Siis pitäiskö tästä ilmoittaa lastensuojeluun, nipin napin 2v ilman valvontaa pihalla?!
Tuolla vaan joku vihjas et näin pitäisi tehdä! Tilanne siis tämä naapurin lapset ulkoilevat yksinään lähes päivittäin ikää heillä on vajaa 6v,vajaa 4 ja nuorin nipin napin 2v. Piha ei ole kovin turvallinen eikä äiti käy kun satunnaisesti katsomassa. Jos ilmoitan niin mitä tästä seuraa kyseiselle perheelle. Muuten lapset ovat hyvin puettuja iloisia ja pysyvät syhteellisen hyvin omalla pihallaan....
Kommentit (75)
Meillä kuitenkin, niin kun sanoin, leikkipaikka on aivan edustalla samassa kerroksessa, eli siinä vaiheessa kun lapsi lähtisi kävelemään omille teilleen niin ehtisin ihan hyvin hakea muutamassa sekunnissa. Mutta kuten sanottua, itse en tykkää tästä ikkunasta vahtimisesta.
pienen kaupungin turvallisella omakotialueella ja täällä hyvinkin jo 2- 3-vuotiaat lapset ovat yksin tai sisarusten kanssa ulkona valvottuna (esim. ikkunasta). Jos nopeasti laskeskelen lastensuojelun pitäisi vierailla ainakin kymmenessä korttelimme talossa. Meillä tosin omat lapset sen verran isoja tänne muutettaessa, ettei asian pähkäily ole meillä edes ajankohtainen.
kun 2-3v lapsi lähtee hullunhölkkää jonkin perhosen tai fasaanin perässä ja silloin ei kuulla eikä nähdä mitään. Kuten jo aikaisemmin sanoin toiset ihmiset luottavat Herraan tässä asiassa.
niillä on muutenkin kiirettä pahempien tilanteiden kanssa. Olen itse soittanut meinaan aika paljon pahemmasta heitteillejätöstä, eikä siitäkään mitään seurannut. Minä menisin sanomaan äidille suoraan.
Meillä on rauhallinen, järkevä ja varhain kehittynyt 2-v, jota en missään nimessä jättäisi ulkoilemaan yksin. Tai itse asiassa ulkoilee meidän aidatulla takapihalla, missä vahdin häntä ikkunasta, ettei saa päähänsä tehdä mitään outoa. Tuon ikäisellä ei kerta kaikkiaan älli vielä riitä ajattelemaan asioita yhtään sen pidemmälle kuin mihin nenä yltää. Tietää ihan hyvin, ettei autotielle saa mennä yksin, ja äidin kanssa kulkiessa jopa muistuttaa mua autojen katsomisesta tien yli mentäessä. Mutta jos olisi yksin siinä tien vieressä, voisi ihan hyvin unohtaa, että siinä mitään tietä onkaan! Jos vaikka näkisi hienon leikkiauton vastakkaisen talon pihassa tms.
Kuusivuotias on vielä myös niin pieni, että saattaa unohtaa velvollisuutensa vahtia pienempää sisarusta. Ja todellakin te, jotka annatte pienen isomman sisaruksen mukaan ulos, sälytätte käytännössä velvollisuuden hänestä lapselle, vaikka kuinka katsoisitte välillä perään.
Mitä tulee näihin " ainahan näin on tehty" -tyyppeihin, kai te tiedätte myös, että lapsikuolleisuus on ollut ihan huimasti korkeampi noina auvoisina aikoina, jolloin lasten perään ei katsottu? Aika monelta mun vanhempieni ikäiseltä (suurten ikäluokkien edustajilta) on kuollut sisarus tai pari erilaisissa onnettomuuksissa. Oma mummoni on joitunut näkemään yhden lapsensa kuoleman kaksivuotiaana ja muutaman erittäin läheltä piti tilanteen, ja on vieläkin aika hysteerinen samanlaisissa tilanteissa lapsenlapsenlastensa kanssa. :(
Asumme rivarissa ja meillä oma aidattu piha + leikkipiha ihan vieressä 30m päässä. Keittiön ikkunasta näkee sinne suoraan.
Vierailija:
Miksi ei voi laittaa tarpeeksi vaatetta päälle ja mennä mukaan?
Esim. perunat kypsyvät keitetyssä vedessä kypsiksi 2 h. Itse ainakin kiehautan perunat vedessä ja laitan kannen ja levyn kiinni. 2 tunnin sisällä perunat kypsyvät valmiiksi. Samaten jokin lisuke kypsyy tai pysyy lämpimänä uunissa kun ulkoilemme. Kun tulemme sisälle ruoka on helmposti valmis muutamassa minuutissa
aika ajoin mitä pihalla touhutaan.
ja kun sanoimme, että ei, kehotettiin aloittamaan, jos pihapiiri ei ole vaarallinen.
