse edes päivystyksen ekan hoitajan ohi labraan, sitä käsketään kotiin lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Parempi kirjoittaa lausunto tai resepti siihen mitä potilas pyytää, kuin joutua solvattavaksi tai kuuntelemaan inttämistä.
Samaa lajia busseissa, näitä inttäjiä. Just oli kolmikko, jossa yks yritti maksaa oman matjakorttilippunsa lisäksi kahden kaverin matkat, siis rahalla. Ilmeisesti saikin maksettua kaverit. Mutta kuljettaja ei saanut heille lippua tulostettua, kaupunkiliikenteen bussi. Ja tästä se inte alkoi! - Aivan turhaa pään aukomista... Tai ehkä kuljettajan olisi pitänyt kynällä kirjoittaa vaikka vessapaperille tositteet kahdesta reilun kolmen euron arvoisesta lipusta!
Miten muuten voi todistaa maksaneensa, jos ei ole lippua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitä ongelmaa voi hoitaa mm. tehostamalla toimintaa niin, että hankalat maksakoon omasta kukkarostaan turhat kuvantamisensa yms. Vartijat heittämään moiset niska-perseotteella pois terkkarista aikaa ja rahaa viemästä.
Vai kuvitteletko ap, että sitä rahaa on loputtomiin kaiken maailman vaatimusten täyttämiseen?
Yksi ryhmä, joka saisi myös maksaa palvelunsa omasta pussista, on nämä voimaannuttavan synnytyksen vaativat. Pitää olla kylpyammetta, musiikkia ja kynttilää ja hierontaa.
Julkisella riittää, että synnytys on lääketieteellisesti ammattitaitoisesti hoidettu ja mahd. turvallinen. Kaike maailmaan muuta hömppää varten voisi perustaa yksityissairaalaan, missä jengi sitten maksaa itse turhuutensa.Sellaisen ihan turhan kuvantamisen ansiosta minulta löytyi syöpäkasvain, jota julkisen puolen sairaanhoitaja oli
Syöpäblogien perusteella tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus että nuorten ihmisten syöpädiagnoosi viivästyy.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voivat rampata turhaan siinä missää muutkin. Tunnen todellakin lapsiperheen vanhempia, jotka ovat määkimässä antibiootteja joka vaivaan, tyyliin yskään ja muutenkin vievät lapsen lääkäriin jonkun parin päivän flunssa-kuumeen takia.
Mistähän päättelin, että tyhmyys ja hankaluus on jotenkin vain työikäisten juttu?
Joidenkin vanhempien on PAKKO, että saa saikkulapun, jotta voi jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin! Et sä flunssa-kuumeista lasta vie päiväkotiin törppö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voivat rampata turhaan siinä missää muutkin. Tunnen todellakin lapsiperheen vanhempia, jotka ovat määkimässä antibiootteja joka vaivaan, tyyliin yskään ja muutenkin vievät lapsen lääkäriin jonkun parin päivän flunssa-kuumeen takia.
Mistähän päättelin, että tyhmyys ja hankaluus on jotenkin vain työikäisten juttu?Joidenkin vanhempien on PAKKO, että saa saikkulapun, jotta voi jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin! Et sä flunssa-kuumeista lasta vie päiväkotiin törppö.
Ja tämä onkin aivan hölmöä, ei sitä flunssa-kuumeista lasta pidä viedä terveyskeskukseenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen aina saanut hyvää ja ystävällistä palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja.
Se on sitten pois oikeasti tarvitsevilta.
Mikä sitten on turhaa? Itsekin ravasin lääkärissä noin vuoden verran kipujen, huonon ja jaksamattoman olon vuoksi. Tiesin että jotain tosi pahasti vialla. Toivoin saavani lähetteen erikoissairaanhoitoon että pääsisin tähystykseen. Lääkäri ei tähän suostunut ja totesi ettei minua mikään muu vaivaa kuin masennus ja ohjasi terapiaan. No, tuli päivä kun pytty oli täynnä verta ja tuli hätäleikkaus eteen ja hengenlähtö oli lähellä. Aina ei lääkärit kuuntele eikä välitä, tutkimatta päätetään, että turhaan sä täällä olet. Toivon, että omalä
Monesti ihan arpapeliä ja arpomista lääkärin arvio potilaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän päättelin, että tyhmyys ja hankaluus on jotenkin vain työikäisten juttu?Joidenkin vanhempien on PAKKO, että saa saikkulapun, jotta voi jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin! Et sä flunssa-kuumeista lasta vie päiväkotiin törppö.
Ja tämä onkin aivan hölmöä, ei sitä flunssa-kuumeista lasta pidä viedä terveyskeskukseenkaan.
Niin. Katse kohti typeriin vanhanaikaisiin työnantajiin!
Nähtävästi osaa terveyskeskukseen mennä. Huolestuttavaa koska ne hoitajat ei voi jättää sitä yksin eli vie ainakin parin aikaa muusta työstä