Siis pitäiskö tästä ilmoittaa lastensuojeluun, nipin napin 2v ilman valvontaa pihalla?!
Tuolla vaan joku vihjas et näin pitäisi tehdä! Tilanne siis tämä naapurin lapset ulkoilevat yksinään lähes päivittäin ikää heillä on vajaa 6v,vajaa 4 ja nuorin nipin napin 2v. Piha ei ole kovin turvallinen eikä äiti käy kun satunnaisesti katsomassa. Jos ilmoitan niin mitä tästä seuraa kyseiselle perheelle. Muuten lapset ovat hyvin puettuja iloisia ja pysyvät syhteellisen hyvin omalla pihallaan....
Kommentit (75)
et kuule ehdi edes kenkiä jalkaan vetäistä, kun jotain saattaa tapahtua.
Me asumme lahdessa... enempää en aijo paljastaa...ap
Parempi ku ette ruodi täällä naapureidenne elämää kun että tiedä taustoja....
Mul on neljä lasta ja tiedän että jokainen lapsi on erilainen tuossakin tilanteessa. Toisiksi nuorin oli kaksi vuotiaana niin rauhallinen ja varovainen ettei varmasti ois lähteny tutun ihmisen esim. kuusi vuotiaan siskonsa luota kauemmas ja nuorimmainen on niin kova menemään ettei sivuilleen vilkuile :) eli toisiksi nuorimmainen olisi voinut olla vähän aikaa siskonsa kanssa ulkona mutta nuorimmainen ei.
että silleen...
Mene nyt puhumaan sen naapurisi kanssa. Kyllä minäkin jätin 2-vuotiaani omalle pihalle ja vieläpä rivitalon pihalle yksin tai isomman veljensä kanssa. MUTTA NÄIN HÄNET KOKO AJAN IKKUNASTA. Ja niin varmasti sinun naapurisikin.
mistä tiedät vaikka mamma katselee koko ajan ikkunasta? Käy kysy onko sillä homma hanskassa ennen kuin mihinkään viranomaisille soittelet! Mene vaikka ihan juttelee ja katso samalla miten sillä menee. Suomalaiset on JUST tällaisia! Kommunikoidaan vain viranomaisten kautta! Hemmetin vellihousut!
Nyt 3½-vuotiaana saa olla pieniä hetkiä pihalla ilman minua.
Kyseessä omakotitalon takapiha. Joku kaltaisesi kyylä voisi kuvitella vaikka mitä, mutta koskaan lapsi ei ole pois silmistä silti. Tiedätkö, että lasta voi katsella sisältäkin käsin ja minä pidän tyypillisesti takaovea auki ja lapsi on siinä kuopsuttamassa maata parin metrin päässä ovesta. Itse näen hänet tauotta. Tilanne ei eroa mitenkään siitä, että seisoskelisin pihalla ihailemassa kukkasia. Silloin voikin katse irrota lapsesta...
Ja kyllä 6-vuotiaskin pystyy nuorempaansa vahtimaan. Itse olin usein 6-vuotiaana 2-vuotiaan veljeni kanssa ulkona ja todellakin pystyin hänen peräänsä katsomaan. 6-vuotias voi olla kehittymätön kaaho tai sitten todella fiksu ja vastuuntuntoinen. En kokenut mitenkään veljeni seurailua raskaaksi ja seuraahan hänestä minulle oli! Itseasiassa ei mulle kukaan koskaan selittänyt, että vahdin veljeä vaan sehän oli itsestäänselvää, että hoivailin häntä samalla.
Ja mitä se edes auttaisi, jos lapsi on juoksemassa tielle auton alle?
Monesti on vaikeuksia ehtiä hätiin vaikka olisi itse vieressä, jos ei ole osannut yhtään varautua vaaratilanteisiin ennakolta.
Miten sinä voit tietää miten muut ihmiset elää?
ja lapsi on aina ollut erittäin luotettava- on vieläkin. Yhden kerran katosi, mutta sekin johtu siitä että naapurin vanhempi poika houkutteli mukaansa ja jätti sitten yksin (keskelle tietä...) Ja silloin oli ilman valvontaa ehkä 30 sekuntia.
Jos on vastuuntuntoiset sisaret j aturvallinen piha, tuossa ei todellakaan oo mitään aihetta valittaa. Eri asia jos on joki tai vilkas tie vieressä.