Olen itse kadonnut 4-vuotiaana pihapiiristä sillä aikaa kun äitini ei vahdannut ikkunasta, vieläkin muistan, miten kova hätä äidillä oli ollut.
Yli 3-vuotias tarvitsee yksinulkoilua! Esim. meidän 3,5 -vuotias nauttii silminnähden kun saa olla pihalla hetkisen yksikseen. Tuon ikäisellä on jo tarve opetella yksinoloa ja vastuunottoa itsestään. Lapsesta tulee myös rauhallisempi ja tottelevaisempi jos tuntee, että vanhemmat luottavat ja antavat vapautta.
2-vuotias on toki vielä vähän pieni. Itse en antaisia alle 3-vuotiaan olla hetkeä kauempaa pihalla yksin. Mutta yli 3-vuotiaan päästän usein yksin ihan siksi, että se on hänelle tärkeää. Seurailen tilannetta sitten ikkunasta. Mielenkiintoista on miten rauhallisesti ja fiksusti hän yksinollessaan leikkii, vaikka usein on melkinen riehuja ja kiukuttelija silloin kun itse olen mukana.
Monilal on toki niin vaarallinen piha, ettei 3-vuotiastakaan voi päästää ulos yksikseen, mutta tämä on kyllä todella sääli.
Lukekaa pliis kaikki kirjoitukseni ennen kuin tuomitsette minut! Kirjoitin jo monta kertaa etten hyvin suurella todennäköisyydellä ole soittamassa minnekkään! Halusin vain kuulla mielipiteenne! Sitten vielä toistan A piha ei todellakaan ole turvallinen, autoistoista ei ole vaaraan mutta monta muuta vaaranpaikkaa löytyy, aitaakaan ei ole. En halua kertoa yksityiskohtia koska saattaisin paljastua. B Lasten äiti ei voi nähdä lapsiaan koko aijan ikkunasta koska lapset ovat usein paikoissa joihin ei ikkunasta nää! Tämän keskustelun pohjalta voin vain todeta että suomen maassa ulkoilee hyvin monta n.2v lasta ilman aikuisen valvontaa. Kerron myös sen etttä omani kyllä pysyvät pihassa ja ovat hyvinkin rauhallisia mutta en silti voi kuvitella että olisin antanut heidän ulkoilla yksin 2v ikäisinä.Aamen
kaksi tuntia vedessä lionneita lötköperunoita. Vitamiinit ehtii liueta siihen veteen.
Peruna kypsyy puolessa tunnissa ja vesi kaadetaan heti pois, jonka jälkeen kattila ilman kantta hetken levyllä että pinta kuivahtaa kuoriperunoissa.
Keittotaidollasi et kyllä pysty pätemään. Sun vahvuus on varmaankin lapsien vahtimisessa.
pienempiä sisaruksia!
Mitä teidän päässä liikkuu,jotka päästätte noin pieniä ilman aikuista pihalle ja sitten päivitellään,kun jotain sattuu !
Ja osta hyvänlaatuisia perunoita! Eikä niitä kuorita etukäteen. Pottumuusi on asia erikseen. Ajattele monet perhepäivähoitajat käyttävät samaa tyyliä =)
Vierailija:
kaksi tuntia vedessä lionneita lötköperunoita. Vitamiinit ehtii liueta siihen veteen.Peruna kypsyy puolessa tunnissa ja vesi kaadetaan heti pois, jonka jälkeen kattila ilman kantta hetken levyllä että pinta kuivahtaa kuoriperunoissa.
Keittotaidollasi et kyllä pysty pätemään. Sun vahvuus on varmaankin lapsien vahtimisessa.
Yli 3-vuotias tarvitsee yksinulkoilua! Esim. meidän 3,5 -vuotias nauttii silminnähden kun saa olla pihalla hetkisen yksikseen. Tuon ikäisellä on jo tarve opetella yksinoloa ja vastuunottoa itsestään. Lapsesta tulee myös rauhallisempi ja tottelevaisempi jos tuntee, että vanhemmat luottavat ja antavat vapautta
VAI ETTÄ IHAN TARVITSEE yksinulkoilua? Miksiköhän nämä pienet yksinulkoilijat AINA pakkaavat aikuisen kylkeen, jos sellaisia sattuu lähistöllä olemaan? Ovat niin vailla huomiota, välittämistä...
Meidän tapauksessamme perhe asui 4. kerroksessa ilman kunnollista näkymää leikkikentälle.