Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikissa sorminivelissä nivelrikkoa. Te joilla sama tilanne, miten pärjäätte?

Vierailija
21.11.2025 |

Olin aavistellutkin että nivelrikkoa olisi, yllätyksenä tuli että kaikissa sormissa, kaikissa nivelissä. Särky on välillä sietämätöntä, mutta olen ottanut tehokkaita lääkkeitä.

Miten pärjäätte te, joilla sama tilanne? Välttelettekö jotain tehtäviä, teettekö jotain enemmän? Käytättekö lääkitystä? Mitä on tähän suositeltava fysioterapia? 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla välillä hirveät kivut sormien ja kyynärpäitten nivelissä. Itku on päässyt tälläkin viikolla. Panadol ei muuta, menen lääkäriin tulevina kuukausina. Hoitaja puhui myös osteoporoosikuvista. Mikäli nyt lääkäri määrää. Huonosti pääsee hoitoon nyt. Kortisonia oli pari vuotta sitten mutta lopetettiin ennakkona luuston takia.

Mitä lääkkeitä on olemassa nivelrikkoon? 

En tiedä mitä kipulääkettä suosittelevat nivelrikkoon, itselläni käytössä hermokipulääkkeet ja Panacod. Jälkimmäinen etenkin vie sitä järjetöntä särkyä pois.

Glukosamiinia vissiin lisäksi suositellaan. Itse en ole vielä lääkärin kanssa jutellut. Ap

Mitä hermokipulääkettä?

Olikohan se sana eterocoksibi... jota tuo yksi vastaaja hakee. Vai Enterocoxibi..

Se glukosamiini ei auta. Tämän on kipulääkäri sanonut. Miten kukonhelttauute/pistos?

Vierailija
22/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla välillä hirveät kivut sormien ja kyynärpäitten nivelissä. Itku on päässyt tälläkin viikolla. Panadol ei muuta, menen lääkäriin tulevina kuukausina. Hoitaja puhui myös osteoporoosikuvista. Mikäli nyt lääkäri määrää. Huonosti pääsee hoitoon nyt. Kortisonia oli pari vuotta sitten mutta lopetettiin ennakkona luuston takia.

Mitä lääkkeitä on olemassa nivelrikkoon? 

En tiedä mitä kipulääkettä suosittelevat nivelrikkoon, itselläni käytössä hermokipulääkkeet ja Panacod. Jälkimmäinen etenkin vie sitä järjetöntä särkyä pois.

Glukosamiinia vissiin lisäksi suositellaan. Itse en ole vielä lääkärin kanssa jutellut. Ap

Mitä hermokipulääkettä?

Minulla gabapentiini käytössä. Mutta ei se taida tuohon nivelrikkokipuun auttaa, ainakin joudun ottamaan Panacodia sormien särkyyn. Se tehoaa hyvin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutominen on tosiaan hyvää jumppaa joku jo suosittelikin

Vierailija
24/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auttanut vähäisempään sormien nivelrikkoon sellainen glukosamiini valmiste, jossa on myös kondroitiinia ja C-vitamiinia. Saa ilman reseptiä. Neulomista harrastan, mutta vähän aikaa kerrallaan. Menee muuten viikon verran, että käsillä ei saa edes mehupurkin korkkia auki.

Nivelrikkoni on pahempi polvissa ja jalkaterissä. Tuntuu tuo valmiste helpottavan oireita, koska särkylääkkeen käyttö on pudonnut minimiin. Tietysti voi olla, että vaiva ns. aaltoilee. Kuvitelmaa tai ei niin kostea sää tuntuu pahentavan oireita.

Mulla muuten tuli kortisonitablettihoidoista osteopenia. Pitää popsia kalsium+ D valmistetta siihen.

Vierailija
25/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sormissa, mutta jalassa on nyt luupiikki kuulemma nivelrikon seurauksena. Isovarpaan tyvessä oleva nivel kipuilee kävellessä kun varpaat taittuvat. Onko muilla tästä kokemusta? En ole vielä edes viittäkymmentä, pelottaa että pystyykö kohta kävelemään jos kovasti vielä pahenee.

Vierailija
26/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on auttanut vähäisempään sormien nivelrikkoon sellainen glukosamiini valmiste, jossa on myös kondroitiinia ja C-vitamiinia. Saa ilman reseptiä. Neulomista harrastan, mutta vähän aikaa kerrallaan. Menee muuten viikon verran, että käsillä ei saa edes mehupurkin korkkia auki.