Minusta ap voisi ilmoittaa johonkin. Mitä jos sille 2 vuotiaalle tapahtuu jotain niin syyttääkö äiti sitten 6 vuotiasta kun ei valvonut...
no wonder että lapsille tapahtuu vaikka mitä kun on tämmöisiä äitejä että 2 veet saavat ulkoilla yksin.
Kaikki pitäisi olla täydellisesti varmistettua, vanhemmilla ei saa olla mitään muuta elämää kuin 24/7 lapsen kyttäämistä. Meillä 7-vuotias poika leikkii paljon pihalla 2v 3kk siskonsa kanssa. Ja käyvät myös talon edessä olevalla asfaltoidulla autotiellä harjoittelemassa pyöräilyä, hui kamalaa!
Mieluummin annan lapsen tälle 7-vuotiaalle, joka on järkevä, kuin 13-vuotiaalle isosiskolle, jonka suurin huvi on nauraa toisten onnettomuuksille. Hän siis saattaa esim antaa pikkusiskon pudota leikkitelineestä voidakseen nauraa ja ilkkua miten kömpelö tämä on.
Haloooooo todelliset vellihousu verkkarimammat!!!! Tiedän kokemuksesta,mitä on asua rivarissa yhtiössä,missä on kunnon sisäpiiri meininki ja seurataan naapureitten elämää suurennuslasilla,HUOKAUS!!! Kaikki KYYLÄT joutais muuttaa Siperiaan keskelle korpee,matkaa lähimpään naapuriin 100km!!!
ihan uskomatonta, että joku voi päästää 2-vuotiaan ulos ilman valvontaa tai 6-vuotiaan vahdittavaksi. Luin lehdestä onnettomuudesta (tapahtui pari vuotta sitten) : 3 lasta olivat keskenään taivaltaneet kylätietä ja ja kaahari oli ajanut 3-vuotiaan pulkassa istuvan lapsen päälle, tämä 3-v. kuoli. Vanhemmat olivat olleet kotona.
Miten joku äiti voi olla niin luottavainen ja välinpitämätön, että jättää 2-vuotiaan ilman valvontaa pihalle????? Kyse on lapsen TURVALLISUUDESTA
jo heti kaksi vuotta täytettyään ilman valvontaa pari vuotta vanhemman isosiskonsa kanssa. Minusta tuossa ei ollut mitään ongelmaa. Olin vain kade, että heillä oli niin turvallinen autoton piha, jonne lapset voi päästää. Aitoja ei ollut, mutta ei olisi tullut mieleenkään, että nuo fiksut lapset olisivat mihinkään karkailleet.
Tutun kanssa naureskeltiin naapureille, jotka selkeästi paheksuivat tilannetta, vaikka eivät koskaan tulleet mitään sanomaan. Moni vartioi pihalla koko ajan jotain nelivuotiaitaan. Minusta tuollainen on ihan luonnotonta. Itsekin olen 70-luvulla ulkoillut rivaripihalla siskon ja kavereiden kanssa suunnilleen siitä lähtien kun opin kävelemään.
6-vuotiaan tehtävä ei ole vahtia ketään muuta kuin itseään! 4-vuotiasta en päästäisi sitä edes yksin.
Kaverin 2-vuotias hukkui pieneen vesialtaaseen kun kaveri hetkeksi käänsi selkänsä. Syyllisyys on ihan kamala tunne.
Kyselen sitä samaa kuin joku muukin täällä... Eli
MIKSI et mene ja kysy suoraan tuolta äidiltä!!!!!!!!!! Mikä on hänen perusteensa sille, että jättää lapset ulos ja itse on sisällä??? KYSY! Ja jos äiti tuntuu sitten vielä vastuuntunnottomalle, niin sitten ehkä voit harkita soittavasi lastensuojeluun.
Vaikka sovinkin 6-vuotiaan kanssa että katsoo 2-vuotiaan perään, en todellakaan siirrä vastuuta hänelle. Tiedän mainiosti ettei 6v kykene sellaista vastuuta kantamaan, ja jos jotain sattuisi, syy ei todellakaan olisi hänen. Siksi katsonkin kokoajan ikkunasta samalla kun teen hommia täällä sisällä.