Voi jessus soikoon, että voi olla vaikea löytää vanha hirsitalo, jonka ympärillä olisi Metsää eikä hakkuuaukeaa tai pelkkää peltoa!
Olemme etsineet muutaman vuoden sellaista vanhaa idyllistä pihapiiriä, jossa olisi hirsirakenteinen pienehkö talo, vanhoja puita ja puutarhaa, jotain piharakennuksia, ja talo olisi metsässä eikä keskellä peltoja. Talo saa olla muuten ihan remontoimaton, kunhan olisi hirret terveet, eli katto kunnossa sen verran. Itse osaamme tehdä remontit, sillä työskentelemme alalla.
Niin eipä löydy! Kivoja kohteita on kyllä, mutta ovat joko keskellä peltoja, tai sitten on ympäriltä hakattu metsät sileäksi. Yksi tosi kiva oli, josta oli hakattu vain yhdestä ilmansuunnasta, mutta se hakkuu sattuu olemaan talon sijainnin suhteen juuri keskeisellä paikalla. On siis näkymä etupihalta. Ei kiitos.
Ja siis Uudenmaan alueelta etsitään. Unelmien kohteessa olisi useamman hehtaarin tontti, eikä olisi kylätie tai naapureiden läpiajoa talon nurkilta, vaan mieluiten jostakin ei näköetäisyyden päästä.
Rahaakin olisi, ja maa maksaa tietysti täällä päin. Itse talo ei tuollaisena raakileena paljoa maksa.
Harmittaa saakelisti, kun into päästä laittamaan omaa olisi kummallakin ihan valtava!
Onko joku etsinyt vastaavaa, ja lopulta löytänyt? Onnistumisen kokemukset auttais jaksamaan tätä loputonta etsimistä ja odottelua...!
Kommentit (86)
Minä olen etsinyt erään suuren järven rannalta ilta-auringon suuntaan olevaa luonnonhiekkarantaista tonttia joko talon kera tai ilman. Sellaisia sinne päin olevia on löytynyt monta, mutta kaikissa on joku vika. Yleensä pyyntihinta on aivan järjetön, jopa toista miljoonaa euroa. Yksi halpa oli mutta talo olisi pitänyt purkaa ja rakentaa uusi tilalle, hintaa olisi tullut ainakin 400000 euroa joka on itselle liikaa
Itse olen salaa haaveillut vähän vastaavasta. Joskus lottovoittounelmoinnin puuskassa jättänyt etuoven kriteereistä hinnan ylärajankin pois, mutta ei vaan löydy sellaista intiimiä vanhaa pihapiiriä rauhallisesta paikasta. Muualta maasta sitten kyllä löytyykin. Ehkä tuo tosiaan on tämän alueen tyyppivika.
Ja itselleni ainakin merkitsee se paikan historia, vanhat pihapuut, aitat ym. Ei sellaista saa jos ostaa metsää ja maata, siirrättää sopivan hirsirungon jostain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapuri halusi ostaa talonsa takaa metsää noin 18 ha. Kerrottiin hinta (142 000 e) ja hän järkyttyi, että aiotteko te tehdä rahaa hänen halullaan suojella pihapiiri ja koti. Vastattiin, että ei meillä ole mitään mahdollisuutta kieltää häneltä hakkuita kaupan jälkeen ja tuollainen summa siitä puustosta tulisi, ota tai jätä. Eipä tuo suostunut maksamaan, vaikka maisema oli hänelle mittaamattoman arvoka siihen asti, kunnes kerrottiin hinta.
Muah....! Noh, ei kaikilla ole käsitystä metsän arvosta, siis euroissa mitattavasta arvosta.
Ei taida olla metsänhoidosta täällä kovin monella kokemusta. Meillä on oma hyvin vanha metsä noin neljä hehtaaria, vanhaa puustoa ja nuorta puustoa. Sitä harvennetaan aina vain sen verran, että mahtuu hyvin kasvamaan. Metsä on kaunis ja monimuotoinen. Riittää puut tuvan lämmitykseen ja jää vähän ylikin. Myrskytuho tai jotkin tuholaistoukat on ainut, joka tuon metsän voi muuten pilata. Ei kaikki metsät ole olemassa sen takia, että ne pitäisi joskus vetää sileäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla metsänhoidosta täällä kovin monella kokemusta. Meillä on oma hyvin vanha metsä noin neljä hehtaaria, vanhaa puustoa ja nuorta puustoa. Sitä harvennetaan aina vain sen verran, että mahtuu hyvin kasvamaan. Metsä on kaunis ja monimuotoinen. Riittää puut tuvan lämmitykseen ja jää vähän ylikin. Myrskytuho tai jotkin tuholaistoukat on ainut, joka tuon metsän voi muuten pilata. Ei kaikki metsät ole olemassa sen takia, että ne pitäisi joskus vetää sileäksi.
Näin tehdään meilläkin, tosin asumme pohjoisessa niin en tiedä onko Etelä-Suomessa metsien kasvu niin kiihkeää, että tällainen metsänhoito ei vaan ole mahdollista. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia tästä?
Meillä naapuri halusi ostaa talonsa takaa metsää noin 18 ha. Kerrottiin hinta (142 000 e) ja hän järkyttyi, että aiotteko te tehdä rahaa hänen halullaan suojella pihapiiri ja koti. Vastattiin, että ei meillä ole mitään mahdollisuutta kieltää häneltä hakkuita kaupan jälkeen ja tuollainen summa siitä puustosta tulisi, ota tai jätä. Eipä tuo suostunut maksamaan, vaikka maisema oli hänelle mittaamattoman arvoka siihen asti, kunnes kerrottiin hinta.