Riitojen selvittely koulussa
Kyseessä pienten koululaisten nujakoinnit ja riidat. Mun lapsi joutuu olemaan selvittelemässä ja pyytämässä anteeksi, jos hänen kaveri on riitaantunut tai pistänyt painiksi jonkun toisen lapsen kanssa. Lapselle sanottu koulussa, että riittää pelkkä paikalla olo niin silloin on osallinen tai syyllinen. Näistä tulee myös tarkat raportit wilmaan ja tietysti vastuullisena vanhempana käydään kotona läpi asiat.
Esimerkiksi lapsen kaveri provosoituu toiselle lapselle, josta seurasi tappelu tai nimittelyä, jahtaamista tms. Oman lapsen rooli se, että sattui olemaan paikalla ja samaan aikaan esim.teki lumipalloa, piti keppiä kädessä, juoksi tai teki vääränlaisen ilmeen. Mitä milloinkin. Näistä joutuu sitten tilivelvolliseksi päivienkin päästä vaikka olisi ollut viikonloppu välissä. Vanhempana ärsyttävää ja kuormittavaa. Tuntuu väärältä, että lapsi pyytelee jatkuvasti turhaan anteeksi ja on kuulusteluissa. Monesti koululta asiat ilmaistaan monikossa tapahtumista eli lapset/tytöt/pojat tekivät jotakin ja mulle selviää jälkikäteen ettei se oma lapsi oikeasti tehnyt tilanteessa mitään vaan kyseessä ollut yksi henkilö.
Miten itse reagoisitte, että tulisi joku muutos toimintaan vai pitääkö tätä vaan sietää? Kehtaanko vaan laittaa koululle etteivät nosta lastani tikun nokkaan mikäli ei ole ollut päähenkilönä tapahtumissa tai tehnyt oikeasti jotain mainitsemisen arvoista.
Kommentit (24)
Kouluissa on yleensä kymmeniä valvontakameroita, jotka nauhoittavat ääntä ja kuvaa. Sieltä voi rehtori tarkistaa, mitä oikeasti tapahtui.
Jos toi on jatkuvaa, että lapsesi joutuu jatkuvasti kuulusteltavaksi ja pyytämään anteeksi, niin sanoisin, että sinun lapsesi ei nyt kerro kotona ihan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Jos toi on jatkuvaa, että lapsesi joutuu jatkuvasti kuulusteltavaksi ja pyytämään anteeksi, niin sanoisin, että sinun lapsesi ei nyt kerro kotona ihan kaikkea.
Jos lukisit ketjua enemmän, sinulle selviäisi tämän olevan yleinen tapa käydä konfliktit läpi, että kaikki pyytelevät anteeksi ja sitten kaikki on "hyvin".
No, minusta voit ottaa opettajaan tietenkin yhteyttä ja kysyä, mikä on lapsesi osuus näissä tapahtumissa, kun hän itse omasta mielestään ei ole tehnyt mitään väärää ketään kohtaan, eikä ymmärrä, miksi hänen täytyy pyytää anteeksi.