Kaikissa sorminivelissä nivelrikkoa. Te joilla sama tilanne, miten pärjäätte?
Olin aavistellutkin että nivelrikkoa olisi, yllätyksenä tuli että kaikissa sormissa, kaikissa nivelissä. Särky on välillä sietämätöntä, mutta olen ottanut tehokkaita lääkkeitä.
Miten pärjäätte te, joilla sama tilanne? Välttelettekö jotain tehtäviä, teettekö jotain enemmän? Käytättekö lääkitystä? Mitä on tähän suositeltava fysioterapia?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Parafiinihoito on ihana. Suosittelen!
Tätä kannattaa kokeilla. Itsellä ei kokemusta käsistä, mutta jalkateristä.
Parafiinihoito on ihana. Suosittelen!
Tätä kannattaa kokeilla. Itsellä ei kokemusta käsistä, mutta jalkateristä.
Miten tuo parafiinihoito tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Syön aika säännöllisesti etericoxiinia ( en muista miten kirjoitetaan). Neulon, se pitää nivelet kunnossa. Ranteisiin auttaa tukilasta öisin. Välillä on pahempia kausia, silloin käytössä painehanskat.
Olisiko kyseessä etorikoksibi?
Mulla on tuota selän nivelrikkoon.
Kiitos paljon vinkeistä kenkien suhteen! Huomaan että mitkään vanhat kengät eivät tunnu hyvältä. Täytyy testata noita keinupohjakenkiä tai paljasjalkakenkiä.
T. Se, jolla luupiikki isovarpaan kohdalla
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vinkeistä kenkien suhteen! Huomaan että mitkään vanhat kengät eivät tunnu hyvältä. Täytyy testata noita keinupohjakenkiä tai paljasjalkakenkiä.
T. Se, jolla luupiikki isovarpaan kohdalla
Juuri tilasin talvikengät, paljasjalkakengät siis. Ihanasti varpailla tilaa. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole sormissa, mutta jalassa on nyt luupiikki kuulemma nivelrikon seurauksena. Isovarpaan tyvessä oleva nivel kipuilee kävellessä kun varpaat taittuvat. Onko muilla tästä kokemusta? En ole vielä edes viittäkymmentä, pelottaa että pystyykö kohta kävelemään jos kovasti vielä pahenee.
Minulla oli nivelrikko isovarpaan tyvinivelessä. Oireet alkoivat vähän alle 50-vuotiaana. 57-vuotiaana nivelrikko oli edennyt siihen pisteeseen, että nivelrustoa ei ollut lainkaan jäljellä, vaan nivelessä luut hankasivat toisiaan vasten.
Minulle tehtiin isovarpaan tyvinivelen luudutusleikkaus vajaa kolme vuotta sitten. Se todella kannatti. Leikkauksesta toivuttuani niin kävely, juoksu kuin hiihto on ollut kivutonta. Luudutettu nivel ei rajoita elämääni muuten kuin että kengissä ei voi olla kovin korkeaa korkoa ja että en voi tehdä askelkyykkyä tai muita liikkeitä, joissa taaemman jalan varpaat koukistuvat vastaavalle tavalle.
Olisin todennäköisesti päässyt leikkaukseen julkisellekin, mutta menin yksityiselle, niin saatoin valita yhden Suomen parhaista jalkateräortopedeistä. Leikkaus maksoi jälkitarkastuksen kanssa noin 4000 euroa.
Pari karatee-iskua kiviseinään päivässä, täysiä. Unohtuu nivelrikot.
Kiva kuulla tuosta luudutusleikkauksesta! Hyvä tietää, että semmoinenkin vaihtoehto on olemassa jos pahaksi menee.
Se, jolla luupiikki isovarpaan kohdalla
Minulla on nivelrikkoa sekä jaloissa että käsissä. Lääkärin ainoa neuvo aikanaan vuosia sitten oli panadol. En tietenkään sitä ryhtynyt vakituisesti syömään, vaikka välillä kädet olivat niin kipeät etten pystynyt edes autolla ajamaan. Minulla glukosamiini on auttanut tosi hyvin, nimenomaan se yhdistelmävalmiste. Välillä olen pitkittänyt uuden purkin ostoa, ja kivut ovat palanneet parissa viikossa. Sitä myös pitää syödä päivittäin useampi viikko ennen kuin alkaa vaikuttaa.
Kiitos kommenteistanne. Aloin nyt vasta miettiä että varmaan minulla on nivelrikkoa myös polvissa ja varpaissakin. Ehkä myös olkapäässä. Kipuja noissa ainakin on. Sen tiedän, että niskassa on mm. nivelrikkoa ja hermokipulääke käytössä. Harmi kun varpaiden/polvien oireilu ei vaikuta työkykyyn niin tuskin saa niitä työterveyden kautta kuvautettua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteistanne. Aloin nyt vasta miettiä että varmaan minulla on nivelrikkoa myös polvissa ja varpaissakin. Ehkä myös olkapäässä. Kipuja noissa ainakin on. Sen tiedän, että niskassa on mm. nivelrikkoa ja hermokipulääke käytössä. Harmi kun varpaiden/polvien oireilu ei vaikuta työkykyyn niin tuskin saa niitä työterveyden kautta kuvautettua. Ap
Jos olet 100% etätöissä, ehkä ne ovat sitä mieltä että sinun ei tarvitse kävellä yhtään askelta tehdäksesi töitä :P Mutta jos nuo aiheuttavat kipuja, jotka nykyisestä lääkityksestä "tulevat läpi", niin kyllähän se vaikuttaa työkykyyn. Kannattaa siis varmasti kokeilla, vaikka toki pitää muistaa että vasta todella pitkälle edennyt nivelrikko näkyy röntgenkuvissa, ja kipuja voisi olla vuosikausia aiemmin.
Mutta yleensä suppeampiinkin sopimuksiin kuuluu työfysioterapeutti (ennaltaehkäisyä), vaikka siihen saattaa tarvita lähetteen. Sieltä voit saada paitsi käsien, myös polvien ja varpaiden osalta ohjeita lihaskunnon ylläpitoon, kivunhallintaan ja mahdollisen nivelrikon etenemisen hidastamiseen. Esimerkiksi jos on tuo isovarpaan alkava nivelrikko, tulisi välttää sekä korkokenkiä että sellaisia liikuntaliikkeitä, joissa varpaat taipuvat voimakkaasti, sillä ne lisäävät nivelen rasitusta, nivelruston häviämistä ja aiheuttavat kipuja. Polven nivelrikossa lihaskunto on avainasemassa kipujen hallintaan ja nivelen tukemiseen, ja jos myöhemmin joutuu tekonivelleikkaukseen, lihasten lähtökunnolla on tosi iso merkitys.
Maidon välttely, se ylläpitää matala-asteista tulehdusta jollainen nivelrikkokin on. Äidilläni tosi paha, minullakin ollut jo vuosia, mutta mitään lääkkeitä ei tarvi syödä eikä haittaa elämää, esteettinen ongelma kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 100% etätöissä, ehkä ne ovat sitä mieltä että sinun ei tarvitse kävellä yhtään askelta tehdäksesi töitä :P Mutta jos nuo aiheuttavat kipuja, jotka nykyisestä lääkityksestä "tulevat läpi", niin kyllähän se vaikuttaa työkykyyn. Kannattaa siis varmasti kokeilla, vaikka toki pitää muistaa että vasta todella pitkälle edennyt nivelrikko näkyy röntgenkuvissa, ja kipuja voisi olla vuosikausia aiemmin.
Mutta yleensä suppeampiinkin sopimuksiin kuuluu työfysioterapeutti (ennaltaehkäisyä), vaikka siihen saa
Kivut ovat kestäneet vuosia, en vaan ole niiden(kin) takia jaksanut lääkäriin mennä. Korkokenkiä en ole voinut käyttää myöskään vuosiin, viimeksi olen sellaisilla kävellyt 7v sitten lapseni yo-juhlissa, ja silloinkin riisuin heti lakituksen jälkeen pois, koska jalat ei kestäneet. Nyt kun käsien kuvaustulos tuli, niin lienee aika selvää että rikkoa on muuallakin.
Otan kyllä lääkärin kanssa puheeksi nämä, auttaa sitten tai ei.
Ikävää, jos muissakin ruumiinosissa nivelrikko saattaa olla jo edennyt pitkälle :( Toivottavasti saat työterveydestä jotain lisää apua. Jos et, hoidetaanhan näitä myös nimenomaan julkisella puolella, ja kun kyse on vuosikausien vaivasta niin hoitojonossa pitkään odottamiseen suhtautuu ehkä eri tavalla.
P*ska sairaushan tämä on siinä mielessä, että mitään parantavaa lääkitystä tai tutkitusti ehkäisevää lääketieteellistä hoitoa ei ole. Ainoastaan kivun hallintaa ja pahenemisen estämistä toiminnallisin keinoin. Joitain niveliä voi vaihtaa tekoniveleen tai osaa luuduttaa, kaikkia todellakaan ei, ja noita en itse varsinaisesti pidä "parantavana" hoitona. Nehän saa/niihin joutuu vasta kun on todella huonosta ja kivuliaasta ongelmasta kyse, eikä kyseessä ole siten tilanne johon kannattaisi erityisesti pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla tuosta luudutusleikkauksesta! Hyvä tietää, että semmoinenkin vaihtoehto on olemassa jos pahaksi menee.
Se, jolla luupiikki isovarpaan kohdalla
On näköjään toinenkin leikkausvaihtoehto, Mehiläinen sanoo "Nivelen avarrusleikkaus eli cheilektomia on vaihtoehto lievempiin oireisiin, kun kipu johtuu luupiikeistä eikä varvas ole selvästi jäykkä." Etsin tuosta luudutusleikkauksesta vähän lisätietoa, kun oma vanhempani on käynyt siinä, ja tuokin tuli siis tiedoissa eteen.
Tuo neulominen hoitona yllättäen muuten tehoaa. Innostuin neulomaan lapaset, ja sormien nivelmuhkurat pienenivät selvästi.