Nivelrikkoni on pahempi polvissa ja jalkaterissä. Tuntuu tuo valmiste helpottavan oireita, koska särkylääkkeen käyttö on pudonnut minimiin. Tietysti voi olla, että vaiva ns. aaltoilee. Kuvitelmaa tai ei niin kostea sää tuntuu pahentavan oireita.

Mulla muuten tuli kortisonitablettihoidoista osteopenia. Pitää popsia kalsium+ D valmistetta siihen.

Kortisoni tosiaan pahentaa tilannetta, vaikka saattaakin auttaa hetkellisesti kipuun. 

Vierailija
27/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on auttanut vähäisempään sormien nivelrikkoon sellainen glukosamiini valmiste, jossa on myös kondroitiinia ja C-vitamiinia. Saa ilman reseptiä. 

Mikä nimi?

Vierailija
28/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispainotteinen ruokavalio, sianliha pois.  YouTubesta löytyy Frantsilan ytttitilan Raija Kivimetsän haastattelu otsikolla Nivelrikon hoito luontaisin keinoin.

Vierailija
29/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merisuolavesikylpy, cetilar-voide. Seuraa, vaikuttaako joku ruoka-aine niveliin. Vaatii vaivannäköä, mutta esim gluteeni, tomaatti, sianliha voi vaikuttaa. 

Vierailija
30/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole sormissa, mutta jalassa on nyt luupiikki kuulemma nivelrikon seurauksena. Isovarpaan tyvessä oleva nivel kipuilee kävellessä kun varpaat taittuvat. Onko muilla tästä kokemusta? En ole vielä edes viittäkymmentä, pelottaa että pystyykö kohta kävelemään jos kovasti vielä pahenee.

Minulla alkoi tuon ikäisenä isonvarpaan nivelestä. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin kävelen kyllä. Kenkiin pitää panostaa. Keinukengät, leveä lesti ja taipuisa pohja hyvä minulle. Rahaa menee kenkiin.  Ruokavaliota kannattaa miettiä. Aiheuttaako joku ruoka-aine kipuilun pahenemista. Liikunta pyöräilyä ja uimista. Minulla ei glukasamiini tai kurkumiini auttanut. Työelämä oli vaikeinta, kun täytyi kävellä paljon. 

Vierailija
31/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi tuon ikäisenä isonvarpaan nivelestä. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin kävelen kyllä. Kenkiin pitää panostaa. Keinukengät, leveä lesti ja taipuisa pohja hyvä minulle. Rahaa menee kenkiin.  Ruokavaliota kannattaa miettiä. Aiheuttaako joku ruoka-aine kipuilun pahenemista. Liikunta pyöräilyä ja uimista. Minulla ei glukasamiini tai kurkumiini auttanut. Työelämä oli vaikeinta, kun täytyi kävellä paljon. 

Minulla paljasjalkakengät on ainoat, joilla pystyn kävelemään.

Vierailija
32/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konjakki auttaa :)

Vierailija
33/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeninpuute voi aiheuttaa. Hoitona silloin hormonikorvaushoito.

Vaihdevuodet ja estrogeenin puute voivat aiheuttaa nivelkipuja, mutta eivät röntgenkuvassa näkyviä luuston muutoksia.

Vierailija
34/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on auttanut vähäisempään sormien nivelrikkoon sellainen glukosamiini valmiste, jossa on myös kondroitiinia ja C-vitamiinia. Saa ilman reseptiä. 

Mikä nimi?

Ainakin Yliopiston apteekki myy sitä nimellä GLUKOSAMIINI+KONDROITIINI+C TABL.  Taitaa normaalihinta olla siellä jotain 30 € 100 kpl. Kannattaa tietty googlata, mikä milläkin hinnalla myy, kunhan on luotettava toimija.

Vierailija
35/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glucosaminiinista ei apua ole ollut, vatsa vain turpoaa ja tulee ilmavaivoja. Keitän itse inkivääristä ja sitruunasta mehua, siihen hunajaa makeudeksi. Hyvä  nivelille ja torjuu lunssaa. Sormi ha varvaskumppaa. Neulomista. Ukkovarpaan ja seuraavan varpaan välissä pidän silikonierottajia. Siten ukkovarpas pysyy suorana. Parafiinihoidot ihania.

Vierailija
36/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut aaltoilevat, eli aina ei välttämättä yhtä paljon satu kuin nyt.

Onko sinulla jo tukia käytössä? Työtä tehdessä käsien ja sormien pitää päästä liikkumaan, joten artroosikäsineet tai muut ohuet tuet (esim peukalo&rannetuki riippuen mitkä kohdat pahiten sattuvat) sopivat siihen. Niistä tulee lämpöä ja jonkin verran puristusta, mikä osaltaan lievittää kipua. Pieneen kolotukseen ne minulla auttaa jos yksinään, vaikkei pahempaan kipuun. Jäykät tuet, jotka estävät liikkumista, rauhoittavat tilannetta ja voi käyttää vähintään öisin, yökäytöstä oli jossain ohjeessa.

Toisaalta sormia pitäisi myös liikuttaa (kivun rajoissa) sen lisäksi että niitä pitäisi pitää paikallaan - en tiedä mikä tämän ristiriidan taustalla on. Jos olit kuvissa työterveyden kautta, teillä mahdollisesti kuuluu palveluihin myös työfysioterapeutti, jolla kannattaa käydä jumppaliikkeiden ja työergonomian vuoksi. Käden harjoitusohjeita löytyy myös netistä esim terveyskirjasto.

Sormet ovat ranteisiin verrattuna hankalat kipugeelien tai kylmä- ja lämpögeelien kanssa, koska voi vahingossa hieraista esim silmiään ja saada ainetta niihin. Voi kokeilla vaikka niin, että on ohuet puuvillahanskat kädessä (niitä myydään esim siivoushanskojen alushanskoiksi). Tai sitten ihan ne (ohuet) muoviset kertakäyttöiset siivoushanskat, sillä kipuvoiteiden imeytymisen vinkki on myös kietoa muovikelmua siihen päälle.

Jonkun mainitsemasta parafiinihoidosta on ollut paljonkin mainintoja ja mainostusta käsien nivelrikon hoidossa.

Vierailija
37/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan pelkkä glukosamiini ei tehoa. Pitää olla yhdistelmävalmiste, eikä sekään tietenkään kaikkia auta. Duodecim lähteenä kertoo ainakin tätä: "....glukosamiinin moninaiset vaikutukset tulehdustekijöissä selittävät osittain nivelrikkokipua lieventäviä vaikutuksia, koska nämä puolestaan vaikuttavat COX-2-, prostaglandiini- ja typpioksidisynteesiin. Kliininen havainto, ettei hoidosta ole apua kaikille potilaille, saattaa selittyä yksilöllisillä tai tautiprosessin eroilla."

Vierailija
38/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paljasjalkakengät on ainoat, joilla pystyn kävelemään.

Minä en taas pysty kävelemään ollenkaan ohutpohjaisilla kengillä. Niin yksilöllistä on elämä. 

Vierailija
39/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs sukulainen on käyttänyt pitkään glukosamiinia ja kuulemma auttoi. Toisaalta siinä meni ilmeisesti vatsa sekaisin, lopetti hiljattain käyttämästä ja vatsa on normaalimpi. En tiedä, onko ne sormet nyt sitten huonommassa kunnossa. Sanoi seuraavansa tilannetta.

Vierailija
40/57 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sormia pitäisi myös liikuttaa (kivun rajoissa) sen lisäksi että niitä pitäisi pitää paikallaan - en tiedä mikä tämän ristiriidan taustalla on. Jos olit kuvissa työterveyden kautta, teillä mahdollisesti kuuluu palveluihin myös työfysioterapeutti, jolla kannattaa käydä jumppaliikkeiden ja työergonomian vuoksi.

Nämä on vähän eri asioiden hoitoa ja eri aikoihin. Jumppaamalla pidetään yllä liikkuvuutta, verenkiertoa ja lihaksia, jotka tukevat niitä kivuliaita niveliä. Jumppaaminen on tietysti helpointa silloin, kun on kivuton tai vähäkipuinen vaihe, tai aika päivästä jos siinä on paljon vaihtelua. Toisaalta mitä pahemmat kivut on meneillään, silloin jäykkä tuki helpottaa koska liikkuminen sattuisi.

Jäykemmistä tuista on myös apua silloin kun pitää tehdä jotain rasittavaa. Pelkkien sormien osalta tämä on vähän hankalaa. Mutta ranteen kanssa kannattaa olla kipujen ja rasituksen minimoimiseksi kunnon tuet, jos pitää vaikka kantaa jotain raskasta tai tehdä vaikka kotitöiden yhteydessä paljon käsillä töitä.