Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko hyviä perheitä, joissa lapsi on otettu huostaan?

Vierailija
22.11.2025 |

Tunnetteko NS. Hyviä perheitä, joissa vanhemmat käyvät hyvässä työssä ja elintaso perheessä on korkea ja silti on lapsi otettu huostaan?

Mä kuulin, että mun sukulainen, joka on juuri tuollaisen hyvän perheen isä, teini-ikäinen lapsi on vaarassa joutua huostaanotetuksi, koska tämä lapsi on tehnyt omaisuusrikoksen. Tämä tieto tuli minulle yllätyksenä kuin salama kirkkaalta taivaalta. En olisi ikinä uskonut, että tämä lapsi voisi osallistua rikokseen.

Enkä mä edes ymmärrä, miten se huostaanotto lastensuojelulaitokseen voisi parantaa sen teinin tilannetta?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhden yhtäkään. Työni puolesta tiedän kyllä paljonkin sijoitettuja lapsia, ja aina sijoitus on ollut selvästikin aiheellinen. 

Niin, aikanaan kun tunsi noita laitosnuoria tai perheisiin sijoitettuja, ei tullut vastaan yhtään aiheetonta tai väärin perustein sijoitettua. Eikä niissä pidetään päivääkään ylimääräistä, jos 

lapsi tai nuori voidaan siirtää sijoituksesta pois. 

Vierailija
42/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huostaanotot on miljardibisnes.

#sote

Tätäkin toimintaa olla ajamassa alas. Hyvinvoitialueilla ei ole varaa sijoittaa lapsia. Sijoittamiseen turvaudutaan vasta, jos muut lastensuojelun avohuollon toimet eivät ole riittäviä. Jos tätä lasta ollaan nyt sijoittamassa on tapahtunut helvetin paljon enemmän kuin joku talousrikos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan nimenomaan nuorten ongelmien takia! On kiusaamista, väkivalta tai seks rikoksen uhriksi joutuneita esim jotka alkavat sitten oireilla ja kun terveydenhuollosta ei apua saa niin sijoitetaan. Osa ihan hyvien perheiden nuorista ajautuu päihdekierteeseen. Kaveripiirin merkitys on valtava!! 

Lapsen huostaanotto tai sijoitus on lapsen etu ja oikeus, vaikka jotkut näkevät sen kielteisenä, kuten ap.  mutta se voi olla myös vanhempien tai lapsen toivo  tai pyyntö. Ja yksi tapa saada apua. 

Yleensä niiden lasten ja nuorten omasta mielestä se on ihan ok. Murrosikään kuuluu vastustaa auktoriteettejä, mutta monet lapset ei muuttaisi takaisin kotiin, vaikka saisi. Ei ne sinne juoppoäidin, juoppoisän tai riitelyn keskelle halua. 

Vierailija
44/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta tiedä omasta nuoruudestani ettei aikuisilla ollut mitään mahdollisuuksia vaikuttaa teini-ikäisen minun käyttäytymiseeni. Antaisin sillä tavalla synninpäästön vanhemmille. Lapset on meistä erillisiä ihmisiä, niiden omat aivot ohjaa niitä milloin mitenkin ja nuorten tekemisiin meillä on rajallisesti vaikutusmahdollisuuksia ja ne vaikutusmahdollisuudet on olleet yleensä joskus kauan sitten, ennen kuin lapsi käyttäytyy jotenkin ei-toivotusti.

Vierailija
45/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun kyllä tässä tapauksessa kuulemma on uhkana huostaanotto. Eli viranomaiset päättävät, että laitetaanko se lapsi lastensuojelulaitokseen tai sijaisperheeseen.

Ap

Eikä päätä, jos perheessä ei ole esittää selkeitä laiminlyöntejä. Biologien vanhemmuus on Suomessa on niin yliarvostettua, että vanhemmissa voidaan osoittaa vikoja hyvinkin äärimmäiseen rajaan saakka eikä heiltä silti lapsia viedä.

Sitä mäkin ihmettelen, koska millä tavalla se huostaanotto parantaisi tilannetta? Mä olen käsittänyt, että lähinnä joku vanhempien päihde-/mt-ongelma on syy sille, miksi lapsi otetaan huostaan.

Ap

Olet käsittänyt väärin. Ja käsitit myös tuon aiemmin sanotun ilmeisesti väärin, aloite sijoitukseen antamisesta voi tulla myös vanhemmilta, eli myös vanhempi voi pyytää sitä sijoitusta. 

Vierailija
46/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin lapsi taisi olla jossain nuorisokodissa tai laitoksessa teini-ikäisenä. Jotain kouluongelmia taisi olla, masennusta tai muuta mielenterveyden ongelmaa myös. Tavallinen insinööri-sairaanhoitaja(?)perhe, jonka toisella lapsella ei ollut mitään ongelmia. Ja työkaveri on tosi lempeä, huomaavainen ja kohtelias mies.

Vierailija
47/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ollut ainut tapa saada lapselleen apua esim. mielenterveysongelmiin, että vanhemmat tekevät lapsestaan lasun. Näin pääsee jonon ohi, kun muuten se kestäisi vuosia.

Näin on uutisoitu. 

Vierailija
48/48 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun kyllä tässä tapauksessa kuulemma on uhkana huostaanotto. Eli viranomaiset päättävät, että laitetaanko se lapsi lastensuojelulaitokseen tai sijaisperheeseen.

Ap

Eikä päätä, jos perheessä ei ole esittää selkeitä laiminlyöntejä. Biologien vanhemmuus on Suomessa on niin yliarvostettua, että vanhemmissa voidaan osoittaa vikoja hyvinkin äärimmäiseen rajaan saakka eikä heiltä silti lapsia viedä.

Sitä mäkin ihmettelen, koska millä tavalla se huostaanotto parantaisi tilannetta? Mä olen käsittänyt, että lähinnä joku vanhempien päihde-/mt-ongelma on syy sille, miksi lapsi otetaan huostaan.

Ap

Olet käsittänyt väärin. Ja käsitit myös tuon aiemmin sanotun ilmeisesti väärin, aloite sijo

Kyllä se lapsi oppii kun pistetään se pois kotoa. Mun vanhemmat uhkaili laitoksella, kun ryssin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi